Eveniment
A început campania electorală. 10 candidați susținuți de partide și 4 independenți se luptă pentru voturile românilor
Prima zi a campaniei electorale pentru alegerile prezidențiale: 14 candidați se luptă pentru voturile românilor. De vineri, 25 octombrie și până în data de 23 noiembrie, la ora 07:00, se desfășoară campania pentru primul tur, programat în 24 noiembrie.
Cel mai probabil va exista și un tur al doilea, având în vedere numărul mare de candidați, care vor împărți procentele. Turul al doilea se organizează dacă nici unul dintre candidați nu a obținut mai mult de 50% din numărul de voturi.
Sondajele date publicității până acum arată că Marcel Ciolacu, politicianul cu cel mai mare partid politic în spate, va intra în turul doi.
Șanse să intre alături de el în turul doi ar putea avea mai mulți candidați: Nicolae Ciucă, George Simion, Elena Lasconi sau Mircea Geoană. Printre candidați se mai numără și Ludovic Orban, Cristian Diaconescu sau Ana Birchall, văzuți de sondaje cu șanse mai mici de a intra în turul II.
Campania electorală vine cu o serie de restricții: AEP a reamintit care sunt regulile care trebuie respectate de partide și candidați.
- ”Trebuie respectate toate prevederile legale în vigoare, fiind permise doar anumite tipuri de activități și materiale de propagandă, precum afișele electorale, materialele de propagandă electorală audio sau video difuzate de mass-media audiovizuală în condițiile legii, publicitatea în presa scrisă, materialele de propagandă electorală online, broșurile, pliantele și alte materiale tipărite din aceeași categorie. Competitorii politici au obligația înlăturării, până la data începerii campaniei electorale, a tuturor materialelor de propagandă utilizate până la acel moment și care nu respectă regulile premise de legislația în vigoare”.
Lista candidaților și ordinea pe buletinele de vot
În total, dintre cei 14 candidați, 10 sunt susținuți de partide politice, iar 4 sunt independenți. Ordinea pe buletinul de vot.
- poziţia nr. 1 – Elena-Valerica Lasconi – Uniunea Salvaţi România;
- poziţia nr. 2 – George-Nicolae Simion – Alianţa pentru Unirea Românilor;
- poziţia nr. 3 – Ion-Marcel Ciolacu – Partidul Social Democrat;
- poziţia nr. 4 – Nicolae-Ionel Ciucă – Partidul Naţional Liberal;
- poziţia nr. 5 – Hunor Kelemen – Uniunea Democrată Maghiară din România;
- poziţia nr. 6 – Mircea-Dan Geoană – candidat independent;
- poziţia nr. 7 – Ana Birchall – candidat independent;
- poziţia nr. 8 – Alexandra-Beatrice Bertalan-Păcuraru – Partidul Alternativa pentru Demnitate Naţională;
- poziţia nr. 9 – Sebastian-Constantin Popescu – Partidul Noua Românie;
- poziţia nr. 10 – Ludovic Orban – Forţa Dreptei;
- poziţia nr. 11 – Călin Georgescu – candidat independent;
- poziţia nr. 12 – Cristian Diaconescu – candidat independent;
- poziţia nr. 13 – Cristian-Vasile Terheş – Partidul Naţional Conservator Român;
- poziţia nr. 14 – Silviu Predoiu – Partidul Liga Acţiunii Naţionale.
Ce este permis în campania electorală
Pentru derularea campaniei electorale, Biroul Electoral Central a stabilit o serie de măsuri.
Începând de vineri, 25 octombrie, candidații la alegerile prezidențiale nu mai au voie să utilizeze mașini, bannere, mesh-uri, corturi publicitare, panouri mobile, steaguri, calcane, ecrane publicitare, indicatoare direcționale, structuri autoportante de publicitate, proiecte speciale, sau orice formă de publicitate luminoasă cu sloganuri sau imagini.
Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) permite o serie de materiale de propagandă pentru candidați:
- afișe electorale cu dimensiuni de cel mult de 500 mm o latură și 300 mm cealaltă latură, iar cel prin care se convoacă o reuniune electorală, 400 mm o latură și 250 mm cealaltă latură, conform dispozițiilor art. 41 alin. (6) din Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
- materiale de propagandă electorală audio sau video, difuzate de mass-media audiovizuală gratuit sau contra cost, în condițiile art. 40 din Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările și completările ulterioare, precum și ale deciziei Consiliului Național al Audiovizualului privind regulile de desfășurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea Președintelui României din anul 2024;
- publicitate în presa scrisă;
- materiale de propagandă electorală online;
- broșuri, pliante și alte materiale tipărite din aceeași categorie.
Ce le este interzis candidaților în campania electorală
Candidații și reprezentanții celor 14 concurenți la prezidențiale nu au voie să folosească mesaje sau sloganuri discriminatorii, precum și orice formă de incitare la ură și intoleranță.
Este interzisă defăimarea sau promovarea diviziunilor religioase sau etnice. Conform Legii 370/2004, actualizată și în vigoare din 28 iulie 2019, candidații pot organiza mitinguri, marșuri sau adunări pentru a-și exprima liber opiniile.
În timpul campaniei electorale, primarii au obligația de a oferi candidaților și formațiunilor politice, fără discriminare, spații adecvate pentru întâlniri cu alegătorii.
Reguli privind afișajul în campania electorală
Afișajele electorale trebuie amplasate în locuri publice accesibile cetățenilor, fără a afecta traficul și alte activități locale.
Afișele pot fi afișate în alte locații doar cu consimțământul scris al proprietarilor și cu măsuri de siguranță pentru cetățeni. Un candidat nu poate folosi locurile speciale pentru afișaj electoral în mod exclusiv, astfel încât să împiedice alți candidați să le utilizeze. Fiecare panou electoral poate conține un singur afiș pentru fiecare candidat.
De asemenea, legea interzice afișele electorale care folosesc culorile în așa fel încât să imite drapelul României sau al altor state.
„Se interzice afișajul în scop electoral prin aplicarea pe pereții sau pilonii de susținere a podurilor, tunelurilor, viaductelor, pe indicatoarele rutiere, panourile de orientare și informare rutieră, precum și pe sistemele electronice de reglementare a circulației. Activitățile de propagandă electorală nu pot afecta în niciun fel spațiile verzi, rezervațiile naturale și zonele protejate ecologic”, mai arată legea.
De asemenea, legea care reglementează campania electorală stipulează că minorii cu vârsta sub 16 ani nu pot fi utilizați pentru distribuirea sau plasarea materialelor de propagandă electorală.
Primarii, cu sprijinul poliției sau jandarmeriei, au responsabilitatea de a proteja integritatea panourilor, afișelor și altor materiale electorale amplasate în locuri autorizate.
De asemenea, primarii pot aproba instalarea de amenajări temporare, cum ar fi corturi electorale, pe domeniul public pentru distribuirea materialelor de propagandă, atâta timp cât aceste amplasamente nu afectează circulația rutieră sau pietonală.
Conform legii, activitățile de campanie electorală sunt interzise în unitățile militare, în instituțiile de învățământ pe durata programului școlar, în sediile misiunilor diplomatice și în penitenciare.
Reguli pentru televiziuni în campania electorală
Candidații trebuie să solicite, înainte de începerea campaniei electorale, conducerii serviciilor publice de radio și televiziune să le aloce timp de antenă. Accesul candidaților la aceste servicii de radiodifuziune și televiziune, atât publice, cât și private, este gratuit.
Conform legislației, campania electorală desfășurată prin intermediul programelor audiovizuale, fie ele publice sau private, trebuie să răspundă anumitor interese generale:
- ale electoratului – de a primi informaţii corecte, astfel încât să îşi poată exercita dreptul de vot în cunoştinţă de cauză;
- ale candidaţilor şi partidelor politice, alianţelor politice, alianţelor electorale, organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale care îi susţin – de a se face cunoscuţi şi de a-şi prezenta platformele, programele politice şi ofertele electorale;
- ale radiodifuzorilor – de a-şi exercita drepturile şi responsabilităţile care decurg din profesiunea de jurnalist.
„Radiodifuzorii publici şi privaţi sunt obligaţi să asigure, în cadrul serviciilor de programe audiovizuale, desfăşurarea unei campanii electorale echitabile, echilibrate şi corecte pentru toţi candidaţii şi toate partidele politice, alianţele politice, alianţele electorale, organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale care îi susţin”, spune legea.
Posturile private de radio și televiziune vor aloca candidaților timp de antenă proporțional cu cel oferit de posturile publice. În cazul în care nu respectă această regulă, acestea vor fi sancționate de Consiliul Național al Audiovizualului (CNA).
Legea interzice difuzarea spoturilor publicitare electorale în cadrul altor emisiuni decât cele dedicate campaniei. Regulile pentru desfășurarea campaniei electorale prin intermediul serviciilor audiovizuale pentru alegerile prezidențiale sunt stabilite de CNA.
Pentru cel de-al doilea tur al alegerilor prezidențiale, campania va începe cel târziu pe 29 noiembrie, la ora 00:00, și se va încheia pe 7 decembrie, la ora 07:00, aplicându-se aceleași reglementări.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News