Connect with us
Publicitate

Eveniment

„Transalpina de Apuseni”: Investiţia pentru modernizarea DJ 107 I, în valoare de peste 44 milioane euro. Lucrările vor dura doi ani

Publicat

transalpina-de-apuseni Drumul judeţean ce face legătura dintre zona Aiud – DN1 – viitoarea autostradă Sebeş-Turda şi Munţii Apuseni – Bucium sat – DN74, tronson cunoscut şi ca „Transalpina de Apuseni”, va costa peste 44 de milioane de euro, potrivit documentaţiei tehnico-economice. În şedinţa Consiliului Judeţean din 10 octombrie, intră la aprobare atât protocolul de colaborare cu comunele de pe traseul drumului ce va fi modernizat cu fonduri europene, cât şi detaliile economice şi tehnice ale proiectului. 

Lungimea drumului propus pentru modernizare, DJ 107 I: Aiud (DN1) – Aiudul de Sus -Rîmeț – Brădești – Geogel – Măcărești – Bîrlești Cătun – Cojocani – Valea Barnii – Bârlești – Mogoș – Valea Albă – Ciuculești – Bucium – Izbita – Coleșeni – Bucium Sat – DN 74 (Cerbu),  este de 78,48 de km, iar suma estimată depășește 44 de milioane, faţă de cea estimată iniţial, de 23 milioane lei. Lucrările ar urma să fie finalizate în termen de 48 de luni.

Proiectul de mdoernizare va fi promovat pentru finanţare în cadrul Programului Operaţional Regional (POR) 2014-2020 (Axa prioritară 6: Îmbunătățirea infrastructurii rutiere de importanță regională, Prioritatea de investiții 6.1, Stimularea mobilității regionale prin conectarea nodurilor secundare și terțiare la infrastructura TEN-T, apel de proiecte nr. POR 2016/6/6.1/1) şi implementat în comun, printr-un parteneriat ce va fi încheiat între Județul Alba prin Consiliul Județean Alba – lider de proiect și Municipiul Aiud prin Consiliul local al municipiului Aiud – partenerul 2, Comuna Bucium prin Consiliul local al comunei Bucium – partenerul 3, Comuna Mogoș prin Consiliul local al comunei Mogoș – partenerul 4, Comuna Ponor prin Consiliul local al comunei Ponor – partenerul 5 și Comuna Rîmeț prin Consiliul local al comunei Rîmeț – partenerul 6.

transalpina de apuseni Potrivit indicatorilor economici din documentaţie, valoarea totală a investiției (inclusiv TVA): 196.502.026,17 lei, echivalent 44.357.116,53 euro, din care lucrări de construcţii-montaj (inclusiv TVA) 171.318.279,85 lei, echivalent 38.672.297,94 euro.

Durata de execuție estimată este de 48 de luni.

Lungimea totală a drumului ce va fi modernizat este de 78,42 km, pe care vor fi făcute construcţii-montaj: șanţuri de pământ (16.255 m), șanturi de beton (74.105 m),  rigolă ranforsată (3.525 m), parapet metalic (28.010 m), consolidări (ziduri de sprijin, zid de gabioane, fundații adâncite parapet) – 23.205 m.

Situaţia pe sectoare:

Sector I: km 0+000 – km 3+350:
– lungime drum județean modernizat conectat la TEN-T: L = 3.350 km – lungime piste de biciclete construite: 6.7 km
– suprafața trotuare modernizate/ realizate: 11.910 mp – stații transport public și alveole construite: 2 buc.

Sector II: km 3+350– km 24+540:
– lungime drum modernizat conectat la TEN-T: L = 21.190 km – suprafața trotuare modernizate/ realizate: 530 mp
– stații transport public și alveole construite: 5 buc. – podețe tubulare:26 buc
– poduri reabilitate: 1 buc – poduri noi:1 buc

Sector III: km 24+540 – km 43+510:
– lungime drum modernizat conectat la TEN-T: L = 18.970 km – suprafața trotuare modernizate/ realizate: 170 mp
– stații transport public și alveole construite: 2 buc.
– podețe tubulare: 40 buc – poduri noi:1 buc

Sector IV: km 43+510 – km 56+310:
– lungime drum modernizat conectat la TEN-T: L = 12.800 km
– stații transport public și alveole construite: 2 buc.
– podețe tubulare:11 buc
– poduri noi:3 buc

Sector V: km 56+310 – km 78+420:
– lungime drum modernizat conectat la TEN-T: L = 22.118 km
– stații transport public și alveole construite: 10 buc.
– podețe tubulare: 21 buc
– poduri reabilitate: 1 buc
– poduri noi: 9 buc

Pe lângă potenţialul turistic al traseului ce include zonele pitoreşti de munte, reabilitarea acestui drum ar reprezenta încă o variantă de acces mai uşor între zona celui mai aglomerat drum naţional din judeţul Alba şi ieşirea spre Abrud, Cîmpeni, Arieşeni.

Şoseaua este asfalată la extremităţi, respectiv între Aiudul de Sus şi mijlocul pădurii Sloboda (7 kilometri) şi între DN74 şi Mogoş (23 kilometri). Proiectul prevede şi modernizarea străzii Avram Iancu din Aiud, care asigură legătura din centrul oraşului cu drumul judeţean.

Pentru locuitorii din Rîmeţ şi Ponor, acest drum este singura soluţie sigură de a avea acces spre Alba Iulia. O călătorie între Ponor şi reşedinţa judeţului durează în prezent circa oră şi jumătate, în condiţiile în care chiar dacă este pietruit, drumul se prezintă în condiţii bune.

În afara beneficiilor pentru locuitorii zonei, modernizarea şoselei ar permite şi accesul facil al turiştilor. În prezent doar cei care cunosc zona şi deşin maşini de teren se încumetă să meargă pe aici, chiar dacă frumuseţea Munţilor Apuseni este cunoscută. Pădurea Sloboda este prima rezervaţie naturală întâlnită pe acest drum. Zona este o arie protejată de interes naţional de tip botanic. Se află în partea vestică a Aiudului, pe dealurile din partea estică a Munţilor Trascăului, între aceştia şi culoarul Mureşului şi se întinde pe o suprafaţă de 20 hectare. Aria protejată reprezintă un relief variat (văii, versanţi abrupţi, luminişuri, pajişti), acoperit în cea mai mare parte cu vegetaţie forestieră, alcătuită din specii arboricole în amestec de stejar sau carpen şi specii de conifere în partea superioară a dealului.

De-a lungul drumului se află Cheile Mănăstirii, Cheile Geogelului, Cheile Râmeţului, cu pereţi abrupţi ţi vârfuri ascuţite. De asemenea, pe drum sunt numeroase zone de belvedere care oferă privelişti până spre Retezat, Şureanu sau Muntele Mare. Folosind alte drumuri se poate coborî până la Sălciua, cu legătură spre drumul naţional 75. Turda – Cîmpeni. De altfel, din Ponor imaginea cea mai frumoasă este spre Muntele Mare şi culmea Bedeleu, care străjuieşte zona Sălciua – Poşaga.

Scopul proiectului este îmbunătăţirea accesului în zona de nord, nord-vest a judeţului Alba, pentru dezvoltare economică, socială şi a turismului inter-regional. Acesta priveşte reabilitarea infrastructurii de transport a DJ pe o lungime de 76,54 km, de la Aiud (DN1), km 0 până la intersecţia cu drumul naţional 74 (Cerbu).

Proiectul conectează zona Munţilor Apuseni, în dezvoltare turistică, cu reţeaua TEN-T, prin DN1 – Autostrada Sebeş.

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

1 Comentariu

1 Comentariu

  1. Adrian

    duminică, 09.10.2016 at 04:42

    Foarte tare, excepție făcând 2 lucruri :
    1. Costul care a explodat de la 22 mil lei la 44 mil euro (cam de 9 ori mai mare decât estimarea iinitiala)
    2. De când are un an 24 de luni?

    La acest site nu exista nimeni care sa verifice înainte de publicare un articol?

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate