Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

Regulament nou pentru urmărirea calităţii în construcţii, din septembrie. Clădiri controlate și excepţii


Publicat

case1 constructii

Un nou regulament privind controlul de stat al calității în construcții urmează să intre în vigoare în luna septembrie a acestui an. Noul document prevede, printre altele, exceptarea de la control a locuințelor unifamiliale parter și anexelor gospodărești din proprietatea persoanelor fizice, situate în mediul rural și în satele aparținătoare municipiilor și orașelor, precum și a construcțiilor provizorii și lucrărilor de construcții care se pot executa fără autorizație de construire sau desființare, după caz, potrivit legii.

O hotărâre de Guvern recentă abrogă Regulamentul din 1994 privind controlul de stat al calității în construcţii. Noul regulament, aprobat prin HG nr. 492/2018 şi publicat în Monitorul Oficial nr. 594 din 12 iulie, urmează să intre în vigoare la 60 de zile de la data publicării, mai exact pe 10 septembrie 2018.

Activităţi şi factori implicaţi

O precizare expresă stabileşte că dispozițiile regulamentului sunt obligatorii pentru toți factorii implicați care fac obiectul activităților prevăzute de Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii, și care au obligația asigurării cerințelor fundamentale pentru obținerea unor construcţii de calitate, potrivit responsabilităților fiecăruia stabilite în condițiile legii, în etapele de proiectare, de verificare tehnică a proiectelor, de producere și furnizare de produse pentru construcții, execuție și recepție a construcțiilor, precum și în etapele de exploatare, expertizare tehnică și intervenții la construcțiile existente și de postutilizare a acestora.

În vechea reglementare erau precizaţi şi „factorii implicaţi”, si anume: investitori, cercetători, proiectanți, specialiști verificatori de proiecte atestați și experți tehnici atestați, fabricanți și furnizori de produse pentru construcţii, executanți și responsabili tehnici cu execuția atestați, diriginți de specialitate, proprietari, administratori, utilizatori, autorități publice, asociații profesionale de profil etc.

Construcţii controlate şi excepţii

Controlul de stat al calității în construcții se aplică tuturor construcțiilor, inclusiv instalațiilor aferente acestora, indiferent de forma de proprietate, destinație, categorie și clasă de importanță sau sursa de finanțare.

În noul Regulament se mai precizează, însă, că de la acest control sunt exceptate locuințele unifamiliale parter și anexele gospodărești din proprietatea persoanelor fizice, situate în mediul rural și în satele aparținătoare municipiilor și orașelor, precum și construcțiile provizorii și lucrărilor de construcții care se pot executa fără autorizație de construire sau desființare, după caz, potrivit legii.

Sunt incluse, aici, şi alte precizări care nu existau în vechiul regulament şi au care au fost dezvoltate:

  • instalațiile aferente construcțiilor sunt cele definite potrivit art. 2 alin. (2) din Legea nr. 10/1995, republicată, cu modificările ulterioare.
  • controlul se exercită atât la lucrările noi, la construcțiile existente, cât și la lucrările de intervenții în timp, diferențiat, potrivit legii, în toate etapele ciclului de existență a construcțiilor.
  • lucrările de intervenții în timp se efectuează potrivit prevederilor Legii nr. 10/1995.
  • exigențele privind calitatea și controlul calității instalațiilor, utilajelor și echipamentelor tehnologice de producție/industriale se stabilesc și se realizează, potrivit legii, prin reglementări specifice fiecărui domeniu de activitate.

Ce se urmăreşte prin control

Controlul de stat al calității în construcții urmărește, în principal, următoarele obiective:

a) îndeplinirea, de către organele de specialitate ale administrației publice centrale, comisiile tehnice sau operatorii economici, a obligațiilor prevăzute de lege referitoare la o serie de proceduri, detaliate în regulament, din care menţionăm, ca noutate, certificarea performanței energetice și auditarea energetică a clădirilor

b) respectarea, de către toți factorii care contribuie sau sunt implicați în producerea și furnizarea de produse pentru construcții, în conceperea, realizarea, exploatarea și postutilizarea construcțiilor; semnaăm, şi aici, verificarea calității lucrărilor executate, expertizarea tehnică a execuției construcțiilor, precum și auditul energetic al clădirilor;

c) respectarea prevederilor autorizațiilor de construire/desființare, a avizelor, acordurilor și a altor documente referitoare la construcţii, emise de autorități sau organe ale administrației publice centrale și locale, precum și de alte organe abilitate de lege;

d) îmbunătățirea sistemului calității în construcții și a regulamentelor aferente componentelor acestuia.

A dispărut o categorie care era expres precizată în vechiul Regulament, şi anume respectarea reglementărilor tehnice privind modul de tratare a accidentelor tehnice produse la construcţii, cauzate de fenomene sau calamități naturale (cutremure de pământ, inundații, alunecări de teren, uragane etc.) sau provocate prin acțiuni ale omului (incendii, explozii, bombardamente, șocuri, deficiențe de concepție și/sau de execuție etc.), cu repercusiuni defavorabile asupra stării și siguranței construcțiilor.

Proceduri de control

Controlul de stat al calității în construcții se organizează și se exercită în mod diferențiat, prin modalităţi care apar mai aprofundate, ca precizări, în noul regulament

a) controale curente la factorii și operatorii economici implicați în procesul de proiectare, execuție și exploatare a construcțiilor, în diverse etape ale acestui proces, pe bază de programe trimestriale;

b) controale prin sondaj la factorii și operatorii economici implicați în producerea și furnizarea de produse pentru construcţii, în procesul de proiectare, execuție, recepție și exploatare a construcțiilor, în diverse etape ale acestui proces, efectuate din dispoziția conducerii Inspectoratului de Stat în Construcții – I.S.C. sau a conducătorilor inspectoratelor regionale și/sau județene/Inspectoratului în Construcții al Municipiului București – ICMB, precum și de către conducerile instituțiilor prevăzute la art. 34 din Legea nr. 10/1995, după caz;

c) controale în faze determinante ale execuției lucrărilor de construcții, prin care se înţelege se înțelege stadiul fizic la care o lucrare de construcții, odată ajunsă, nu mai poate continua fără acceptul scris al investitorului/beneficiarului, proiectantului și executantului;

d) controale tematice la factorii și operatorii economici implicați în producerea și furnizarea de produse pentru construcții, în procesul de proiectare, execuție și exploatare a construcțiilor, având ca obiect analiza unor probleme complexe legate de calitatea construcțiilor sau modul de funcționare și de aplicare a componentelor sistemului calității în construcții;

e) controale ca urmare a producerii unor accidente tehnice sau dezastre, în urma cărora se concluzionează că nu este asigurată cerința fundamentală “rezistență mecanică și stabilitate” și sunt puse în pericol viața sau integritatea corporală a cetățenilor sau se pot înregistra distrugeri totale sau parțiale ale construcției;

f) controale sectoriale, la operatorii economici implicați în producerea, furnizarea și punerea în operă a produselor pentru construcții, efectuate din dispoziția conducerii Inspectoratului de Stat în Construcții – I.S.C., în conformitate cu legislația europeană de armonizare a produselor pentru construcții.

Nu mai figurează inspecțiile la autoritățile administrațiilor publice centrale și locale implicate în eliberarea certificatului de urbanism și a autorizației de construire, potrivit legii.

Obligaţii pentru controlori

În exercitarea controlului de stat al calității în construcții, personalul cu atribuții de control și inspecție are o serie de obligații și răspunderi principale, detaliate în Regulament. Faţă de vechea reglementare notăm obligaţii nou inserate sau completate, astfel:

  • controlarea, la proprietari, administratori și utilizatori de construcții modul de respectare a reglementărilor privind urmărirea comportării în exploatare și intervenții la construcții existente, precum și postutilizarea construcțiilor.
  • dispunerea de măsuri, în atenţia proprietarilor, administratorilor sau utilizatorilor, pentru reducerea riscurilor privind siguranța vieții oamenilor, în condițiile legii, după caz: (i) efectuarea de expertize tehnice la construcții, indiferent de forma de proprietate, destinație sau sursa de finanțare a acestora, atunci când în urma controlului se concluzionează astfel; (ii) încetarea utilizării construcțiilor când în urma unei expertize se concluzionează că prin neasigurarea cerinței fundamentale rezistență mecanică și stabilitate este pusă în pericol viața sau integritatea corporală a cetățenilor sau poate cauza distrugerea totală sau parțială a construcției.

Condiții de oprire a lucrărilor de construcții

Reglementările au fost reformulate şi se referă la:

  • nerespectarea prevederilor din autorizația de construire, a soluțiilor tehnice din proiect și a detaliilor de execuție, precum și a reglementărilor tehnice în vigoare prin încălcarea uneia sau mai multor cerințe fundamentale;
  • utilizarea de produse pentru construcții fără declararea și, după caz, fără certificarea, în condițiile legii, a performanței, respectiv a conformității acestora sau în lipsa avizelor obligatorii emise de Ministerul Sănătății sau Ministerul Mediului, acolo unde se impune;
  • execuția de lucrări fără proiecte sau în baza unor proiecte neverificate de specialiști atestați, în condițiile legii;
  • constatarea unor neconformități care pot afecta siguranța construcțiilor;
  • execuția de lucrări fără personal calificat de supraveghere tehnică, respectiv fără responsabil tehnic cu execuția și diriginte de șantier.

sursa: legestart.ro



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

Germania schimbă condițiile de intrare în țară. Regulile vizează adulții și copiii de peste 12 ani

Publicat

Autorităţile germane au revizuit condiţiile de intrare în țară, în contextul pandemiei de COVID-19.

Începând de duminică, toate persoanele cu vârsta de cel puţin 12 ani trebuie să prezinte, la intrarea în Germania, dovada vaccinării împotriva COVID-19, a trecerii prin boală sau rezultatul negativ al unui test, anunţă Ministerul Afacerilor Externe.

Potrivit informaţiilor publicate de autorităţile germane, documentele pot fi prezentate pe hârtie sau în format electronic şi trebuie redactate într-una dintre limbile germană, engleză, franceză, italiană sau spaniolă, precizează un comunicat al MAE.

Dovada vaccinării este acceptată numai dacă schema de vaccinare cu un vaccin omologat la nivelul Uniunii Europene este completă şi au trecut cel puţin 14 zile de la administrarea ultimei doze de vaccin.

Dovada infectării anterioare cu virusul SARS-CoV-2 şi, implicit, a vindecării se face în baza unui test de laborator efectuat cu cel puţin 28 de zile, dar nu cu mai mult de 6 luni înainte de intrarea pe teritoriul german, menţionează sursa citată.

De asemenea, dovada testării pentru infecţia cu virusul SARS-CoV-2 se face prin prezentarea rezultatului negativ al unui test tip PCR efectuat cu cel mult 72 de ore înainte de intrarea pe teritoriul german sau al unui test antigen efectuat cu cel mult 48 de ore înainte.

Regulile se aplică indiferent de modalitatea de acces pe teritoriul german (aeriană, terestră, navală).

MAE recomandă cetăţenilor români să se informeze temeinic anterior deplasării în Republica Federală Germania şi să consulte paginile de internet ale ministerului.

Sursă: Agerpres

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Riscul de miocardită la tineri după vaccinare vs. după infectare cu SARS-CoV-2. Explicațiile șefului CNCAV, Valeriu Gheorghiță

Publicat

Valeriu Gheorghiță, coordonatorul campaniei de vaccinare, a explicat vineri la Digi24 care este riscul ca un tânăr să facă miocardită după ce se îmbolnăvește cu SARS-CoV-2 versus cei care se vaccinează.

Medicul prezentat date statistice din care rezultă că sunt mult mai multe cazuri de miocardită la tinerii care au avut Covid-19 decât la cei care au avut-o ca reacție adversă la vaccin.

Medicul a explicat de mai multe ori care sunt reacțiile adverse post-vaccinare, iar recent a vorbit despre cazurile extrem de rare de miocardită apărute.

Agenția Europeană a Medicamentului a recunoscut miocardita și pericardita ca reacții adverse în urma vaccinării cu serurile produse de Pfizer și Moderna.

Care este riscul de a face miocardită dacă te vaccinezi vs. te îmbolnăvești de Covid?

“Între 12-15 ani rata de acoperire vaccinală este 3.5%, iar la 16-19 este în jur de 17%. Mizez pe faptul că mulți sunt plecați împreună cu părinții în concedii.

A fost perioada de un an de zile în care a fost cum a fost învățământul, dar acesta este mesajul nostru ca un număr cât mai mare de părinți și bunici să se vaccineze pentru a-și proteja copiii.

Avem în momentul acesta două vaccinuri autorizate (n. red. pentru copii) Pfizer și de luni, din doi august, vom putea folosi și vaccinul de la Moderna, avem peste 2600 de cabinete de medicină de familie unde se derulează activități de vaccinare.

Este important să avem în vedere vaccinarea și protejarea copiilor. Unul dintre factorii care a ținut pe loc vaccinarea în rândul tinerilor a fost legat de apariția unor cazuri de miocardită după vaccinare.

Sunt date publicate recent care arată că după infecția SARS-CoV-2 riscul de miocardită la bărbații sub 20 de ani este de șase ori mai mare decât riscul de miocardită ca reacție adversă după vaccinare.

Două cazuri de miocardită din 125.000 de vaccinați

Dacă mă gândesc să nu îmi vaccinez copilul să nu facă miocardită, aceasta este o greșeală. Au fost două cazuri raportate la doi băieți, doi tineri de 17 ani, din 125.000 de persoane vaccinate.

Amândouă cazurile au avut o evoluție favorabilă. Și în Israel au fost câteva zeci de cazuri la tineri și toate au avut o evoluție favorabilă.

Este considerată o incidență foarte rară. Vaccinurile au reacții adverse, dar ele sunt gestionabile, sunt diagnosticate și evoluția este bună.

450 de cazuri de miocardită la 1 milion de bolnavi de COVID

Dacă crește numărul de cazuri la nivel comunitar și riscul de infecție al copilului este crescut, există totuși un risc de a face miocardită, el este estimat la 450 de cazuri la un milion de tineri care fac Covid.

Vaccinând 1 milion de persoane cu doza doi este un risc de apariție a 50-55 de cazuri de miocardită, toate forme ușoare cu evoluție favorabilă.

La școală cel mai probabil se va purta mască de protecție, fiind vorba de spații închise și aglomerări de persoane”, a declarat Valeriu Gheorghiță la Digi24.

Ce este miocardita și ce simptome are

Miocardita reprezintă inflamația mușchiului inimii-miocardul. Poate afecta atât funcția contractilă a inimii – funcția de pompă, cât și funcția electrică- ducând la tulburări de ritm, până la moarte subită, ca primă manifestare a miocarditei.

Simptomele cele mai frecvente sunt: durerea toracică, fatigabilitatea, dispneea – respirație dificilă la mers sau de repaus, palpitațiile.

În cazurile severe- forma fulminantă a miocarditei- pacientul se prezintă deobicei cu tablou clinic de șoc cardiogen- semne de debit cardiac scăzut- hipotensiune, alterarea statusului neurologic, insuficiență multiplă de organe, ce necesită intervenții medicale imediate.

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

7 medicamente pentru cancer, boli metabolice și neurologice, incluse din august pe lista celor gratuite. Care sunt acestea

Publicat

Guvernul României a aprobat introducerea a 7 denumiri comune internaționale în lista cu medicamente de care beneficiază asigurații, cu sau fără contribuție personală, pe bază de prescripție medicală, în sistemul asigurărilor sociale de sănătate pentru boli oncologice, endocrine, metabolice sau neurologice.

Potrivit Mediafax, Executivul României a aprobat, la solicitarea Ministerului Sănătății, în ședința de săptămâna aceasta, o hotărâre prin care sunt introduse 7 denumiri comune internaționale (DCI, substanțe active) în lista cu medicamentele de care beneficiază asiguraţii, cu sau fără contribuţie personală, pe bază de prescripţie medicală, în sistemul de asigurări sociale de sănătate, precum şi cu denumirile comune internaţionale corespunzătoare medicamentelor care se acordă în cadrul programelor naționale de sănătate.

Cele șapte medicamente unice vizează, în principal, afecțiuni din cadrul programelor naționale de sănătate astfel:

două medicamente destinate bolilor oncologice (DCI Olaparibum și DCI Apalutamidum),

un medicament destinat bolilor endocrine şi metabolice (DCI Evolocumab),

un medicament destinat bolilor neurologice (tratamentul sclerozei multiple – DCI Cladribinum),

un medicament destinat tratamentului hemofiliei şi talasemiei (DCI Nonacog alpha)

două medicamente destinate bolilor cardiovasculare (DCI Dabigatranum etexilatum și DCI Edoxabanum).

Sursa foto: Pixaabay

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Mircea Hava, prima reacție după depunerea candidaturii la președinția PNL Alba. Vorbește despre ”strategii jocurilor de culise”

Publicat

Mircea Hava a postat pe contul său de Facebook o primă declarație legată de candidatura sa la un nou mandat de președinte al PNL Alba, pe care și-a depus-o duminică. 

În postare, liderul PNL vorbește despre ”aceia care aduc dezbinare, strategi ai jocurilor de culise și ai algoritmilor interesului personal sau de grup”, dar se ferește să atace direct pe cineva. 

Contracandidatul său este președintele Consiliului Județean Alba, Ion Dumitrel.

Declarația sa a strâns imediat un mare număr de mesaje, felicitări și distribuiri.

Postarea europarlamentarului Mircea Hava:

”Azi, am ales să merg mai departe! Ca întotdeauna, indiferent de vremuri, am ales să rămân alături de singurul partid și singura echipă în care am crezut.

Candidez pentru un nou mandat de președinte al PNL Alba nu pentru că așa trebuie sau îmi cere cineva, ci pentru că așa simt.

Să fiu alături de toți cei care vor ca PNL să revină la un acronim ce trebuie revizuit și extins la Poate Ne Luptăm pentru ce merită, nu între noi.

Toată experiența politică nu te lămurește ce să decizi și ce să faci în asemnea perioade, dar eu cred, totuși, că putem mai mult de atât. Ca partid și oameni!

Ani la rând, alături de colegii mei, am intrat în alegeri și am câștigat încrederea oamenilor.

Uniți, sinceri, determinați. Prieteni, camarazi. Am avut, de fiecare dată, ca Președinte al PNL Alba, un singur principiu: că o echipă unită este imbatabilă. Că profesioniștii atrag lângă ei profesioniști.

Că moralitatea nu-și găsește loc decât lângă moralitate. Că demnitatea nu are sinonim.

Sunt la capătul unei campanii interne, în care am înțeles că, de multe ori și din diverse motive, poșta partidului a încurcat de multe ori destinatarul.

Citește și: Duelul orgoliilor la vârful PNL Alba. Mircea Hava și-a depus candidatura pentru funcția de președinte și va lupta cu Dumitrel

Dacă PNL Alba a rămas la cadența și performanța cu care s-a obișnuit lumea, nu a fost întotdeauna cu cei din fruntea partidului atenți la mesajele celor de la baza lui.

Iar asta, pentru mine, ca primar cu 6 mandate, va rămâne, întotdeauna, o lecție cât pentru o viață: răspunsul pentru orice problemă de la vârf vine întotdeauna de jos, de la cei pe care românii îi cred, le cer soluții la probleme, au așteptări de la ei și îi voteaza direct: primarii. Mi-o confirmă și albaiulienii cu care mă întâlnesc în fiecare zi.

Pentru ei, dacă va fi nevoie, voi face orice să aducem Alba Iulia acolo unde am lăsat-o eu și echipa mea.

Experiența îmi spune, fără dubii, că un PNL puternic este un PNL care pune preț pe primari. Sunt aleșii direcți ai cetățenilor și trebuie să se regăsească, fără discuție, în Biroul Politic Județean.

Să fie cei care dau, dincolo de orice control de la “butoane”, direcția în care trebuie să mergem.

Să rămână oamenii care inspiră comunități și care respiră integritate.

Aud tot mai des, că se vorbește de salvarea PNL. Nimic mai greșit.

Singurul lucru de care trebuie să ne ferim sunt aceia care aduc dezbinare, strategi ai jocurilor de culise și ai algoritmilor interesului personal sau de grup.

PNL Alba trebuie să rămână organizația lui “Prin noi înșine”, nu “pentru noi înșine”.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate