Connect with us
Publicitate

EDUCAȚIE

Structura anului școlar 2020-2021: Când sunt programate cursuri și vacanțe. Cum ar putea începe școala la toamnă


Publicat

sala clasa pregatire examen

Structura anului școlar 2020-2021: școlile vor fi deschise pe 14 septembrie, iar majoritatea elevilor vor merge fizic la școală. Anul școlar va avea o durată de 34 de săptămâni, fiind mai scurt cu o săptămână față de anul școlar 2019-2020.

Se reintroduce vacanța intersemestrială. Cursuri online se vor ține numai în situația în care nu se pot ține efectiv cursuri fizic.

Deocamdată, prin Ordonanța 141/19 august 2020, au fost stabilite în linii generale cum se iau deciziile pentru reînceperea școlii.

În termen de 5 zile de la intrarea în vigoare a acesteia se emite ordin comun al miniștrilor sănătății și Educației, cu ”măsurile de organizare a activității în cadrul unităților și instituțiilor de învățământ în condiții de siguranță epidemiologică pentru prevenirea îmbolnăvirilor cu SARS-CoV-2.”

Scenariile pentru desfășurarea cursurilor în anul școlar 2020-2021

Pentru fiecare școală, au fost elaborate trei scenarii:

Scenariu 1 – verde

Se aplică în cazul în care în localitate e mai puțin de o persoană în medie în ultimele 14 zile detectată cu COVID-19. Toți elevii merg la școală.

Scenariul 2 – galben

Între 1 și 3 persoane confirmate cu coronavirus în medie zilnică. Grădinițele și clasele primare merg la școală. Clasele a 8-a și a 12-a merg la școală. Restul elevilor învață online.

Scenariul 3 – roșu

Peste 3 bolnavi noi de COVID-19 în medie în localitatea respectivă. Toții elevii învață online.

Fiecare comandament județean pentru situații de urgență va decide, în funcție de situația cazurilor de coronavirus din localitate, cum se vor desfășura cursurile

Școlile, liceele și grădinițele au fost închise din 11 martie, pentru a preveni răspândirea coronavirusului, a decis Comitetul Național pentru Situații de Urgență.

Ministerul Sănătății a pus în dezbatere publică regulile sanitare ce vor trebui respectate coresponzător fiecărui scenariu în școli.

Risc redus și mediu (scenariu verde/galben)

Numărul de copii care merg la grădiniță în același timp: 100%

Număr de zile la grădiniță / săptămână: 5

Ore online ca alternativă la învățământul față în față: 0

Intrarea și ieșirea în/din grădiniță: intrarea eșalonată la intervale orare stabilite în funcție de zone sau de clădiri; intrarea prin mai multe uși de acces; trasee prestabilite de intrare, deplasare în interiorul grădiniței și de părăsire a grădiniței; păstrarea distanței de 1 m între copii.

Triaj epidemiologic zilnic, la intrarea în grădinițe: se verifică starea de sănătate

Prezența persoanelor terțe în grădiniță: interzisă

Distanțare fizică (1 m): obligatorie în timpul programului și în pauze

Purtare mască: nu este recomandată pentru copii; se impune pentru întregul personal

Utilizarea infrastructurii și a sălilor de grupă potrivit principiului: O sală = o grupă; dezinfectare și aerisire frecventă; există o sală specială pentru izolarea copiilor care prezintă simptome pe durata programului, până la sosirea părinților.

Utilizarea diverselor materiale în grădiniță: utilizarea normală; dezinfectare zilnică; repartizarea individuală, pe cât posibil; fără jucării de acasă; interzis schimbul de obiecte personale.

Activități sportive: doar anumite jocuri sportive, exclusiv în aer liber; nu vor fi practicate jocuri de contact sau cu mingea, nici activități care implică schimbul de obiecte.

Activități de grup (întâlniri, serbări și altele): vor fi eliminate activități care conduc la reducerea distanței intre copii și limitarea interacțiunii între grupuri de copii

Risc major (scenariu roșu) – activități online

Ore online ca alternativă la învățământul față în față

Intrarea și ieșirea în/din grădiniță: suspendată

Perezența persoanelor terțe în grădiniță: suspendată

Igiena mâinilor: foarte frecventă

Utilizarea infrastructurii și a sălilor de grupă potrivit principiului: suspendată

Utilizarea diverselor materiale în grădiniță: utilizarea metodelor de predare online

Activități sportive: suspendate

Activități de grup (întâlniri, serbări și altele): activități de grup online

Nivel primar (inclusiv clasa pregătitoare)

Risc redus și mediu (scenariu verde/galben)

Numărul de copii care merg la școală în același timp: 100%

Număr de zile școală / săptămână: 5

Ore online ca alternativă la învățământul față în față: 0

Intrarea și ieșirea în/din școală: intrarea eșalonată la intervale orare stabilite în funcție de zone sau de clădiri; intrarea prin mai multe uși de acces; trasee prestabilite de intrare, deplasare în interiorul școlii și de părăsire a școlii; păstrarea distanței de 1 m între copii.

Triaj și evaluarea stării de sănătate: triaj zilnic acasă; evaluarea stării de sănătate la prima oră de curs

Prezența persoanelor terțe în spațiul școlar: interzisă

Distanțare fizică (1 m): în sala de clasă – asigurarea unei distanțări de minimum 1 metru între elevi sau separarea cu plexiglas în situația în care asigurarea distanței de 1 metru nu este posibilă; în pauze trebuie menținută distanța fizică de 1 m între elevi

Purtare mască: obligatorie pentru elevi, cât și pentru întregul personal pe toată perioada atunci când se află în interiorul unității de învățământ

Igiena mâinilor: foarte frecventă; se asigură săpun, prosoape de hârtie și apă curentă, dezinfectat pe bază de alcool.

Utilizarea infrastructurii și a sălilor de clasă: dezinfectare și aerisire frecventă; există o sală specială pentru izolarea copiilor care prezintă simptome pe durata programului, până la sosirea părinților.

Utilizarea diverselor materiale în spațiul școlar: dezinfectare zilnică; repartizarea individuală, pe cât posibil; fără jucării de acasă; interzis schimbul de obiecte personale.

Activități sportive: doar anumite jocuri sportive, exclusiv în aer liber; nu vor fi practicate jocuri de contact sau cu mingea, nici activități care implică schimbul de obiecte.

Activități de grup (întâlniri, serbări și altele): vor fi eliminate activități care conduc la reducerea distanței între copii

Risc major – activități online

Ore online ca alternativă la învățământul față în față

Intrarea și ieșirea în/din spațiul școlar: suspendată

Perezența persoanelor terțe în spațiul școlar: suspendată

Igiena mâinilor: foarte frecventă

Utilizarea infrastructurii și a sălilor de clasă: suspendată

Utilizarea diverselor materiale în spațiul școlar: utilizarea metodelor de predare online

Activități sportive: suspendate

Activități de grup (întâlniri, serbări și altele): activități de grup online

Nivel gimnazial și liceal

Risc redus (scenariu verde)

Numărul de copii care merg la școală în același timp: 100%

Număr de zile școală / săptămână: 5

Ore online ca alternativă la învățământul față în față: 0

Intrarea și ieșirea în/din spațiul școlar: intrarea prin mai multe uși de acces; trasee prestabilite de intrare, deplasare în interiorul scolii și de părăsire a școlii; păstrarea distanței de 1 m între elevi.

Triaj și evaluarea stării de sănătate: triaj zilnic acasă; evaluarea stării de sănătate la prima oră de curs

Prezența persoanelor terțe în spațiul școlar: interzisă

Distanțare fizică (1 m): în sala de clasă – asigurarea unei distanțări de minimum 1 metru între elevi sau separarea cu plexiglas în situația în care asigurarea distanței de 1 metru nu este posibilă; în pauze trebuie menținută distanta fizica de 1m între elevi

Purtare mască: obligatorie pentru elevi, cât și pentru întregul personal pe toată perioada atunci când se află în interiorul unității de învățământ

Igiena mâinilor: foarte frecventă; se asigură săpun, prosoape de hârtie și apă curentă, dezinfectant pe bază de alcool.

Utilizarea infrastructurii și a sălilor de clasă: dezinfectare și aerisire frecventă; există o sală specială pentru izolarea copiilor care prezintă simptome pe durata programului, până la sosirea părinților.

Utilizarea diverselor materiale în spațiul școlar: dezinfectare zilnică; repartizarea individuală, pe cât posibil; interzis schimbul de obiecte personale.

Activități sportive: doar anumite jocuri sportive, exclusiv în aer liber; nu vor fi practicate jocuri de contact sau cu mingea, nici activități care implică schimbul de obiecte.

Activități de grup (întâlniri, serbări și altele): vor fi eliminate activități care conduc la reducerea distanței între copii

Risc mediu (scenariu galben)

Numărul de copii care merg la școală în același timp: 50% ((prin rotație de 1-2 săptămâni), exceptând clasele a VIII-a și a XII-a, care vor fi prezenți 100%)

Număr de zile școală / săptămână: 5 (2 săptămâni pe lună)

Ore online ca alternativă la învățământul față în față: elevii din clasele V-VII și IX-XI vor urmări orele de curs online alternativ

Intrarea și ieșirea în/din spațiul școlar: intrarea prin mai multe uși de acces; trasee prestabilite de intrare, deplasare în interiorul scolii și de părăsire a școlii; păstrarea distanței de 1 m între elevi.

Triaj și evaluarea stării de sănătate: triaj zilnic acasă; evaluarea stării de sănătate la prima oră de curs

Prezența persoanelor terțe în spațiul școlar: interzisă

Distanțare fizică (1 m): în sala de clasă – asigurarea unei distanțări de minimum 1 metru între elevi sau separarea cu plexiglas în situația în care asigurarea distanței de 1 metru nu este posibilă; în pauze trebuie menținută distanta fizica de 1m între elevi

Purtare mască: obligatorie pentru elevi, cât și pentru întregul personal pe toată perioada atunci când se află în interiorul unității de învățământ

Igiena mâinilor: foarte frecventă; se asigură săpun, prosoape de hârtie și apă curentă, dezinfectant pe bază de alcool.

Utilizarea infrastructurii și a sălilor de clasă: dezinfectare și aerisire frecventă; există o sală specială pentru izolarea copiilor care prezintă simptome pe durata programului, până la sosirea părinților.

Utilizarea diverselor materiale în spațiul școlar: dezinfectare zilnică; repartizarea individuală, pe cât posibil; interzis schimbul de obiecte personale.

Activități sportive: doar anumite jocuri sportive, exclusiv în aer liber; nu vor fi practicate jocuri de contact sau cu mingea, nici activități care implică schimbul de obiecte.

Activități de grup (întâlniri, serbări și altele): vor fi eliminate activități care conduc la reducerea distanței între copii

Risc major – activități online

Ore online ca alternativă la învățământul față în față

Intrarea și ieșirea în/din spațiul școlar: suspendată

Perezența persoanelor terțe în spațiul școlar: suspendată

Igiena mâinilor: foarte frecventă

Utilizarea infrastructurii și a sălilor de clasă: suspendată

Utilizarea diverselor materiale în spațiul școlar: utilizarea metodelor de predare online

Activități sportive: suspendate

Activități de grup (întâlniri, serbări și altele): activități de grup online

Când începe școala în 2020

Anul școlar 2020-2021 începe luni, 14 septembrie.

Cele două semestre vor fi egale, vacanța intersemestrială va fi în ianuarie-februarie, iar în loc de 35 de săptămâni, cât are anul școlar curent, elevii vor merge la școală 34 de săptămâni.

Cursurile se vor încheia pe 19 iunie 2021.

Ora de curs de 45 sau 50 minute

Ministrul Educaţiei, Monica Anisie, a declarat că programul elevilor la şcoală va fi unul normal, cu ora de curs de 45 sau 50 de minute, menţionând că se ia în calcul realizarea circuitelor în cadrul unităţilor de învăţământ la venirea copiilor, după modelul aplicat la examenele naţionale.

„Ora va dura ca şi până acum, fie 45 de minute, fie 50 de minute. Programul este normal, însă luăm în calcul ca venirea copiilor la şcoală să se facă în aşa fel încât să nu se întâlnească unii cu ceilalţi, exact aşa cum am făcut şi la examenele naţionale, să se realizeze şi acele circuite în cadrul unităţilor de învăţământ. Deci, ne preocupă sănătate şi siguranţa copiilor şi a cadrelor didactice”, a afirmat Anisie.

Structura anului școlar 2020-2021 – Cât durează semestrul I – sursa Ministerul Educației și Cercetării (MEC)

Cursuri semestrul I – prima zi de școală este luni, 14 septembrie, primul semestru se va încheia vineri, 29 ianuarie 2021.

În perioada 26 octombrie – 1 noiembrie 2020, grădinițele și clasele pregătitoare sunt în vacanță.

Vacanța de iarnă 2020-2021

Miercuri, 23 decembrie 2020 – duminică, 10 ianuarie 2021

Vacanța intersemestrială în anul școlar 2020-2021

Sâmbătă, 30 ianuarie 2021 – Duminică, 7 februarie 2021.

Structura anului școlar 2020-2021 – Cât dureză semestrul I

Primul semestru are o durată de 17 săptămâni.

Structura anului școlar 2020-2021 – Cât durează semestrul II

Semestrul al II-lea începe pe 8 februarie 2021 și se încheie 18 iunie 2021.

Vacanța de primăvară 2021

Vineri, 30 aprilie 2021 – Duminică, 9 mai 2021

Cursuri: Luni, 10 mai 2021 – Vineri, 18 iunie 2021

Vacanţa de vară în 2021

Sâmbătă, 19 iunie 2021 – data din septembrie 2021 la care încep cursurile anului şcolar 2021 – 2022.

Anul școlar 2020-2021: Mai multe ore de curs, desfășurate în aer liber

Activitățile sportive se vor desfășura în aer liber, precum şi unele ore de curs a declarat ministrul Educației Monica Anisie.

„Activităţile sportive se vor desfăşura în aer liber, pentru activităţile de învăţare decizia este la nivelul unităţii de învăţământ. Ei se pot organiza, de exemplu: o lecţie de muzică sau de pictură să o facă şi în aer liber atâta vreme cât vremea o permite”, a explicat ministrul.

Măști de protecție în clase și plexiglas pentru bănci

La revenirea la cursuri elevii ar putea purta, în afară de măşti, şi viziere sau vor fi instalate paravane pentru bănci, dar această decizia trebuie să fie luată şi la nivel local.

„Din punctul meu de vedere, decizia ar trebui să fie şi la nivel local. Noi ar trebui să dăm cadrul după care să lăsăm posibilitatea unităților de învățământ, direcțiilor de sănătate publică, împreună cu autoritățile publice locale să găsească o soluție, ca elevii să poate mască, să aibă vizieră sau băncuța să fie dotată cu plexiglas”, a precizat ministrul Educației

Deocamdată nu s-a luat o decizie cu privire la modul în care elevii vor sta în bănci

”Aceste detalii vor fi anunțate după ce Ministerul Educației vizează această analiză pe infrastructura școlară raportată la numărul de elevi în general, dar și la numărul de elevi la clasă.

Distanța exactă între copii o vom anunța și în funcție de capacitatea de implementare. Specialiștii care lucrează în Ministerul Sănătății și INSP vor propune exact acel set de măsuri sanitare care să genereze un confort şi pentru copii în clasă, dar şi siguranță pentru părinți, pentru profesori, că odată plecați la școală nu se vor îmbolnăvi”, a detaliat Raluca Turcan

Licitația pentru manuale școlare a fost lansată

Ministerul Educaţiei şi Cercetării (MEC) anunţă că a lansat procedurile de licitaţie pentru asigurarea manualelor şcolare pentru clasa a VIII-a, pentru anul şcolar 2020-2021.

Ministerul Educaţiei şi Cercetării, prin Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare (CNEE), în calitate de autoritate contractantă, a lansat, joi, procedurile de licitaţie în vederea asigurării manualelor şcolare pentru elevii claselor a VIII-a în anul şcolar 2020-2021, se arată într-un comunicat de presă transmis, vineri, de MEC.

De asemenea, a fost anunţată şi licitaţia al cărei obiectiv îl constituie asigurarea manualelor şcolare pentru o serie de discipline (clasele I-VII), care nu au avut oferte eligibile în cadrul procedurii derulate în acest an.

Ce prevede Ordonanța de Urgență 141/19 august 2020

Articolul 1. Instituie unele măsuri de prevenire a îmbolnăvirilor cu SARS-CoV-2 în unitățile și instituțiile de învățământ, în scopul asigurării dreptului la învățătură și a dreptului la sănătate, pentru beneficiarii primari ai dreptului la învățătură, studenți și personalul din sistemul național de învățământ.

 

Ce prevede Ordonanța de Urgență 141/19 august 2020

Articolul 2. Măsurile de organizare a activității în cadrul unităților și instituțiilor de învățământ în condiții de siguranță epidemiologică pentru prevenirea îmbolnăvirilor cu SARS-CoV-2 se aprobă prin ordin comun al ministrului sănătății și ministrului educației și cercetării, în termen de 5 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.

Articolul 3

(1) În funcție de situația epidemiologică, consiliul de administrație al unității de învățământ preuniversitar poate propune, în urma consultării asociației de părinți din unitatea de învățământ, ca desfășurarea activității didactice care presupune prezența fizică a antepreșcolarilor, preșcolarilor și elevilor în unitățile de învățământ să se realizeze prin intermediul tehnologiei și al internetului, cu respectarea măsurilor stabilite prin ordinul prevăzut la art. 2.

(2) Propunerea unității de învățământ preuniversitar prevăzută la alin. (1), avizată de inspectoratul școlar județean/Inspectoratul Școlar al Municipiului București și de direcția județeană de sănătate publică/Direcția de Sănătate Publică București, se înaintează comitetului județean pentru situații de urgență/Comitetului Municipiului București pentru Situații de Urgență, în vederea aprobării prin hotărâre.

(3) Comitetul județean pentru situații de urgență/Comitetul Municipiului București pentru Situații de Urgență dispune prin hotărârea adoptată în condițiile alin. (2) atât cu privire la perioada de aplicabilitate a măsurilor adoptate, cât și cu privire la alte măsuri specifice ce trebuie luate de unitatea de învățământ preuniversitar, în funcție de situația epidemiologică.

(4) Inspectoratele școlare județene/Inspectoratul Școlar al Municipiului București comunică săptămânal Ministerului Educației și Cercetării măsurile dispuse de către comitetul județean pentru situații de urgență/Comitetul Municipiului București pentru Situații de Urgență.(5) În situația în care se impune prelungirea perioadei de aplicabilitate a hotărârii comitetului județean pentru situații de urgență/Comitetului Municipiului București pentru Situații de Urgență, sunt aplicabile prevederile alin. (1)-(4).

(6) Reluarea activităților didactice care presupun prezența fizică a elevilor în unitățile de învățământ preuniversitar, suspendate în condițiile alin. (1)-(4), în condiții de siguranță sanitară, se dispune prin hotărârea comitetului județean pentru situații de urgență/Comitetului Municipiului București pentru Situații de Urgență, după obținerea avizului direcției județene de sănătate publică/Direcției de Sănătate Publică București, cu informarea unității de învățământ preuniversitar și a inspectoratului școlar județean/Inspectoratului Școlar al Municipiului București. Articolul 4 Unitățile de învățământ vor elabora proceduri proprii pentru prelucrarea datelor cu caracter personal ale participanților la activitățile desfășurate prin intermediul tehnologiei și al internetului, în baza metodologiei-cadru elaborate de Ministerul Educației și Cercetării și aprobate prin ordinul ministrului, cu respectarea legislației specifice în vigoare.

Articolul 5 În situația limitării sau suspendării activităților didactice pentru realizarea cărora se impune prezența fizică a beneficiarilor primari ai sistemului de educație în unitățile de învățământ, activitățile prevăzute la art. 262 din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, inclusiv activitățile practice pedagogice, pot fi realizate prin intermediul tehnologiei și al internetului, precum și prin alte modalități alternative de educație.

Articolul 6 În situația în care spațiile existente în unitățile de învățământ nu sunt suficiente pentru respectarea normelor de siguranță sanitară stabilite de autoritățile de resort, inspectoratele școlare județene/Inspectoratul Școlar al Municipiului București pot/poate solicita autorităților administrației publice locale să pună la dispoziția unităților de învățământ preuniversitar alte spații adecvate pentru desfășurarea procesului de învățământ.

În 24 august, Guvernul a adoptat și o ordonanță de urgență prin care reglementează unele măsuri în școli și modalitatea de achiziționare a unor echipamente care asigură accesul elevilor la procesul de învățare on-line.

ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 144 din 24 august 2020 privind unele măsuri pentru alocarea de fonduri externe nerambursabile necesare desfășurării în condiții de prevenție a activităților didactice aferente anului școlar 2020/2021 în contextul riscului de infecție cu coronavirus SARS-CoV-2

Desfășurarea de activități didactice în anul școlar 2020/2021 presupune o serie de măsuri necesare pentru desfășurarea în bune condiții a procesului educațional atât pentru elevi, cât și pentru cadrele didactice în contextul crizei pandemice create de coronavirusul SARS-CoV-2, pentru a evita o creștere rapidă a infecției cu coronavirus, dar și pentru a crea condițiile necesare desfășurării activităților didactice.

O primă măsură se referă la asigurarea accesului elevilor la procesul de învățare în mediul on-line.

În acest sens, măsura are în vedere dotarea elevilor cu echipamente mobile din domeniul tehnologiei informației de tipul tabletelor școlare astfel încât orele de pregătire din timpul activităților didactice să se poată desfășura on-line, pentru a evita contactul direct al elevilor cu profesorii și cu ceilalți elevi, precum și pentru a preveni riscul de infectare cu coronavirusul SARS-CoV-2, fapt care ar pune în pericol desfășurarea în condiții normale a tuturor activităților didactice necesare procesului de învățământ.

A doua categorie de măsuri pentru activitățile didactice aferente anului școlar 2020-2021 se referă la asigurarea de echipamente de protecție medicală cum sunt: măști de protecție medicală, dezinfectanți, combinezoane, precum și alte echipamente de acest tip necesare pentru a preveni răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2.

Asigurarea acestor echipamente de protecție medicală s-ar realiza în unitățile de învățământ preunivesitar de stat care sunt expuse unui risc ridicat de răspândire a coronavirusului astfel cum este stabilit prin norme metodologice ale Ministerului Sănătății.

O altă categorie de măsuri pentru activitățile didactice aferente anului școlar 2020/2021 este cea referitoare la asigurarea condițiilor igienico-sanitare minime necesare pentru unitățile de învățământ preunivesitar de stat care nu au asigurată racordarea la rețeaua de apă-canalizare.

Condițiile igienico-sanitare minime pentru activitățile didactice precum spălarea mâinilor pentru a evita răspândirea infectării cu coronavirusul SARS-CoV-2 poate fi asigurată prin achiziționarea de containere sanitare mobile necesare unităților de învățământ preunivesitar de stat pe perioada desfășurării activităților didactice.

Întrucât aceste măsuri referitoare la achiziționarea de echipamente mobile din domeniul tehnologiei informației de tipul tabletelor pentru uz școlar, achiziționarea de echipamente de protecție medicală și/sau achiziționarea de containere sanitare mobile sunt măsuri urgente având în vedere că anul școlar 2020-2021 începe pe data de 14 septembrie 2020, iar odată cu începerea anului școlar sunt necesare măsuri pentru a evita răspândirea infectării cu coronavirusul SARS-CoV-2.

Deoarece aceste măsuri vizează interesul strategic național, acela de a asigura în bune condiții desfășurarea activităților didactice în anul școlar 2020-2021, respectiv de a asigura desfășurarea în bune condiții a serviciului public de educație,în considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul public și constituie situații de urgență și extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată, Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență.

Articolul 1(1) Se aprobă achiziționarea de către beneficiarii prevăzuți la art. 2 alin. (1), în condițiile legii, de echipamente din domeniul tehnologiei informației – IT mobile, respectiv tablete pentru uz școlar cu acces la internet, precum și a altor echipamente/dispozitive electronice necesare desfășurării activității didactice în mediu on-line, în limita a 100.000.000 euro, echivalentul în lei la cursul de schimb InforEuro din luna august 2020, din care contribuția Uniunii Europene – UE este de 87.500.000 euro, iar contribuția națională este de 12.500.000 euro.

(2) Sumele aferente achiziției echipamentelor IT mobile, precum și alte echipamente/dispozitive electronice necesare desfășurării activității didactice în mediul on-line, prevăzute la alin. (1), vor fi rambursate din fonduri externe nerambursabile alocate României în perioada de programare 2014-2020 prin Programul Operațional Competitivitate 2014-2020, axa prioritară 2 – Tehnologia informației și comunicațiilor – TIC, pentru o economie digitală competitivă, acțiunea 2.3.3 – Îmbunătățirea conținutului digital și a infrastructurii TIC sistemice în domeniul e-educație, e-sănătate și e-cultură – secțiunea e-educație.

(3) Se autorizează Ministerul Fondurilor Europene, în calitate de Autoritate de management pentru Programul operațional Competitivitate 2014-2020, să modifice programul operațional în sensul introducerii tipului de beneficiar eligibil prevăzut la art. 2 alin. (1) lit. a) și eliminării sintagmei „proiecte pilot“ din tipul de intervenție a secțiunii E-Educație, precum și să modifice Ghidul solicitantului aferent apelului POC/369/2/4/

Îmbunătățirea conținutului digital și a infrastructurii TIC sistemice în domeniul e-educație, e-incluziune, e-sănătate și e-cultură – secțiunea eeducație, în vederea introducerii ca activitate eligibilă, achiziția de echipamente IT mobile de tip tabletă pentru uz școlar cu acces la internet și resurse educaționale deschise, precum și a introducerii tipului de beneficiar eligibil prevăzut de art. 2 alin. (1) lit. a).

(4) Finanțarea achiziției echipamentelor IT mobile de tip tabletă pentru uz școlar, prevăzute la alin. (1), se acordă prin granturi din fonduri externe nerambursabile, în limita unei valori de 200 euro/tabletă pentru uz școlar, echivalentul în lei la data efectuării achizițiilor.

(5) În valoarea de achiziție a tabletelor pentru uz școlar vor fi incluse și cheltuieli cu abonamentul lunar la internet pentru o perioadă de minimum 24 de luni.Articolul 2(1) Beneficiarii eligibili ai apelului de proiecte prevăzut la art. 1 alin. (3), pentru intervenția destinată achiziționării de echipamente/dispozitive electronice necesare desfășurării activităților didactice în mediul on-line sunt:

a) unitățile de învățământ preuniversitar de stat care desfășoară activități didactice pentru elevi, cu condiția ca acestea să aibă personalitate juridică pentru încheierea de contracte de achiziție publică în condițiile legii;

b) autoritățile publice locale pentru unitățile de învățământ preuniversitar de stat de pe raza unității administrativ-teritoriale care desfășoară activități didactice destinate elevilor;

c) parteneriatul dintre beneficiarii prevăzuți la lit. a) și b);

d) parteneriatele între inspectoratele școlare și unitățile de învățământ.

(2) Cererile de finanțare pentru accesarea de fonduri externe nerambursabile necesare achiziționării de echipamente/ dispozitive electronice pentru activitățile didactice ale elevilor care urmează a se desfășura în mediul on-line se aprobă, în limita fondurilor alocate cu această destinație, cu respectarea principiului primul venit-primul servit, precum și cu respectarea pragului minim de calitate stabilit potrivit ghidului solicitantului aprobat în condițiile legii.

(3) Contractelor de finanțare încheiate pentru achiziția de echipamente/dispozitive electronice necesare desfășurării activităților didactice ale elevilor în mediul on-line li se aplică mecanismul cererilor de plată/prefinanțare/rambursare în condițiile prevăzute de lege.

(4) Unitățile de învățământ preuniversitar de stat au în responsabilitate utilizarea dispozitivelor/echipamentelor electronice, sens în care încheie cu reprezentanții legali/tutorii elevilor procese-verbale de predare-primire prin care se asigură de utilizarea echipamentelor/dispozitivelor electronice în condiții de siguranță pentru evitarea sustragerii/degradării acestora înainte de data expirării duratei normate de utilizare.

(5) Achiziția de echipamente mobile IT de tip tablete pentru uz școlar se face potrivit prevederilor legale în vigoare.

(6) Specificațiile tehnice minimale ale echipamentelor mobile IT de tip tablete pentru uz școlar vor fi stabilite de Ministerul Educației și Cercetării și vor fi cuprinse în ghidul solicitantului aprobat prin ordinul ministrului fondurilor europene, în maximum 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.

(7) Deteriorarea sau sustragerea echipamentelor/dispozitivelor electronice înainte de expirarea duratei normale de utilizare atrage după sine răspunderea reprezentanților legali/tutorilor, în condițiile legii. Unitățile de învățământ preuniversitar de stat sau, după caz, autoritățile publice locale dispun măsuri legale de recuperare a prejudiciilor create.

(8) Cheltuielile care depășesc echivalentul în lei al contravalorii echipamentelor electronice IT de tip tablete pentru uz școlar în valoare de 200 euro sunt considerate cheltuieli neeligibile și se suportă de către beneficiarii finanțării, astfel cum este prevăzut la alin. (1).

(9) Cheltuielile cu achiziția de echipamente IT mobile de tip tabletă pentru uz școlar și alte echipamente/dispozitive electronice necesare desfășurării activității didactice în mediul on-line menționate la art. 1 alin. (1), efectuate începând cu data de 1 august 2020, sunt considerate eligibile pentru decontare din fonduri externe nerambursabile alocate prin Programul operațional Competitivitate 2014-2020.

(10) Autoritățile publice locale pot aproba credite de angajament, precum și credite bugetare, după caz, pentru achiziția de echipamente IT mobile de tip tabletă pentru uz școlar și alte echipamente/dispozitive electronice necesare desfășurării activității didactice în mediul on-line, pot derula proceduri de achiziție publică și pot efectua plăți eligibile începând cu data de 1 august 2020 pentru decontare din fonduri externe nerambursabile în cadrul Programului operațional Competitivitate 2014-2020.

(11) Unitățile de învățământ preuniversitar de stat pe baza creditelor de angajament și a creditelor bugetare aprobate potrivit legii pot încheia, cu respectarea prevederilor legale, contracte de achiziție publică pentru procurarea de echipamente IT mobile de tip tabletă pentru uz școlar și alte echipamente/ dispozitive electronice necesare desfășurării activității didactice în mediul on-line și pot efectua plăți eligibile începând cu data de 1 august 2020 din fonduri externe nerambursabile în cadrul Programului operațional Competitivitate 2014-2020.

(12) Unitățile de învățământ preuniversitar de stat și autoritățile publice locale asociate în parteneriate pot aproba credite de angajament, precum și credite bugetare, după caz, pentru achiziția de echipamente IT mobile de tip tabletă pentru uz școlar și alte echipamente/dispozitive electronice necesare desfășurării activității didactice în mediul on-line, pot derula proceduri de achiziție publică și pot efectua plăți eligibile începând cu data de 1 august 2020 pentru decontare din fonduri externe nerambursabile în cadrul Programului operațional Competitivitate 2014-2020.

Articolul 3

(1) În vederea asigurării fondurilor bugetare necesare acestei intervenții, Ministerul Fondurilor Europene va aplica mecanismul prevăzut la art. 12. alin. (1) lit. a) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 40/2015 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2014-2020, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 105/2016, cu modificările și completările ulterioare.

(2) Sumele angajate prin utilizarea mecanismului supracontractării și care nu pot fi decontate din alocarea Programului operațional Competitivitate 2014-2020 sunt suportate din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Fondurilor Europene, în calitate de Autoritate de management a Programului operațional Competitivitate 2014-2020, în cazul în care nu pot fi incluse la finanțare din fonduri externe nerambursabile, în perioada de programare 2021-2027.

Articolul 4

(1) Se aprobă achiziționarea, în condițiile legii, de echipamente de protecție medicală, dezinfectanți și containere sanitare mobile în cadrul unităților de învățământ preuniversitar de stat, decontate din fonduri externe nerambursabile alocate în cadrul Programului operațional Infrastructură mare, în limita a 50.000.000 euro, echivalentul în lei la cursul de schimb InforEuro din luna august 2020, pentru echipamente de protecție medicală și dezinfectanți, respectiv în limita a 25.000.000 euro, echivalentul în lei la cursul de schimb InforEuro din luna august 2020, pentru containere sanitare mobile, cu aplicarea mecanismului prevăzut de art. 12 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 40/2015, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 105/2016, cu modificările și completările ulterioare. Decontarea echipamentelor de protecție medicală de tip dezinfectanți, precum și/sau a containerelor sanitare mobile se va face cu respectarea regulamentelor Comisiei Europene.

(2) Beneficiarii eligibili ai apelului de proiecte destinat achiziționării de echipamente de protecție medicală, dezinfectanți și/sau a containerelor sanitare mobile sunt:

a) unitățile de învățământ preuniversitar de stat, cu condiția ca acestea să aibă personalitate juridică pentru încheierea de contracte de achiziție publică în condițiile legii;

b) autoritățile publice locale pentru unitățile de învățământ preuniversitar de stat de pe raza unității administrativ-teritoriale;

c) parteneriatul dintre autoritățile publice locale și unitățile de învățământ preuniversitar de stat prevăzute la lit. a) și b);

d) parteneriatele între inspectoratele școlare și unitățile de învățământ.

(3) Achiziționarea de containere sanitare mobile este eligibilă pentru unitățile de învățământ preuniversitar de stat care nu au asigurat accesul la rețeaua de apă-canalizare, în limita valorii de 5.000 euro per container, echivalentul în lei la data aprobării ghidului solicitantului, cu condiția contractării în condițiile legii a serviciilor de vidanjare pe toată durata utilizării containerelor sanitare mobile.

Depășirea cheltuielilor cu achiziția de containere sanitare mobile se suportă de către beneficiarul finanțării. Decontarea cheltuielilor cu containerele sanitare mobile se realizează cu obligația beneficiarului finanțării de a depune documente justificative privind costul de achiziție al acestora.

(4) Autoritățile publice locale/unitățile de învățământ preuniversitar de stat care achiziționează echipamente de protecție medicală, dezinfectanți și/sau containere sanitare mobile au calitatea de autoritate contractantă și încheie contracte de achiziție publică în condițiile prevăzute de lege.

(5) Cheltuielile cu achiziția de echipamente de protecție medicală, dezinfectanți și/sau containere sanitare mobile menționate la alin. (1) sunt eligibile începând cu data de 1 august 2020 pentru decontare din fonduri externe nerambursabile alocate în cadrul Programului operațional Infrastructură mare.

(6) Autoritățile publice locale pot aproba credite de angajament, precum și credite bugetare, după caz, pentru achiziția de echipamente de protecție medicală, dezinfectanți și/sau containere mobile sanitare, pot derula proceduri de achiziție publică și pot efectua plăți eligibile începând cu data de 1 august 2020 pentru decontare din fonduri externe nerambursabile în cadrul Programului operațional Infrastructură mare.

(7) Unitățile de învățământ preuniversitar de stat, pe baza creditelor de angajament și a creditelor bugetare aprobate potrivit legii, pot încheia cu respectarea prevederilor legale contracte de achiziție publică pentru procurarea de echipamente de protecție medicală, dezinfectanți și/sau de containere sanitare mobile și pot efectua plăți eligibile începând cu data de 1 august 2020 din fonduri externe nerambursabile în cadrul Programului operațional Infrastructură mare.

(8) Parteneriatele dintre unitățile de învățământ preuniversitar de stat și autoritățile publice locale pot aproba credite de angajament, precum și credite bugetare, după caz, pentru achiziția de echipamente de protecție medicală, dezinfectanți și/sau containere sanitare mobile, pot derula proceduri de achiziție publică și pot efectua plăți eligibile pentru decontare începând cu data de 1 august 2020 din fonduri externe nerambursabile în cadrul Programului operațional Infrastructură mare.

(9) Cererile de finanțare pentru accesarea de fonduri externe nerambursabile necesare achiziționării de echipamente de protecție medicală, dezinfectanți și/sau de containere sanitare mobile se aprobă, în limita fondurilor alocate cu această destinație, în ordinea primul venit-primul servit, cu respectarea pragului minim de calitate stabilit potrivit ghidului solicitantului aprobat în condițiile legii.

(10) Contractelor de finanțare încheiate pentru achiziția de echipamente de echipamente de protecție medicală, dezinfectanți și/sau de containere sanitare mobile li se aplică mecanismul cererilor de plată/prefinanțare/rambursare în condițiile prevăzute de lege.

(11) Se autorizează Autoritatea de management a Programului operațional Infrastructură mare să adopte măsurile legale ce se impun pentru lansarea apelului de proiecte, aprobarea ghidului solicitantului, modificările de program operațional, precum și orice alte măsuri care sunt necesare pentru achiziția de echipamente de protecție sanitară, dezinfectanți și/sau de containere sanitare mobile.

(12) Unitățile de învățământ preuniversitar de stat au în responsabilitate utilizarea containerelor sanitare mobile în scopul pentru care au fost achiziționate conform prevederilor prezentei ordonanțe de urgență și răspund de buna utilizare a acestora în bune condiții pe toată durata normată de utilizare. Unitățile de învățământ preuniversitar de stat iau toate măsurile legale necesare pentru a evita producerea de riscuri care au impact negativ asupra mediului ca urmare a utilizării containerelor sanitare mobile.

(13) În situația în care achiziția de containere sanitare mobile se face de către autoritățile publice locale, acestea asigură darea în folosință gratuită a containerelor către unitățile de învățământ preuniversitar de stat pe bază de contract de comodat încheiat în condițiile legii.

 



ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

Restaurante și baruri din Hunedoara, închise din cauza numărului mare de cazuri de COVID. Restricții similare și în alte județe

Publicat

Din cauza numărului mare de cazuri de coronavirus, în mai multe județe din țară, au reapărut restricțiile în zona Horeca. Mai exact, În județul vecin, în 12 localități din Hunedoara nu se mai permite funcționarea restauranturilor și a barurilor.

De asemenea, la Bacău s-au luat măsuri similare în mai multe localități, precum și în județul Iași. Restricțiile vin în contextul în care în mai multe localități din județe s-a depășit rata de infectare de 1.5/1000 de locuitori în ultimele două săptămâni.

În județul Hunedoara s-a luat măsura ca 12 localități să-și închidă restaurantele și cafenelele, inclusiv la Petroșani.

„Comitetul Județean pentru Situații de Urgență Hunedoara a decis, prin Hotarârea nr. 27 din 29.09.2020, să restricționeze și/sau să mențină restricțiile privind desfășurarea unor activități comerciale în localitățile unde incidența cumulată a cazurilor confirmate pozitiv cu virusul SARS-COV 2, în ultimele 14 zile, trece peste pragul de 1,5/1.000 locuitori.

Restricția intră în vigoare începând de astăzi, 29.09.2020, și se aplică pentru următoarele activități comerciale:
– activitatea cu publicul a operatorilor economici care desfășoară activități de preparare, comercializare și consum al produselor alimentare și/sau băuturilor alcoolice și nealcoolice, de tipul restaurantelor și cafenelelor, a restaurantelor și cafenelelor din interiorul hotelurilor, pensiunilor sau a altor unități de cazare, a operatorilor economici licențiați în domeniul jocurilor de noroc, în interiorul clădirilor.”

Lista localităților unde se aplică prevederile Hotărârii nr. 27 din 28 septembrie 2020 a CJSU Hunedoara: Petroșani, Băiești, Câmpu lui Neag, Dâncu Mic, Fintoag, Galați, Livadia, Mihăileni, Obârșa,Pricaz, Subcetate, Totești.

Și în județul Bacău s-au închis barurile și restaurantele în mai multe localități, iar alte evenimente se pot desfășura cu program limitat.

Restricițiile au intrat în vigoare și în județul Iași, în comunele Bârnova, Heleşteni, Holboca şi Horleşti, unde s-a dispus şi suspendarea activităţii operatorilor licenţiaţi în domeniul jocurilor de noroc, precum şi interzicerea desfăşurării spectacolelor, concertelor şi evenimentelor culturale. Intrarea în restaurante, cafenele şi sălile cu jocuri de noroc ar putea fi interzisă în municipiul Iaşi începând cu 5 octombrie, dacă rata infecţiilor cu noul coronavirus nu scade sub 1,5 la mia de locuitori.

sursă g4media.ro 

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Cine este Gabriel Pleșa, noul primar din Alba Iulia. De la o trupă de umor și afaceri cu telefoane, la politică și administrație

Publicat

Gabriel Pleșa, noul primar al municipiului Alba Iulia din partea USR PLUS, era până nu demult viceprimar în administrația locală condusă de Mircea Hava și un membru de bază al vechiului partid liberal. Acesta a ajuns primar candidând practic împotriva foștilor săi colegi. 

Dincolo de activitatea sa politică și din prestația sa din campania electorală, Gabriel Pleșa a fost întotdeauna un personaj discret, puține detalii legate de viața sa privată apărând public.

Familia

Pleșa s-a născut în Alba Iulia și are doi copii: un băiat care este student și o fețită de 11 ani, elevă. Tatăl său, Ioan, a fost profesor de geografie-istorie și pentru multă vreme a lucrat la Arhivele Statului.

Pleșa l-a invocat cu lacrimi în ochi în seara alegerilor, dedicându-i victoria la Primăria Alba Iulia.

Citește: VIDEO: Emoție la sediul USR Alba, în noaptea alegerilor. Gabriel Pleșa a izbucnit în lacrimi: ”Îi dedic victoria tatălui meu”

Mama sa, Maria, a fost contabilă la Consiliul Popular Alba Iulia, devenit ulterior, după Revoluție, Administrația Financiară Alba Iulia.

”Întreaga mea copilărie s-a derulat în jurul Cetății Alba Carolina. Am mers la grădiniță în clădirea de lângă Traseul Celor Trei Fortificații – care acum aparține Palatului Copiilor, după care am urmat cursurile Școlii Generale nr. 2, din spatele Colegiului HCC.

Am intrat apoi la secția mate-fizică a Colegiului „Horea Cloșca și Crișan” și am promovat examenul de Bacalaureat în anul 1985” își amintește Pleșa, într-o postare publicată pe siteul său de campanie.

În campania electorală, Gabriel Pleșa a publicat o fotografie cu o vioară. Fotografia a contrariat o parte dintre cititorii ziarului Alba24, care au dorit să afle dacă într-adevăr, acesta știe să o folosească.

Pleșa a lămurit subiectul: nu doar că știe, dar a urcat și pe scenă. ”Actualul Centru de Cultură „Augustin Bena”, pe atunci Școala Populară de Arte, mi-a fost timp de un deceniu o a doua școală. Acolo am învățat să iubesc vioara și am luat primul contact cu scena și publicul” a transmis acesta.

A urmat Facultatea de Mecanică din Cluj Napoca – secția Tehnologia Construcțiilor de Mașini și a făcut armata la Lipova, la Școala de Subofițeri în Rezervă, arma infanterie.

În toamna lui 1986 s-a mutat la Cluj Napoca, la facultate. Acolo nu s-a ținut doar de școală, ci și de glume. A făcut parte din grupul de umor, muzică și dans, „Trupa BUM”, a Facultății de Mecanică, cu care a participat la peste 100 de spectacole în cadrul unor festivaluri studențești.

Afacerile

În timpul Revoluției, Gabriel Pleșa era în anul IV de facultate și apoi, după absolvire a făcut parte din prima generație fără post repartizat de stat.

”Am fost, practic, aruncat în acel haos al unei economii de piață incipiente, așa că m-am angajat la o firmă privată, unde lucra și Călin, fratele meu mai mare, pe un post care nici măcar nu cerea studii superioare.

A fost însă o bună lecție de viață, căci a trebuit să o iau de la zero în chiar momentul zero al noii noastre realități. Am descoperit că e ok să ai idei și că e chiar bine să ai inițiativă” își amintește Pleșa.

Așa a decis, împreună cu fratele său, să își facă propria firmă, Matex SRL.

”Era anul 1993 și nu existau încă firme care să ofere servicii de televiziune prin cablu, așa că piața instalațiilor de recepție satelit, acele antene parabolice, era în plină dezvoltare.

De acolo, de la acele antene parabolice am început și, un an mai târziu, în 1994, am deschis Viva SRL, firmă care se ocupă azi cu comerțul materialelor de construcții.

Ulterior, pentru că piața construcțiilor începea să se dezvolte din ce în ce mai mult, am transformat Matex SRL și am trecut de la parabolice la confecții metalice, domeniu în care firma activează și azi” spune Gabriel Pleșa.

Prin Viva SRL, cei doi frați au mai dezvoltat o afacere în domeniul comunicațiilor, între 1996 și 2002 având un parteneriat cu Dialog (actualul Orange). Unii albaiulieni își mai aduc poate aminte de magazinele VIVA, care vindeau telefoane și accesorii.

”Am decis, împreună cu fratele meu, să renunțăm la afacerea cu telefoanele pentru a ne concentra pe piața materialelor de construcții și chiar a construcțiilor civile, un domeniu care în anii 2000 era într-un veritabil boom.

Ambele firme funcționează și sunt în continuare o afacere de familie profitabilă, de activitatea căreia se ocupă în prezent fratele meu, Călin Pleșa” – Gabriel Pleșa.

În politică a intrat acum mulți ani. A fost implicat în multe acțiuni. Printre altele, a fost singurul lider politic din Alba Iulia care a ieșit discret în stradă în timpul manifestațiilor împotriva Ordonanței 13, unde a strigat alături de mii de oameni: ”PSD, ciuma roșie”, un partid cu care acum va trebui să negocieze în mod direct o eventuală colaborare în consiliul local.

La primărie a fost propulsat după fuzionarea PDL cu PNL. Era atunci președinte al organizației municipale a ”vechiului” PNL și în acest context, liderii PDL l-au cooptat la conducerea noii formațiuni politice și implicit în administrație.

Acolo a ajuns în competiție directă cu Voicu Paul. În calitate de viceprimar, Pleșa nu s-a remarcat în mod deosebit prin proiecte importante. De altfel, nici nu i s-au dat prea multe atribuții.

Cum a ajuns să candideze la funcția de primar

După ce fostul primar, Mircea Hava, a devenit europarlamentar, în interiorul organizației județene a apărut o problemă: cine îi va lua locul acestuia și pe cine va susține partidul. Cei doi viceprimari liberali, Voicu Paul și Gabriel Pleșa, au anunțat fiecare că își doresc să candideze.

Dintre aceștia, Mircea Hava l-a preferat pe Voicu Paul, pe care de altfel l-a susținut pentru preluarea atribuțiilor de primar până la alegeri.

Paul a fost considerat de-a lungul timpului, mâna dreaptă a lui Hava și amândoi au o istorie lungă în PDL.

De altfel, Hava i-a spus și președintelui Iohannis că îl preferă pe Voicu Paul, cu prilejul unui eveniment desfășurat anul trecut la Alba Iulia.

i

Discuție cu președintele, despre ”urmașul” lui Hava

Discuția a fost auzită de jurnaliștii care erau în apropiere.

Citește și: Klaus Iohannis către Mircea Hava: ”Dacă pleci la Bruxelles, cine rămâne interimar?” Răspunsul primarului din Alba Iulia

Pe de altă parte, Pleșa provine din ”vechiul” PNL și după fuziune a pierdut rând pe rând în interiorul partidului, în fața lui Paul: întâi funcția de președinte al organizației din Alba Iulia (la care a fost convins să renunțe chiar în ziua alegerilor) și apoi preluarea atribuțiilor de primar de la Hava.

 

 

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Mărul discordiei în PNL Alba după eșecul lui Voicu Paul: Numărul de voturi obținut de PNL în Alba Iulia, la Consiliul Județean

Publicat

h

Rezultatele alegerilor locale de la Alba Iulia provoacă adevărate dezbateri și analize în interiorul PNL. Lovitura primită de liberalii lui Mircea Hava la Primăria Alba Iulia a început să provoace serioase dispute interne.

”Mărul discordiei” în PNL sunt rezultatele obținute la Alba Iulia pentru Consiliul Județean, iar reproșurile îl vizează în special pe președintele CJ, Ion Dumitrel care ”nu ar fi tras” să îi aducă numărul de voturi care să îl facă primar pe Voicu Paul, protejatul lui Mircea Hava.

Pană se vor ridica din drum, se vor scutura de praf și vor merge mai departe liderii organizației își vor arunca reciproc vorbe grele și reproșuri, mai pe față, dar mai ales pe la spate.

Cifrele care stârnesc supărarea sunt voturile acordate de albaiulieni pentru Consiliul Județean Alba care sunt net superioare celor acordate lui Paul Voicu. Astfel, Președintele Consiliului Județean Ion Dumitrel a obținut la Alba Iulia 10.233 de voturi, în timp ce Voicu Paul a obținut doar 7428 de voturi.

Peste 1500 de voturi diferență la Alba Iulia, între lista PNL de la CJ și Paul Voicu

Mai mult, pentru lista de consilierii județeni PNL care conținea nume sub notorietatea candidatului la Primăria Alba Iulia, s-au acordat 9138 de voturi din Alba Iulia, în timp ce Voicu Paul a reușit să obținut 7428 de voturi. Efectul ”locomotivei” s-a văzut și la Consiliul Local unde s-au obținut 7383 de voturi, cu 1755 de voturi mai putine decât cele obținute la Consiliul Județean pentru același număr de votanți din Alba Iulia.

Rezultatele arată ca o parte din votanții PNL au migrat spre fostul liberal Gabriel Pleșa. De altfel, înainte de alegeri mulți membri PNL și-au îndemnat rudele și prietenii să îl voteze pe Pleșa și nu pe colegul lor de partid Voicu Paul.

Circa 1700 de voturi din Alba Iulia care s-au dus către liberali la Consiliul Județean, și-au schimbat direcția la votul pentru Primar spre Gabriel Pleșa.

Conducerea PNL a simțit, se pare, că o parte din electoratul lor va migra spre candidatul USR PLUS în ziua votului. Astfel se explică și declarațiile din ultimele zile de campanie și chiar din ziua votului în care în care îl făceau trădător pe Pleșa și prin care încercau să arate cât de ”mizerabile” sunt actele de trădare.

N-au reușit însă să-și convingă membrii și simpatizanții că votul acordat fostului liberal Gabriel Pleșa este un act de trădare, iar Voicu Paul a pierdut peste 1700 de voturi.

Discordia din PNL este abia la început. Deja au apărut primele voci în partid care spun, mai mult pe la colțuri, că Mircea Hava ar trebui să facă un pas în spate pentru că și-a impus candidat care a pierdut orașul pe care l-au condus timp de 25 de ani.

De cealaltă parte, Dumitrel este acuzat mult mai deschis de cei din tabăra lui Hava că nu s-a implicat suficient, ca a folosit strategic ”efectul locomotivei” în campania lui Voicu Paul, pentru a-l aduce măcar la același nivel al voturilor obținute de lista de consilieri județeni.

 

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

FOTO VIDEO: Noile modele Dacia, prezentate de constructor. Cum arată Dacia Sandero, Logan sau Stepway

Publicat

Noile modele de Dacia Sandero, Dacia Logan și Sandero Stepway au fost prezentate de constructorul auto. De asemenea, Dacia a mai anunțat mai multe informații despre fiecare model.

Construite pe o platformă nouă, cele trei modele oferă noi dotări, noi motorizări și o variantă nouă de transmisie.

Dacia Logan

Auotmobilul  are faruri și stopuri noi, a crescut în dimensiuni cu 3,6 centimetri, ajungând la 4,39 metri, dar a și scăzut în înălțime cu 1 centimetru (1.501 mm înălțime).

Spațiul disponibil la nivelul genunchilor pentru pasagerii din spate a crescut cu 42 mm și spătarele scaunelor din față oferă măsuțe rabatabile.

Capacitatea portbagajului a crescut cu 18 litri, ajungând la 528 de litri, iar pragul de încărcare a fost coborât cu aproape 2 centimetri. Garda la sol este de 135 mm. Lățimea modelului este de 1.848 mm.

Dacia Sandero 

Dacia Sandero vine cu faruri și stopuri noi, însă garda la sol de 133 milimetri a rămas neschimbată. Lungimea este de 4,08 metri și înălțimea de 1499 mm. Sandero Stepway are o gardă la sol de 174 mm, protecții laterale și o alură de crossover. Capacitatea portbagajului pentru modelul Sandero este de 328 de litri. Lățimea modelului este de 1.848 mm.

La interior, atât Logan, cât și Sandero au volan care poate fi acum reglat pe înălțime și pe adâncime, iar opțional poate fi achiziționată o cotieră individuală sau centrală.

Indiferent de nivelul de echipare, modelele dispun un suport pentru smartphone, ecran pentru calculatorul de bord și comenzi pe volan pentru pilotul automat și limitatorul de viteză, precum și senzor de lumină și aprindere automată a farurilor.

În funcție de piață și de versiune, sunt disponibile, fie în serie, fie opțional, un sistem nou de climatizare, scaune față încălzite (începând din aprilie 2021), card mâini libere cu deschidere de la distanță a portbagajului, frână de parcare electrică, cameră de marșarier, senzori acustici față și spate pentru asistența la parcare și senzor de ploaie cu acționarea automată a ștergătoarelor de parbriz.

Pentru prima oară la Dacia, o trapă de pavilion vitrată cu deschidere electrică va fi disponibilă în cursul anului 2021 pe Sandero și Sandero Stepway.

Noile Logan, Sandero și Sandero Stepway sunt echipate în serie cu șase airbag-uri. Sistemele de asistență la conducere disponibile includ frânare automată de urgență, senzor de unghi mor, asistență la parcare și asistență la plecarea din rampă.

Lista motorizărilor pentru noile modele Dacia Logan, Sandero și Sandero Stepway oferă două variante pe benzină și o variantă benzină/GPL:

– Sce65, un motor cu trei cilindri, capacitate de 1 litru, aspirat, cuplat la o cutie manuală cu 5 trepte

– TCe90, un motor cu trei cilindri, capacitate de 1 litru și turbocompresor, cuplat la o cutie manuală cu 6 trepte sa o cutie automată CVT

– TCe 100 ECO-G, un motor nou în gamă, cu 3 cilindri, capacitatea de 1 litru, echipat cu turbocompresor și cu alimentare mixtă benzină/GPL, cuplat cu o cutie manuală cu 6 trepte.

sursă digi24.ro

sursă foto: Dacia.ro (capturi ecran) Facebook – Dacia

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate