Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

Raport Curtea de Conturi: CNAS a decontat nelegal servicii medicale care au creat prejudicii de peste 97 milioane lei. Abateri consemnate


Publicat

cnas logoCurtea de Conturi a descoperit că CNAS şi CJAS au validat şi decontat nelegal servicii medicale, care au creat prejudicii de peste 97 de milioane lei. Potrivit raportului publicat de Curtea de Conturi, au fost decontate nelegal medicamente compensate cu 90% pentru pensionari care nu aveau dreptul la acestea, servicii fictive pe numele unor pacienţi internaţi în spital sau servicii acordate unor persoane decedate.

În conformitate cu Programul propriu de control/audit al Curții de Conturi pentru anul 2016, aprobat de Plenul Curții de Conturi a României, au fost efectuate de către Curtea de Conturi și de către camerele de conturi teritoriale un număr de 20 misiuni de audit financiar, la nivelul ordonatorului principal de credite (CNAS) și la 19 de case județene de asigurări de sănătate, ordonatori de credite din subordinea Casei Naționale de Asigurări de Sănătate, se precizează în sinteza rapoartelor de audit financiar asupra contului de execuție a bugetului Fondului Național Unic de Asigurări Sociale de Sănătate pentru anul 2015 la CNAS, publicat de Curtea de Conturi.

În urma misiunilor de audit desfășurate atât la Casa Națională de Asigurări de Sănătate, cât și la casele județene de asigurări de sănătate, au fost estimate erori/abateri de către auditorii publici externi ai Curții de Conturi, după cum urmează:

– venituri suplimentare în sumă de : 903 mii lei;

– prejudicii în sumă de : 97.209 mii lei;

– abateri de la legalitate și regularitate în sumă de: 20.516 mii lei.

Abaterile consemnate în actele de audit întocmite la nivelul entităților verificate sunt abateri identificate pe baza unor eșantioane stabilite în funcție de anumite criterii de către echipele de audit, de unde au rezultat valori estimate ale acestora, entitatea auditată având obligația legală de a extinde verificările, de a stabili sumele certe pentru fiecare categorie de abateri și de a dispune măsuri de remediere în consecință a acestora.

bonuri fiscalePrincipalele constatări identificate la nivelul CNAS și CASJ

Cu privire la calitatea gestiunii economico-financiare, au fost efectuate plăți cu încălcarea cadrului legal, unele dintre acestea fiind generatoare de prejudicii în sumă de 97.209 mii lei, constând în principal, în următoarele:

– Validarea și decontarea nelegală a serviciilor medicale raportate de ambulatoriile de specialitate, medici de familie, precum și a unor prescripții medicale emise pentru pacienții internați în aceeași perioadă în spitale în regim de spitalizare continuă, în sumă estimată de 969 mii lei.

Potrivit prevederilor legale15, nu pot fi decontate servicii medicale persoanelor care figurează ca fiind internate în spital (spitalizare continuă) și care beneficiază în același timp și de servicii medicale în spitalizare de zi întrucât cheltuielile ocazionate pentru cazurile care sunt internate prin spitalizare continuă sunt cuprinse în structura tarifului pe caz rezolvat/tarifului mediu pe caz rezolvat.

De menționat că această categorie de abateri a fost identificată și în misiunile de audit efectuate în anii precedenți.

– Validarea și decontarea nelegală a unor prescripții medicale cu compensare de 90% din prețul de referință al medicamentelor, unor persoane care nu se încadrau în categoria “pensionari cu venituri numai din pensii de până la 700 lei/lună”, în sumă estimată de 899 mii lei.

Conform prevederilor art. 2 din HG nr. 720/2008 pentru aprobarea Listei cuprinzând denumirile comune internaționale corespunzătoare medicamentelor de care beneficiază asigurații, cu sau fără contribuție personală, pe bază de prescripție medicală, în sistemul de asigurări sociale de sănătate, cu modificările și completările ulterioare, pensionarii cu venituri numai din pensii de până la 700 lei/lună pot beneficia de compensare într-un procent de 90% din prețul de referință al medicamentelor cuprinse în sublista B din acest act normativ.

Prescrierea rețetelor compensate cu 90% din prețul de referință al medicamentelor se efectuează de către medicii de familie în baza prezentării ultimului talon de pensie și a declarațiilor pe proprie răspundere ale pacienților, iar decontarea acestor medicamente compensate se suportă astfel:

– în cuantum de 50% din bugetul Fondului Național Unic de Asigurări Sociale de Sănătate;

– în cuantum de 40% din transferuri din bugetul Ministerului Sănătății către bugetul Fondului Național Unic de Asigurări Sociale de Sănătate (FNUASS).

În urma auditării eșantioanelor selectate a rezultat faptul că, în mod nelegal, au fost eliberate și decontate prescripții medicale în sumă estimată de 2.247 mii lei cu procent de compensare de 90% din prețul de referință al medicamentelor, astfel:

– prescripții medicale unor pensionari cu venituri din pensii de peste 1.000 lei/lună (plafon stabilit în timpul auditului pe bază de eșantion);

– prescripții medicale unor pensionari care au realizat în anul 2015 și venituri din dobânzi de peste 1.000 lei (plafon stabilit în timpul auditului pe bază de eșantion).

Prin urmare, cu suma estimată de 899 mii lei, reprezentând cota de 40% din prețul de referință al medicamentelor, au fost majorate nelegal cheltuielile cu medicamentele fiind efectuate plăți contrar prevederilor legale16, către furnizorii de medicamente aflați în contract cu CAS județene.

De menționat că această categorie de abateri a fost identificată și în misiunile de audit efectuate în anii precedenți.

– Validarea și decontarea nelegală a unor prescripții medicale cu compensare de 100% din prețul de referință al medicamentelor pentru asigurații veterani, persoane cu handicap, beneficiari de indemnizații de șomaj și persoane care beneficiau de ajutor social în condițiile în care persoanele respective nu dețineau această calitate conform prevederilor legale17, respectiv nu figurau în baza de date a veteranilor furnizată de Casa Națională de Pensii Publice, în sumă estimată de 4.551 mii lei.

– Validarea și decontarea nelegală a unor prescripții medicale în sumă estimată de 1.025 mii lei, emise de către alți medici decât cei prevăzuți în protocoalele terapeutice.

– Validarea și decontarea nelegală a unor prescripții medicale ce conțin medicamente al căror preț cu amănuntul excede prevederilor OMS nr. 75/2009 pentru aprobarea Normelor privind modul de calcul al preţurilor la medicamentele de uz uman, în sumă estimată de 207 mii lei.

Stabilirea de către farmacii a unui preț cu amănuntul maximal fără respectarea prevederilor legale a condus, în unele cazuri la suportarea de către asigurați a unei contribuții personale stabilită ca diferență de preț rezultată din prețul medicamentului prescris și prețul de decontare.

– Validarea și decontarea nelegală de către CASJ a unor servicii medicale spitalelor care nu au raportat corect către Școala Națională de Sănătate Publică, Managemet și Perfecționare în Domeniul Sanitar București (SNSPMPDSB) datele din foile de observaţie clinică generală (FOCG) întocmite la nivelul secţiilor spitalului, în sumă estimată de 1.690 mii lei.

Contrar prevederilor legale au fost validate și decontate nelegal spitalelor, servicii medicale în condițiile existenței neconcordanţelor cu privire la diagnosticul evidențiat între datele raportate de acestea la SNSPMPDSB, datele înscrise în FOCG și respectiv serviciile medicale decontate pe baza Sistemului de clasificare în grupe de diagnostice (DRG), pe numele unor persoane care la data efectuării serviciului medical erau decedate.

– Decontarea din FNUASS a unor medicamente la prețuri de referință/decontare superioare stabilite în baza unor prețuri cu amănuntul maximale din CANAMED, care nu au fost actualizate în conformitate cu prevederile OMS 75/2009 pentru aprobarea Normelor privind modul de calcul al prețurilor la medicamentele de uz uman, în valoare estimată de 85.338 mii lei.

Contrar prevederilor legale21, CNAS a decontat suplimentar fonduri din FNUASS datorită calculării prețurilor de referință la medicamente în baza unor prețuri maximale cu amănuntul neactualizate în CANAMED.

În acest sens, noile prețuri ale medicamentelor din CANAMED au fost publicate abia în data de 1 iulie 2015 de către Ministerul Sănătății, dată de la care acestea sunt valabile.

– Nesoluționarea în termenul prevăzut de lege a unui număr de 700 cereri depuse la CJAS de către angajatori, reprezentând sumele solicitate de aceștia pentru concedii medicale suportate din FNUASS care depășesc contribuția pentru concedii și indemnizații, în sumă estimată de 2.177 mii lei.

Având în vedere prevederile OUG nr.158/2005, CJAS în termen de 30 de zile de la data depunerii cererii de către angajatori, în baza documentelor justificative și a analizei situațiilor depuse, restituie suma ce depășește contribuția lunară pentru concedii medicale datorate de angajator.

sursa: curteadeconturi.ro



ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

1 Comentariu

1 Comment

  1. Kupit bazu trastovyh sajtov

    luni, 19.12.2016 at 01:17

    S, eliberari de medicamente raportate de farmacii cu circuit deschis, pe numele unor pacien?

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

ACTUALITATE

Senatorii și deputații USR au decis să își dea DEMISIA din Parlament. NU vor putea beneficia de PENSII SPECIALE

Publicat

Toți senatorii și deputații USR își vor da marți demisia din Parlament, pentru a nu beneficia de pensii speciale. USR are 38 de parlamentari: 25 de deputați și 13 senatori.

Decizia a fost luată după ce inițiativa USR de eliminare a pensiilor speciale nu s-a materializat, potrivit unor surse citate de Hotnews.ro

Vezi și Pensiile vor fi recalculate în 2021: Cine sunt cei care vor avea de pierdut dacă nu îndeplinesc anumite condiții

Un parlamentar poate beneficia de pensie specială cu condiția ca mandatul acestuia să fie complet. În cazul deputaților și senatorilor USR, aceștia se află la primul mandat. Dacă mandatul nu este complet nu vor mai putea beneficia de pensia specială.

USR a avut un proiect de eliminare a pensiilor speciale care nu a trecut de parlament. La fel s-a întâmplat cu propunerea de impozitare.

Programul de guvernare prezentat de USR-PLUS prevede eliminarea pensiilor speciale și calcularea tuturor pensiilor după același sistem. „Egalitatea românilor în fața pensiei înseamnă la contribuție egală, pensie egală.

Eliminarea tuturor pensiilor speciale și recalcularea lor, în cazul categoriilor profesionale (exemplu: militari) care nu au avut contribuții, pe baza unei contribuții implicite la veniturile pe care le-au avut de la Stat.

În cazul în care unele nu se pot elimina, se va aplica impozitarea cu 90% a tuturor pensiilor speciale peste pragul de cinci pensii minime cumulate”, se arată în programul de guvernare propus de USR-PLUS.

Cât este pensia specială a unui parlamentar

Peste  750 de foști senatori și deputați sunt beneficiari de pensii speciale în valoare de peste 10 milioane de euro pe an. Pensia medie a unui parlamentar este de 5.843 de lei pe lună.

Cea mai mică pensie specială este de 2000 de lei, iar cea mai mare de 12.000 de lei. Cele 768 de pensii speciale ale parlamentarilor costă cât 3.268 de pensii medii ale românilor de rând. de menționat că pensia specială se adaugă la pensia normală pe baza contributivității pe care o obțin  în urma locurilor de muncă înafara mandatului de parlamentar.

După patru ani de mandat pensia specială este de 2.000 de lei pe lună, în vreme ce un român de rând primește, în medie, 1.373 de lei pe lună după 35 de ani de muncă.

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Vânzările de autoturisme ”verzi” au crescut cu peste 15% în România. Ce modele au fost cumpărate

Publicat

masini electrice

Vânzările de maşini ecologice noi au crescut în România, în primele zece luni ale anului, cu 15,15%, în comparaţie cu aceeaşi perioadă din 2019, până la 6.385 de unităţi, arată datele Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Autoturisme (APIA).

La 31 octombrie 2020, ponderea autoturismelor electrice şi hibride noi în totalul pieţei auto locale ajunsese la 6,6%, peste nivelul perioadei similare din 2019, când aceasta a fost de 4,2%.

Conform datelor centralizate de APIA, în intervalul ianuarie – octombrie 2020, cele mai multe achiziţii noi au fost consemnate la categoria autoturismelor hibride, respectiv 3.950 de exemplare, în scădere cu 3,5%, comparativ cu primele zece luni din anul precedent.

De asemenea, vânzările de autoturisme electrice au înregistrat un salt de 54,4%, până la 1.780 de unităţi, în timp de modelele plug-in au consemnat 655 de exemplare, mai mult cu 119,1%, raportat la perioada de referinţă.

Statistica de specialitate relevă faptul că, în topul celor mai comercializate autoturisme 100% elecrice, conduce, la finalul primelor zece luni din an, Renault – cu 475 de unităţi, urmată de Skoda (331 unităţi), Volkswagen (274), Hyundai (191), BMW (89), smart (74), Nissan (71), Peugeot (67), Tesla (51) şi Opel (37).

În acelaşi timp, cele mai multe autoturisme hibride vândute în România, în perioada analizată, au fost înregistrate de: Toyota – cu 3.387 de unităţi, Lexus (157), Hyundai (140), Honda (127), Ford (93), Kia (30) şi Subaru (16).

În topul vânzărilor de autoturisme plug-in, pe primul loc se află, la zece luni, BMW – cu 98 de exemplare, urmată de Volvo (94), Mercedes-Benz (88), Ford (80), Mitsubishi (75), Porsche (58), Hyundai (43), Skoda (34), Toyota (19) şi Mini (18).

La nivelul lunii octombrie, în România s-au comercializat 996 de autoturisme ecologice, în creştere cu 20,43% comparativ cu luna septembrie, când se vânduseră 827 de unităţi noi, iar ponderea în total piaţă a crescut la 8%, de la 7,7%.

La începutul lunii noiembrie, ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor, Mircea Fechet, anunţa că prin Programul „Rabla Plus” au fost rezervate peste 4.000 de maşini electrice. De asemenea, întrucât bugetul acestui program s-a epuizat cu mult înainte de finalul anului, s-a aprobat o suplimentare a acestuia de la 140 de milioane de lei la 200 de milioane de lei.

sursă: Agerpres

Citeste mai mult
Publicitate

EDUCAȚIE

FOTO: Cum se face școală online la Colegiul Național Militar din Alba Iulia. Ce spun două eleve de clasa a IX-a

Publicat

De aproape două săptămâni, elevii de la Colegiul Național Militar ”Mihai Viteazul” din Alba Iulia fac școală online, de acasă. Au acces la diferite platforme educaționale ce le oferă posibilitatea de a studia, de a comunica și a interacţiona cu dascălii lor.

Cadrele didactice desfășoară procesul de învățământ online din colegiu, cu ajutorul dispozitivelor inteligente. Fiecare profesor predă dintr-o anumită sală de clasă, astfel încât să se evite deplasările și schimbul de aparatură electronică, precizează reprezentanții colegiului.

În ceea ce-i privește pe elevii din clasele a XII-a, pe lângă orele la care participă conform orarului școlar stabilit la începutul anului, aceștia desfășoară, tot online, și orele de pregătire pentru examenul de Bacalaureat.

Două eleve de clasa a IX-a, Andra și Denisa Stan, surori, au împărtășit experiența lor din școala online.

Fetele spun că trecerea la studiul online nu a fost dificilă având în față experiența ultimelor luni ale semestrului doi din anul școlar 2019 – 2020, dar recunosc că le lipsesc colegii și activitățile specifice desfășurate în colegiul militar.

Andra este elevă în clasa a XI-a și spune că studiul online nu se compară cu cel de la clasă, dar funcționează și permite continuarea procesului educativ.

„În urma trecerii studiului în online adaptarea la acest tip de studiu nu a presupus o problemă deoarece și anul trecut în semestrul doi am desfășurat acest tip de studiu, orele online având durata orelor obișnuite, avem platforme unde ne sunt încărcate materiale cu conținut educativ de către profesori, lecțiile fiind încărcate și apoi bineînțeles predate la oră, noi elevii primim sarcini de rezolvat, teme, care apoi sunt evaluate ca și atunci când eram în colegiu.

De la începutul anului școlar și până la trecerea învățământului în online am fost prezenți în colegiu timp de două luni, perioadă în care studiul s-a desfășurat normal, bineînțeles cu respectarea regulilor de distanțare, fiind puțin dificil pentru noi. Însă era mai bine, deoarece eram toți prezenți, orele desfășurându-se normal, profesorii fiind alături de noi în clase.

În aceste zile îmi lipsesc colegii, însă păstrăm legătura și vorbim zilnic unii cu alții. De asemenea, îmi lipsesc atât activitățile sportive cât și cele culturale având în vedere apropierea sărbătorilor de iarnă, perioadă în care în colegiu desfășuram diverse activități specifice. Sper să ne întoarcem curând în colegiu și să ne desfășurăm activitatea în mod normal”, a spus Andra.

Denisa este elevă în clasa a IX-a, iar pentru ea perioada petrecută în colegiul militar de la începutul anului școlar și până la trecerea învățământului tradițional la cel online a fost foarte scurtă. Cu toate acestea, cele două luni cât au fost prezenți în școală au fost foarte importante pentru boboci.

„Noi, elevii militari, avem capacitatea de a ne adapta rapid la orice situație și da, ne-am adaptat ușor la tipul acesta de învățământ. Este foarte important pentru noi faptul că până în data de 11 noiembrie am învățat la clasă, cu profesorul. Consider că școala față în față este cel mai bun tip de învățământ, iar online-ul nu va fi niciodată la fel. În timpul petrecut la liceu am reușit să ne cunoaștem colegii, să legăm prietenii și acum sincer îmi este dor de ei și îmi lipsesc, pentru că noi eram în permanență împreună”, a spus Denisa.

sursă: Colegiul Național Militar ”Mihai Viteazul” Alba Iulia – Facebook

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

BEC: Alegătorii pot vota în secțiile din localitățile în care își au reședința, indiferent de data stabilirii acesteia

Publicat

Alegătorul care în ziua votării se află în unitatea administrativ-teritorială unde şi-a stabilit reşedinţa, alta decât domiciliul, votează numai la secţia de votare la care este arondată strada sau localitatea de reşedinţă, indiferent de data stabilirii acesteia, chiar şi dacă dovada de reşedinţă a expirat în perioada l martie – 6 decembrie, a decis Biroul Electoral Central.

Conform deciziei adoptată luni de BEC, care reglementează măsuri pentru exercitarea dreptului de vot, alegătorul care în ziua votării se află în unitatea administrativ-teritorială în care şi-a stabilit domiciliul votează numai la secţia de votare unde este înscris în lista electorală permanentă. Dacă acesta a fost omis din lista electorală permanentă, este înscris în lista electorală suplimentară.

Alegătorul care în ziua votării se află în unitatea administrativ-teritorială în care şi-a stabilit reşedinţa, alta decât cea de domiciliu, votează numai la secţia de votare la care este arondată strada sau localitatea unde îşi are reşedinţa, indiferent de data stabilirii acesteia. Dacă alegătorul nu a formulat cerere privind înscrierea în Registrul electoral cu adresa de reşedinţă, acesta va fi înscris în lista electorală suplimentară.

În cazul în care, în ziua votării, alegătorul se află într-o altă unitate administrativ-teritorială decât cea unde şi-a stabilit domiciliul sau reşedinţa poate vota la orice secţie de votare, sub condiţia ca aceasta să se afle în cadrul circumscripţiei electorale judeţene unde şi-a stabilit domiciliul sau reşedinţa. În acest caz, alegătorul este înscris în lista electorală suplimentară.

Alegătorul care are domiciliul şi reşedinţa în aceeaşi unitate administrativ-teritorială poate vota fie la secţia de votare unde este înscris în lista electorală permanentă, fie la secţia de votare la care este arondată strada sau localitatea unde îşi are reşedinţa, în acest ultim caz, fiind înscris în lista electorală suplimentară.

Totodată, alegătorul care deţine o dovadă de reşedinţă al cărei termen de valabilitate ar fi expirat în perioada l martie – 6 decembrie 2020 îşi poate exercita dreptul de vot la alegerile pentru Senat şi Camera Deputaţilor din data de 6 decembrie în circumscripţia electorală unde şi-a stabilit reşedinţa, precizează BEC.

De asemenea, alegătorul cu domiciliul în municipiul Bucureşti care în ziua votării se află în raza teritorială a acestuia votează numai la secţia de votare unde este înscris în lista electorală permanentă. Dacă a fost omis din lista electorală permanentă este înscris în lista electorală suplimentară.

Alegătorul cu reşedinţa în municipiul Bucureşti, fără a avea domiciliul în Capitală, îşi poate exercita dreptul de vot numai la secţia de votare la care este arondată strada unde îşi are reşedinţa, indiferent de data stabilirii acesteia, iar cel care nu a formulat cerere privind înscrierea în Registrul electoral cu adresa de reşedinţă este înscris în lista electorală suplimentară.

Alegătorul care are atât domiciliul, cât şi reşedinţa în municipiul Bucureşti poate vota fie la secţia unde este înscris în lista electorală permanentă, fie la secţia de votare la care este arondată strada unde îşi are reşedinţa, în acest ultim caz, fiind înscris în lista electorală suplimentară.

Acesta poate vota numai la secţia la care este arondată strada unde şi-a stabilit domiciliul sau reşedinţa, chiar dacă, în ziua votării, se află într-un alt sector al municipiului Bucureşti decât acela unde şi-a stabilit domiciliul sau reşedinţa.

sursă: Agerpres

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate