Economie
”Rabla local”: condițiile pentru noul program de casare a mașinilor. Beneficiarii nu pot cumpăra autovehicule poluante, 3 ani
Condițiile pentru derularea programului ”Rabla local”, prin care se oferă finanțare pentru casarea mașinilor mai vechi de 15 ani au fost puse în consultare la începutul acestei luni, de către Ministerul Mediului. Una dintre aceste condiții este ca beneficiarul finanțării să nu cumpere timp de trei ani o mașină cu normă de poluare Euro 4 sau mai veche.
Prin Programul privind casarea autovehiculelor uzate, se acordă finanţare nerambursabilă din Fondul pentru mediu, pentru fiecare autovehicul uzat cu o vechime egală sau mai mare de 15 ani, în schimbul predării spre casare a acestuia.
Potrivit ghidului de finanțare, AFM poate acorda solicitanților suma de 1.500 lei, cu titlu de finanțare, pentru un autovehicul uzat care îndeplinește condițiile de eligibilitate.
Suma se acordă solicitantului:
- după încheierea contractului de finanţare cu AFM
- după virarea/plata, din surse proprii, a unui stimulent pentru casare în cuantum de 3.000 lei către proprietarul autovehiculului uzat inclus în cererea de finanțare aprobată
- după casarea și radierea din circulație și din evidența fiscală a UAT a autovehiculului uzat, care trebuie realizate ulterior aprobării cererii de finanțare.
Finanțarea se acordă numai pentru autovehiculul uzat aflat în proprietatea unei persoane fizice care:
- îndeplinește condițiile de eligibilitate
- se angajează că nu va achiziționa un autoturism cu norma de poluare Euro 4 și/sau inferioară în termen de 3 ani de la primirea stimulentului pentru casare
- se angajează să predea spre casare autovehiculul uzat cu care participă în Program și să îl radieze din circulație
- are domiciliul/reședința pe raza teritorială a UAT-ului solicitant de finanțare.
Cei ce vor casa și radia din circulație mașini vechi poluante, adică cu normă de poluare mai mică de Euro 3 și mai vechi de 15 ani, vor putea primi, de la primăria de domiciliu, un stimulent financiar în valoare de 3.000 de lei.
În cadrul unei sesiuni de înscriere, un solicitant poate obține finanțare pentru cel mult:
- 100 autovehicule uzate, pentru UAT cu o populaţie ≤ 1.000 locuitori
- 500 autovehicule uzate, pentru UAT cu o populaţie cuprinsă între 1.001-5.000 locuitori
- 1.000 deautovehicule uzate, pentru UAT cu o populaţie cuprinsă între 5.001-10.000 locuitori
- 5.000 autovehicule uzate, pentru UAT cu o populaţie cuprinsă între 10.001-50.000 locuitori
- 20.000 autovehicule uzate, pentru UAT cu o populaţie cuprinsă între 50.001-200.000 locuitori
- 50.000 autovehicule uzate, pentru UAT cu o populaţie ≥200.001 locuitori.
În cadrul unei sesiuni de înscriere, unui solicitant i se poate aproba o singură cerere de finanțare, prima transmisă la AFM care este selectată pentru finanțare.
Criterii de eligibilitate a proprietarului de autovehicul uzat
Este considerat eligibil proprietarul de autovehicul uzat care îndeplineşte următoarele condiţii la data solicitării stimulentului pentru casare:
- este persoană fizică cu domiciliul/reședința în România
- are domiciliul/reședința pe raza teritorială a UAT-ului solicitant de finanțare
- deţine în proprietate un autovehicul uzat înmatriculat pe numele său și se află în evidențele fiscale ale UAT-ului solicitant de finanțare
- nu este înregistrat cu obligaţii restante de plată a taxelor, impozitelor, amenzilor şi contribuţiilor către bugetul de stat și bugetul local, conform prevederilor legale în vigoare
- nu a obţinut şi nu este pe cale să obţină finanţare prinproiecte ori programe finanţate din alte fonduri publice, fonduri comunitare, inclusiv prin Programul de stimulare a înnoirii Parcului auto naţional 2020-2024 și Programul privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante şi eficiente din punct de vedere energetic, 2020-2024, pentru același autovehicul uzat cu care participă în Program
- nu este condamnat pentru infracţiuni împotriva mediului, prin hotărâre judecătorească definitivă.
Criterii de eligibilitate a autovehiculului uzat
Este considerat eligibil autovehiculul care îndeplineşte cumulativ următoarele:
- este înregistrat în evidențele fiscale ale UAT solicitant
- la data participării în Program are o vechime mai mare sau egală cu 15 ani, calculată de la anul fabricației
- are norma de poluare Euro 3 și/sau inferioară
- este înmatriculat în România de cel puțin 3 ani.
Depunerea cererii de finanțare
În vederea aprobării cererii de finanțare, în cadrul sesiunii de înscriere, solicitantul depune următoarele documente:
- cererea de finanțare
- împuternicire administrativă, prin care persoana care va semna cererea de finanțare este mandatată de către reprezentantul legal în acest sens, după caz
- actul de identitate al reprezentantului legal sau, după caz, al împuternicitului solicitantului
- documentul doveditor al deschiderii de către solicitant, la Trezoreria Statului, a contului de venituri încasate de la Fondul pentru mediu. Contul va avea cod/indicator bugetar„21.43.02.20- alte subvenții primite de la administrația centrală pentru finanțarea unor activități”.
sursă: mmediu.ro
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News