Connect with us
Publicitate

EVENIMENT

Schimbări majore în modul de acordare a concediilor medicale, aplicate de la 1 august. Cum vor fi monitorizați pacienții


Publicat

De la 1 august 2021 vor apărea mai multe schimbări privind concediile medicale. Medicii vor acorda pacienţilor concediu medical pentru incapacitate temporară de muncă în două etape.

În prima etapă, concediul poate dura cel mult trei zile. Dacă după aceste trei zile, medicul decide dacă va elibera certificatul de concediu medical în continuare, în funcţie de răspunsul pacientului la tratamentul prescris şi de rezultatele analizelor pe care i le-a recomandat

Persoanele aflate în concediu medical pentru incapacitate temporară de muncă (pentru boli obișnuite) vor fi monitorizate de medici, prin intermediul unui plan de urmărire a evoluției bolii.

Potrivit OUG 74/2021, de la 1 august 2021 vor apărea mai multe schimbări în privința concediilor medicale. Una dintre ele vizează monitorizarea, de către medici, a persoanelor aflate în concediu medical pentru incapacitate temporară de muncă (pentru boli obișnuite).

Pentru asta, medicii curanți vor întocmi un plan de urmărire a evoluției bolii, care va cuprinde mai multe informații, scrie avocatnet.ro

Acum, prin proiectul de ordin pus luni în dezbatere la CNAS, autoritățile stabilesc, printre altele, care este conținutul planului de urmărire a evoluţiei bolii.

Concret, potrivit proiectului de ordin, planul de urmărire a evoluţiei bolii va conține două etape de evaluare.

În prima dintre ele se face evaluarea inițială, se stabilesc indicațiile medicale (prescripție medicală, dacă e nevoie de un regim alimentar și se face instruirea privind măsurile terapeutice şi profilactice), se emit bilete de trimitere pentru diverse investigații sau chiar internare în spital, se stabilește durata concediului medical inițial și se face programarea pentru evaluarea ulterioară.

În cea de-a doua etapă, care înseamnă, de fapt, urmărirea evoluţiei bolii care a determinat incapacitatea temporară de muncă, vor fi notate în planul de urmărire date legate de reevaluarea clinică, de indicațiile medicale din această fază, de prelungirea concediului medical și de justificarea acestei măsuri.

Practic, așa cum e prevăzut în proiectul de ordin, în primă fază, concediul medical va fi acordat pentru cel mult trei zile calendaristice.

“În cazul menţinerii incapacităţii temporare de muncă, constatate pe baza evaluării răspunsului la tratamentul iniţial şi/ sau a rezultatului analizelor de laborator, investigaţiilor funcţionale şi/ sau imagistice recomandate, medicul de familie sau, după caz, medicul de specialitate din ambulatoriu, care monitorizează afecţiunea, poate elibera certificatul de concediu medical în continuare (…)”, mai apare în document.

Proiectul nu stabilește concret care este durata maximă a concediului medical prelungit. Probabil că durata maximă a acestuia va fi stabilită ulterior. Pe parcursul concediului medical, în funcție de schimbările apărute, planul de urmărire a evoluției bolii poate fi modificat de medic.

În plus, proiectul de ordin prevede modificarea normelor de aplicare a OUG nr. 158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate, astfel încât să se poată aplica și regula potrivit căreia, de luna viitoare, la întoarcerea în țară, statul va deconta doar cinci zile de concediu medical de carantină.

Totodată, proiectul pune OUG nr. 158/2005 în acord cu o decizie din luna mai a Curții Constituționale a României, care stabilește că atât concediul, cât și indemnizația pentru îngrijirea copilului grav bolnav trebuie să fie accesibile părinților până ce acesta împlinește vârsta de 18 ani.

Modificările aduse de guvern la OUG nr 158/2005 prevăd și sancțiuni și amenzi pentru angajați, angajatori și medici curanți

Amenzi noi pentru angajați

Se introduc „sancţiuni pentru persoanele care desfăşoară activitatea la mai mulţi angajatori, care în aceeaşi perioadă în care la unul dintre angajatori prezenta certificat/certificate de concediu medical, la celălalt/ceilalţi angajatori, îşi desfăşoară activitatea curentă.”

Această faptă va fi considerată contravenție și persoanele în cauză vor fi sancționate cu amendă de la 1.000 lei la 2.000 lei, precum şi neplata/recuperarea indemnizaţiei de asigurări sociale de sănătate, se arată în proiectul de OUG.

Amenzi mărite pentru angajatori și medicii curanți

În Nota de fundamentare se arată că proiectul de OUG va reglementa și modificarea cuantumului amenzilor prevăzute în prezent prin majorarea acestora cu 1.000 lei, după cum urmează:

– cele cuprinse între 2.500 lei şi 5.000 lei, se majorează de la 3.500 lei la 6.000 lei în cazurile în care angajatorii nu pun la dispoziţia organelor de control ale caselor de asigurări de sănătate documentele justificative şi actele de evidenţă necesare în vederea verificării modului de determinare a indemnizaţiilor suportate din Fondul naţional unic de asigurări sociale de sănătate/ nu plătesc indemnizaţiile în termenul legal/refuz nejustificat de plată a indemnizaţiilor şi/sau calculul şi plata eronată a indemnizaţiilor/ nu gestionează numărul de zile de concediu medical pe fiecare asigurat şi pe fiecare afecţiune;

– cele cuprinse între 5.000 lei şi 10.000 lei, se majorează de la 6.000 la 11.000 lei, în cazul eliberării certificatelor de concediu medical de către medicii prescriptori, cu nerespectarea prevederilor legale în vigoare.

Medicii curanţi care nu întocmesc planul de urmărire a evoluţiei bolii, la momentul eliberării certificatelor de concediu medical, cu amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

Guvernul dă OUG pentru a abroga prevederile privind debranşarea și deconectarea clienţilor rău-platnici la utilități

Publicat

Guvernul urmează să aprobe, în ședința de joi, prin ordonanţă de urgenţă, abrogarea unei prevederi care stabileşte că pe perioada stării de alertă operatorii de transport şi distribuţie energie electrică şi gaze naturale asigură continuitatea furnizării serviciilor, iar în situaţia în care este incident un motiv de debranşare/deconectare amână efectuarea acestei operaţiuni până la încetarea stării de alertă.

„Prezentul proiect de act normativ are drept scop abrogarea prevederilor articolului 72, alineat (1) din OUG nr. 70/2020, în vederea revenirii la prevederile legislative anterioare intrării în vigoare a OUG nr. 70/2020, care permit – în condiţii contractuale reglementate – deconectarea clienţilor finali rău-platnici.

De asemenea, este avută în vedere şi includerea unei perioade de tranziţie de 90 de zile, în timpul căreia clienţii finali care au beneficiat de prevederile articolului 72, alineat (1) ale OUG nr. 70/2020 nu pot fi deconectaţi pentru debitele restante aferente perioadei de aplicabilitate ale respectivelor prevederi, aceştia având posibilitatea să identifice, împreună cu prestatorii de servicii din domeniile energie electrică şi/sau gaze naturale şi în funcţie de situaţia proprie, soluţii pentru achitarea debitelor restante”, se arată în nota de fundamentare a proiectului de act normativ.

DOCUMENT: Textul integral al Ordonanței de Urgență poate fi consultat AICI.

FOTO: Pixabay

 

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Elevii și dascălii din comuna Săsciori vor beneficia de tablete școlare și echipamente IT pentru procesul de învățare online

Publicat

Elevii și dascălii din comuna Săsciori vor beneficia de tablete școlare, laptopuri, videoproiectoare, table interactive și alte echipamente IT pentru școala online. Valoarea totală a echipamentelor este de peste 1,3 milioane de lei. 

Primăria Săsciori a lansat marți, 3 august, în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) o licitație pentru achiziția de echipamente IT, respectiv tablete pentru uz școlar, laptopuri, sisteme all-in-one, table interactive, tablete grafice, router wireless, video proiector, ecran de proiecție, camera web videoconferință, în cadrul proiectului „Asigurarea accesului elevilor de la nivelul comunei Săsciori la procesul de învățare online prin furnizarea tabletelor școlare și a altor echipamente IT pentru activități didactice”.

Valoarea totală este estimată la 1.368.291,22 de lei, fără TVA. 

Potrivit caietului de sarcini, de echipamentele IT ar urma să beneficieze elevii și cadrele didactice de la Școala Gimnazială Săsciori, Școla Primară „Duvlea – Zdrenghe” Sebeșel, Școala Primară Căpâlna, Școala Gimnazială Loman, Școala Gimnazială „Ion Raica” Răchita, Școala Primară Pleși și Școala Primară Tonea.

Conform evidențelor școlare, efectivul total de elevi ai unităților de învățământ este 669, din care 564 vor urma să beneficieze de tablete pentru uz școlar cu abonament la internet timp de 24 de luni. Tabletele vor fi date în folosința elevilor pe bază de procese verbale de predare – primire, încheiate cu reprezentanții legali sau tutorii elevilor.

Achiziția este împărțită pe două loturi, astfel:

Lotul 1 – tablete școlare cu internet

  •  tablete școlare cu internet – 564 buc.

Lotul 2 – echipamente IT de uz școlar

  • laptop – 54 buc.
  • sistem all-in-one – 39 buc.
  • cameră web videoconferință – 39 buc.
  • proiector – 37 buc.
  • ecran proiecție (cu suport perete) – 37 buc.
  • tablă interactivă – 21 buc.
  • router wireless – 39 buc.
  • tabletă grafică – 31 buc.

„Decizia achiziționării echipamentelor IT a apărut ca urmare a crizei pandemice creată de virusul Sars-Cov-2, pentru a evita o creștere rapidă cu acest virus și pentru a crea condițiile necesare pentru buna desfășurare a procesului educațional online”, se mai precizează în caietul de sarcini.

Citeste mai mult
Publicitate

AIUD

FOTO: Motociclist căzut într-o râpă, într-o pădure din apropiere de Aiud. Victima a fost dusă la spital

Publicat

Detașamentul de pompieri Aiud a fost solicitat să intervină pentru acordarea primului ajutor medical și extragerea unei persoane căzute într-o râpă cu motocicleta, în zona pădurii Sloboda, aproape de municipiul Aiud.

La sosirea forțelor de intervenție la locul solicitării, motociclistul era căzut într-o râpă de aproximativ 10 metri și prezenta dureri lombare cu radiere în membrele inferioare.

Victima, conștientă cu funcții vitale normale, a fost imobilizată de către echipajul SMURD și extrasă cu targa lopată din râpa respectivă.

După ce victima a fost extrasă și predată echipajului SMURD, forțele de intervenție trimise la fața locului au extras și autovehiculul (motocicleta) victimei.

Victima, persoană de sex masculin se află în afara oricărui pericol, aceasta fiind transportată la CPU Aiud.

Sursă: ISU Alba

Citeste mai mult
Publicitate

ECONOMIE

Modificări importante în programul IMM Invest. Textul Hotărârii aflat pe ordinea de zi a ședinței de Guvern de joi

Publicat

Guvernul are, pe ordinea de zi a ședinței de joi, o Hotărâre privind unele modificări importante la programul IMM Invest. 

Redăm mai jos textul integral al Hotărârii, cu toate modificările propuse de guvern în ședința de joi, 5 august.  

HOTĂRÂRE

pentru modificarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 110/2017 privind Programul de susţinere a întreprinderilor mici şi mijlocii şi a întreprinderilor mici cu capitalizare de piaţă medie – IMM INVEST ROMÂNIA, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 282/2020

În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.

ART.I

Normele metodologice de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 110/2017 privind Programul de susţinere a întreprinderilor mici şi mijlocii şi a întreprinderilor mici cu capitalizare de piaţă medie – IMM INVEST ROMÂNIA, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr.282/2020, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.296 din 8 aprilie 2020, cu modificările și completările ulterioare, se modifică după cum urmează:

  1. La articolul 1 alineatul (1), litera a) punctul iii) va avea următorul cuprins:

“(iii) o valoare care să rezulte din nevoile sale de lichidităţi; acestea pot include atât costuri cu capital de lucru, cât şi costurile cu investiţii, cu condiţia prezentării unor documente justificative de către beneficiar, situaţie în care cuantumul împrumutului nu poate depăşi nevoile de lichidităţi de la momentul acordării pentru următoarele 18 luni în cazul IMM-urilor sau pentru următoarele 12 luni în cazul întreprinderilor mici cu capitalizare de piață medie. ”

  1. La articolul 1, alineatele (9) și (10) vor avea următorul cuprins:

” (9) Instituţia de credit va asuma şi va transmite FNGCIMM lunar, până pe data de 15 a lunii curente, pentru luna anterioară, raportarea privind valoarea de plată a grantului – componenta de dobândă, respectiv până la data de 7 decembrie a anului de utilizare din credit pentru componenta nerambursabilă în valoare de maximum 10% aplicată la valoarea finanţării garantate, acordate beneficiarilor în cadrul Subprogramului AGRO IMM INVEST.

Formatul raportărilor, modalitatea de asumare a acestora, precum şi modul de transmitere către FNGCIMM sunt agreate şi detaliate în convenţia de garantare şi plată a granturilor încheiată cu instituţiile de credit, respectiv în convenţia privind implementarea Programului.”

(10) Plata ajutorului de stat sub formă de grant reprezentând valoarea cumulată a comisionului de risc, a comisionului de administrare şi a dobânzilor se efectuează până la data de 31 decembrie 2022 inclusiv, în limita bugetului alocat schemei prin Programul „Transferuri către întreprinderi în cadrul schemelor de ajutor de stat”, conform angajamentului legal emis în baza unei decizii de plată a sumelor de virat în contul FNGCIMM, conform prevederilor Schemei de ajutor de stat pentru susţinerea activităţii IMM-urilor în contextul crizei economice generate de pandemia de COVID-19, emisă şi transmisă lunar de administratorul schemei.

Formatul deciziilor de plată pentru componentele de comisioane şi dobândă din grant este prevăzut în anexele nr. 1a şi 1b la prezentele norme metodologice.

Pentru creditele de investiţii/creditele/liniile de credit pentru finanţarea capitalului de lucru destinate beneficiarilor care îşi desfăşoară activitatea în domeniul agriculturii, pescuitului, acvaculturii şi sectorului alimentar, plata componentei nerambursabile în valoare de maximum 10% din valoarea finanţării garantate se realizează în termen de 1 an de la data solicitării transmise de FNGCIMM, pe baza Deciziei de plată emise de FNGCIMM.

Formatul deciziei de plată pentru componenta nerambursabilă este prevăzut în anexa nr. 1c la prezentele norme metodologice.

Detaliile privind modalitatea şi termenele de solicitare a plăţii grantului de către beneficiari şi instituţiile de credit se stabilesc în convenţia de garantare şi plată a granturilor încheiată cu finanţatorii.”

  1. La articolul 5, alineatul (21) va avea următorul cuprins:

“ (21) În cazul instituţiilor de credit înscrise în Program, care nu au beneficiat de alocări de plafoane de garantare în anul precedent, sau care au beneficiat de plafoane de garantare dar nu au acordat garanții în anul precedent, FNGCIMM formulează propuneri de alocare pro-rata a plafonului de garantare alocat în anul curent, în baza solicitărilor formulate de acestea, pe care le transmite Ministerului Finanţelor în vederea aprobării.”

  1. Articolul 10 va avea următorul cuprins:

“Nu pot fi garantate în cadrul Programului creditele pentru realizarea de investiţii şi/sau creditele/liniile de credit acordate pentru finanţarea unei activităţi din următoarele sectoare/domenii:

    1. intermedieri financiare, cu excepţia:

6499 – Alte intermedieri financiare n.c.a.;

    1. asigurări, cu excepţia activităților agenților și brokerilor de asigurare: Cod CAEN 6430 – Fonduri mutuale şi alte entităţi financiare similare; Cod CAEN 6511 – Activităţi de asigurări de viaţă;

    2. tranzacţii imobiliare, cu excepţia:

Cod CAEN 6810 – Cumpărarea şi vânzarea de bunuri imobiliare proprii;

    1. 920 – Activităţi de jocuri de noroc şi pariuri;

    2. producţie sau comercializare de armament, muniţii, explozibili, tutun, alcool, substanţe aflate sub control naţional, plante, substanţe şi preparate stupefiante şi psihotrope:

Cod CAEN 110 – Fabricarea băuturilor, cu excepţia clasei 1102 – Fabricarea vinurilor din struguri, 1103 – Fabricarea cidrului şi a altor vinuri din fructe, 1104

– Fabricarea altor băuturi nedistilate, obţinute prin fermentare, 1105 – Fabricarea berii, 1106 – Fabricarea malţului şi 1107 – Producţia de băuturi răcoritoare nealcoolice;

Cod CAEN 1200 – Fabricarea produselor din tutun; Cod CAEN 2540 – Fabricarea armamentului şi muniţiei; Cod CAEN 2051 – Fabricarea explozivilor;

Cod CAEN 4635 – Comerţ cu ridicata al produselor din tutun;

Cod CAEN 4726 – Comerţ cu amănuntul al produselor din tutun, în magazine specializate;

    1. activităţi de investigare şi protecţie:

Cod CAEN 803 – Activităţi de investigaţii;

    1. 77 – Activităţi de închiriere şi leasing.”

  1. La articolul12 alineatul (4), litera c) va avea următorul cuprins:

“ c) datele financiare aferente ultimilor doi ani fiscali încheiaţi, obţinute de la un furnizor de date financiare integrate cu care FNGCIMM are încheiat un contract de furnizare de servicii financiare sau de pe site-ul oficial al MF, în vederea verificării îndeplinirii criteriului prevăzut la art. 3 alin. (1) lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 110/2017, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 209/2018, cu modificările şi completările ulterioare;”

  1. La articolul 16, alineatul (2) va avea următorul cuprins:

“ (2) La prelungirea garanţiei pentru creditele/liniile de credit pentru capital de lucru, cu menţinerea sau diminuarea valorii garanţiei, care se realizează prin act adițional la contractul de garantare se verifică exclusiv încadrarea beneficiarului în categoria IMM sau a întreprinderilor mici cu capitalizare de piaţă medie, precum și respectarea valorii maxime a ajutorului de stat pe perioada de derulare a schemei de ajutor de stat și a duratei maxime a garanției stabilite prin schema de ajutor de stat.

ART.II

Hotărârea Guvernului nr. 282/2020 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 110/2017 privind Programul de susţinere a întreprinderilor mici şi mijlocii şi a întreprinderilor mici cu capitalizare de piaţă medie – IMM INVEST ROMÂNIA, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.296 din 8 aprilie 2020, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu cele aduse prin prezenta hotărâre, va fi republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.

PRIM-MINISTRU

Florin – Vasile CÎȚU

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate