Connect with us
Publicitate

ADMINISTRATIE

Proprietarii de fose septice riscă AMENZI dacă nu se înscriu rapid în registrul de evidență. Legea schimbată aduce obligații noi

Publicat

Toți proprietarii de fose septice au o obligație, în acest an și au la dispoziție 30 de zile pentru a o îndeplini. Ei trebuie să se înscrie într-un registru întocmit de autoritățile locale.

Alba24 a adunat toate informațiile disponibile pe acest subiect, de la obligațiile proprietarilor, până la amenzile pe care le riscă.

O lege intrată în vigoare în luna mai 2022 îi obligă pe proprietarii de fose septice să se înscrie în Registrul de Evidență a Sistemelor Individuale Adecvate pentru Colectarea și Epurarea Apelor Uzate. Termenul limită este 30 octombrie 2022.

Toți românii, indiferent că sunt persoane fizice sau juridice, care dețin „un sistem individual adecvat de epurare” (o fosă septică) au obligația de a se înscrie în Registrul de Evidență a Sistemelor Individuale Adecvate pentru Colectarea și Epurarea Apelor Uzate.

Citește și Alba Iulia: Reguli dure pentru obținerea autorizațiilor de construcție pe terenurile fără utilități. Explicațiile arhitectului șef

Reprezentanții Primăriei Alba Iulia au transmis pentru Alba24 că au deschis un registru pentru astfel de sisteme, pentru zonele uîn care sunt permise.

”Pentru fosele existente, oamenii trebuie să vină și să le declare la primarie pentru a fi trecute în registrul respectiv” a spus arhitectul șef, Alexandru Damian.

Termenele de înscriere în registru

Potrivit Hotărârii de Guvern nr. 714 din 26 mai 2022, proprietarii de fose septice au obligația de înscriere în Registru „în termen de 120 de zile de la conectarea incintei la sistemul de colectare și/sau epurare a apelor uzate”.

În cazul celor care aveau o fosă septică sau o stație proprie de epurare la data aprobării hotărârii, termenul de înscriere în registru este de 180 de zile de la data intrării în vigoare a legii.

Legea spune că fiecare administrație locală are obligația întocmirii acestui registru.

„Art. 2. – La nivelul unităților administrativ-teritoriale, după caz, a asociațiilor de dezvoltare intercomunitară se realizează și se aprobă o analiză a situației la nivel local, în vederea elaborării Planului urbanistic zonal, cu respectarea prevederilor art.47 alin.(2) lit.d) din Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului și urbanismului, cu modificările și completările ulterioare, care stabilește zonele:

a) unde se prestează serviciul public de canalizare, cu respectarea Strategiei locale a serviciului de alimentare cu apă și de canalizare;

b) unde se prestează serviciul public inteligent alternativ pentru procesarea apelor uzate urbane, cu respectarea Strategiei locale de înființare, organizare, gestiune și funcționare a serviciului public inteligent alternativ pentru procesarea apelor uzate din cadrul unității administrativ-teritoriale;

c) în care vor fi autorizate sistemele individuale adecvate.

Art. 3. – Sistemele individuale adecvate, indiferent de modul de epurare a apelor uzate, vor fi autorizate prin autorizația de construire emisă de autoritatea competentă, cu respectarea prevederilor art.3 alin.(1) din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea lucrărilor de construcții, republicată, cu modificările și completările ulterioare.“

Construcția sistemelor individuale adecvate

Un alt articol important este cel legat de construcția foselor, care ar putea da bătăi de cap celor care vor să edifice consrucții noi.

Art. 7. – (1) Construcția sistemelor individuale adecvate trebuie să se realizeze astfel încât să se prevină poluarea mediului și să se asigure protejarea sănătății umane.

Aceste sisteme pot include instalații prefabricate standardizate și/sau construcții.

(2) Instalațiile standardizate de tip bazine vidanjabile etanșe pentru stocarea apelor uzate/epurarea apelor uzate trebuie să respecte standardele specifice în vigoare, respectiv SR EN 12566-1:2016 și SR EN 12566-4:2016/SR EN 12566-3:2016, SR EN 12566-6:2016 și SR EN 12566-7:2016.

(3) Bazinele etanș vidanjabile sau a sistemelor de epurare a apelor uzate vor putea fi instalate, doar cu respectarea indicațiilor tehnice de montare și utilizare stabilite de producătorul/furnizorul instalației.

Art. 8. Sistemele individuale adecvate care realizează epurarea apelor uzate, care descarcă apele uzate epurate direct în corpurile de apă de suprafață sau indirect în corpurile de apă subterane vor fi realizate conform condițiilor impuse în avizul de gospodărire a apelor.

Art. 9. – Sistemele individuale adecvate care realizează epurarea apelor uzate, care descarcă apele uzate epurate direct în corpurile de apă de suprafață sau indirect în corpurile de apă subterane, în condițiile art. 16 alin. (1) lit. d1) din Legea nr. 107/1996, cu modificările și completărilor ulterioare, vor fi realizate astfel încât să nu afecteze starea corpurilor de apă.

Condițiile specifice de realizare vor fi stabilite în avizul de gospodărire a apelor.

Înscrierea/înregistrarea sistemelor individuale adecvate

Art.10. – (1) În îndeplinirea obligației prevăzute la art.14 lit.i) din Legea nr. 241/2006 privind serviciul de alimentare cu apă și canalizare, republicată, cu modificările și completările, autoritățile publice locale au obligația înființării și întreținerii unui registru de evidență a sistemelor individuale adecvate dintr-o unitate administrativ teritorială, în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri.

(2) Registrul prevăzut la alin. (1) poate fi organizat și întreținut și în format online.

(3) În vederea înregistrării, autoritățile publice locale vor pune la dispoziție formulare de înregistrare.

(4) Autoritățile publice locale au obligația raportării situației implementării privind colectarea și epurarea apelor uzate conform alin.(1).

(5) Registrul pentru evidența sistemelor individuale adecvate deținut de autoritățile publice locale se pune la dispoziția autorității de gospodărirea apelor.

Art. 11. – (1) Prin grija reprezentantului unității administrativ-teritoriale, proprietarul spațiilor conectate la sistemul individual adecvat de epurare are obligația să înscrie sistemul de epurare în registrul autorității publice locale a unor astfel de sisteme, în termen de 120 de zile de la conectarea incintei la sistemul de colectare și/sau epurare a apelor uzate.

(2) Obligația înregistrării, prevăzută la alin. (1) revine și proprietarilor de sisteme adecvate construite înainte de intrarea în vigoare a prezentului act normativ, în termen de 180 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri.

Exploatarea și întreținerea sistemelor individuale adecvate: ce obligații au proprietarii

Art. 12. Exploatarea și întreținerea corespunzătoare a sistemelor individuale adecvate revine proprietarului acestor sisteme.

Art. 13. – La descărcarea apelor uzate în rețelele de canalizare ale localităților și direct în stațiile de epurare, se vor respecta prevederile art. 4 și 5 al anexei nr. 2 din Hotărârea Guvernului nr. 188/2002 pentru aprobarea unor norme privind condițiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate, cu modificările și completările ulterioare.

Art.14. –(1) Apele uzate epurate prin sistemele individuale adecvate vor respecta la descărcarea în resursele de apă prevederile art. 7 alin. (3) din Planul de acțiune privind colectarea, epurarea și evacuarea apelor uzate urbane al anexei nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 188/2002, cu modificările și completările ulterioare

(2) Proprietarii sistemelor menționate la alin. (1) și care funcționează în conformitate cu art.7 alin. (1) au obligația realizării unei monitorizări proprii a calității apelor uzate descărcate în corpurile de apă, cel puțin o dată pe an, și raportarea acestora către autoritatea de gospodărire a apelor competentă.

(3) Raportarea prevăzută la alin. (2) se va face și în format electronic și va fi inclusă pe un site pus la dispoziție de către autoritatea de gospodărire a apelor competentă.

(4) Parametrii monitorizați de la sistemele individuale adecvate de epurare a apelor uzate sunt cei prevăzuți în tabelele nr.1 și 2 din anexele nr.1 – 3 din Hotărârea Guvernului nr.188/2002, cu modificările și completările ulterioare, stabiliți în autorizația de gospodărire a apelor.

(5) Pentru sistemele individuale adecvate de colectare a apelor uzate se va încheia un contract cu o firmă de vidanjare în vederea transportului apelor uzate la o stație de epurare.

Art.15. – (1) Pentru toate sistemele individuale adecvate este obligatorie eliminarea nămolului de epurare din instalație, printr-o firmă acreditată de vidanjare.

(2) Intervalele de vidanjare pentru bazinele de colectare și intervalele de preluare a nămolului de la sistemele de epurare sunt înscrise în registrul prevăzut la art. 10 alin (1).

(3) Firma de vidanjare are obligația transportării nămolului de epurare la o instalație de tratare a
nămolului de epurare conformă din punct de vedere al protecției mediului.

Art.16. – (1) În vederea asigurării unei evidențe corespunzătoare a volumelor și locațiilor de colectare, respectiv a volumelor și locațiilor de descărcare a apelor uzate, firmele specializate în prestarea serviciului de vidanjare va dota vidanjele cu instalații de determinare a volumului de apă, sisteme de raportare și localizare GPS.

(2) Informațiile sistemelor de raportare și localizare GPS este obligatoriu să fie recepționate de către operatorii de apă canal care au contracte cu firma de vidanjare, de către autoritățile de gospodărire a apelor și de către Garda Națională de Mediu.

Ce sancțiuni riscă proprietarii de fose și pentru ce fapte

Art.22. – Constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 10.000 lei la 15.000 lei nerespectarea de către unitățile administrativ-teritoriale a dispozițiilor de la art.10 alin. (1).

Art.23. – Constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei nerespectarea de către persoanele fizice și juridice a dispozițiilor de la art.11 alin. (1) și (2) și art.15 alin. (2).

Art.24. – Constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 15.000 lei la 20.000 lei nerespectarea de către firmele specializate în prestarea serviciului de vidanjare a dispozițiilor de la art.16 alin. (1).

Art.25. – Constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei refuzul de a pune la dispoziție documentele prevăzute la art.17 alin.(2).

Art.26. – Constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor prevăzute la art. 22 – 25 se face de către personalul împuternicit al Gărzii Naționale de Mediu și al Inspecției Apelor din cadrul autorității de gospodărirea apelor.

Art.27 – (1) Contravențiilor prevăzute la art. 23-25 le sunt aplicabile dispozițiile Ordonanţei Guvernului nr.2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.180/2002 cu modificările şi completările ulterioare.

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

2 Comentarii

2 Comentarii

  1. Adrian

    joi, 27.10.2022 at 09:04

    Firmele de vidanjare fac doar contracte pe termen de 1 an, iar unele fose septice (in functie de dimensiune si nr de persoane care o utilizeaza) conform documentului fosei se poate vidanja si la 3-4 ani. Deci nu am cum sa trec o firma de vidanjare in registru acum, deoarece contractul il voi incheia cu firma la monentul respectiv, cand se face vidanjarea. Tot atunci ar trebui prin lege sa fie facuta si monitorizarea si sa fie suportata de stat/apele romane, asa cum este suportata si cea de apa potabila! Nu?!

  2. Nelu

    miercuri, 02.11.2022 at 09:24

    Narozilor, o sa va puna astia taxe si pe cacatul care il scoatet-ti din cur ,ptr ca votati lepre ,cozi de topor cu curu .

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







Dacă ți-a plăcut articolul:


ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate



Parteneri: Romania24.ro, Cluj24.ro, Ardeal24,ro, Botosani24.ro. Copyright © 2022 Alba24.ro powered by Independent Media & More. Alba24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax