Connect with us
Publicitate

EDUCAȚIE

8 septembrie: Ziua Internațională pentru Alfabetizare. Câți români știu să citească și ce este analfabetismul funcțional

Publicat

Ziua Internaţională pentru Alfabetizare, sărbătorită în fiecare an la data de 8 septembrie, de Sfânta Maria, a fost iniţiată cu ocazia Conferinţei mondiale a miniştrilor educaţiei privind eradicarea analfabetismului, desfăşurată la Teheran, în perioada 8-19 septembrie 1965.

În acest sens, a fost propusă data de 8 septembrie, aceasta fiind ziua inaugurală a Conferinţei. Ziua a fost proclamată însă un an mai târziu, mai exact la 26 octombrie 1966, în cadrul celei de-a XIV-a sesiuni a Conferinţei Generale UNESCO.

Ziua internaţională pentru alfabetizare reprezintă o oportunitate de evidenţiere atât a progresului obţinut în rata de alfabetizare la nivel mondial, cât şi a provocărilor cu care se confruntă încă acest sector.

Evoluția procentului de alfabetizare în România:

În România, alfabetizarea populației a fost un proces îndelungat. Ultimele date disponibile sunt din 2011 și arată că un procent de peste 98% dintre români știu să scrie și să citească.

1899: 22%
1912:  39,3%
1930: 57%
1948: 77 %
2005: 97,3%
2011: 98,64%

Ce este analfabetismul funcțional

Dincolo de cifre, există însă și noțiunea de ”analfabetism funcțional” care se referă la persoanele care știu să citească, dar nu înțeleg ceea ce au citit.

Mai precis, o persoană poate să reproducă verbal sau în scris un text, dar nu îl înțelege suficient pentru a-l folosi ca resursă în reușita unei acțiuni sau în performanță.

Semnele grafice sunt recunoscute, dar conținutul de idei nu este înțeles decât, eventual, la un nivel foarte superficial.

Prin contrast, există și noțiunea de analfabetism absolut. Conform definiției date de UNESCO în 1958, analfabetă este considerată o persoană care nu a învățat niciodată să scrie și să citească.

Persoanele cu probleme de analfabetism funcțional sunt persoane care au urmat școala și care fie au obținut o diplomă corespunzătoare unui nivel de educație, fie au părăsit școala înainte de a obține o diplomă (abandon școlar), dar care, în ambele situații, nu dețin suficiente competențe de bază.

Alfabetizarea post-COVID

În perioada Covid-19, în multe ţări, programele de alfabetizare a adulţilor au fost absente în planurile iniţiale de răspuns din domeniul educaţiei, deci majoritatea programelor de alfabetizare a adulţilor care existau au fost suspendate şi doar câteva cursuri au continuat virtual, prin intermediul televiziunii şi radioului, sau în spaţii în aer liber.

Anul acesta Ziua internaţională pentru alfabetizare va oferi ocazia de a reflecta şi de a discuta felul în care metodele pedagogice şi metodologiile didactice inovatoare şi eficiente pot fi utilizate în programe de alfabetizare pentru tineri şi adulţi pentru a face faţă în perioada pandemiei şi după aceasta.

Ziua internaţională pentru alfabetizare va oferi, de asemenea, o oportunitate de a se analiza rolul educatorilor, precum şi politicile eficiente, sistemele, măsurile care pot să sprijine educatorii şi învăţarea.

Din 1967, celebrarea Zilei internaţionale pentru alfabetizare a avut loc anual în întreaga lume pentru a reaminti publicului importanţa alfabetizării ca un aspect legat de demnitate şi drepturile omului.

În ciuda progreselor înregistrate, provocările legate de alfabetizare persistă, în prezent cel puţin 773 milioane de adulţi în întreaga lume fiind lipsiţi de abilităţi de alfabetizare de bază.

Considerată o prioritate a programului UNESCO, problema alfabetizării reprezintă un element important pe Agenda 2030 pentru dezvoltare durabilă a ONU.

Programul de dezvoltare durabilă pentru anii 2030 al ONU, adoptat de lideri internaţionali la Summitul privind dezvoltarea din septembrie 2015, promovează, ca parte a Agendei sale, accesul universal la educaţie de calitate, dar şi crearea de oportunităţi de învăţare pe termen lung, de-a lungul întregii vieţi, astfel încât chiar şi adulţii cărora le lipsesc aceste abilităţi să le poată dobândi la orice vârstă, notează site-ul www.un.org.

Începând cu anul 1967, cu ocazia acestei zile, au fost conferite Premii Internaţionale UNESCO pentru merite deosebite în lupta împotriva analfabetismului.

În prezent, sunt decernate următoarele Premii Internaţionale UNESCO pentru Alfabetizare: două premii „King Sejong Literacy Prizes”, înfiinţate în 1989, cu sprijinul guvernului Republicii Coreea, acestea fiind dedicate meritelor deosebite în promovarea limbii materne, şi trei premii „Confucius Prize for Literacy”, fondate în anul 2005, cu sprijinul guvernului Republicii Populare Chineze, pentru merite deosebite în combaterea analfabetismului în rândul adulţilor din zonele rurale şi în rândul tinerilor care nu frecventează cursurile şcolare, îndeosebi al femeilor.

Pentru fiecare dintre aceste premii, laureaţii primesc câte o medalie, o diplomă şi o remuneraţie în valoare de 20.000 de dolari americani, notează site-ul en.unesco.org.

Sursă: AGERPRES

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







Dacă ți-a plăcut articolul:


ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate



Parteneri: Romania24.ro, Cluj24.ro, Ardeal24,ro, Botosani24.ro. Copyright © 2022 Alba24.ro powered by Independent Media & More. Alba24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax