Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

Transportatorii rutieri ar putea fi controlați în funcție de riscul prezentat de vehiculele pe care le folosesc. Proiect la Ministerul Transporturilor

Publicat

TIRuri camioane trafic coloana 8Autoritățile ar putea clasifica firmele ce se ocupă de transporturi rutiere de mărfuri și de persoane în funcție de gradul de risc prezentat de vehiculele pe care le folosesc, potrivit unui proiect de act normativ lansat în dezbatere la Ministerului Transporturilor. Astfel, transportatorii încadrați la risc ridicat ar putea fi controlați mai des și mai riguros.

Măsurile ce prevăd clasificarea transportatorilor rutieri în funcție de gradul de risc sunt incluse într-un proiect de ordin al MT ce ar urma să modifice semnificativ Ordinul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii nr. 995/2011. Pentru a se aplica din 20 mai 2018, documentul aflat momentan în dezbatere publică are nevoie doar de aprobarea ministrului Alexandru Cuc, scrie avocatnet.ro.

Proiectul de ordin al ministrului transporturilor pentru modificarea și completarea Normelor metodologice privind modul de efectuare a inspecțiilor și controlului asupra transporturilor rutiere, a activităților conexe acestora, a activității centrelor de pregătire și perfecționare a personalului de specialitate din domeniul transporturilor rutiere, a activității școlilor de conducători auto și a activității instructorilor auto autorizați, aprobate prin OMTI nr. 995/2011 cu modificările și completările ulterioare a fost lansat în dezbatere publică marți, 9 mai.

Potrivit acestuia, toate vehiculele controlate în trafic, din punct de vedere tehnic, de către reprezentanții Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier (ISCTR) vor fi incluse într-o bază de date, în vederea atribuirii unui grad de risc pentru fiecare transportator rutier și pentru fiecare vehicul folosit la transportul mărfurilor sau persoanelor. Asta în condițiile în care acum nu există asemenea dispoziții precise în legislație.

Baza de date va conține informații despre numărul și gravitatea deficiențelor constatate la vehiculele verificate de inspectorii ISCTR, dar și informații furnizate de celelalte state membre ale Uniunii Europene.

„Sistemul de clasificare în funcție de gradul de risc constituie baza unei selecții specifice a vehiculelor exploatate de întreprinderi cu un bilanț slab în privința respectării cerințelor de întreținere a vehiculelor și de conformitate cu normele tehnice aferente circulației pe drumurile publice. Acesta ia în considerare rezultatele inspecțiilor tehnice periodice și pe cele ale controalelor tehnice în trafic deopotrivă”, se precizează în proiectul de ordin MT.

În baza regulilor de clasificare în gradul de risc, firmele se vor încadra în trei categorii: cele cu risc scăzut, cele cu risc mediu și cele cu risc ridicat.

Astfel, firmele și vehiculele cărora li s-a atribuit un grad de risc ridicat vor fi vizate mai des de controale, acestea urmând să fie, în același timp, mult mai riguroase.

„Aceste informații se utilizează pentru verificarea mai riguroasă și mai frecventă a întreprinderilor și vehiculelor cu un grad de risc ridicat. Sistemul de clasificare în funcție de gradul de risc este administrat de ISCTR”, scrie în documentul citat.

Cu toate acestea, nu este tocmai clar momentul de la care reprezentanții ISCTR vor putea desfășura controale în funcție de gradul de risc al transportatorilor rutieri. În proiectul publicat de minister scrie că prevederile propuse se vor aplica din 20 mai 2018 și că autoritățile vor trebui să centralizeze informațiile din controale până pe 20 mai 2019. Însă de aici nu reiese clar dacă ISCTR își va intensifica verificările la firmele cu risc ridicat începând din 21 mai 2019 sau chiar mai înainte de această dată.

În prezent, defecțiunile găsite la controalele în trafic sunt încadrate în trei mari categorii, în funcție de care vehiculelor li se permite sau nu să circule în continuare pe drumurile publice. Defecțiunile tehnice minore sunt cele ce n-au un efect semnificativ asupra siguranței rutiere și protecției mediului. În aceste cazuri, nu este necesară reexaminarea unui vehiculul, dar defecțiunile trebuie rezolvate într-un timp cât mai scurt.

Defecțiunile tehnice majore sunt cele ce au un efect semnificativ asupra siguranței rutiere și asupra protecției mediului. Folosirea vehiculului este permisă în asemenea situați doar în funcție de prevederile legislației privind circulația pe drumurile publice. În fine, dacă e vorba de defecțiuni tehnice periculoase, ce constituie un risc imediat privind siguranța rutieră, vehiculele nu mai pot fi folosite pe drumurile publice.

În cazul verificărilor în trafic, conform Ordonanței Guvernului nr. 26/2011, inspectorii ISCTR pot opri orice vehicul de transport rutier sau orice vehicul folosit la pregătirea viitorilor șoferi.

„În exercitarea atribuțiilor de serviciu, inspectorii au dreptul să oprească orice autovehicul, altele decât cele exceptate de lege, care circulă pe drumul public și este utilizat la efectuarea transporturilor rutiere, precum și la activitatea de pregătire practică a persoanelor în vederea obținerii permisului de conducere. Inspectorii pot opri vehiculele semnalizând regulamentar din poziția statică în același mod ca și polițiștii rutieri sau din autovehiculul din dotare aflat în mers”, se precizează în ordonanță.

Personalul ISCTR poate să controleze spațiul destinat șoferului și spațiul destinat transportului, indiferent că e vorba de mărfuri sau de persoane.

„În cazul transporturilor rutiere de mărfuri inspectorii au dreptul să verifice concordanța dintre înscrisurile din documentele de transport și mărfurile transportate. (…) În cazul transporturilor rutiere de persoane, inspectorii au dreptul să verifice concordanța dintre înscrisurile din documentul de transport și identitatea persoanelor transportate, precum și legitimațiile de călătorie ale acestora, după caz”, este subliniat în actul normativ.

Proiectul de ordin nu se aplică momentan. Pentru a intra în vigoare, acesta trebuie aprobat de ministrul transporturilor și publicat în Monitorul Oficial al României.

sursa: avocatnet.ro, mt.gov.ro

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







Dacă ți-a plăcut articolul:


ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate



Parteneri: Romania24.ro, Cluj24.ro, Ardeal24,ro, Botosani24.ro. Copyright © 2022 Alba24.ro powered by Independent Media & More. Alba24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax