Connect with us
Publicitate

ADMINISTRATIE

Primăria Zlatna, proces cu o firmă de salubritate pentru 1000 de tone de gunoi, neridicate de pe platforma de la Valea Mică

Publicat

Aproximativ 1000 de tone de gunoi, neridicate de pe platforma de stocare a deșeurilor de la Valea Mică: motivul unei dispute în instanță între Primăria Zlatna și operatorul de salubritate SC A&B Salubris SRL. 

O primă decizie a fost dată de judecătorii Tribunalului Alba, însă, în urma deciziei, un apel a fost făcut, iar dosarul a ajuns pe masa magistraților Curții de Apel Alba Iulia. Între timp, până când judecătorii vor da o decizie definitivă, gunoiul de la stația de sortare din Valea Mică rămâne neridicat. 

Din cauza faptului că tonele de gunoi stau neridicate, din cauza gazelor emanate și a procesului de descompunere, există riscul poluării pânzei freatice, a cursurilor de apă din zonă, dar și a atmosferei, se precizează în motivarea instanței.

Procesul a fost intentat de reprezentații Primăriei Zlatna, la sfârșitul anului 2021, iar o primă decizie a fost dată în data de 31 ianuarie 2022. Apelul a fost înregistrat pe rolul Curții de Apel Alba Iulia, în data de 11 mai.

Tone de gunoi neridicate

Potrivit motivării instanței, Primăria Zlatna a cerut ca în urma unei decizii definitive, operatorul de salubritate să ridice deșeurile și să le transporte la o groapă de gunoi sau la un centru de management al deșeurilor, precum cel de la Galda de Jos.

”La data de 6 iulie 2021, pârâta (n.r. – SC A&B Salubris SRL) are depozitată în staţia de sortare din Valea Mică o cantitate de circa 1000 tone deşeuri menajere nesortate”, se arată în motivarea instanței.

Prin contractul încheiat între primărie și firmă, operatorul de salubritate are obligația de a ridica gunoiul din Zlatna și a-l transporta la Valea Mică, iar de acolo ”către instalaţiile de tratare a deşeurilor municipale autorizate în acest sens”.

Potrivit actelor depuse la instanță de către primărie, instituția a notificat operatorul să ridice gunoiul, însă acesta nu s-a conformat.

”În staţia de transfer din localitatea Valea Mică, există depozitată o cantitate de aproximativ 1000 tone deşeuri menajere, iar prin păstrarea acestora o perioadă atât de îndelungată cât şi a gazelor care se emană datorită procesului de descompunere a acestor reziduri menajere, duce la poluarea pânzei freatice, a cursurilor de apă din zonă, a atmosferei şi solului din imediata apropiere a acestei staţii”, se arată în motivarea instanței.

În trecut au mai existat încă 600 de tone de gunoi care au fost transportate pe cheltuiala primăriei

Situația neridicării gunoiului de la stația de transfer din localitatea Valea Mică pare a nu fi nouă. Din motivarea instanței reiese că de la fostul operator de salubritate din zonă, S.C. Management Recycling S.R.L, au rămas pe platformă în jur de 600 de tone de gunoi. Atunci, în 2020, primăria a dus la Târgu Mureș cele 600 de tone, iar costul a fost de 44.218.82 lei.

Ce a susținut operatorul de salubritate în instanță

Operatorul a precizat că a încheiat contractul cu Primăria Zlatna în data de 4 martie 2019, asumându-şi toate obligaţiile contractuale. Atunci au fost constatate cele 600 de tone de gunoi de la fostul operator. Potrivit sursei citate, a fost făcut act adițional, prin care noul operator nu își asumă transportarea gunoiului de la vechiul operator.

”Tot în aceeaşi perioadă, fostul operator a mai colectat deşeuri de pe raza UAT  Zlatna, Ighiu, Almaşu Mare, toate aceste deşeuri fiind depozitate în staţia Valea Mică, dar nu au mai transportat nicio cantitate de deşeuri, toate rămânând pe platforma staţiei.

Practic, prin actul anterior menţionat, Primăria Zlatna îşi asumă această cantitate de deşeuri care urma să fie gestionată de vechiul operator de salubritate în baza contractului de concesionare încheiat cu acesta, precum şi obligaţiilor legale care îi incumbă pentru colectarea respectivelor deşeuri.

În aceste condiţii, subscrisa nu avea nicio legătură cu aceste deşeuri şi cu gestionarea acestora, neasumându-şi nicio obligaţie contractuală sau legală cu privire la gestionarea deşeurilor existente la momentul preluării serviciului de salubritate. În consecinţă, nu există un temei legal sau contractual prin care poate fi obligată petenta să gestioneze pe cheltuiala sa deşeuri pe care nu le-a colectat”, au precizat reprezentații firmei în instanță.

Aceștia au menționat că de fapt gunoaiele la care face referire primăria sunt de fapt gunoaie mai vechi, față de care ei nu au nici o obligație.

”La preluarea platformei, U.A.T. Oraş Zlatna nu a cuantificat în concret cantitatea de deşeuri, mulţumindu-se să aprecieze că pe platformă ar exista cca. 600 de tone deşeuri, astfel că această cantitate de deşeuri nu s-a evaluat/cuantificat efectiv, în sensul că nu s-a stabilit densitatea pe metru cub a deşeului depozitat, densitate care variază între 400 kg şi 1.400 kg/mc., folosind doar aproximaţii (cca.). În realitate, cele cca. 1000 de tone de deşeuri la care face referire reclamanta (iar se fac aproximări… cca.) existente pe platformă sunt, de fapt, deşeurile existente la preluarea platformei de către subscrisa. (…) Aceste deşeuri sunt depozitate încă de la începutul anului 2019, pe platforma betonată, lângă gardul staţiei, începând de la colţul stâng al halei de sortare, continuând în faţa halei şi până la colţul drept al clădirii administrative. A crescut vegetaţie spontană pe ele”, au precizat aceștia.

De asemenea, firma în cauză a amintit că a fost sancţionată cu amendă în cuantum de 60.000 lei, de către Garda de Mediu, pentru gunoaiele existente pe platformă, deșeuri care, în opinia lor, trebuiau ridicate de către Primărie.

Ce au decis Judecătorii Tribunalului Alba

Magistrații au concluzionat că: ”instanţa constată că în mod corect pârâta (n.r. firma de salubritate) a arătat că nu a fost justificată determinarea cantităţii de 1000 tone descrise în acţiune, iar acest lucru nici nu este posibil cu certitudine datorită scurgerii levigatului şi a adăugării unor cantităţi suplimentare de deşeuri. Cu toate acestea, existenţa deşeurilor la data de 6 iulie 2021 este incontestabilă şi rezultă din planşele foto de la dosar, ulterioare evacuării celor aproximativ 600 de tone anterior descrise. Evident, obligaţia evacuării noii cantităţi de deşeuri acumulate revine pârâtei. Drept urmare, la stabilirea soluţiei în prezenta cauză nu se va avea în vedere o cantitate de deşeuri cuantificabilă numeric, ci determinabilă prin locul în care este amplasată”, au precizat aceștia.

”Operatorul se obliga sa respecte şi sa se conformeze tuturor prevederilor legislaţiei romaneşti relevante în vigoare şi garantează că personalul propriu şi depedenţii acestora respectă şi se conformează acestor prevederi legale.

”Instanţa reţine, de asemenea, că deşeurile au fost produse în perioada în care contractul dintre părţile litigante era activ, astfel că pârâtei îi revine obligaţia de evacuare a acestora. În consecinţă, faţă de cele mai sus expuse, va admite acţiunea în contencios administrativ formulată de reclamanta UAT ZLATNA în contradictoriu cu pârâta SC A&B Salubris SRL”, au concluzionat magistrații.

Drept urmare, au obligat ca în termen de 30 de zile de la rămânerea definitivă a hotărârii să ridice şi să transporte cantitatea de gunoi menajer existentă în staţia de sortare şi transfer a deşeurilor menajere din localitatea Valea Mică, iar, în caz de neîndeplinire a obligaţiei reclamanta fiind autorizată să execute ea însăşi obligaţia, pe cheltuiala pârâtei.

Decizia nu a fost definitivă și a fost atacată la Curtea de Apel Alba Iulia. Momentan dosarul înregistrat în data de 11 mai nu a primit un prim termen de judecată.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.


Publicitate

EVENIMENT

Ferma groazei într-o localitate din Alba: Copii tratați ca sclavi și obligați să lucreze. Ce pedeapsă a primit proprietarul

Publicat

Mai mulți minori au fost ținuți în condiții mizere și tratați ca sclavi la o fermă de bovine din Hopârta. Mai mult de atât dacă proprietarului nu i se părea că lucrează cum trebuie aceștia erau bătuți. Părinții știau unde sunt, dar credeau că locuiesc în condiții bune și că au ajuns să aibă un loc de muncă de unde să căștige un ban cinstit. 

Proprietarul fermei a fost condamnat pentru trafic de minori, la mai bine de 5 ani de la momentul la care minorii au fost victime. Anchetat de DIICOT, bărbatul a fost trimis în judecată, iar dosarul s-a judecat la secret, iar de curând a fost condamnat în primă instanță, la Tribunalul Alba.

Exploatarea minorilor din județul Bihor, la ferma de bovine din Hopârta, a fost descoperită de un polițist, iar cazul a fost detaliat de un reprezentant al Fundaţiei People to People Oradea, organizaţie care şi în prezent le oferă victimelor asistenţă psihologică, socială şi juridică, pentru reporterul de la adevărul.ro.

CITEȘTE ȘI: Anchetă DIICOT pentru exploatare de minori la o fermă din județul Alba. Proprietarul, arestat preventiv

În 2016, minorii aveau între 11 și 14 ani, iar proprietarul fermei i-ar fi convins pe părinți că vor primi, mâncare, cazare dar că vor învăța și o meserie, dacă vor lucra la ferma sa.

În schimb copiii au fost ținuți într-o cameră amanajatî într-un grajd unde mișunau șobolanii și gândacii. Se spălau la lighean, iar toaletă nu aveau. Mâncare primeau doar hrană rece, pate, slanină sau parizer.

”Hrăneau animalele, curăţau grajdurile, scoteau gunoiul cu roaba, chiar şi de două ori pe zi. Dacă nu-i plăcea cum muncesc, bărbatul îi înjura şi-i bătea cu sălbăticie, ceea ce părinţii nu aveau cum să afle, căci discuţiile lor cu copiii erau monitorizate. Pe unul dintre băieţi l-a bătut în timp ce încerca să fugă de la fermă. „A venit după mine cu jeep-ul, a vrut să dea peste mine. Am aruncat cizmele ca să pot fugi mai bine, dar m-a ajuns. M-a lovit cu maşina peste şoldul drept şi am căzut. A sărit din maşină, era cu doi băieţi care m-au ţinut, iar el m-a lovit cu pumnii. Am fost numai sânge…”, a descris episodul copilul de 13 ani, în declaraţia care a fost redată şi în sentinţa de condamnare a bărbatului”, notează reporterul adevărul.ro.

Salvați de un polițist

Minorii au fost salvați de un polițist care i-a văzut de mai multe ori la muncă și a raportat superiorilor. Bărbatul a ajuns anchetat de DIICOT în 2019.

CITEȘTE ȘI: Bărbatul suspectat de trafic de minori și exploatare prin muncă a acestora, la o fermă din Alba, rămâne în arest preventiv

A urmat apoi un proces ținut la secret deoarece copiii erau încă minori, iar de curând bărbatul a fost condamnat la cinci ani și șase luni de închisoare cu executare

și mai mult de atât, nstanţa l-a obligat pe fermier să le plătească băieţilor salariul minim pe economie pentru toată perioada lucrată, dar şi să le achite câte 10.000 euro daune morale.

Momentan decizia magistraților Tribunalului Alba nu este defnitivă și a fost atacată la instanța superioară, la Curtea de Apel Alba Iulia.

sursă: alba24.ro, adevărul.ro.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

 

 

 

 

Citeste mai mult
Publicitate

ECONOMIE

Proiectul prin care salariile cresc cu 200 de lei, pe masa guvernului Ciucă, în ședința de miercuri. Ce conține OUG-ul

Publicat

bani

Pe masa guvernanților României, miercuri, 18 mai se va afla și o ordonanță de urgență, prin care salariile românilor pot crește în perioada 1 iunie – 1 decembrie, cu suma de 200 de lei. 

Este vorba despre un proiect prin care ”angajatorii majorează voluntar, oricând în perioada 1 iunie – 31 decembrie 2022, inclusiv, nivelul salariului de bază lunar brut cu suma de 200 lei, respectiv de la 2550 lei la 2750 lei, pentru salariații care desfășoară activitate în baza contractelor individuale de muncă”.

Proiectul prevede mai multe măsuri fiscale, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală.

Proiectul prevede, printre altele, următoarele:

”Art. 1: (1) Începând cu data de 1 iunie 2022, prin derogare de la prevederile art. 78, art. 139 alin. (1), art. 140, art. 157 alin.(1) şi art. 220^4 alin.(1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, în cazul salariaților care desfășoară activitate în baza contractului individual de muncă, încadrați cu normă întreagă, la locul unde se află funcția de bază, nu se datorează impozit pe venit și contribuții sociale obligatorii pentru o sumă de 200 lei reprezentând venituri din salarii și asimilate salariilor în următoarele situații:

a) angajatorii majorează voluntar, oricând în perioada 1 iunie – 31 decembrie 2022, inclusiv, nivelul salariului de bază lunar brut cu suma de 200 lei, respectiv de la 2550 lei la 2750 lei, pentru salariații care desfășoară activitate în baza contractelor individuale de muncă, în derulare la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, în care nivelul salariului de bază lunar brut la aceeași dată, fără a include sporuri şi alte adaosuri, este egal cu nivelul salariului minim brut pe tară garantat în plată stabilit prin Hotărârea Guvernului nr. 1071/2021 pentru stabilirea salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată;

b) nivelul salariului de bază lunar brut stabilit potrivit contractului individual de muncă, fără a include sporuri şi alte adaosuri este de 2750 lei, în cazul persoanelor nou angajate în perioada cuprinsă între data 01 iunie și până 31 decembrie 2022, inclusiv.

(2) Prin derogare de la prevederile art. 77 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, suma de 200 de lei prevăzută la alin. (1), nu se ia în calcul pentru aplicarea deducerilor personale.

(3) Regimul fiscal prevăzut la alin. (1) și (2) se aplică în perioada în care salariul majorat/de încadrare, după caz, este menținut la nivelul de 2750 lei, pentru veniturile din salarii și asimilate salariilor realizate în intervalul 01 iunie – 31 decembrie 2022, inclusiv.

(4) Suma de 200 de lei prevăzutã la alin. (1) se ajustează în funcție de:

i) perioada din lună pentru care s-a acordat majorarea salarială;

ii) data de la care angajații noi sunt încadrați în muncã la un nivel al salariului stabilit potrivit alin. (1) lit. b);

iii) fracția din lună pentru care se determină veniturile din salarii și asimilate salariilor;

iv) data de la care încetează contractul individual de muncă.

Art. 2: Prevederile art. 1 nu sunt aplicabile personalului salarizat potrivit Legii cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare.”

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Festivalul de Teatru ”Povești” Alba Iulia. PROGRAMUL de miercuri: ”Nu sunt eu”, ”Tache, Ianke și Cadâr” și spectacole pentru copii

Publicat

Miercuri este a patra zi a Festivalului de Teatru ”Povești” de la Alba Iulia, cu un program variat de evenimente: spectacole de teatru pentru copii, lansare de carte și spectacole de teatru pentru cei mari.

Preţul unui bilet porneşte de la 7 lei (pentru copii şi adolescenţi) şi ajunge la 28 de lei, pentru adulţi. Studenţii şi pensionarii vor plăti 14 lei pentru un bilet.

CITEȘTE ȘI:  15 – 21 mai: Festivalul de Teatru ”Povești” de la Alba Iulia. Spectacole faine, pentru oameni mari și pentru cei mici. PROGRAMUL

Program Festivalul Internațional de Teatru „POVEŞTI”- miercuri, 18 mai

10:00 Orice șoarece iubește cașcavalul, regia Béres László

Teatrul pentru Copii și Tineret Merlin Timișoara

Spectacol de teatru pentru copii / 3+

Sala 67, Teatrul de Păpuși Prichindel / 60 min.

11:00 Aventurile lui Chiț Miț, regia Georgeta Lozincă

Teatrul pentru Copii și Tineret Ariel Târgu Mureș

Spectacol de teatru pentru copii / 4+

Casa de Cultură a Studenților / 45 min.

11:00 Ținutul de vis al lui Kabuki

Kabaré Púpala Marionetas, Germania

Spectacol non-verbal pentru copii / 3+

Liceul Sf. Iosif Alba Iulia / 40 min.

12.00 Cafeaua cu tâlc

Conferinţă de presă

Art Cafe

12:30 Nu sunt eu, de Maia Morgenstern

Lansare de carte

Art Cafe / 30 min

18:00 – 20:00 Expoziții permanente de costume și artă plastică realizate de UNATC I.L. Caragiale București

Curator și coordonator: prof.univ.dr. Ștefania Cenean

Foaier Casa de Cultură a Sindicatelor

Foaier Casa de Cultură a Studenților

18:00 Nu sunt eu. Maia Morgenstern, O biografie, direcția de scenă Victor Ioan Frunză

Teatrul Dramaturgilor Români București

One-woman show / 12+

Casa de Cultură a Studenților / 1h 40 min.

20:00 Tache, Ianke și Cadâr, regia Horațiu Mălăele

Teatrul Municipal Lucia Sturdza Bulandra București

Spectacol de teatru / 14+

Casa de Cultură a Sindicatelor / 1h 20 min.

21:30 O poveste cam ciudată și alte două povestiri

 

Poezii și vorbe în vânt, de Horațiu Mălăele

Lansare de carte

Foaier Casa de Cultură a Sindicatelor / 30 min

Managerul Teatrului de Păpuşi „Prichindel”, Ioana Bogăţan, a spus că va fi o săptămână de teatru la Alba Iulia de care publicul trebuie să se bucure, cu peste 70 de evenimente.

Sunt multe oraşe care nu beneficiază de un astfel de eveniment. ‘Prichindel’ este singurul teatru pentru copii care organizează un festival şi cu piese destinate adulţilor.

Noi ne-am angajat la un festival mai mare pentru a suplini lipsa unui teatru dramatic şi a unei stagiuni (la Alba Iulia – n.r.). De asta am intervenit şi cu această secţiune pentru adulţi”, a explicat Ioana Bogăţan.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

EDUCAȚIE

Ministrul Educației vrea să le interzică profesorilor să mai dea meditații, în privat, elevilor de la clasele la care predau

Publicat

Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, vrea să le interzică profesorilor să le mai dea meditații, în privat, elevilor de la clasele la care predau. Acesta vrea să le impună dascălilor să dea meditații în particular doar tinerilor care nu le sunt elevi și la școală. 

Declarația a fost făcută în contextul în care ministrul Educației vrea să clarifice fenomenul meditațiilor.

Într-un interviu acordat pentru DCnews.ro, acesta a explicat ce planuri are pentru profesorii care dau meditații.

„Vom avea clarificat și fenomenul meditațiilor, care se practică în orice stat al acestei lumi. Sigur, avem și o condiție pentru a preîntâmpina un anumit gen de lucruri: nu faci meditație cu elevul din clasa ta. Este o condiție de bun simț”, a subliniat Sorin Cîmpeanu.

„Poți să faci în școală cu elevii tăi sub formă de recuperare. Dacă vrei să faci în regim privat, poți să faci, dar nu cu elevii de la clasă”, a explicat Sorin Cîmpeanu.

Acesta a mai declarat că pentru a face posibil acest fapt  va fi impusă o condiție pentru a „preîntâmpina un anumit gen de lucruri”.

Profesorii care dau meditații trebuie să aibă casă de marcat și să își declare veniturile

Profesorii care oferă meditații trebuie să anunțe fiscul și să depună o declarație de venit până la data de 25 mai. Un profesor care vrea să dea meditații au obligația de a se înregistra la Oficiul Național al Registrului Comerțului și de a solicita autorizarea funcționării, în condițiile prevăzute de O.U.G. nr. 44/20081.

Ulterior înregistrării, profesorii au obligația de a depune la organul fiscal Declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice (formular 212). Aceștia plătesc CAS de 25% și CASS de 10% pentru banii pe care îi fac din meditații.

De asemenea, profesorii care dau meditații au obligația de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale.

ANAF cu ochii pe profesorii care dau meditații

Persoanele care realizează venituri din meditații au obligația de a depune la organul fiscal Declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice (formular 212), în termen de 30 de zile de la data începerii activității, în vederea declarării veniturilor estimate (definitivarea impozitului pe venit și a contribuțiilor sociale obligatorii, datorate în condițiile legii, funcție de situația fiscală concretă, se realizează în anul fiscal următor, până la termenul limită de depunere a declarației)”, a transmis ANAF.

Un elev din trei face meditații la cel puțin o materie

Un studiu recent realizat de IRES și Societatea Academică din România a reliefat că un elev din trei face meditații la cel puțin o materie. Cei mai mulți elevi români fac meditații la matematică, peste 80%, o treime la limba română și 29% la o limbă străină.

CITEȘTE ȘI: Profesorii care dau meditații, obligați să-și declare veniturile și să aibă casă de marcat până la data de 25 mai. GHIDUL ANAF

Același studiu arată că în ceea ce privește bugetul alocat pentru meditații, acesta variază între 50 și 100 de lei de ședință. Părinții asigură un bubge de meditații de 300 de lei pe lună, dar dau și mai mult, dacă este nevoie. Trebuie spus că elevii români au și alternativa programului „Școală după școală”, în care cadrele didactice sunt plătite din banii veniți de la asociațiile de părinți.

 

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Statistici T5

Parteneri Romania24.ro, Cluj24.ro, Ardeal24,ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Alba24.ro powered by Independent Media & More. Alba24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax