Eveniment
8,3 kilometri de drumuri din comuna Gârda de Sus vor fi modernizate. Investiție pentru stabilizarea populației în zona montană
Mai multe drumuri în lungime totală de 8,3 kilometri aflate în comuna Gârda de Sus din Munții Apuseni vor fi modernizate, printr-o investiție de peste 7,5 milioane de lei. Prin proiect se urmărește realizarea unui sistem rutier modern, care să ducă la stabilizarea populației în această zonă.
Primăria comunei Gârda de Sus a lansat recent în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) o licitație privind achiziția lucrărilor de modernizare a drumului comunal – DJ 750 – Dealu Frumos – Hănășești – Ghețar.
Valoarea totală estimată este 7.552.580,46 de lei, fără TVA.
Proiectul constă în modernizarea unei rețele de drumuri în lungime de 8,362 km, aflate în întregime în intravilanul și extravilanul comunei Gârda de Sus. Este vorba despre drumurile: DC 264, DV Școala Ghețar, DC 265, DV Berhetești, DV Hănășești – Deal. Acestea vor avea un carosabil cu o lățime de 3 metri, cu acostamente de 2 x 0,5 metri, fiind proiectate stații de încrucișare.
Potrivit memoriului tehnic, localitatea Gârda de Sus a primit indicatorul de sat european datorită lucrărilor de infrastructură, programe de promovare a turismului și acțiuni cu caracter ecologic. O parte din drumurile care fac obiectul proiectului sunt pietruite, celelalte fiind de pământ. În prezent, planeitatea drumurilor este total necorespunzătoare ca urmare a lipsei de îmbrăcăminți moderne, iar starea acesteia conduce la frânări și accelerări frecvente, la zgomot și vibrații. Circulația locuitorilor pe drumul analizat se poate face cu o viteză de deplasare redusă datorită gropilor prezente în sistemul rutier, rezultate lipsei unor sisteme de scurgere a apelor pluviale atât pe partea carosabilă (panta transversală) cât și din zona drumului (șanțuri și podețe colmatate sau subdimensionate).
„Amenajarea acestuia va contribui la realizarea unor activități productive, ducând la ridicarea standardului material și spiritual al locuitorilor, așa încât acest lucru să ducă la stabilizarea populației în această zonă, cu toate consecințele benefice ale acesteia”, se mai precizează în documentație.
Sistemul rutier proiectat în carosabil și pe acostamente consolidate:
- strat fundație inferior din balast sau amestecuri optimale din surse locale – 30 cm grosime
- strat fundație superior din piatră spartă – 15 cm grosime
- strat de îmbrăcăminte beton asfaltic – 6 cm grosime
Sistemul rutier se va încadra și cu acostamente pietruite alcătuite din 21 de centimetri de piatră spartă, pe o fundație de 30 de centimetri de balast sau amestecuri optimale din surse locale. Pentru a limita ampriza și a proteja structura drumului s-au proiectat fundații adâncite de parapet cu înălțimea cuprinsă între 1,5 și 2,5 metri. Scurgerea apelor se va realiza cu șanțuri/rigole cu secțiunea protejată iar continuitatea acestora se va face prin podețe.
Pentru rezolvarea problemelor de siguranța circulației au fost prevăzute lucrări de:
- semnalizare cu indicatoare
- marcaj transversal și longitudinal
- parapet de protecție
În perioada de vară se vor institui restricții de tonaj de până la 8 tone.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News