Actualitate
Reguli de la Guvern pentru managementul companiilor de stat. Mandate de trei ani, negociere pentru planul de administrare şi salarii pe baza scrisorii de aşteptări
Guvernul a adoptat miercuri o serie de amendamente la proiectul de lege privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, proiect aflat în dezbaterea Camere Deputaților, în calitate de cameră decizională. Aceste propuneri vor fi transmise Comisiei de politică economică, reformă și privatizare și Comisiei juridice de disciplină și imunități ale Camerei Deputaților.
Amendamentele adoptate de Guvern, prin Memorandum, au scopul să contribuie la creșterea transparenței activității întreprinderilor de stat și la cooptarea administratorilor profesioniști în structurile de conducere ale acestora, transmite Guvernul.
180 de întreprinderi publice intră sub incidența regulilor guvernanței corporative, însă doar 35 se supun acestora.
Modificările susținute de Guvern vizează, în principal, următoarele aspecte:
– introducerea scrisorii de așteptări ca instrument informal de lucru în cadrul procesului de selecție a administratorilor și directorilor, prin care autoritatea publică tutelară stabilește performanțele așteptate de la organele de administrare și conducere ale întreprinderii publice, pe o perioadă de cel puțin 4 ani;
– introducerea declarației de intenție, document informal de lucru, întocmit pe baza elementelor din scrisoarea de așteptări și a informațiilor publice legate de activitatea întreprinderii publice, prin care candidații pentru postul de director, selectați și înscriși în lista scurtă, își prezintă viziunea/programul asupra dezvoltării întreprinderii publice. Declarația de intenție este parte componentă a evaluării finale a candidaților din lista scurtă pentru clasificare și numire;
– unificarea planului de management cu planul de administrare și elaborarea unui singur plan de administrare de către directori împreună cu administratorii;
– eliminarea reglementării privind posibilitatea de respingere a planului de administrare de către autoritatea publică tutelară și introducerea conceptului de negociere;
– introducerea obligativității selecției administratorilor de către un expert independent în resurse umane, la regii autonome care au peste 500 de angajați;
– reducerea numărului de mandate pentru administratori de la 5 la maximum 3;
– indemnizația fixă pentru membrii neexecutivi va fi dublul sumei medii pe ultimele 12 luni a câștigului salarial mediu brut lunar pentru activitatea desfășurată conform obiectului principal de activitate, iar componenta variabilă a remunerației acestora va fi de maxim 12 câștiguri salariale medii lunare stabilite pentru membrii executivi;
– la stabilirea remunerației pentru administratori și directori vor fi avute în vedere obiectivele și indicatorii de performanță stabiliți conform scrisorii de așteptări;
– auditorii statutari sunt numiți înainte de încheierea exercițiului financiar de către adunarea generală a acționarilor sau C.A., după caz, pentru o perioadă de minimum 3 ani;
– informațiile și datele, rapoartele care trebuie să fie făcute publice, se vor publica pentru acționari sau pentru public pe pagina de internet a întreprinderii publice, prin grija președintelui consiliului de administrație sau de supraveghere;
– redimensionarea regimului sancționator prin introducerea de sancțiuni pentru nerespectarea termenelor derulate a procedurii de selecție și pentru elaborarea planului de administrare, precum și introducerea de sancțiuni pentru autoritatea publică tutelară care tergiversează declanșarea procedurii;
– consolidarea capacității Ministerului Finanțelor Publice de instituție de monitorizare a implementării OUG 109/2011 și a performanței managementului întreprinderilor publice, precum și funcția de reglementare în vederea aplicării unitare de către autoritățile publice tutelare, prin elaborarea de ghiduri și norme.
La redactarea acestor amendamente au fost avute în vedere propunerile și observațiile comunicate, în urma dezbaterii publice, de către Fondul Proprietatea, Consiliul Investitorilor Străini, Centrul Român al Energiei, Societatea Academică din România, S.N. Nuclearelectrica S.A., Camera de Comerț Americană din România și Asociația Română pentru Bună Guvernare.
De asemenea, au fost avute în vedere și propunerile comune transmise Guvernului de către banca Mondială, Fondul Monetar Internațional și Comisia Europeană.
Proiectul de lege privind aprobarea OUG 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice a fost adoptat tacit de Senat în aprilie 2012, iar în prezent se află în dezbatere la Comisia pentru politică economică, reformă și privatizare și a Comisiei juridice, de disciplină și imunități ale Camerei Deputaților, în calitate de cameră decizională, pentru elaborarea raportului comun suplimentar.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News