Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

Regulament nou pentru urmărirea calităţii în construcţii, din septembrie. Clădiri controlate și excepţii


Publicat

case1 constructii

Un nou regulament privind controlul de stat al calității în construcții urmează să intre în vigoare în luna septembrie a acestui an. Noul document prevede, printre altele, exceptarea de la control a locuințelor unifamiliale parter și anexelor gospodărești din proprietatea persoanelor fizice, situate în mediul rural și în satele aparținătoare municipiilor și orașelor, precum și a construcțiilor provizorii și lucrărilor de construcții care se pot executa fără autorizație de construire sau desființare, după caz, potrivit legii.

O hotărâre de Guvern recentă abrogă Regulamentul din 1994 privind controlul de stat al calității în construcţii. Noul regulament, aprobat prin HG nr. 492/2018 şi publicat în Monitorul Oficial nr. 594 din 12 iulie, urmează să intre în vigoare la 60 de zile de la data publicării, mai exact pe 10 septembrie 2018.

Activităţi şi factori implicaţi

O precizare expresă stabileşte că dispozițiile regulamentului sunt obligatorii pentru toți factorii implicați care fac obiectul activităților prevăzute de Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii, și care au obligația asigurării cerințelor fundamentale pentru obținerea unor construcţii de calitate, potrivit responsabilităților fiecăruia stabilite în condițiile legii, în etapele de proiectare, de verificare tehnică a proiectelor, de producere și furnizare de produse pentru construcții, execuție și recepție a construcțiilor, precum și în etapele de exploatare, expertizare tehnică și intervenții la construcțiile existente și de postutilizare a acestora.

În vechea reglementare erau precizaţi şi „factorii implicaţi”, si anume: investitori, cercetători, proiectanți, specialiști verificatori de proiecte atestați și experți tehnici atestați, fabricanți și furnizori de produse pentru construcţii, executanți și responsabili tehnici cu execuția atestați, diriginți de specialitate, proprietari, administratori, utilizatori, autorități publice, asociații profesionale de profil etc.

Construcţii controlate şi excepţii

Controlul de stat al calității în construcții se aplică tuturor construcțiilor, inclusiv instalațiilor aferente acestora, indiferent de forma de proprietate, destinație, categorie și clasă de importanță sau sursa de finanțare.

În noul Regulament se mai precizează, însă, că de la acest control sunt exceptate locuințele unifamiliale parter și anexele gospodărești din proprietatea persoanelor fizice, situate în mediul rural și în satele aparținătoare municipiilor și orașelor, precum și construcțiile provizorii și lucrărilor de construcții care se pot executa fără autorizație de construire sau desființare, după caz, potrivit legii.

Sunt incluse, aici, şi alte precizări care nu existau în vechiul regulament şi au care au fost dezvoltate:

  • instalațiile aferente construcțiilor sunt cele definite potrivit art. 2 alin. (2) din Legea nr. 10/1995, republicată, cu modificările ulterioare.
  • controlul se exercită atât la lucrările noi, la construcțiile existente, cât și la lucrările de intervenții în timp, diferențiat, potrivit legii, în toate etapele ciclului de existență a construcțiilor.
  • lucrările de intervenții în timp se efectuează potrivit prevederilor Legii nr. 10/1995.
  • exigențele privind calitatea și controlul calității instalațiilor, utilajelor și echipamentelor tehnologice de producție/industriale se stabilesc și se realizează, potrivit legii, prin reglementări specifice fiecărui domeniu de activitate.

Ce se urmăreşte prin control

Controlul de stat al calității în construcții urmărește, în principal, următoarele obiective:

a) îndeplinirea, de către organele de specialitate ale administrației publice centrale, comisiile tehnice sau operatorii economici, a obligațiilor prevăzute de lege referitoare la o serie de proceduri, detaliate în regulament, din care menţionăm, ca noutate, certificarea performanței energetice și auditarea energetică a clădirilor

b) respectarea, de către toți factorii care contribuie sau sunt implicați în producerea și furnizarea de produse pentru construcții, în conceperea, realizarea, exploatarea și postutilizarea construcțiilor; semnaăm, şi aici, verificarea calității lucrărilor executate, expertizarea tehnică a execuției construcțiilor, precum și auditul energetic al clădirilor;

c) respectarea prevederilor autorizațiilor de construire/desființare, a avizelor, acordurilor și a altor documente referitoare la construcţii, emise de autorități sau organe ale administrației publice centrale și locale, precum și de alte organe abilitate de lege;

d) îmbunătățirea sistemului calității în construcții și a regulamentelor aferente componentelor acestuia.

A dispărut o categorie care era expres precizată în vechiul Regulament, şi anume respectarea reglementărilor tehnice privind modul de tratare a accidentelor tehnice produse la construcţii, cauzate de fenomene sau calamități naturale (cutremure de pământ, inundații, alunecări de teren, uragane etc.) sau provocate prin acțiuni ale omului (incendii, explozii, bombardamente, șocuri, deficiențe de concepție și/sau de execuție etc.), cu repercusiuni defavorabile asupra stării și siguranței construcțiilor.

Proceduri de control

Controlul de stat al calității în construcții se organizează și se exercită în mod diferențiat, prin modalităţi care apar mai aprofundate, ca precizări, în noul regulament

a) controale curente la factorii și operatorii economici implicați în procesul de proiectare, execuție și exploatare a construcțiilor, în diverse etape ale acestui proces, pe bază de programe trimestriale;

b) controale prin sondaj la factorii și operatorii economici implicați în producerea și furnizarea de produse pentru construcţii, în procesul de proiectare, execuție, recepție și exploatare a construcțiilor, în diverse etape ale acestui proces, efectuate din dispoziția conducerii Inspectoratului de Stat în Construcții – I.S.C. sau a conducătorilor inspectoratelor regionale și/sau județene/Inspectoratului în Construcții al Municipiului București – ICMB, precum și de către conducerile instituțiilor prevăzute la art. 34 din Legea nr. 10/1995, după caz;

c) controale în faze determinante ale execuției lucrărilor de construcții, prin care se înţelege se înțelege stadiul fizic la care o lucrare de construcții, odată ajunsă, nu mai poate continua fără acceptul scris al investitorului/beneficiarului, proiectantului și executantului;

d) controale tematice la factorii și operatorii economici implicați în producerea și furnizarea de produse pentru construcții, în procesul de proiectare, execuție și exploatare a construcțiilor, având ca obiect analiza unor probleme complexe legate de calitatea construcțiilor sau modul de funcționare și de aplicare a componentelor sistemului calității în construcții;

e) controale ca urmare a producerii unor accidente tehnice sau dezastre, în urma cărora se concluzionează că nu este asigurată cerința fundamentală “rezistență mecanică și stabilitate” și sunt puse în pericol viața sau integritatea corporală a cetățenilor sau se pot înregistra distrugeri totale sau parțiale ale construcției;

f) controale sectoriale, la operatorii economici implicați în producerea, furnizarea și punerea în operă a produselor pentru construcții, efectuate din dispoziția conducerii Inspectoratului de Stat în Construcții – I.S.C., în conformitate cu legislația europeană de armonizare a produselor pentru construcții.

Nu mai figurează inspecțiile la autoritățile administrațiilor publice centrale și locale implicate în eliberarea certificatului de urbanism și a autorizației de construire, potrivit legii.

Obligaţii pentru controlori

În exercitarea controlului de stat al calității în construcții, personalul cu atribuții de control și inspecție are o serie de obligații și răspunderi principale, detaliate în Regulament. Faţă de vechea reglementare notăm obligaţii nou inserate sau completate, astfel:

  • controlarea, la proprietari, administratori și utilizatori de construcții modul de respectare a reglementărilor privind urmărirea comportării în exploatare și intervenții la construcții existente, precum și postutilizarea construcțiilor.
  • dispunerea de măsuri, în atenţia proprietarilor, administratorilor sau utilizatorilor, pentru reducerea riscurilor privind siguranța vieții oamenilor, în condițiile legii, după caz: (i) efectuarea de expertize tehnice la construcții, indiferent de forma de proprietate, destinație sau sursa de finanțare a acestora, atunci când în urma controlului se concluzionează astfel; (ii) încetarea utilizării construcțiilor când în urma unei expertize se concluzionează că prin neasigurarea cerinței fundamentale rezistență mecanică și stabilitate este pusă în pericol viața sau integritatea corporală a cetățenilor sau poate cauza distrugerea totală sau parțială a construcției.

Condiții de oprire a lucrărilor de construcții

Reglementările au fost reformulate şi se referă la:

  • nerespectarea prevederilor din autorizația de construire, a soluțiilor tehnice din proiect și a detaliilor de execuție, precum și a reglementărilor tehnice în vigoare prin încălcarea uneia sau mai multor cerințe fundamentale;
  • utilizarea de produse pentru construcții fără declararea și, după caz, fără certificarea, în condițiile legii, a performanței, respectiv a conformității acestora sau în lipsa avizelor obligatorii emise de Ministerul Sănătății sau Ministerul Mediului, acolo unde se impune;
  • execuția de lucrări fără proiecte sau în baza unor proiecte neverificate de specialiști atestați, în condițiile legii;
  • constatarea unor neconformități care pot afecta siguranța construcțiilor;
  • execuția de lucrări fără personal calificat de supraveghere tehnică, respectiv fără responsabil tehnic cu execuția și diriginte de șantier.

sursa: legestart.ro



ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EDUCAȚIE

Cum va începe noul an școlar. Ce spune ministrul Sănătății despre revenirea elevilor la şcoală

Publicat

Ministrul Sănătăţii, Nelu Tătaru, a anunţat luni, că o decizie privind deschiderea noului an şcolar va fi luată în a doua jumătate a lunii august.

Demnitarul a precizat că autorităţile iau în calcul mai multe scenarii, în funcţie de evoluţia pandemiei de COVID-19, dar că o decizie va fi comunicată dascălilor şi elevilor în a doua jumătate a lunii august.

Vezi și Ce ore sunt eliminate de la clasa pregătitoare până la clasa a IV-a. Planurile Ministerului Educației

„Sunt mai multe scenarii. A doua parte a lunii august ne va spune dacă este oportună revenirea elevilor la şcoală. Noi sperăm să fie oportună, în condiţiile în care situaţia va fi favorabilă. Dar repet, nu ţine doar de noi. Planuri sunt, avem măsuri sanitare şi pentru desfăşurarea procesului de învăţământ. În a doua jumătate a lunii august vor afla dascălii şi elevii ce decizie se va lua”, a spus Nelu Tătaru.

În urmă cu câteva zile, președintele Klaus Iohannis a spus că este de părere că ar fi complicat ca în România să existe doar școală online și totul se îndreaptă spre un scenariu mixt.

Citește și Schimbări la gimnaziu. Materii eliminate și ore mai puține pentru elevi. Variante luate în calcul de Ministerul Educației

„Ar fi foarte complicat să avem numai școală online. Atunci, sigur ne îndreptăm spre un scenariu mixt. Și în funcție de condițiile locale, vom aveam mai mult școală normală, cu elevii la școală, sau mai multă școală online, sau sistem mixt”, a mai spus Iohannis.

surse: agerpres.ro, digi24.ro

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Tratament pentru 5000 de pacienți COVID. România primește a doua cea mai mare cantitate de Remdesivir de la UE, după Spania

Publicat

România va beneficia de o cantitate de 25.157 flacoane Veklury (Remdesivir), în trei tranșe, pentru tratarea pacienților cu COVID -19 eligibili, în cadrul contractului finanțat și semnat de Comisia Europeană cu compania farmaceutică producătoare, a anunțat, luni, Ministerul Sănătății.

Vineri, 7 august, țării noastre îi vor fi repartizate 6.026 flacoane Remdesivir. Cantitatea ajunge pentru asigurarea tratamentului unui număr de peste 1.200 pacienți eligibili (5 flacoane/pacient).

Repartiția realizată de reprezentanții Comisiei Europene ține cont de numărul cazurilor la 14 zile și, în acest context, România a primit a doua cea mai mare cantitate după Spania, a mai precizat sursa citată.

Conform calendarului transmis de către Bruxelles, în data de 11 septembrie 2020 vor fi primite alte 10.336 flacoane pentru aproximativ 2.067 pacienti eligibili, iar, în data de 9 octombrie 2020, un număr de 8.795 flacoane cu care vor ajunge pentru asigurarea tratamentului a încă aproximativ 1.759 pacienti eligibili.

Ultimele două tranșe vor fi evaluate în funcție de evoluția epidemiologică la 14 zile.

Livrarea cantităților se va face în depozitele Companiei Unifarm SA de unde vor fi distribuite către unitățile sanitare desemnate în cadrul Ordinului ministrului Sănătății nr. 555/2020, în functie de numărul de cazuri medii si severe eligibile.

În 28 iulie, Veklury a fost primul medicament autorizat la nivelul UE pentru tratamentul COVID-19. Începând cu prima parte a lunii august vor fi puse la dispoziția statelor membre și a Regatului Unit, loturi de Veklury, cu coordonarea și cu sprijinul Comisiei Europene, pentru a răspunde nevoilor imediate.
Comisia Europeană va finanța contractul, în valoare totală de 63 de milioane EUR. Astfel, va fi asigurat tratamentul a aproximativ 30 000 de pacienți din spațiul european care prezintă simptome severe de COVID-19.

sursă: Ministerul Sănătății – Facebook

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Rata șomajului în Alba, de 3,1% la sfârșitul lunii mai 2020. Localitățile în care sunt cei mai mulți șomeri

Publicat

ajofm alba sediu

La sfârşitul lunii mai 2020, rata şomajului înregistrat la nivelul Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă Alba a fost de 3,1%, mai mare cu 0,1% față de luna aprilie și cu 0,3% decât cea înregistrată în luna corespunzătoare din anul 2019.

Potrivit Direcției Regionale de Statistică Alba, numărul şomerilor înregistraţi la sfârşitul lunii mai 2020 în judeţul Alba a fost de 5.277 persoane, în crestere cu 309 persoane (+6,2%) comparativ cu luna anterioara și cu 556 persoane (+11,8%) comparativ cu luna mai 2019. Femeile reprezentau la această dată 46,8% din numărul total al şomerilor (2468 femei). Structura după nivelul de instruire arată că 68,7% din şomerii înregistraţi sunt absolvenţi ai învăţământului primar, gimnazial şi profesional, 25,3% sunt persoane cu studii liceale şi postliceale şi 6,0% persoane cu studii superioare.

Numărul şomerilor neindemnizați a fost de 2.700 persoane (51,2% din total şomeri), iar numărul şomerilor aflați în plată a fost de 2.577 persoane (48,8% din numărul total al şomerilor).

Rata şomajului a fost în luna mai 2020 de 3,1% (3,0% în aprilie 2020 și 2,8% în mai 2019), peste nivelul înregistrat la nivel național ( 2,9%).În rândul femeilor rata şomajului a fost de 3,2% (3,0% în aprilie 2020 și 2,7% în mai 2019),iar în rândul bărbaţilor de3,1%(2,9% atat în aprilie 2020 cat și în mai 2019). În funcţie de rata şomajului, judeţul Alba se situează în luna mai 2020 pe locul 23 în ierarhia județelor ordonate descrescător.

Cel mai mare număr de şomeri înregistrat în luna mai 2020 la Agenţia Judeţeană de Ocupare a Forţei de Muncă Alba a fost în oraşele: Sebeș (340 persoane), Alba Iulia (334 persoane), Blaj (258 persoane ), Câmpeni (219 persoane), Abrud (202 persoane), iar dintre comune, cel mai mare număr de şomeri înregistraţi se remarcă în: Jidvei (508 persoane), Roșia Montană și Bistra (165 persoane), Șona (158 persoane), Albac (145 persoane), Scărişoara (141 persoane), Ighiu (127 persoane), Garda de Sus (117 persoane) și Cetatea de Baltă (108 persoane).

Ponderea numărului de şomeri înregistraţi în totalul populaţiei cu vârstă de muncă (bărbați 16-65 ani și femei 16-60 ani ), în luna mai 2020 a fost de 2,3%, 1,3% în mediul urban și 3,4% în rural. Dintre oraşe, cu cele mai mari ponderi se remarcă: Abrud (5,7%), Câmpeni (4,7%) si Baia de Aries (3,5%), iar cu cele mai mici ponderi în orașul Cugir (0,6%), Alba Iulia (0,7%) si Teiuș (0,9%). În mediul rural cele mai mari ponderi ale numărului de şomeri înregistraţi în numărul total al populaţiei cu vârstă de muncă s-au înregistrat în comunele: Scărişoara (15,9%), Jidvei (15,0%), Avram Iancu (11,9), Albac (11,6%), Vadu Motilor (8,5%), Roșia Montană (8,3%), iar cele mai mici valori ( sub 1%), în comunele: Stremț (0,3%), Sântimbru si Salistea (0,7%), Ciugud (0,8%), iar în comunele Ceru Băcăinți și Întregalde nu se înregistrează nici un șomer.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Ministrul Muncii: Situația dosarelor în recalculare, la Casa de Pensii Alba. Sub 2.000 rămase, din cele aproape 10.000 inițiale

Publicat

Ministrul Muncii, Violeta Alexandru, s-a aflat luni dimineața la Alba Iulia, unde a efectuat o vizită la Casa Județeană de Pensii. Potrivit acesteia, în prezent sunt mai puțin de 2.000 de dosare în recalculare restante, față de cele aproape 10.000 descoperite în urmă cu câteva luni. 

„Urmăresc îndeaproape activitatea acestei instituții. Am preluat un volum imens de dosare în recalculare cu termen întârziat, de un an, de doi, și mai bine. În mod evident aceste întârzieri erau cunoscute de fosta conducere, și a ministerului și a Casei de Pensii. Am găsit aproape de 10.000 de dosare cu termene întârziate, astăzi suntem sub 2.000. Nu înseamnă că mă opresc aici, urmăresc săptămânal ca numărul acesta să se ducă către zero. E vorba despre un alt ritm de lucru și o altă seriozitate pe care o cer Casei Județene de Pensii și urmăresc îndeaproape ca toate restanțele pe care le-am găsit să fie recuperate.

Am nevoie de o mobilizare pentru a pune în practică ordinul pe care l-am semnat acum câteva săptămâni, pentru ca în orice moment în care e nevoie să soliciți un serviciu casei județene de pensii să o poți face prin mijloace electronice. Îmi doresc ca aglomerația care am găsit-o să fie evitată, în sensul în care să se implice activ angajații din Casa Județeană de Pensii, pentru evitarea aglomerației (…) În curând, cei care vor să opteze pentru comunicarea electronică a întrebărilor sau a documentelor o pot face”.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate