Contacteaza-ne si pe

ACTUALITATE

MODIFICĂRI la CODUL RUTIER: Noi reguli pentru şoferi. Cum poate fi suspendată înmatricularea unui vehicul

Publicat

actiune politia 5Guvernul a aprobat vineri, 18 august, un proiect de modificare a OUG195/2002 – Codul Rutier ce include mai multe noutăţi pentru şoferi şi proprietarii de vehicule. De exemplu, în cazurile în care se schimbă proprietarul unei mașini, Codul rutier va stabili că va exista o perioadă fixă în care noul proprietar să fie obligat să notifice autorităților tranzacția.

UPDATE: Precizări de la Guvern despre modificările aprobate vineri la Codul Rutier:

“Prin ordonanța aprobată astăzi se introduce conceptul de suspendare a înmatriculării, ce vizează strict o operațiune administrativă care constă în interzicerea temporară a dreptului de a pune în circulație și a utiliza un vehicul pe drumul public și nu vizează anularea înmatriculării. În context, vehiculul va figura în continuare înmatriculat pe numele proprietarului/ deținătorului în Registrul naţional de evidenţă a permiselor de conducere şi a vehiculelor înmatriculate (care va cuprinde, totuși, o mențiune de suspendare a înmatriculării).

Operațiunea administrativă de suspendare a înmatriculării vehiculului nu exonerează proprietarul acestuia de la plata obligațiilor fiscale datorate bugetului local. Suspendarea înmatriculării nu conduce la suspendarea plății impozitului asupra mijlocului de transport sau la nedatorarea impozitului pe mijlocul de transport.

Situaţiile în care se propune producerea suspendării de drept a înmatriculării sunt următoarele:

– noul proprietar (cumpărător) nu solicită transcrierea transmiterii dreptului de proprietate în termen de 90 de zile de la data dobândirii dreptului de proprietate asupra vehiculului;

– expirarea / anularea inspecției tehnice periodice a vehiculului.

Totodată, actul normativ prevede instituirea unui mecanism potrivit căruia, în cazul transmiterii dreptului de proprietate asupra unui vehicul, datele noului proprietar să se înscrie în evidențele autorităţilor competente de înmatriculare simultan cu menționarea încetării calităţii de titular al înmatriculării a fostului proprietar. Pentru realizarea acestei operaţiuni, noul proprietar va fi obligat să solicite autorităţii competente transcrierea transmiterii dreptului de proprietate, în termen de 90 de zile de la data dobândirii dreptului de proprietate asupra vehiculului.

În cadrul acestui mecanism, organul fiscal care operează scoaterea autovehiculului din evidenţa fiscală a fostului proprietar va avea obligaţia de a notifica înstrăinarea acestuia în cadrul schimbului de informaţii prevăzut de reglementările în materie fiscală în termen de cinci zile lucrătoare autorităţii competente de înmatriculare. Totodată, se propune ca autoritatea competentă de înmatriculare să facă menţiunea privind înstrăinarea vehiculului în Registrul naţional de evidenţă a permiselor de conducere şi a vehiculelor înmatriculate constituit de Direcţia Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor, în termen de 30 de zile de la primirea notificării.

Alte modificări prevăzute de ordonanță sunt:

Se instituie reglementarea radierii din oficiu a vehiculelor, în urma notificării primite de la autoritățile competente din ţară sau din celelalte state membre, precum şi de la persoanele juridice autorizate, care atestă faptul că vehiculul a fost definitiv scos din uz. În cazul radierii vehiculului în aceste condiții, autoritatea competentă îl va informa pe titularul certificatului de înmatriculare cu privire la efectuarea acestei operațiuni în termen de 30 de zile de la radiere.

Se stabilește dreptul de acces al Poliției Rutiere la Registrul naţional de evidenţă a permiselor de conducere şi a vehiculelor înmatriculate în scopul verificării efectuării inspecţiei tehnice periodice a vehiculului, respectiv a valabilităţii acesteia.

Se autorizează Direcţia Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor să facă schimb de date cu autoritățile competente de înmatriculare din statele membre ale Uniunii Europene, prin obținerea, respectiv furnizarea datelor necesare, în scopul verificării, înaintea înmatriculării unui vehicul, a statutului legal al acestuia în statul în care a fost înmatriculat anterior, în cazul în care există îndoieli asupra situației reale sau juridice a vehiculului. Verificarea împreună cu autoritățile competente de înmatriculare din statele membre ale Uniunii Europene se poate realiza inclusiv prin utilizarea unei platforme informatice în scopul facilitării schimbului de informații”.

 

Suspendarea înmatriculării unui automobil va interveni, în principal, atunci când, în urma achiziționării unei mașini, noul proprietar nu anunță autoritățile despre tranzacție. Concret, noul deținător va trebui să anunțe tranzacția printr-o solicitare de transmitere în evidențele oficiale a dreptului de proprietate asupra automobilului în maximum 90 de zile de la cumpărare.

„În situația în care noul proprietar nu solicită transcrierea transmiterii dreptului de proprietate în termenul prevăzut la alin (4) (90 de zile de la data dobândirii dreptului de proprietate asupra vehiculului – n. red.), înmatricularea vehiculului se suspendă de drept până la data transcrierii transmiterii dreptului de proprietare. În cazul în care până la transcriere intervin transmiteri succesive ale dreptului de proprietate asupra vehiculului, termenul (…) curge de la data primei transmiteri a dreptului de proprietate”, este explicat în proiectul de OG.

În același timp, Codul rutier va avea și sancțiuni pentru persoanele care circulă cu automobile a căror înmatriculare a fost suspendată. Mai precis, șoferii vor risca între nouă și 20 de puncte-amendă, adică, în prezent, o amendă între 1.305 și 2.900 de lei. Totodată, polițiștii rutieri vor reține certificatul de înmatriculare al vehiculului și vor elibera o dovadă înlocuitoare fără drept de circulație, plus că vor retrage și plăcuțele cu numărul de înmatriculare.

Măsura pregătită de MAI are în vedere situațiile în care noii proprietari evită să anunțe schimbarea deținătorului mașinii pentru a evita plata unor taxe și, implicit, amenzile ce se acordă pentru neachitarea lor.

 

Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 670 din 3 august 2006, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:

  1. La articolul 6 (dispoziţii generale), după punctul 29 se introduce un nou punct, pct. 291, cu următorul cuprins:

„291. suspendarea înmatriculării – operaţiune administrativă care constă în interzicerea temporară a dreptului de a pune în circulaţie şi a utiliza un vehicul pe drumul public;”

2. Articolul 10 se modifică după cum urmează:

„(1) Este interzisă circulaţia pe drumurile publice a vehiculelor care nu corespund din punct de vedere tehnic, a celor neasigurate obligatoriu de răspundere civilă auto pentru pagube produse terților prin accidente de circulație, a celor pentru care a intervenit suspendarea înmatriculării, precum și a vehiculelor înregistrate al căror termen de valabilitate a inspecţiei tehnice periodice a expirat ori este anulată.

(2) Constatarea deficiențelor vehiculelor se face de către poliţia rutieră, iar verificarea stării tehnice a vehiculelor aflate în trafic pe drumurile publice se face de către poliţia rutieră, împreună cu instituţiile abilitate de lege.”

3. La articolul 11 (Înmatricularea, înregistrarea şi radierea vehiculelor), alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:

„(4) În cazul transmiterii dreptului de proprietate asupra unui vehicul, datele noului proprietar se înscriu în Registrul naţional de evidenţă a permiselor de conducere şi a vehiculelor înmatriculate constituit de Direcţia regim permise de conducere şi înmatriculare a vehiculelor simultan cu menționarea încetării calităţii de titular al înmatriculării a fostului proprietar. Pentru realizarea acestei operaţiuni, noul proprietar este obligat să solicite autorităţii competente de înmatriculare transcrierea transmiterii dreptului de proprietate, în termen de 90 de zile de la data dobândirii dreptului de proprietate asupra vehiculului.” (anterior 30 de zile – n.r.)

4. La articolul 11 (Înmatricularea, înregistrarea şi radierea vehiculelor), după alineatul (4) se introduc opt noi alineate, alin. (41)-(48), cu următorul cuprins:

„(41) Organul fiscal care operează scoaterea vehiculului din evidenţa fiscală a fostului proprietar are obligaţia de a notifica înstrăinarea acestuia în cadrul schimbului de informaţii prevăzut de reglementările în materie fiscală în termen de 5 zile lucrătoare autorităţii competente de înmatriculare. Aceasta face menţiunea privind înstrăinarea vehiculului în Registrul naţional de evidenţă a permiselor de conducere şi a vehiculelor înmatriculate constituit de Direcţia regim permise de conducere şi înmatriculare a vehiculelor, în termen de 30 de zile de la primirea notificării.

(42) De la data înregistrării notificării prevăzute la alin. (41), autoritatea competentă de înmatriculare, respectiv Direcţia regim permise de conducere şi înmatriculare a vehiculelor transmite datele noului proprietar la solicitarea instituţiilor interesate.

(43) În situaţia în care noul proprietar nu solicită transcrierea transmiterii dreptului de proprietate în termenul prevăzut la alin (4), înmatricularea vehiculului se suspendă de drept până la data transcrierii transmiterii dreptului de proprietare.

(44) În cazul în care până la transcriere intervin transmiteri succesive ale dreptului de proprietate asupra vehiculului, termenul prevăzut la alin. (4) curge de la data primei transmiteri a dreptului de proprietate.

(45) Suspendarea de drept a înmatriculării vehiculului intervine şi la data expirării sau, după caz, a anulării inspecţiei tehnice periodice şi încetează la data la care vehiculul trece o nouă inspecţie tehnică periodică.

(46) În cazurile prevăzute la alin. (43) şi (45), autoritatea competentă de înmatriculare, respectiv Direcţia regim permise de conducere şi înmatriculare a vehiculelor înregistrează suspendarea înmatriculării în Registrul naţional de evidenţă a permiselor de conducere şi a vehiculelor înmatriculate. Datele referitoare la suspendare se șterg după 5 ani de la data încetării acesteia.

(47) Înregistrarea suspendării înmatriculării potrivit alin.(46) în cazul prevăzut la alin.(45) se realizează pe baza datelor referitoare la inspecția tehnică periodică a vehiculului existente în Registrul naţional de evidenţă a permiselor de conducere şi a vehiculelor înmatriculate, respectiv comunicate Direcţiei regim permise de conducere şi înmatriculare a vehiculelor de către Registrul Auto Român în condiţii stabilite prin protocol.

(48) În scopul verificării efectuării inspecţiei tehnice periodice a vehiculului, respectiv a valabilităţii acesteia, poliţia rutieră are drept de acces pentru consultarea Registrului naţional de evidenţă a permiselor de conducere şi a vehiculelor înmatriculate în condiţii stabilite prin protocol încheiat între Inspectoratul General al Poliției Române și Direcţia regim permise de conducere şi înmatriculare a vehiculelor.”

5.La articolul 11 (Înmatricularea, înregistrarea şi radierea vehiculelor), după alineatul (10) se introduc șase noi alineate, alin. (11)-(16), cu următorul cuprins:

„(11) Cu ocazia realizării operațiunilor prevăzute la alin.(2), autorităţile competente de înmatriculare înscriu în Registrul naţional de evidenţă a permiselor de conducere şi a vehiculelor înmatriculate constituit de Direcţia regim permise de conducere şi înmatriculare a vehiculelor următoarele date în format electronic:

a) datele de identificare a proprietarului și a deținătorului mandatat, precum și a altei persoane, colectate în condițiile art. 15 alin.(11);

b) datele de identificare a vehiculului.

(12) Datele de identificare prevăzute la alin. (11) lit.a) sunt

a) pentru persoanele fizice: numele de familie, prenumele, codul numeric personal sau, dacă este cazul, echivalentul acestuia, potrivit legislaţiei naţionale aplicabile, respectiv numărul de identificare fiscală, locul şi data naşterii, domiciliul/reședința, precum și, opțional, un număr de telefon și adresa de poștă electronică ale persoanei;

b) pentru persoanele juridice: denumirea, sediul, codul de identificare fiscală, numărul de înregistrare în registrul comerțului, dacă este cazul, sau codul unic de înregistrare, potrivit legii naţionale aplicabile, precum și, opțional, un număr de telefon și adresa de poștă electronică ale reprezentantului acestora.

(13) Datele de identificare a vehiculului care se înscriu în Registrul naţional de evidenţă a permiselor de conducere şi a vehiculelor înmatriculate și codurile armonizate aferente acestora se stabilesc şi se actualizează prin ordin al ministrului afacerilor interne, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

(14) Datele prevăzute la alin.(11) se șterg după 10 ani de la data radierii vehiculului.

(15) Registrul naţional de evidenţă a permiselor de conducere şi a vehiculelor înmatriculate se actualizează pe baza datelor furnizate în sistem informatizat de către Registrul Auto Român, referitoare la inspecția tehnică periodică a vehiculelor. Transmiterea datelor se face cu titlu gratuit.

(16) Direcţia regim permise de conducere şi înmatriculare a vehiculelor este autorizată să facă schimb de date cu autoritățile competente de înmatriculare din statele membre ale Uniunii Europene, prin obținerea, respectiv furnizarea datelor necesare, în scopul verificării, înaintea înmatriculării unui vehicul, a statutului legal al acestuia în statul în care a fost înmatriculat anterior, în cazul în care există îndoieli asupra situației reale sau juridice a vehiculului. Verificarea împreună cu autoritățile competente de înmatriculare din statele membre ale Uniunii Europene se poate realiza inclusiv prin utilizarea unei platforme informatice în scopul facilitării schimbului de informații.”

6.La articolul 17 (înmatricularea, înregistrarea şi radierea vehiculelo), după alineatul (4) se introduc două noi alineate, alin. (5)-(6), cu următorul cuprins:

„(5) Radierea din evidență a unui vehicul se face, din oficiu, de către autoritatea care a efectuat înmatricularea, şi în următoarele situaţii:

a) în cazul notificării primite de la autorități competente sau operatori economici autorizaţi să emită certificatul de distrugere, care atestă faptul că vehiculul a fost definitiv scos din uz;

b) în cazul notificării primite de la autorități competente, care atestă faptul că vehiculul a fost înmatriculat permanent în alt stat.

(6) În termen de 30 de zile de la data radierii vehiculului în condițiile prevăzute la alin.(5), autoritatea competentă îl informează pe titularul certificatului de înmatriculare cu privire la efectuarea acestei operațiuni.”

Vezi INTEGRAL proiectul: OG-4

surse: realitatea.net, avocatnet.ro, mai.gov.ro

ȘTIREA TA - Evenimentele nu se întâmplă doar în fața reporterilor profesioniști. Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite să vadă și alții ceea ce tu ai trait "live". Poți trimite prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

1 Comentariu

1 Comentariu

  1. Tara lui Papura Voda

    vineri, 18.08.2017 la 14:05

    Mainile si picioarele amputate celor prinsi la volan, bauti, fara permis, bauti si fara permis, permis suspendat etc.
    De asta e nevoie, ca uitati ce se intampla, drumurile sunt pline de criminali de acest fel care sunt „protejati” de lacunele din legi!

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate
Publicitate

ACTUALITATE

Computerul tău poate produce monedă virtuală fără acordul tău. Cum poți afla dacă faci bani pentru alții

Publicat

Unele dinre site-urile pe care le accesaţi vă pot afecta piesele calculatorului sau chiar mări factura la electricitate. Este vorba de portaluri care folosesc resursele calculatorului pentru producerea unor monede virtuale. Doar în câteva zile, în România au fost descoperite zeci de astfel de adrese web care erau folosite pentru a produce bani.

Un astfel de site pune pune stăpânire pe procesorul calculatorului şi îl face să ruleze la capacitate maximă. Prin urmare, gradul de uzură crește de 2 sau 3 ori. De asemenea, dacă folosiți resursele intens pentru generare de monedă virtuală, practic consumați mai mult curent electric.

Vestea bună este că ne putem da seama imediat dacă cineva ne folosește calculatorul ca să-şi producă monele virtuale: pc-ul, calculatorul, telefonul mobil va începe să funcționeze mai greu.

Trebuie să verificaţi toate paginile deschise şi să le închideţi pe rând, până o identificaţi pe cea nocivă. Zilnic, în România sunt descoperite 30 de astfel de site-uri.

Potrivit Digi24, între 100 și 200, 250 de site-uri minau criptomonede în acest fel. Printre ele se numără şi site-ul unor instituţii publice, cât şi pagina aeroportului din Craiova. De cele mai multe ori, utilizatorii habar n-au că se fac bani buni de pe urma lor.

 

Într-o lună, un singur calculator care minează monede poate să producă până la 400 de dolari. În momentul de faţă, nu există o lege care să-i pedepsească pe cei care folosesc astfel de sisteme.

Citește mai departe
Publicitate

ACTUALITATE

VIDEO ȘTIREA TA: Cum se face deszăpezirea, la Vingard. Șoferul unui utilaj simulează că aruncă antiderapant

Publicat

Un șofer care circula într-un autoturism în spatele unui utilaj de deszăpezire a descoperit că de fapt acesta nu lăsa nici o urmă de antiderapant în urma sa. Cum s-ar zice, simula că aruncă soluția salvatoare. Așa că omul s-a gândit să filmeze. Imaginile au fost suprinse miercuri, prin comuna Vingard. Ar fi interesant de văzut dacă firma care prestează serviciile de deszăpezire va deconta și „simularea”. 

Citește mai departe
Publicitate

EDITORIAL

Rânjetul balcanic al lui Iohannis și Guvernul Viorica. A dat o șansă PSD-ului, a luat o șansă României

Publicat

Sistemul a rânjit astăzi la români. Ultimul personaj care putea să arate cu degetul nerușinarea de a instala o slugă perfectă, docilă și în același timp necalificată în funcția de prim-ministru al României, de a-și ridica vocea în numele principiilor și al bunului simț, și-a desfăcut paltonul și ne-a arătat cicatricele morale.

Ne-a arătat că și salamul său săsesc este parte a unei paradigme morale din care probabil că nu (mai) avem scăpare. Ne-a arătat și nouă, dar și celor mai tineri, că în România contează calculele politice și nu principiile, că la vârful statului e nevoie de ”neconflictuali” ascultători și nu de oameni cu anvergură și bine pregătiți.

Președintele ne-a spus astăzi, indirect, că asta e țara unde modelul de succes este cocul monoglot, fandoseala miorlăită, supușenia absolută. Astea ar fi ingredientele necesare unui bun prim-ministru. Munca? Pentru fraieri! Carieră politică ireproșabilă? O chestiune pur teoretică! Anvergura intelectuală?  O boală grea! Studiul și instruirea? Decât posibile piedici!

Ne-a arătat că slugărnicia afișată triumfal este un atuu frecventabil, acceptabil.

În acest context, explicațiile sale au fost de un penibil rar. Tonul său, de o falsitate rușinoasă. În timp ce ”mai dădea o șansă PSD-ului”, mai lua o șansă României.

Ni s-a explicat că, de fapt, ce a făcut mamutul din fruntea statului a fost foarte abil. Cică ar vrea ca social-democrații să se împiedece în Guvernul Viorica și să își rupă picioarele. De aia a zis ”da” din prima la cununia cu această Viorica.

Așa, el ar avea prima șansă la alegerile viitoare. De parcă ăsta ar fi vreun proiect de țară de care noi ne agățăm cu toate puterile. Să mai ”iasă” el o dată. La așa explicații, noi ar trebui să închidem complice un ochi: ”Aaaaa, al dracului neamțu! Deștept, ce mai… os de teuton! Cum s-a gândit el în viitor, e un vizionar!”

Păi nu? Teoria binelui mai mare, în varianta pentru retardați!

De fapt, doream să spun un lucru simplu, dar m-am luat cu vorba. De astăzi, președintele Iohannis nu mai reprezintă, simbolic, nimic. Prin el, sistemul a rânjit la români în cel mai pur stil balcanic.

 

Citește mai departe
Publicitate

ACTUALITATE

WhatsApp își va avertiza utilizatorii când sunt victime ale unei campanii de dezinformare

Publicat

WhatsApp îşi va avertiza utilizatorii când sunt victime ale unei campanii de dezinformare desfăşurate în masă. Inginerii WhatsApp testează în prezent un sistem de detectare şi avertizare a utilizatorilor cu privire la mesajele de tip spam, care conţin informaţii de natură să creeze panică.

Mesajele de tipul „dă mai departe să afle şi alţii” nu sunt o noutate în mediul digital. Însă, răspândirea unor informaţii false prin intermediul unei baze enorme de utilizatori, cum este cazul WhatsApp, poate avea consecinţe grave.

Drept urmare, cei ce la WhatsApp încearcă să limiteze impactul acestui tip de mesaje răspândite în cadrul propriei reţele. Utilizatorii vor fi avertizaţi când sunt pe cale să devină victimele unei astfel de campanii.

Astfel, conform notificărilor observate deja de un număr limitat de utilizatori, când primesc sau sunt pe cale să trimită mai departe un mesaj care a circulat deja pe la un număr semnificativ de persoane, utilizatorii WhatsApp vor fi atenţionaţi. Deşi pot părea inofensive şi uşor de depistat, acest gen de mesaje au arătat deja cât de periculoase pot fi.

Şapte persoane au murit în luna mai a anului trecut în India, după ce un astfel de mesaj propagat prin WhatsApp a creat isterie în rândul populaţiei cu privire la presupuşi răpitori de copii.

Facebook, care deţine WhatsApp, nu este la prima încercare de a limita impactul ştirilor false trimise prin intermediul WhatsApp. Anul trecut, compania americană a cumpărat reclame în ziare, atât în India, cât şi în Europa, pentru învăţa oamenii cum să identifica ştirile false.

Funcţia este deocamdată testată, neexistând informaţii cu privire la implementarea oficială.

sursa: digi24.ro

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

Alba, pe locul 7 în top judeţe cu rată mare a criminalităţii. Peste 200 persoane condamnate, într-un an

Publicat

Judeţul Alba este pe locul 7 în clasamentul naţional privind rata criminalităţii. Aceasta reprezintă numărul persoanelor condamnate definitiv raportat la 100.000 de locuitori. Alba a mai coborât două locuri faţă de anii trecuţi, semn că rata este în scădere.

Rata criminalităţii în judeţul Alba a început să crească din anul 2010. Până atunci, judeţul era pe la jumătatea clasamentului naţional, ca acest capitol, însă acum opt ani, rata criminalităţii a crescut considerabil. În 2016, însă, a ajuns să ocupe locul 7, de la permanenta prezenţă în top 5. Acum doi ani, erau 219 persoane condamnate, la 100.000 de locuitori, în judeţul Alba.

Citeşte şi Condamnaţii anului 2017. Dosare grele, sentinţe pe măsură, la instanţele de judecată din Alba

Citeşte şi CONDAMNAŢII anului 2016. Decizii la instanţele din ALBA în dosare de corupţie, înşelăciuni, crime şi alte cauze penale

Datele se regăsesc într-o analiză realizată de cotidianul.ro, pornind de la informațiile furnizate de Institutului Național de Statistică (INS).

 

Potrivit sursei citate, în ultimii 20 de ani, rata criminalității s-a redus la mai bine de jumătate din valoarea maximă înregistrată la sfârșitul anilor ‘90. Factorii socio-economici au influențat puternic evoluția ratei criminalității din România. O treime din județele României au cunoscut o evoluție sinuoasă a ratei criminalității, cu un ecart foarte mare între valoarea minimă și valoarea maximă înregistrate într-un interval de timp redus.

Dacă în 1998 lider în topul criminalității era județul Mehedinți, în 2016 primul loc a fost ocupat de Tulcea.

În județul Bihor, de exemplu, rata criminalității aproape s-a dublat pe parcursul unui an, atingând nivelul maxim înregistrat la nivel național. Dacă în anul 2003 erau înregistrate 452 de condamnări la 100.000 de locuitori, în anul următor numărul condamnărilor la suta de mii de locuitori a ajuns la 743.

sursa: cotidianul.ro

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate