Eveniment
Acord UE: Adio mașini noi pe combustibili clasici din 2035. Ce este ”Efectul Havana” și care ar putea fi reversul deciziei
Adio mașini noi pe combustibili clasici. Uniunea Europeană a ajuns joi la un acord privind legea care interzice vânzările de noi autoturisme echipate cu motoare pe ardere internă începând din 2035.
Decizia nu este doar aplaudată, este și contestată, iar unii politicieni avertizează asupra ”Efectului Havana”.
Situația în care după 2035, pe străzile Europei s-ar regăsi foarte multe mașini mai vechi, ale celor care nu-și permit să cumpere mașini electrice noi, a fost denumită ”Efectul Havana”.
Asta după numele capitalei Cubei, unde mașinile sunt din anii 50-60 ai secolului trecut, din cauza unui embargou instituit în 1959, asupra importurilor de autoturisme străine.
Obiectivul acordului european este acela de a accelera trecerea la vehiculele electrice, transmite Reuters, citată de Agerpres.ro.
Negociatorii din statele membre UE şi Parlamentul European, precum şi Comisia Europeană, au convenit că producătorii auto trebuie să realizeze o reducere cu 100% a emisiilor de CO2 până în 2035.
Asta va face imposibilă vânzarea noilor autoturisme pe benzină şi motorină în blocul comunitar.
„Acest acord reprezintă o veste bună pentru şoferi… maşinile noi cu emisii zero vor deveni mai ieftine, mai disponibile şi mai accesibile tuturor”, a afirmat liderul negociatorilor de la Parlamentul European, Jan Huitema.
Acordul include o reducere cu 55% a emisiilor de CO2 ale noilor autoturisme începând din 2030, faţă de nivelul din 2021, o ţintă mult mai ambiţioasă decât actualul obiectiv, care prevedea o reducere cu 37,5%.
Noile vehicule comerciale trebuie să realizeze o reducere cu 100% a emisiilor de CO2 până în 2035, şi una cu 55% până în 2030.
Pe fondul sporirii presiunilor autorităţilor de reglementare, şeful brandului Volkswagen, Thomas Schaefer, a anunţat că din 2033 brandul va produce doar maşini electrice în Europa.
Excepții de la noile reguli. Ce spun marii producători
Există câteva excepții de la noile reguli. Atât Consiliul, cât și parlamentul au convenit că producătorii de nișă – inclusiv Lamborghini – care produc un număr mic de vehicule vor primi o întârziere de 1 an cu privire la obiectivele de emisii.
În acordul final a fost inclus un element neobligatoriu, favorizat de statele membre, care solicită Comisiei să propună înregistrarea vehiculelor care rulează exclusiv cu combustibili neutri din carbon după 2035.
„Suntem acum dornici să vedem condițiile-cadru care sunt esențiale pentru atingerea acestui obiectiv reflectate în politicile UE”, a declarat Oliver Zipse, președintele ACEA, grupul de lobby al producătorilor europeni de automobile și CEO al BMW.
Regulamentul va fi primul care va fi aprobat în cadrul planurilor verzi ale UE, cunoscut sub numele de „Fit for 55”, care își propune să reducă emisiile de gaze cu efect de seră cu 55% în acest deceniu.
Unele grupuri au criticat acordul, sugerând că ar putea duce, în timp, la o acumulare de mașini mai vechi care aruncă emisii, mai degrabă decât noile generații de mașini potențial mai eficiente.
„După 2035, străzile noastre ar putea deveni pline de mașini de epocă, deoarece mașinile noi nu sunt disponibile sau nu sunt accesibile.
Acordul de astăzi a închis ușa noilor dezvoltări tehnologice și a pus toate ouăle într-un singur coș. Aceasta este o greșeală” a declarat Jens Gieseke, un deputat și negociator al Partidului Popular European conservator.
Foto: arhivă, rol ilustrativ
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News