Connect with us
Publicitate

ADMINISTRATIE

Angajații instituțiilor și ai firmelor din Cetatea Alba Iulia, turiști în orașul lor. Abonamentele de parcare nu acoperă zona 0


Publicat

soare

Noul regulament privind parcările din Alba Iulia stârnește deja nemulțumirile celor care lucrează și trăiesc în perimetrul Cetății Alba Carolina, la doar câteva zile de la intrarea în vigoare. 

Vezi ABONAMENT PARCARE la Alba Iulia. Cum poți plăti taxa de parcare

Acolo, administrația locală a stabilit zona zero de parcare, neacoperită de abonamentele pe care și le pot face locuitorii orașului. Astfel, dacă cineva își face abonament pentru parcarea în oraș, acesta nu este valabil și în zona Cetății, unde se aplică o nouă taxă.

Parcarea pentru o oră costă 2 lei, iar pentru o zi 17,5 lei.

Administrația locală pare a fi luat în calcul doar turiștii care vin să viziteze cetatea.

Asta în condițiile în care acolo își au sediul mai mai multe instituții publice, există mici afaceri care funcționează, dar și locuințe private.

Directorul Muzeului Național al Unirii din Alba Iulia, Gabriel Rustoiu, spune că noul sistem de parcare le creează probleme angajaților instituției.

Acesta spune că muzeul are 83 de angajați, dintre care mulți sunt navetiști care vin la serviciu cu mașina.

”Oamenii ar fi dispuși să plătească abonament, dar abonamentul nu acoperă și această zonă.

De exemplu, eu, aș căuta un alt loc de parcare în afara Cetății și să vin pe jos, dar este foarte greu de găsit un loc cât de cât aproape.

În plus, în zona zero este mult mai scump. Pentru un turist care vine și stă 2,3 ore, este ok, dar pentru cineva care vine la serviciu și stă 8 sau 10 ore, deja este foarte scump” spune Gabriel Rustoiu.

Vezi și Sistemul de PARCARE cu PLATĂ, în vigoare la Alba Iulia. Care sunt tarifele și amenzile, cum se plătesc

Tot în Cetatea Alba Carolina își mai au sediul Arhiepiscopia Ortodoxă de Alba Iulia, Universitatea 1 Decembrie 1918, Biblioteca Batthyaneum, Arhiepiscopia de Alba Iulia a Bisericii Romano-Catolice.

Tot în perimetrul cetății mai există afaceri, cum ar fi restaurante și cafenele, puncte de vânzare a suvenirurilor, terenuri de tenis, piscină… Și angajații acestora vor trebui să plătească o parcare de turist, în cazul în care vin la serviciu cu mașina.

Nici clienții lor nu vor fi mai fericiți, în condițiile în care, pe lângă ceea ce consumă, vor trebui să plătească în plus și parcarea.

”Vin la tenis cu copiii. Plătesc deja abonament pentru parcarea la bloc, plătesc abonament pentru parcarea în oraș, iar aici trebuie să plătesc din nou. Cred că nu s-au gândit bine când ne-au transformat în turiști la noi în oraș” a spus Cristian Radu, din Alba Iulia.

Citește și GHID pentru plata online a parcărilor publice din Alba Iulia. Care sunt pașii pe calculator sau în aplicația de smartphone

De măsură nu sunt afectați angajații Universității 1 Decembrie 1918. Rectorul Daniel Breaz spune că aceștia pot parca în curtea instituției, unde există deocamdată suficiente locuri.

Ce spune Primăria Alba Iulia

Primăria Alba Iulia a transmis un punct de vedere, la solicitarea Alba24, pe care îl redăm mai jos:

”Regulamentul de parcare a fost conceput și votat, de către vechea administrație, în anul 2019. Am încurajat albaiulienii și reprezentanții instituțiilor să ne facă sugestii pentru modificarea regulamentului și am primit multe idei bune.

În viitorul apropiat, după ce adunăm suficiente sugestii pentru modificarea acestuia, noul regulament va fi trecut prin ședință de Consiliu Local.

Dorim să precizăm faptul că instituțiile au dreptul la maximum 3 locuri de parcare gratuit, dar și că majoritatea clădirilor din zona istorică au curte interioară.

Problema celor care domiciliază în zonă va fi tratată unitar, astfel încât să nu fie făcute diferențe față de locuitorii din alte zone.

Deocamdată, cei cu afaceri în zona istorică pot închiria locuri de parcare la prețul de 175 lei/lună”.

 



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

9 Comentarii

9 Comentarii

  1. marian cosmin

    luni, 25.01.2021 at 18:32

    eu nu prea intaleg ce inseamna si pe cine reprezinta consiliu local, eu cred ca ei tin mai mult cu primaria care se ingrasa pe spinarea locuitorilor pentru a tine in spate armata de functionari care ar disparea daca s-ar face o informatizare a sistemului. De aceea eu propun adunarea de 20000 de semnaturi sa se scoata plata tuturor parcarilor sa vad atunci de unde mai scot banii. Consiliu local nu ne reprezinta pe noi locuitorii orasului in acest stat feudal.

  2. Danila Petru Florin

    luni, 25.01.2021 at 20:01

    Cum platesc parcarea, daca eu sunt pe cartela prepay si incarc telefonul cu minute si nu cu credit? Unde sunt automatele pentru cumpararea tichetelor? Bataie de joc a primariei la adresa populatiei!!!

  3. ab

    luni, 25.01.2021 at 20:42

    Nici in Cluj Napoca zona 0 nu e acoperita de abonament. Teoretic in zona 0 parchezi, rezolvi problema si pleci.

  4. Nicoleta Butuza

    luni, 25.01.2021 at 22:11

    Alba Iulia e singurul oraș din tara care nu oferă propriilor locuitori avantaje în zona turistica!
    Nu e firesc ca un cetățean al orașului, care mai plătește și abonamentul general, sa plătească același tarif pentru parcare în zona turistica!!!

  5. eu

    marți, 26.01.2021 at 00:11

    Am crezut ca sunteti mai luminați cei alesi,dar puneți vina pe fosta conducere si pana stabiliți cum e bine prostul de locuitor care plătește o grămadă de impozite se mai trezeste si cu o amendă si cu un individ de la poliția locală care își dă ochii peste cap de important ce este el. Vai de capul nostru. Nu avem unde parca nici acasă dar am băgat parcări cu plată prin sms. Mama e pensionare cu telefon cu cartela ce face? Puneti-va 2 inspectori funcționari publici sa stea cu tichete nu cu sms. Dar din primărie nu personal contractual. La muncă nu la întins mâna.

  6. dolfi

    marți, 26.01.2021 at 18:26

    domnu’ Primar, iti mai dau o idee cum sa mai castigi niste locuri de parcare:

    Masinile de firma, sa nu mai fie parcate intre blocuri! Firmele care au in dotare masini sa aiba si parcari proprii!

    De cele mai multe ori, angajatii isi parcheaza atat masina proprietate personala cat si masina „de serviciu”.

    Sa faca bine sa lase masina „de serviciu” in parcarea firmei unde lucreaza si sa-si foloseasca masina personala sa se deplaseze la/de la „serviciu”

    Eu stiu cel putin 3 persoane de la mine din bloc care procedeaza asa. Tin o parcare blocata cu masina personala, iar masina de serviciu o inghesuie pe te miri unde!

  7. eu

    marți, 26.01.2021 at 19:39

    Dolfi esti plin de idei. O înghesuie, aia nu inseamna ca e un loc de parcare. Doamne ce mai soluție. Iti este ciudă că nu ai masina de firmă. Foarte bine ca sunt patroni care macar atata fac pentru angajați le permit folosirea mașinii de firmă. Soluții omule nu invidie. Daramati o dată blocul Turturica si faceți parcare. Mai folositi spatiile cu cap. Cati angajați de la primărie au abonament? Plătit.

  8. Mircea

    marți, 26.01.2021 at 21:45

    Nimeni nu a spus care este avantajul nostru ca și locuitori ai acestui oraș, ma așteptăm să ni se spună ce se va face cu bani adunați din taxa de parcare, care este beneficiul nostru sau trebuie sa acoperim găurile negre din bugetul primariei

  9. dolfi

    miercuri, 27.01.2021 at 09:35

    @EU

    nu imi este ciuda ca nu am masina de firma. Laptopul, telefonul, masina de firma te face sclav la dispozitia patronului oricand are el chef.

    Tu esti dintr-aceia care vor sa fie si cu dansa-n fund si cu sufletu-n rai! Te faci ca nu intelegi!

    Nu e corect fata de ceilalti vecini sa iti inghesui tu rabla ta de la firma, pentru ca iti e lene sau esti zgarcit si nu vrei tu sa mergi cu masina personala pana la sediul firmei, s-o parchezi acolo pana cand folosesti masina de firma cat timp lucrezi ca apoi sa iei masina personala inapoi acasa!

    La varu-meu la bloc, fiecare apartament are intabulat cate un loc de parcare. Nu toti proprietarii au masina personala, insa unii au 2 masini si isi parcheaza si masina de servici, ghici unde? Pe PLATITE de alti vecini!

    Solutia nu e sa se planteze doar parcari in orasul asta, ci trebuie si oamenii sa fie corecti!

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EDUCAȚIE

FOTO: Creșă modernă cu o capacitate de 110 locuri, construită de CNI la Alba Iulia. Cum va arăta clădirea și cât va costa

Publicat

O nouă creșă cu o capacitate de 110 copii va fi construită în curând în municipiul Alba Iulia. Clădirea va avea o arhitectură modernă și va putea găzdui 11 grupe de copii. Spațiul interior va cuprinde, printre altele, 11 dormitoare, 6 camere de joacă, un spațiu pentru luat masa și un cabinet medical cu izolator.

De asemenea, creșa va fi prevăzută atât cu panouri fotovoltaice cât și cu panouri solare. Valoarea investiției se ridică la peste 15,2 milioane de lei. 

Compania Națională de Investiții (CNI) a lansat vineri, 21 ianuarie, în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) o licitație pentru proiectare – faza adaptare la amplasament, execuție lucrări și asistență tehnică din partea proiectantului pe perioada execuției lucrărilor pentru obiectivul de investitii pe baza proiectului tip: „Construire creșa mare, str. Gheorghe Șincai, nr. 14, municipiul Alba Iulia, judetul Alba”.

Valoarea totală este estimată la 15.276.121,11 de lei, fără TVA. 

Terenul pe care urmează să fie realizată creșa are o suprafață de 4.562,51 mp și este situat în zona Talciocului din Alba Iulia, pe strada Gheorghe Șincai. Acesta a fost predat de Primăria Alba Iulia, pe bază de protocol, către Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației, prin Compania Națională de Investiții.

Clădirea va avea o suprafață construită de 2.409,13 mp (lungime construcție – 97,62 m, lățime construcție – 34,13 m).

Creșă pentru maxim 11 grupe / 110 copii

Potrivit memoriului de arhitectură, se propune construirea unei creșe pentru 110 copii. Construcția va avea regimul de înălțime parter, separată în 3 nuclee funcționale după cum urmează: nucleul administrativ (zona de acces), nucleul de copii și nucleul tehnico-gospodăresc.

Construcția propusă are următoarele dimensiuni: lățime 34,10 m și o lungime totală de 97,6 m. Înălțimea maximă a acoperișurilor înclinate este de 7,75 m.

Accesele în clădire sunt separate pentru copii și personal.

Construcția este configurată pentru accesul și utilizarea acesteia de către persoanele cu dizabiltăți – rampă acces, grupuri sanitare, coridoare, etc., configurate corespunzător.

Terenul va fi amenajat cu spații verzi și locuri de joacă.

Clădirea va fi prevăzută atât cu panouri fotovoltaice cât și cu panouri solare.

Imobilul pentru învățământ antepreșcolar, cu regim de înălțime Parter, este configurat după cum urmează:

– Accesul pentru grupele pentru antepreșcolari se realizează la nivelul parterului pe latura scurtă a terenului, prin nucleul administrativ.

– Funcțiunea de creșă prevede următoarele spații:

  • 11 dormitoare
  • 6 camere de joacă, prevăzute cu vestiar filtru și grupuri sanitare
  • un spațiu pentru luat masa
  • grup sanitar persoane cu dizabilități
  • zona de primire
  • cabinet medical cu izolator
  • zona adminstrativă
  • nucleul tehnico-gospodăresc

Închideri exterioare și finisaje

Închiderile exterioare sunt realizate din zidărie de cărămidă cu goluri. Pereții exteriori vor fi izolați termic cu termosistem clasa de reactie la foc A1, cu vată bazaltică de 15 cm grosime, protejată cu o masă de șpaclu de minim 5 mm grosime și finisată cu tencuială decorativă.

Pardoselile interioare vor fi realizate din:

  • plăci ceramice antiderapante la grupuri sanitare, vestiare, bucătărie, camera personal auxiliar interior, camera personal auxiliar exterior, camera sterilizare obiecte, depozit lenjerie curată, depozit lenjerie murdară, spații tehnice
  • din pardoseala poliuretanică, antiderapantă și cu rezistență mare la uzură la nucleele de copii, coridoare, administrație, cabinet medical, izolare, spațiu multifuncțional, depozitări

Tâmplărie interioară

Ușile interioare obișnuite vor fi realizate din tâmplărie de lemn. După caz, ele pot fi prevăzute cu dispozitiv de autoînchidere.

Ușile și separările de la grupurile sanitare pentru grupe și de la grupul sanitar pentru personal din nucleul administrativ vor fi realizate din panouri de HPL pe picioruse din inox.

Circulații

Accesul pietonal în clădire pentru grupele pentru antepreșcolari se realizează cu trepte și rampe pentru accesul persoanelor cu dizabilități. Treptele vor avea înălțimea de 15 cm, vor fi dimensionate conform normelor în vigoare și vor avea suprafața de călcare cu tratamente antiderapante.

Balustradele vor fi realizate din confecții metalice, respectiv platbandă de oțel cu mână curentă din profil de țeavă la cota 90 cm, respectiv 60 cm, grunduite și vopsite, având distanța maximă între traverse de 10 cm.

Rampa pentru accesul persoanelor cu dizabilități va avea o pantă de max 8 %.

Acoperișul și învelitoarea

Acoperișul este de tip terasa necirculabilă. Aticul terasei necirculabile va fi prevăzut cu o bară perimetrală metalică pentru prinderea centurii de siguranță la lucrări de intervenție, „linia vieții”.

Accesul pe terasa necirculabilă se va realiza printr-o scară de pisica amplasată pe peretele nucleului tehnico-gospodăresc.

Termoizolația peretilor exteriori de fațada va fi ridicată pe toată înălțimea aticului terasei. Termoizolarea aticului interior (atât partea verticală cât și cea orizontală) se va realiza cu termosistem cu polistiren extrudat.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

ECONOMIE

Documentația PUZ pentru noul magazin Kaufland din Alba Iulia, în cartierul Ampoi 1, intră la aprobare în Consiliul Local

Publicat

Documentația PUZ pentru magazinul Kaufland care va fi construit în zona Ampoi I din Alba Iulia intră la aprobare în ședința Consiliului Local din 27 ianuarie.

Potrivit acesteia, magazinul va avea cel mult patru niveluri, plus subsol și 264 de locuri de parcare.

Va fi situat pe strada Tudor Vladimirescu nr. 78, lângă actualul magazin Penny Market, pe terenul fostei baze Autotrans.

Imobilul are asigurat acces pietonal și carosabil din străzile Tudor Vladimirescu, Livezii și din incinta supermarket Penny.

Va fi amenajată și zonă verde (vor fi plantați aproximativ 57 de arbori).

În documentație se mai precizează că, la strada Tudor Vladimirescu se păstrează construcția existentă și se schimbă fațada (se adaugă copertine și vitrine).

În Alba Iulia, în prezent sunt trei supermarketuri Lidl, un Selgros, câte un Profi sau un Penny prin aproape fiecare cartier. În Ampoi 1, Kaufland va construi un al doilea magazin al său din municipiu.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

ECONOMIE

Rabla Clasic și Rabla Plus, pregătite de start. Schimbările programului din 2022. Sumele maxime la care ajung bonusurile

Publicat

În februarie se dă startul Rabla clasic 2022 și Rabla Plus 2022, programe ce anul acesta vin la pachet cu schimbări. Programele Rabla Clasic şi Rabla Plus pe 2022 vor debuta pe data de 4 februarie și vor avea cel mai mare buget de până acum, de peste 1,2 miliarde de lei.

Ministrul Mediului a anunțat că ele vor avea o valabilitate de 3 ani și vor beneficia de un buget-record ce va depăși 1 miliard de lei.

Rabla 2022: Două autovehicule la casare în loc de unul

În premieră, românii vor putea preda spre casare două vehicule, în loc de unul și astfel, vor primi un ecotichet în valoare de 45 de mii de lei.

Pentru mașinile mai vechi de 15 ani și cu norma de poluare Euro 3 sau inferioară, se va acorda un bonus suplimentar în valoare de 1.500 de lei. Prima de casare va fi de 3000 de lei.

Astfel suma primită de la Guvern poate ajunge la 51 de mii de lei, anunță Tanczos Barna. Sunt impuse însă și noi condiții. Mașina casată trebuie să fie înmatriculată în România de minimum 6 ani.

Iar cei care vor să-și cumpere o mașină electrică vor trebui să o caseze pe cea veche, pentru a intra în posesia ecobonusului de 45 de mii de lei.

Cel mai mare buget din istoria programelor

Potrivit Ministerului Mediului, bugetul din acest an este de 1,24 miliarde lei, fiind astfel cel mai mare buget alocat din istoria programelor (fără suplimentări ulterioare).

RABLA Clasic beneficiază de 560 milioane lei, iar RABLA Plus de 680 milioane lei.

O schimbare importantă ține de faptul că din 2022 și cei care vor să-și ia o mașină 100% electrică trebuie să caseze o mașină veche pentru a putea beneficia de ecobonusul de 45.000 lei pentru mașina nouă.

Până acum nu era obligatoriu să predai o mașină veche pentru a-ți lua o electrică nouă cu subvenție

Rabla 2022: buget record pentru casarea autoturismelor vechi

Una dintre noutățile programului Rabla Clasic este introducerea unui ecobonus de 1.500 lei pentru fiecare autovehicul uzat care este mai vechi de 15 ani și are norma de poluare Euro 3 și inferioară.

O altă noutate este introducerea posibilității casării a două autovehicule uzate pentru achiziționarea unuia nou, cuantumul finanțării fiind de 7.500 de lei pentru casarea unui autovehicul și 12.000 lei pentru casarea a două autovehicule. Rămâne obligativitatea casării a cel puțin un autovehicul în cadrul Programului.

Tot prin Rabla Clasic, dacă dai la casare două autoturisme (9.000 de lei prima de casare), ambele mai vechi de 15 ani (ecobonusuri pentru vechime, a câte 1.500 lei fiecare, deci încă 3.000 lei), la care se mai pot adăuga un ecobonus de 1.500 de lei pentru emisii scăzute şi unul de 3.000 de lei de pentru achiziţionarea unei maşini hibrid, se ajunge la un total de 16.500 de lei.

Rabla PLUS 2022: Primele de casare

  • Pentru casarea unui singur autovehicul, prin Rabla Clasic, se acordă o primă de 6.000 de lei, plus 1.500 de lei bonus de vechime peste 15 ani, adică 7.500 lei în total.
  • dacă dai la casare două autoturisme (9.000 de lei prima de casare), ambele mai vechi de 15 ani (ecobonusuri pentru vechime, a câte 1.500 lei fiecare, deci încă 3.000 lei), la care se mai pot adăuga un ecobonus de 1.500 de lei pentru emisii scăzute şi unul de 3.000 de lei de pentru achiziţionarea unei maşini hibrid, se ajunge la un total de 16.500 de lei.

„Rabla clasic este un program care atinge majoratul. Anul acesta se împlinesc 18 ani de când acesta a fost lansat și a adus o contribuție semnificativă în ceea ce privește întinerirea parcului auto: peste 700.000 de autoturisme noi au fost introduse în traficul național. Este pentru prima dată când planificăm implementarea acestor programe pe 3 ani.

Ne-am consultat cu asociațiile producătorilor, importatorilor și comercianților auto și ne dorim să asigurăm predictibilitate în implementarea politicilor publice în acest domeniu și să scoatem din circulație cel puțin 250.000 de autoturisme mai vechi de 15 ani până în 2026”, a declarat joi ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Barna Tánczos.

Modificările în programele Rabla și Rabla Plus

O altă modificare adusă programului este că valabilitatea notei de înscriere va fi de 300 zile de la emiterea acesteia, față de 240 zile cât este în prezent.

În plus, se elimină termenul de 60 zile de casare/radiere a autovehiculului uzat, solicitanții având posibilitatea de a-l casa/radia până la emiterea facturii autovehiculului nou.

Se introduce obligativitatea casării unui autovehicul uzat pentru achiziționarea unui autovehicul nou.

Totodată, se introduce un bonus de 1.500 lei/autovehicul, acordat pentru fiecare autovehicul uzat mai vechi de 15 ani și care are norma de poluare nu mai mare de Euro 3.

Astfel, pentru fiecare autovehicul nou, va exista posibilitatea casării a maximum 2 autovehicule uzate, cuantumul finanțării urmând a fi:

pentru achiziționarea unui autovehicul nou, în schimbul casării unui autovehicul uzat

  • – maximum 46.500 de lei pentru un autovehicul pur electric (45.000 de lei ecotichetul + 1.500 lei/autovehicul, acordat dacă autovehiculul uzat este mai vechi de 15 ani și are norma de poluare nu mai mare de Euro 3)
  • -maximum 21.500 de lei pentru un autovehicul hibrid plug-in (20.000 de lei ecotichetul + 1.500 lei/autovehicul, acordat dacă autovehiculul uzat este mai vechi de 15 ani și are norma de poluare nu mai mare de Euro 3).

pentru achiziționarea unui autovehicul nou, în schimbul casării a două autovehicule uzate:

  • maximum 51.000 de lei pentru un autovehicul pur electric (45.000 lei ecotichet + 3.000 lei prima de casare + 2 bonusuri de vechime a câte 1.500 lei pentru fiecare autovehicul uzat care este mai vechi de 15 ani și are norma de poluare nu mai mare de Euro 3)
  • maximum 26.000 de lei pentru un autovehicul hibrid plug-in (20.000 lei ecotichet + 3.000 lei prima de casare + 2 bonusuri de vechime a câte 1.500 pentru fiecare autovehicul uzat mai vechi de 15 ani și care are norma de poluare nu mai mare de Euro 3).

Legat de prima de casare pentru achiziția unei motociclete, aceasta va fi de 7.500 lei în cazul în care autovehiculul casat are o vechime mai mare de 15 ani, cu normă de poluare nu mai mare de Euro 3 sau 6.000 lei, în cazul casării unui alt tip de autovehicul uzat.

Ministerul vrea să lanseze și ”Rabla pentru instituții publice”

Ministrul a anunțat și lansarea unui program destinat instituțiilor publice, cu un buget de 600 milioane lei, prin care primăriile și autoritățile publice vor putea achiziționa doar mașini electrice sau hibrid plug-in. În cadrul acestui program, va fi asigurată o finanțare de 80% din valoarea achiziției.

„În 2022, vom avea un sistem informatic destinat persoanelor juridice care se vor înscrie în RABLA Clasic sau RABLA Plus, pentru că și autoritățile publice trebuie să fie încurajate spre achiziții verzi și eco-mobilitate.

Dacă ne uităm la cifre, în 2021 au fost achiziționate, în cadrul RABLA Plus, 8500 mașini de către persoane fizice și 7728 mașini de către persoanele juridice, cifre care arată interesul românilor pentru achiziția unor autoturisme mai prietenoase cu mediul.

Cetățenii interesați să se înscrie în programul RABLA trebuie să știe că vechimea autovehiculului uzat eligibil în program trebuie să fie de cel puțin 6 ani de la data primei înmatriculări în România, față de 8 ani cât este în prezent.

Totodată, se diminuează cu 5 grame valorile cantităților de emisii de CO2/KM aferente pragului de eligibilitate și pragului de obținere a ecobonusului”, a declarat președintele Administrației Fondului pentru Mediu, Fülöp Lóránd-Árpád.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

LUNI: ”Alexandru Ioan Cuza în patrimoniul Muzeului Național al Unirii Alba Iulia”. Expoziție de obiecte, legate de Mica Unire

Publicat

Luni, 24 ianuarie 2022, ora 12.30, la Sala Unirii va fi vernisată expoziția ”Alexandru Ioan Cuza în patrimoniul Muzeului Național al Unirii Alba Iulia”. Vor fi expuse o serie de obiecte legate atât de Unirea de la 24 ianuarie 1859, dar de domnia lui Alexandru Ioan Cuza.

Reformele domnitorului ori crearea unor instituții au fost marcate prin baterea unor monede sau medalii, care să susțină proiectul unionist și de modernizare al Principatelor Române. S-a apelat în acest sens la ateliere de gravură celebre din Franța (Stern, Farochon, Caque) ori locale (Șaraga din Iași, Carniol din București), precizează organizatorii.

În patrimoniul muzeului albaiulian au intrat câteva astfel de piese care amintesc înființarea azilului de orfani de către Elena Cuza (1862), inaugurarea Manufacturii de Arme din Dealul Spirii (1863), medaliile postume care marcau decesul lui Alexandru Ioan Cuza (1873), un an de la moarte (1874) ori cele jubiliare legate de împlinirea a 40 de ani de la abdicare (1906) sau 50 de ani de la Unirea principatelor (1909). Interesant că ultimele piese au fost corelate cu domnia lui Carol I, cei doi fiind reprezentați împreună pe avers și revers.

Acestor monede comemorative li se adaugă câteva vase de porțelan sau sticlă care poartă monograma Principatelor Unite, dar și o litografie contemporană cu reprezentarea familiei Cuza. Este o piesă de popularizare, care, asemenea icoanelor tipărite pe hârtie, era frecvent întâlnită în casele locuitorilor obișnuiți din mediul urban și rural.

Reformele lui Cuza și povestirile larg răspândite legate de domnitorul cel drept și bun cu cei săraci și-au găsi ecou nu doar în imagini litografiate, ci și în literatura scrisă. O piesă de teatru prezentată de elevi la serbările școlare, intitulată Cuza-Vodă, a fost cea scrisă de Eufrosina O. Mironescu și tipărită în 1925 la celebra editură a Librăriei Socec&Co, un exemplar al cărții fiind expus și cu această ocazie.

Evenimentul este organizat de Consiliul Județean Alba și Muzeul Național al Unirii Alba Iulia.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate