Connect with us
Publicitate

ECONOMIE

Sfaturi pentru încheierea contractelor de energie electrică. Cum trebuie analizate ofertele furnizorilor

Publicat

contor curent

Autoritatea Naţională de Reglementare în Energie (ANRE) prezintă recomandări pentru consumatorii casnici care vor încheia un nou contract la energie pe piaţa liberă.

Reamintim că, din 1 ianuarie 2021, piaţa de energie electrică pentru clienţii casnici s-a liberalizat.

ANRE recomandă clienţilor casnici încheierea unui contract în piaţa concurenţială cu oricare furnizor de energie electrică licenţiat.

Procesul de schimbare a furnizorului de energie electrică este gratuit şi nu implică modificări de ordin tehnic.

În derularea procesului de schimbare a furnizorului nu există niciun risc de deconectare.

Cum compari ofertele furnizorilor de energie electrică

În scopul încheierii unui nou contract de furnizare a energiei electrice, clienţii casnici trebuie să ia legătura cu orice furnizor de energie electrică, să aleagă cea mai bună ofertă accesând Comparatorul de oferte-tip de pe site-ul ANRE sau să aştepte acasă o informare privind procesul de liberalizare, precum şi un Formular de selecţie ofertă de la furnizorul actual.

Până la data încheierii noului contract, dar nu mai târziu de 30 iunie 2021, clienţii casnici vor primi din partea furnizorului actual o reducere comercială care să acopere diferenţa dintre preţul din oferta de serviciu universal aplicabilă în primul semestru al anului 2021 şi preţul din oferta concurenţială cu valoarea cea mai mică la data de 20 ianuarie 2021.

Formularul de selecţie ofertă transmis de furnizorul actual conţine oferta concurenţială cu valoarea cea mai mică, o ofertă concurenţială alternativă şi oferta de serviciu universal, oferte aplicabile în semestrul I 2021, precum şi valoarea reducerii comerciale acordate şi perioada de aplicare.

Pentru încheierea unui contract nou cu actualul furnizor nu mai este necesară deplasarea la sediile centrelor de relaţii cu publicul ale furnizorului.

Prin completarea acestui Formular de selecţie ofertă clientul poate alege direct oferta concurenţială din cele două propuse, iar transmiterea formularului prin selecţia unei oferte constituie acordul de contractare şi, implicit, obligaţia contractuală pentru ambele părţi.

Furnizorul are obligaţia ca, după cel puţin 5 zile de la data primirii Formularului de selecţie ofertă completat, să transmită clientului final, odată cu prima factură, o copie a contractului de furnizare semnat.

Nu există un termen limită pentru a trece în piaţa concurenţială. Toţi clienţii casnici au dreptul oricând să îşi schimbe furnizorul/contractul de energie electrică în termen de 21 de zile calendaristice de la data solicitării.

Miercuri, ANRE a aprobat un ordin potrivit căruia companiile pot acorda discounturi egale cu diferenţa dintre preţul serviciului universal şi cea mai bună ofertă a lor fără abonament pentru piaţa concurenţială în primul semestru al acestui an.

”Cel puţin până la data de 30 iunie 2021, clienţii casnici vor primi din partea furnizorului actual cea mai bună ofertă, fără abonament, şi vor putea beneficia de o reducere comercială care să acopere diferenţa dintre preţul din oferta de serviciu universal aplicabilă în primul semestru al anului 2021 şi preţul din oferta concurenţială cu valoarea cea mai mică”, spun reprezentanţii ANRE.

Sfaturi InfoCons. La ce trebuie să fie atenți consumatorii când aleg un furnizor de energie / încheie un contract nou:

  • – preţul energiei electrice, fix sau variabil, inclus în preţul de furnizare;
  • – facturarea unei componente fixe stabilită în lei/zi sau lei/lună;
  • – perioada pentru care urmează a se aplica preţul menţionat în ofertă;
  • – perioada pentru care urmează a se încheia respectivul contract;
  • – comisioane de încetare a contractului înainte de ajungerea la termen a acestuia;
  • – termenele, modalităţile şi condiţiile privind plata facturilor;
  • – modalităţi de transmitere a facturii şi a documentelor anexate acesteia;
  • – drepturile şi obligaţiile părţilor;
  • – condiţiile privind reînnoirea/prelungirea/rezilierea/ denunţarea unilaterală anticipată a contractului de furnizare;
  • – garanţiile solicitate, după caz.

Drepturile consumatorilor de energie:

  • – Dreptul de acces la reţelele de energie electrică şi gaze naturale;
  • – Dreptul de a-şi alege furnizorul de energie electrică şi gaze naturale fără plata vreunei taxe pentru schimbarea acestuia;
  • – Dreptul de a fi informat în legătură cu condiţiile generale de contractare, preţurile şi tarifele aplicabile, întreruperile programate în furnizarea gazelor naturale etc;
  • – Dreptul de a solicita furnizorului modificarea şi completarea contractului de furnizare şi a anexelor acestuia, atunci când apar elemente noi ori când consideră necesară detalierea sau completarea unor clauze contractuale;
  • – Dreptul de a solicita furnizorului să ia măsuri pentru remedierea defecţiunilor şi a deranjamentelor survenite în reţelele de energie electrică şi gaze naturale;
  • – Dreptul de a beneficia de serviciul universal;
  • – Dreptul de a primi informaţii despre utilizarea mai eficientă a energiei;
  • – Dreptul de a adresa o plângere furnizorului referitor la activităţile prestate de acesta;
  • – Dreptul de a vă adresa ANRE dacă nu sunteţi mulţumit de răspunsul furnizorul.

sursă: agerpres.ro, anre.ro, InfoCons

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







Dacă ți-a plăcut articolul:


ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate



Parteneri: Romania24.ro, Cluj24.ro, Ardeal24,ro, Botosani24.ro. Copyright © 2022 Alba24.ro powered by Independent Media & More. Alba24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax