Eveniment
Angajatorii ar putea primi, alături de salariați, informații cu privire la emiterea deciziilor de pensionare. PROIECT, la Senat
Casele teritoriale de pensii ar putea fi obligate să transmită angajatorilor, în paralel cu răspunsul trimis către salariații acestora ce solicită pensionarea, pensionarea pentru limită de vârstă, anticipată, anticipată parțial sau de invaliditate, o informare privind emiterea unei decizii de pensionare.
Propunerea legislativă pentru completarea art.106 din Legea nr.263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice a fost înregistrată la începutul lunii iulie la Senat.
Potrivit inițiatorilor, un grup de parlamentari de la PNL și minorități, în situația actuală, decizia de pensionare este comunicată doar persoanei care formulează cererea de pensionare, fără a fi comunicat și angajatorului faptul că a fost emisă precum și data emiterii acesteia.
Proiectul de lege reglementează obligativitatea caselor teritoriale de pensii ca, în același termen în care trimit persoanei care a formulat cererea Decizia de pensionare penfru limită de vârstă, anticipată, anticipată parțial sau de invaliditate, să notifice printr-o informare și angajatorul cu privire la emiterea acesteia.
„Această completare a textului de lege se impune a fi făcută deoarece contractele individuale de muncă încetează de drept la data îndeplinirii cumulative a condițiilor de vârstă standard și a stagiului minim de cotizare pentru pensionare, comunicarea deciziei de pensie (..), ori, decizia de pensionare fiind comunicată doar angajatului, angajatorul poate lua cu întârziere sau deloc la cunoștință de emiterea acesteia, fiind astfel în culpă cu privire la neemiterea deciziei de constatare a încetării de drept a contractului individual de muncă.
Conform dispozițiilor legale, constatarea cazului de încetare de drept a contractului individual de muncă se face în termen de 5 zile lucrătoare de la intervenirea acestuia în scris, prin decizie a angajatorului, ori dacă angajatorul nu are cunoștință de emiterea deciziei de pensionare sau în cazul pensiei pentru limită de vârstă nu are cunoștință de îndeplinirea stagiului minim de cotizare al salariatului, se află în imposibilitatea de a respecta prevederile legale în ceea ce privește termenul de constatare a încetării de drept a contractului individual de muncă”, mai explică inițiatorii.
Încetarea de drept a contractului individual de muncă este o încetare ope legis, fără să fie necesară manifestarea de voință a angajatorului sau a salariatului, iar activitatea prestată fără să existe contract individual de muncă va atrage răspândirea contravențională a celor doi parteneri (angajator – salariat), în conformitate cu legea.
Alte implicații care decurg din faptul că angajatorul nu are cunoștință de emiterea deciziei de pensionare constau în cumularea de către salariat, a veniturilor obținute din salariu cu veniturile obținute din pensia anticipată sau pensia anticipată partial, fapt interzis de Legea nr. 263/2010 privind sistemul public de pensii.
sursa: senat.ro
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News