EVENIMENT
ADMITERE la INM şi magistratură 2015: Peste 60 de candidaţi din ALBA intră în concurs. Concurenţă acerbă la INM

Un număr de 45 de candidaţi din judeţul Alba participă la concursul de admitere la Institutul Naţional al Magistraturii din acest an, iar alţi 19 sunt înscrişi pentru admitere la magistratură. Concurenţa este mare, având în vedere că pentru INM sunt 140 de locuri şi 3277 de candidaţi înscrişi, iar la magistratură, pe 53 de posturi concurează 864 de candidaţi, la nivel naţional.
Astfel, concurenţa ar fi de 23 pe un loc, la INM, respectiv de 16 pe un loc, la magistratură.
În ceea ce priveşte situaţia posturilor, în judeţul Alba este disponibil doar o singură poziţie de procuror, la Parchetul de pe lângă Judecătoria Cîmpeni, pentru admiterea la magistratură. Mai sunt însă alte şase posturi de procuror la instanţele subordonate Curţii de Apel Alba Iulia – la parchetele de pe lângă judecătoriile Deva (3 posturi), Hunedoara (2), Petroşani (1).
Nu este însă vreun post disponibil de judecător în judeţul Alba, pentru admitere la magistratură. La instanţele subordonate Curţii de Apel Alba Iulia, însă din alte judeţe, sunt trei posturi, câte unul la judecătoriile Deva (preşedinte secţie), Hunedoara şi Petroşani.
Absolvenţii facultăţilor de Drept s-au putut înscrie până în 21 iulie la concursul de admitere la Institutul Naţional al Magistraturii, ce se desfăşoară în perioada 30 iunie – 6 octombrie 2015 şi la care sunt disponibile 140 de locuri de auditori de justiţie. De asemenea, până în 15 octombrie se organizează şi concursul de admitere în magistratură pentru 28 de posturi de judecători, respectiv 25 de procurori.
LISTA CANDIDAŢILOR înscrişi din judeţul Alba:
Admitere INM (3297 candidaţi înscrişi la nivel naţional, 16 retraşi şi 4 respinşi; 3.277 candidaţi admişi pentru participarea la concurs)
– 41 candidaţi din Alba pentru posturi de judecător:
Anamaria Iuliana Banciu
Florin Bolog
Ioan Botaş
Laura Cristina Cardoş
Andre-Vasile Căbulea
Larisa Andreea Ciugudean
Cristina Doriana Cosmeanu
Iulia Daniela Croitoru
Petru Cruciu
Ana-Maria Cucui
Ionela Cuptor-Ilie
Andrada Lia Dulcea
Maria Daniela Florea
Ioana Nicoleta Gheberta
Ioan Igna
Ovidiu Ispas
Radu Marius Lazea
Andreea Lup
Florina Andreea Lupean
Paula Manciulea
Oana Diana Marincaş
Carmen Silvia Matiaş
Iulia Moldovan
Iulia Maria Mureş
Alexandru David Neag
Natalia Maria Neamţu
Oana Bianca Nicolae
Alexandra Ioana Olar
Maria Codruţa Petruţa
Teodora Virginia Popa
Laurenţiu Olimpiu Popa
Valentina Adriana Radu
Ioana Paraschiva Răbulea
Sorana Maria Râurean
Diana Rus
Elena Raluca Savonea
Adrian Alexandru Sinea
Ioana Stanciu
Daniel Sularea
Mihaela Carmen Ştefănuţ
Diana Cristina Tiutiu
– 4 candidaţi înscrişi pentru posturi de procuror:
Dan Constantin Ciornei
Andra Maria Todea
Adina Cristina Varga
Dorina Elena Vîrdea
Admitere Magistratură (893 candidaţi înscrişi, din care 14 au fost respinşi şi 15 s-au retras; au rămas în concurs 864)
– 12 candidaţi din Alba pentru posturi de judecător
Alexandra Băcilă
Gheorghe Cosmin Băieş
Alexandrina Susana Bişboacă
Ioana Rodica Ceuca
Florina Ciobota
Mihaela Damian
Mariana Adina Marcu
Monica Louisiana Napău
Nicoleta Gabriela Penariu
Lucian Petru Şooş
Alexandra Lavinia Tomuleţiu
Ana Maria Tric
– 7 candidaţi din Alba pentru posturi de procuror
Alina Furdui
Andrei-Ilie Furdui
Sorin Liviu Gheorghe
Ioana Elisabeta Răhăian
Mioara Stoica
Anca Ioana Suciu
Iulia Alina Zedler.
Pentru ambele examene, pe 30 august are loc proba scrisă eliminatorie, ce constă în testul grilă cu 100 de întrebări, câte 25 din drept civil, drept procesual civil, drept penal şi drept procesual penal. Fiecare răspuns corect valorează un punct şi sunt declaraţi admişi candidaţii care au obţinut minimum 70 de puncte, echivalentul notei 7.
Pe 13 septembrie se va da testul grilă de verificare a raţionamentului logic – 100 de întrebări la care se punctează răspunsurile şi 20 de întrebări supuse pretestării în condiţii de concurs, care nu se punctează. În această etapă intră candidaţii admişi la testul grilă anterior, de verificare a cunoştinţelor juridice. Vor fi admişi candidaţii care răspund corect la minimum 30 de întrebări din cele 100 care se punctează.
Nota la prima etapă se calculează în raport cu următoarea pondere: 70% – testul grilă de verificare a cunoştinţelor juridice şi 30% – testul grilă de verificare a raţionamentului logic.
Sunt admişi în etapa a II-a, în ordine descrescătoare a notelor, candidaţii în limita numărului dublu de locuri scoase la concurs dacă acesta este mai mare de 100.
A doua etapă de examen este inteviul care constă în elaborarea în scris a unei analize cu privire la subiectul extras de către candidat şi susţinerea orală a acestuia şi analiza orală a unei speţe cu elemente de etică specifice profesiei. Nota minimă de promovare a interviului este 7.
Nota de la concurs se calculează prin suma notelor de la cele două etape, în care 75% este luată în considerare nota de la prima etapă şi 25% interviul.
Interviul pentru admiterea la magistratură se desfăşoară în perioada 5 – 13 octombrie, iar pentru INM, în intervalul 25 septembrie – 4 octombrie.
La concursul de admitere pentru magistratură (28 de posturi de judecători, respectiv 25 de procurori) s-au putut înscrie candidaţi cu vechimea în specialitate de cel puţin 5 ani, licenţierea în drept, cetăţenia română, domiciliul în România, fără antecedente penale sau cazier fiscal.
Cererile pentru înscrierea la concurs au fost depuse la tribunalele sau parchetele în ale căror circumscripţii domiciliază candidaţii, până la data de 21 iulie 2015.
Pentru admiterea la INM, condiţiile sunt aceleaşi, cu excepţia vechimii de 5 ani, respectiv a declaraţiei pe propria răspundere, a CV-ului şi carnetului de muncă.
Pentru concursul de admitere la INM, sunt disponibile 140 de posturi de auditori de justiţie, din care 70 pentru ocuparea funcţiei de judecător şi 70 pentru cea de procuror.
CALENDAR admitere la Institutul Naţional al Magistraturii (august – septembrie 2015)
30 iunie: publicarea datelor referitoare la concurs
30 iunie – 21 iulie: depunerea cererilor de înscriere la concursul de admitere la tribunale sau, după caz, la parchetele de pe lângă acestea
21-24 iulie: înaintarea dosarelor la CSM
25 iulie – 12 august: verificarea dosarelor candidaţilor de către comisia de admitere a concursului
14 august: afişarea rezultatelor verificării dosarelor candidaţilor
14-17 august: formularea contestaţiilor de către candidaţii respinşi
18-25 august: soluţionarea contestaţiilor de către Plenul Consiliului Superior al Magistraturii
26 august: afişarea listei finale a candidaţilor
30 august – test de verificare a cunoştinţelor juridice, la următoarele materii: drept civil, drept procesual civil, drept penal, drept procesual penal
31 ugust: depunerea contestaţiilor la baremul de evaluare şi notare
1-2 septembrie: soluţionarea contestaţiilor la barem
4 septembrie: afişarea rezultatelor la proba eliminatorie de verificare a cunoştinţelor juridice
7 septembrie: publicarea motivării soluţionării contestaţiilor la barem
4-8 septembrie: depunerea contestaţiilor împotriva punctajului obşinut la proba eliminatorie de verificare a cunoştinţelor juridice
9 septembrie: soluţionarea contestaţiilor
10 septembrie: afişarea rezultatelor după soluţionarea contestaţiilor formulate împotriva punctajului obţinut la proba eliminatorie de verificare a cunoştinţelor juridice
13 septembrie: probă scrisă eliminatorie, tip grilă, de verificare a raţionamentului logic
14 septembrie: depunerea contestaţiilor la baremul de evaluare şi notare
15-16 septembrie: soluţionarea contestaţiilor la barem
18 septembrie: afişarea rezultatelor obţinute la testul grilă de verificare a raţionamentului logic
21 septembrie: afişarea motivării soluţionării contestaţiilor la barem
18-22 septembrie: depunerea contestaţiilor împotriva punctajului obţinut la proba eliminatorie de verificare a raţionamentului logic
23 septembrie: soluţionarea contestaţiilor formulate împotriva punctajului obţinut la proba eliminatorie de verificare a raţionamentului logic
24 septembrie: afişarea rezultatelor obţinute în cadrul primei etape a concursului
25 septembrie – 4 octombrie: susţinerea interviului
6 octombrie: afişarea rezultatelor finale
CALENDAR admitere magistratură (august – octombrie 2015):
30 iunie: publicarea datelor referitoare la concurs
30 iunie – 21 iulie: depunerea cererilor de înscriere la concursul de admitere la tribunale sau, după caz, la parchetele de pe lângă acestea
21-24 iulie: înaintarea dosarelor la CSM
25 iulie – 12 august: verificarea dosarelor candidaţilor de către comisia de admitere a concursului
14 august: afişarea rezultatelor verificării dosarelor candidaţilor
14-17 august: formularea contestaţiilor de către candidaţii respinşi
18-25 august: soluţionarea contestaţiilor de către Plenul Consiliului Superior al Magistraturii
26 august: afişarea listei finale a candidaţilor
30 august – test de verificare a cunoştinţelor juridice, la următoarele materii: drept civil, drept procesual civil, drept penal, drept procesual penal
31 ugust: depunerea contestaţiilor la baremul de evaluare şi notare
1-2 septembrie: soluţionarea contestaţiilor la barem
4 septembrie: afişarea rezultatelor la proba eliminatorie de verificare a cunoştinţelor juridice
7 septembrie: publicarea motivării soluţionării contestaţiilor la barem
4-8 septembrie: depunerea contestaţiilor împotriva punctajului obşinut la proba eliminatorie de verificare a cunoştinţelor juridice
9 septembrie: soluţionarea contestaţiilor
10 septembrie: afişarea rezultatelor după soluţionarea contestaţiilor formulate împotriva punctajului obţinut la proba eliminatorie de verificare a cunoştinţelor juridice
13 septembrie: probă scrisă eliminatorie, tip grilă, de verificare a raţionamentului logic
14 septembrie: depunerea contestaţiilor la baremul de evaluare şi notare
15-16 septembrie: soluţionarea contestaţiilor la barem
18 septembrie: afişarea rezultatelor obţinute la testul grilă de verificare a raţionamentului logic
21 septembrie: afişarea motivării soluţionării contestaţiilor la barem
18-22 septembrie: depunerea contestaţiilor împotriva punctajului obţinut la proba eliminatorie de verificare a raţionamentului logic
23 septembrie: soluţionarea contestaţiilor formulate împotriva punctajului obţinut la proba eliminatorie de verificare a raţionamentului logic
24 septembrie: afişarea rezultatelor obţinute în cadrul primei etape a concursului
5-13 octombrie: susţinerea interviului
15 octombrie: afişarea rezultatelor finale
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24.ro și pe Google News
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

EDUCAȚIE
Bacalaureat 2022, a doua sesiune: ASTĂZI, proba la Română. Ce trebuie să știe candidații. Calendar

Bacalaureat 2022, a doua sesiune: a început a doua sesiune de examen, cu proba scrisă la Limba și literatura Română. Primele rezultate vor fi cunoscute în 31 august.
BACALAUREAT 2022 – reguli la examen
- Se interzice candidaţilor la examenul de bacalaureat să introducă în sălile de examen ghiozdane, rucsacuri, sacoşe, poşete şi altele asemenea. Candidaţii au obligaţia de a lăsa obiectele menţionate în sala de depozitare a obiectelor personale stabilită de comisia de bacalaureat în acest scop. Candidaţii care refuză depozitarea obiectelor menţionate nu sunt primiţi în examen.
- Se interzice candidaţilor la examenul de bacalaureat să aibă, în sălile de examen, asupra lor, în obiectele de îmbrăcăminte sau încălţăminte, în penare şi în alte obiecte de depozitare personale sau în băncile în care sunt aşezaţi în sălile de examen, orice fel de lucrări: manuale, cărţi, dicţionare, culegeri, formulare, memoratoare, notiţe, însemnări, rezumate, ciorne sau lucrări ale altor candidaţi etc., care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor.
- Se interzice candidaţilor să aibă, în sălile de examen, asupra lor, în obiectele de îmbrăcăminte sau încălţăminte, în penare şi în alte obiecte de depozitare personale sau în băncile în care sunt aşezaţi în sălile de examen, telefoane mobile, căşti audio, precum şi orice mijloc electronic de calcul sau de comunicare/care permite conectarea la internet/la reţele de socializare, ce ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor, pentru efectuarea calculelor, pentru comunicare cu alţi candidaţi/asistenţi din centrul/centrele de examen sau cu exteriorul.
- Se interzice candidaţilor la examenul de bacalaureat să comunice între ei sau cu exteriorul, să copieze, să transmită materiale care permit copiatul sau să schimbe între ei foi din lucrare, ciorne, notiţe sau alte materiale care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor.
Candidaţii care încalcă regulile menţionate sunt eliminaţi din examen, indiferent dacă materialele/obiectele interzise au fost folosite sau nu, indiferent dacă au fost introduse de aceştia ori de alţi candidaţi, de cadre didactice din comisie sau de alte persoane şi indiferent dacă ei au primit ori au transmis materialele interzise.
Încălcarea regulilor privind interzicerea manualelor/altor surse de informare, a telefoanelor/altor gadgeturi și a comunicării cu alții/copierea va fi considerată tentativă de fraudă, iar candidaţii respectivi nu mai pot participa la probele următoare şi sunt declaraţi „eliminaţi din examen”, fără posibilitatea recunoaşterii, în sesiunile următoare, a notelor la probele promovate anterior eliminării, inclusiv a probelor de evaluare a competenţelor lingvistice şi digitale.
Aceşti candidaţi nu mai au dreptul de a participa la următoarele două sesiuni ale examenului de bacalaureat. Calculul celor două sesiuni la care candidaţii „eliminaţi din examen” nu mai au dreptul de a participa se face fără luarea în considerare a sesiunii speciale a examenului de bacalaureat.
Candidaţii care doresc să predea lucrările înainte de expirarea timpului maxim pot părăsi sala de examen fără a primi subiectele. Candidaţii primesc subiectele numai dacă părăsesc sala după expirarea timpului maxim destinat desfăşurării probelor scrise.
Înainte de începerea probelor, asistenţii prezintă candidaţilor prevederile metodologice care vizează organizarea şi desfăşurarea corectă a examenului de bacalaureat şi le solicită să predea toate eventualele materiale şi obiecte care, potrivit reglementărilor în vigoare pentru examenul de bacalaureat, sunt interzise în sala de examen.
Apoi, candidaţii vor semna un proces-verbal în care se regăsesc prevederile şi menţiunea că au luat cunoştinţă de faptul că nerespectarea regulilor menţionate are drept consecinţă măsurile menţionate.
Supraveghere audio-video
Sălile de examen și cele de multiplicare a subiectelor sunt supravegheate audio-video.
Comisiile de bacalaureat din centrele de examen şi comisiile de bacalaureat judeţene/Comisia de bacalaureat a municipiului Bucureşti verifică, prin sondaj, înregistrările audiovideo din sălile de examen, după încheierea probei scrise.
În cazul în care, la verificarea prin sondaj, se constată nereguli, fraude sau tentative de fraudă ori în cazul în care există sesizări privitoare la nereguli, fraude sau tentative de fraude, verificarea se face pentru înregistrările din toate sălile de examen.
Dacă, în urma verificărilor, se constată existenţa unor nereguli, fraude sau tentative de fraudă, respectiv nerespectarea reglementărilor privitoare la organizarea şi desfăşurarea examenului de bacalaureat, comisia de bacalaureat din centrul de examen ia măsurile ce se impun, care pot merge până la eliminarea candidaţilor din examen.
Comisia de bacalaureat din centrul de examen anunţă comisia de bacalaureat judeţeană/Comisia de bacalaureat a municipiului Bucureşti, care propune eventualele măsuri de sancţionare şi informează Comisia Naţională de Bacalaureat.
Corectarea lucrărilor
În procesul de evaluare iniţială a lucrărilor scrise şi de rezolvare a contestaţiilor, după validarea finalizării evaluării de către cei doi profesori evaluatori, în cazul în care diferenţa dintre notele celor doi evaluatori este mai mică sau egală cu un punct, este calculată nota finală, ca medie aritmetică cu două zecimale a notelor acordate de evaluatori, fără rotunjire, fiind înregistrată în catalogul de bacalaureat.
În cazul în care diferenţa dintre notele acordate de cei doi profesori evaluator este mai mare de 1 punct, acestea nu se transcriu pe lucrare şi se procedează astfel:
- preşedintele comisiei nominalizează alţi doi profesori evaluatori pentru recorectarea lucrării
- după finalizarea recorectării lucrării, notele acordate de fiecare din cei patru evaluatori se trec pe lucrare şi se semnează de către evaluatori
- preşedintele comisiei calculează nota finală din cele 4 (patru) note, după eliminarea celor două note – valori extreme, ca medie aritmetică cu două zecimale, fără rotunjire, a celor două note – valori centrale. Media rezultată reprezintă nota finală pe care o trece pe lucrare şi semnează.
În cadrul etapei de soluţionare a contestaţiilor, în situaţia în care, după desecretizarea lucrării, se constată o diferenţă de notare mai mare de 1,5 puncte, în plus sau în minus, între nota de la evaluarea iniţială şi cea de la contestaţii, lucrarea se resecretizează şi este transmisă spre a fi reevaluată altor doi profesori evaluatori.
Nota definitivă nu mai poate fi modificată şi reprezintă nota obţinută de candidat la proba respectivă.
Contestații
Candidaţii care depun contestaţii completează şi semnează o declaraţie-tip în care se menţionează faptul că au luat cunoştinţă că nota acordată ca urmare a soluţionării contestaţiei poate modifica nota iniţială prin creştere sau descreştere, după caz.
Comunicarea rezultatelor obţinute la examenul naţional de bacalaureat se face anonimizat, utilizându-se codurile individuale care înlocuiesc numele şi prenumele candidaţilor şi care au fost distribuite candidaţilor, pe bază de semnătură de primire, la prima probă susţinută de aceştia.
Comunicarea rezultatelor
Pentru comunicarea notelor obţinute la examenul naţional de bacalaureat, înainte de etapa de depunere şi soluţionare a contestaţiilor, comisiile din unităţile de învăţământ/centrele de examen tipăresc lista rezultatelor examenului de bacalaureat care cuprinde: codul candidatului, unitatea de învăţământ de provenienţă, judeţul, promoţia, forma de învăţământ absolvită, specializarea, notele obţinute la fiecare probă scrisă, media sau menţiunile „reuşit”/”respins”/”neprezentat”/”eliminat din examen”, după caz.
Comisiile din unităţile de învăţământ – centre de examen tipăresc lista rezultatelor finale după contestaţii ale candidaţilor anonimizaţi şi o afişează, conform calendarului, cu semnătura preşedintelui şi a secretarului comisiei din centrul de examen, la avizierul unităţii de învăţământ şi pe website-ul acesteia.
Rezultatele examenului naţional de bacalaureat ale candidaţilor anonimizaţi sunt afişate şi pe pagina de internet a Ministerului Educaţiei şi a inspectoratelor şcolare.
Bacalaureat 2022 – sesiunea a doua – organizarea examenului în Alba
Din județul Alba, sunt 558 de candidați înscriși la a doua sesiune a examenului de Bacalaureat 2022. Dintre aceștia, 336 vor susține proba E.d) – la alegere în funcție de profil și specializare.
Din totalul candidaților înscriși, 384 sunt din promoția curentă.
În județul Alba, sunt organizate trei centre de examen:
- Colegiul Economic ”D.P. Marțian” Alba Iulia
- Colegiul Național ”Titu Maiorescu” Aiud
- Liceul ”Horea, Cloșca și Crișan” Abrud
CALENDAR actualizat BACALAUREAT 2022 – sesiunea august-septembrie
- 18-25 iulie: înscrierea candidaților la a doua sesiune de examen, inclusiv a candidaților care au promovat examenele de corigențe
- 16 august: Limba și literatura română – proba E.a) – proba scrisă
- 17 august: Proba obligatorie a profilului – prova E.c) – proba scrisă
- 18 august: Proba la alegere a profilului și specializării – proba E.d) – proba scrisă
- 19 august: Limba și literatura maternă – proba E.b) – proba scrisă
- 22-23 august: Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română — proba A
- 24 august: Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă — proba B
- 25 august: Evaluarea competențelor digitale — proba D
- 26-29 august: Evaluarea competențelor lingvistice într-o limbă de circulație internațională — proba C, astfel:
- 26 august – proba de înțelegere text audiat, urmată de proba scrisă
- 29 august – proba orală pentru toate limbile de circulație internațională studiate pe parcursul învățământului liceal
- 31 august: Afișarea rezultatelor la probele scrise (până la ora 12:00) și depunerea contestațiilor în intervalul orar 12:00 – 18:00
- 1-2 septembrie: Rezolvarea contestațiilor
- 3 septembrie: Afișarea rezultatelor finale
După proba scrisă la Limba și literatura română din 16 august, urmează proba obligatorie a profilului – miercuri, 17 august și proba la alegere a profilului și specializării – joi, 18 august. Vineri, 19 august este proba scrisă la Limba și literatura maternă.
Vezi BACALAUREAT 2022: Modele de subiecte, teste de antrenament și bareme din ultimii ani. Matematică, Română, Fizică, Anatomie
Probele de competențe – comunicare orală la limba română/maternă, lingvistice la limbă străină și digitale – se vor desfășura în perioada 22-29 august.
În 31 august se afișează primele rezultate (până la ora 12.00), zi în care se pot depune și contestații (orele 12.00 – 18.00). Notele și mediile finale vor fi anunțate în 3 septembrie.
Calcularea mediei la Bacalaureat
Pentru fiecare candidat care a obținut cel puțin nota 5 (cinci) la toate probele scrise de examen, se calculează media generală de bacalaureat ca medie aritmetică, cu două zecimale, fără rotunjire, din notele obținute la respectivele probe.
Nu se calculează media generală de bacalaureat pentru candidații care nu au promovat una sau mai multe probe, care nu s-au prezentat la toate probele sau care au fost eliminați de la o probă.
Media de promovare a examenului de Bacalaureat este de cel puțin 6 la probele scrise.
Pentru a fi declarat promovat, un absolvent de liceu trebuie să îndeplinească următoarele condiții, cumulativ:
- recunoașterea/echivalarea/ susținerea tuturor probelor de evaluare a competențelor lingvistice și digitale
- susținerea tuturor probelor scrise și obținerea notei 5 (cel puțin) la fiecare dintre acestea
- obținerea mediei 6 (cel puțin) la probele scrise
foto: pixabay.com
ECONOMIE
Cât va crește inflația, cursul euro și numărul de salariați. Prognoza economică, actualizată de Guvern

Guvernul a îmbunătăţit prognoza de creştere economică din acest an de la 2,9% la 3,5%, dar a majorat rata inflaţiei de la 9,7% la 12,9%; salariul mediu creşte cu 10,4%, dar în termeni reali scade cu 1,2%; cursul rămâne stabil, la 4,95 lei/euro.
Comisia Naţională de Prognoză a îmbunătăţit estimările de creştere economică din acest an de la 2,9% la 3,5% pe fondul unei evoluţii mai bune a economiei în prima parte a anului, scrie Ziarul Financiar.
PIB-ul în valoare nominală a fost majorat la 1.372,5 miliarde de lei.
Inflaţia va creşte la 12,9% în acest an, peste estimarea anterioară de 9,7%.
Deficitul comercial, adică diferenţa dintre exporturi şi importuri, se va majora la 32,3 miliarde de euro, un nivel total nesustenabil.
Exporturile ar urma să crească la 91,1 miliarde de euro, plus 22%, în timp ce importurile ar creşte la 123,4 miliarde de euro, plus 25,5%.
Soldul contului curent, care include deficitul comercial plus surplusul înregistrat pe partea de servicii, ar urma să atingă 22 de miliarde de euro, reprezentând 7,9% din PIB.
Cursul valutar este estimat la 4,95 lei/euro, evoluţie stabilă.
Numărul mediu de salariaţi ar creşte la 5,175 milioane.
Câştigul salarial mediu brut este estimat să crească cu 10,4% până la 6.157 lei/lună, iar câştigul net va ajunge la 3.838 lei/lună.
În termeni reali, câştigul mediu salarial va avea un minus de 1,2%.
sursă: Mediafax
EVENIMENT
Încă o medalie de aur pentru David Popovici la Campionatul European de natație. Primul loc în finala de 200 de metri

David Popovici a câștigat luni a două medalie de aur de la Campionatul European de Natație de la Roma. Înotătorul de 17 ani s-a impus în finala de la 200 metri liber.
Acesta a câștigat cursa cu timpul de 1,42:97 și a devenit campion european.
El a avut peste două secunde avans față de elvețianul Antonio Djakovic. Pe podium a mai urcat austriacul Felix Auboeck.
În urmă cu două zile, Popovici a câștigat medalia de aur în cursa de 100 de metri. Tot atunci, el a bătut recordul mondial și a devenit cel mai rapid înotător din lume.
sursă: Mediafax
ADMINISTRATIE
Primăria Întregalde caută constructor pentru extinderea și modernizarea sediului instituției. O nouă licitație, lansată în SEAP

Primăria comunei Întregalde caută un constructor pentru modernizarea și extinderea sediului instituției. Printr-o investiție de peste 410.000 de lei se urmărește, printre altele, reabilitarea interioară a unor încăperi, realizarea unei rampe de acces pentru persoanele cu handicap și a unei copertine.
Primăria comunei Întregalde a lansat în 12 august o nouă licitație în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) pentru execuția lucrărilor de modernizare și extindere a clădirii primăriei. Reamintim faptul că licitația anterioară, lansată în 22 iulie, a fost anulată automat deoarece la data limită de depunere a ofertelor nu au existat ofertanți.
Valoarea totală estimată a investiției este de 419.169,16 de lei, fără TVA.
Potrivit caietului de sarcini, proiectul constă în modernizarea și extinderea sediului Primăriei Întregalde, cu scopul creeri unui cadru plăcut pentru activitățile angajaților unității administrativ teritoriale.
„Scăderea continuă a numărului de locuitori ai comunei este un factor care semnalizează necesitatea unor investiții imediate în creșterea calității vieții locuitorilor, respectiv atragerea turiștilor. O astfel de investiție este și modernizarea și extinderea clădirii primăriei comunei Întregalde, loc care poate servi întâlnirilor locuitorilor, în special al celor mai tineri, dar și un loc de primire a turiștilor, fie că au sosit cu mașinile sau cu bicicletele, care le pot lăsa în siguranță în parcarea propusă, pentru a descoperi pe jos cadrul natural și construit al comunei”, se mai precizează în caietul de sarcini.
Principalele lucrări vizează:
- asigurarea respectării standardelor de confort, igienă și funcționalitate specifice instituțiilor publice administrative prin modernizare și extindere
- îmbunătățirea procesului de exploatare în bune condiții a clădirii prin echiparea cu dotări necesare unei bune desfășurări a activității de administrare a teritoriului comunei
- creșterea accesibilității persoanelor cu dizabilități la serviciile administrative prin realizarea unei rampe pentru accesul persoanelor cu handicap
Astfel, se propune modernizarea și extinderea clădirii Primăriei și reabilitarea interioară a unor încăperi.
Accesul principal la fațada sud-estică a clădirii este alcătuit mai multe trepte care vor fi acoperite de o copertină nou propusă.
În ceea ce privește accesibilizarea clădirii pentru persoanele cu handicap locomotor, se propune amenajarea unei rampe, respectiv a unei terase de legătură între cele două zone ale clădirii și montarea unei copertine cu structura din stâlpi și grinzi din lemn, care va acoperi terasa propusă.
Proiectul mai vizează înlocuirea pardoselilor, modernizarea finisajelor interioare, modernizarea tâmplăriilor interioare, montarea unui tavan fals din gips-carton și înlocuirea integrală a instalațiilor electrice.