Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

ASF propune asigurarea de cutremur cu franșiză. Soluții privind completarea asigurărilor obligatorii de locuințe


Publicat

apartament blocGrupul de lucru privind asigurările obligatorii de locuințe, constituit la nivelul Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF), a elaborat mai multe propuneri, pe termen scurt, mediu şi lung care vizează, în principal, creșterea gradului de cuprindere în asigurări și identificarea de soluții privind completarea eficientă a asigurărilor obligatorii de locuințe cu cele facultative. Astfel, ASF propune ca polițele obligatorii de asigurare a locuințelor să includă o așa-zisă franșiză.

Dacă locuința va pica în caz de cutremur, păgubitul nu va mai încasa nici măcar cei 10.000 de euro, sumă din care oricum nimeni nu își poate reconstrui o altă locuință.

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) propune, în urma analizei unui grup de lucru constituit în cadrul instituţiei, ca poliţa obligatorie PAD, care acoperă riscuri de cutremur, inundaţii şi asigurări de teren, să acopere doar o parte din daunele provocate de un cutremur, iar o parte din daune să fie achitate de către păgubit. Măsura ar avea drept scop „asigurarea sustenabilităţii sistemului de asigurare”, potrivit unui comunicat al autorităţii, publicat marţi.

Poliţa de asigurare împotriva dezastrelor (PAD) este obligatorie în România şi are un cost modic – 10 euro pe an pentru locuinţele din chirpici (tip B) şi 20 de euro pentru cele din materiale mai solide, precum cărămida sau cimentul (tip A).

Valoarea acoperită în caz de dezastru este de 10.000 de euro pentru o locuinţă de tip B şi 20.000 euro pentru o casă de tip A.

Un grup de lucru privind asigurările de locuinţe, constituit în ianuarie în cadrul ASF, a propus măsuri de revigorare a sectorului, slab dezvoltat în România.

Printre cele mai importante schimbări propuse, în ceea ce priveşte Legea nr. 260/2008 privind asigurarea obligatorie a locuinţelor împotriva dezastrelor naturale, se numără:

– Introducerea unei franșize în cazul riscului de cutremur – măsura vizează asigurarea sustenabilității sistemului de asigurare, prin diminuarea despăgubirii, îndeosebi în cazul daunelor minore (conform scopului declarat de legiuitor, polița PAD urmărește protecția în caz de dezastre). Franșiza poate fi eliminată la solicitarea asiguratului/contractantului prin plata unei prime de asigurare suplimentare;

– Liberalizarea canalelor de distribuție pentru polițele PAD – se propune modificarea articolelor de lege care stabilesc faptul că distribuția polițelor PAD se realizează exclusiv prin intermediul societăților de asigurare; modificările vin în întâmpinarea implementării noilor  prevederi IDD;

– Modificarea și clarificarea unor prevederi legale în sensul restrângerii obligativității încheierii poliței PAD, coroborată cu dreptul de despăgubire, doar pentru imobilele cu destinație de locuințe care sunt în mod efectiv utilizate în acest scop – sunt excluse imobilele utilizate integral în scop comercial (ex. apartamente în care funcționează sedii de firme). Se corectează astfel unele neclarități din legislația prezentă pentru situații în care imobilele în care se desfășoară exclusiv activitate comercială ar trebui asigurate însă, ulterior, nu pot beneficia de despăgubire;

– Clarificarea legislației prin menționarea expresă a posibilității încheierii de către proprietarii de imobile, încadrate în clasa I de risc seismic, a unei polițe facultative, fără a prezenta dovada încheierii PAD, în condițiile imposibilității legale de a contracta o poliță PAD;

– Eliminarea beneficiarului din formatul poliței PAD (element specific doar în cazul asigurărilor de viaţă) – solicitarea despăgubirii se poate face doar de către asigurat;

– Posibilitatea ca cererea de despăgubire să poată fi preluată direct de către PAID, în situaţii speciale (ex. cazurile Astra şi Carpatica);

– Stabilirea cuantumului fix al amenzii contravenționale la valoarea de 500 lei pentru neîncheierea poliței PAD (în prezent, cuantumul este de la 100 la 500 lei);

– Liberalizarea accesului în acționariatul PAID – ulterior constituirii PAID, pot fi acţionari la această societate orice alte entități, care singure ori prin intermediul sau în legătură cu alte entități controlate de aceleaşi persoane ori grup de persoane exercită drepturi ce decurg din deţinerea unor acţiuni, care cumulate reprezintă cel mult 15% din capitalul social al PAID sau îi conferă acesteia cel mult 15% din totalul drepturilor de vot în adunarea generală a acţionarilor PAID.

Franşiza presupune că o parte dfin daună este acoperită de către asigurat, într-o proporţie fixă sau procentuală, stabilită prin contractul de asigurare.

O altă propunere vizează stabilirea unei amenzi fixe de 500 de lei pentru lipsa PAD, în locul sistemului actual, care prevede amenzi cuprinse între 100 şi 500 lei. Măsura ar avea ca scop stimularea asigurării locuinţelor, în condiţiile în care, din cele peste 8 milioane de locuinţe din România, doar 1,73 milioane erau asigurate împotriva dezastrelor, prin poliţe obligatorii, la finalul lunii august, arată datele Pool-ului de Asigurare Împotriva Dezastrelor Naturale (PAID), societatea care emite poliţele PAD.

Situația financiară a PAID nu este însă una rea. Deocamdată, in absența evenimentelor asigurate neplăcute, PAID înregistrează profituri substanțiale. La 31 decembrie 2015 PAID avea venituri din primele brute subscrise cifrate la 134 milioane lei, însă plătise daune cifrate în jurul a 3 milioane de lei.

sursa: asfromania.ro, digi24.ro, news.ro



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

ECONOMIE

Guvernul majorează valoarea tichetului de masă cu 8 bănuți, din octombrie. Ordinul a fost publicat în Monitorul Oficial

Publicat

tichete de masa

În această săptămână, a fost publicat în Monitorul Oficial ordinul Ministerului Muncii prin care se stabileşte creşterea valorii tichetului de masă pentru al doilea semestru al anului 2021, conform documentelor oficiale.

Mai exact, este vorba despre Ordinul nr. 1.245/902/2021 pentru stabilirea valorii nominale indexate a unui tichet de masă pentru semestrul II al anului 2021 ce a fost oficializat miercuri, 06 octombrie 2021, prin publicarea în Monitorul Oficial Partea I, nr. 956.

Ordinul Ministerului Muncii 902/2021 prevede ca pentru semestrul II al anului 2021, începând cu luna octombrie 2021, valoarea nominală a unui tichet de masă nu poate depăşi cuantumul de 20,09 lei. Practic vorbim de o majorare de câţiva bani.

Valoarea nominală a tichetelor de masă se aplică şi pentru primele două luni ale semestrului I al anului 2022, respectiv februarie 2022 şi martie 2022.

Ultima majorare a valorii maximale a tichetelor de masă a fost făcută în octombrie 2020, când a fost majorată de la 20 lei la 20,01 de lei.

Valoarea tichetelor de masă este reglementată prin Legea nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, cu modificările şi completările ulterioare.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Polițiștii din Alba au trimis o amendă unui bărbat la o adresă la care nu mai locuia de peste 30 de ani. Ce s-a întâmplat

Publicat

Epopeea unei amenzi date în urmă cu șase ani, de polițiștii din Alba, unui bărbat din Miercurea Ciuc este descrisă într-o motivare a Judecătoriei Aiud. 

Personajele principale sunt un agent al poliției, un buletin în format vechi cu file, un șofer și un proces verbal trimis la o adresă la care șoferul nu mai locuia de mai bine de 30 de ani. 

Mai exact, în 18 august 2015, un șofer era surprins de un polițist din Teiuș, la ieșirea din Alba Iulia că a depășit pe linie continuă.

Polițistul l-a amendat cu 420 de lei și reținerea permisului pe 30 de zile. Șoferul nu a fost de acord și nu a semnat pe loc procesul verbal, drept urmare acesta a fost trimis prin poștă.

Probemele au început în momentul în care polițistul a trecut o adresă greșită. Mai exact, în 2015 bărbatul deținea un buletin vechi cu file, iar pe fila a șaptea era notată o mutație de domiciliu.

Polițistul nu a fost atent și a completat procesul verbal cu o adresă din municipiul Gheorgheni, (adresă care apărea pe prima pagina) la care bărbatul nu mai locuia din anul 1984.

Procesul verbal a ajuns la adresa respectivă și nu a produs nici un efect mai bine de 6 ani până când la o actualizare de date. Bărbatul locuia din 1993 la o altă adresă din Miercurea Ciuc.

Șase ani mai târziu, șoferul în cauză a primit procesul verbal și somația de plată de la Primăria Miercurea Ciuc în data de 2 martie 2021.

După ce a primit documentele bărbatul a acționat în instanță și a cerut anularea amenzii.

Un proces s-a desfășurat pe rolul Judecătoriei Aiud, iar în data de 12 octombrie 2021, magistrații instanței au dat o decizie.

Aceștia au stipulat că procesul verbal nu a fost legal comunicat și au admis cererea de anulare a amenzii.

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Măsurile recomandate autorităților de șeful E.ON România pentru reducerea facturilor la energie: ”Sunt decizii politice”

Publicat

contor curent gaz

Autorităţile din România ar trebui să reducă TVA la energie, pe lângă celelalte măsuri pe care le-au anunţat, pentru ca facturile plătite de oameni să scadă, a afirmat Volker Raffel, directorul general al E.ON România.

Volker Raffel, CEO al E.ON România, spune că măsurile luate de Guvern pentru a contracara creșterea prețurilor la energie sunt bune, dar ar mai trebui luată încă o măsură, reducerea TVA care tocmai s-a aplicat și în Germania, pentru ca facturile plătite de oameni să scadă.

Volker Raffel este noul CEO al Grupului E.ON România începând cu data de 1 august, preluând atribuțiile de la Manfred Paasch, care s-a retras din funcția deținută timp de aproape doi ani.

„Suntem foarte bucuroşi că Guvernul a pus deja în funcţiune două scheme-suport: prima este cea privind consumatorii vulnerabili, iar a doua, ce a făcut Guvernul chiar înainte de a fi demis, schema-suport (de compensare a facturilor – n.red.) atât pentru electricitate, cât şi gaze. Pentru cei care nu au consum mare, ci mic. Cred că este foarte important să ajutăm consumatorii”, a spus Raffel, într-un interviu acordat Agerpres.

Şeful filialei din România a companiei germane a adăugat că sunt necesare şi alte măsuri, pe lângă acestea.

Prețul electricității și al gazelor continuă să crească

„Cu toate acestea, preţul electricităţii şi al gazelor în toată Europa continuă să crească şi nu exclud necesitatea de a lua mai departe şi alte măsuri de susţinere a consumatorilor. Sunt bucuros că există discuţii politice la nivel european şi vor decide cum să o facă.

De exemplu, Germania a decis reducerea TVA pentru şase luni şi aceasta ar fi o soluţie şi pentru România, pentru a supravieţui cumva acestei ierni.

Cred că impactul energiei este atât de mare, încât o reducere a taxelor poate fi ceva folositor„, a subliniat Volker Raffel.

De asemenea, în Germania şi la nivel european se discută şi asigurarea din bugetul statului a certificatelor verzi pentru producţia de energie regenerabilă, pentru o perioadă, în locul consumatorilor finali, măsură care s-ar putea aplica şi în România.

„Deci sunt mai multe posibilităţi de a face ceva. Haideţi să vedem cum se va desfăşura dezbaterea politică, pentru că acestea sunt decizii politice, iar noi, ca şi companie, nu putem decide cu privire la ele.

Dar trebuie să fie discuţii democratice şi, dacă preţurile vor continua să crească, cred că va fi nevoie de măsuri folositoare„, a susţinut responsabilul E.ON România.

 

foto: facebook.com/VolkerRaffelE.ONRomania

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Programul prin care tinerii de 18 ani pot călători gratuit în toată Europa a fost relansat. Înscrieri, până în 26 octombrie

Publicat

Un program prin care tinerii pot călători gratuit „Discover EU” reîncepe, după ce un an de zile a fost suspendat din cauza COVID-19. Se fac din nou înscrieri.

Tinerii de 18 ani au astfel oportunitatea să călătorească gratuit cu trenul în toată Europa, timp de 30 de zile. Concurența este mare. Sunt câte 5 pe un loc.

 „O lume întreagă așteaptă să fie descoperită. Fă-ți bagajele, ia-ți cel mai bun prieten și pornește la drum.”

Tinerii pot merge în călătorie singuri sau pot forma un grup cu alte 4 persoane, atâta timp cât și acestea îndeplinesc condițiile de eligibilitate menționate mai sus.

Toți membrii grupului trebuie să utilizeze codul alocat pentru a-și completa propriul formular de înscriere.

România are aproape 2.300 de locuri libere. Iar concurența este mare. La ediţiile trecute au aplicat peste 350.000 de tineri din Uniunea Europeană pentru cele 70.000 de locuri.

4 condiţii pe care trebuie să le îndeplinească cei care vor să se înscrie în program:

  • – să fie născuţi în 2003, adică să aibă 18 ani
  • – să fie cetăţeni ai unei ţări din UE.
  • – să completeze un formular online de înscriere şi un chestionar, ambele disponibile pe site-ul europa.eu.

Discover EU: înscrierea este deschisă până pe 26 octombrie

Miruna Covaci – responsabil al serviciului de informare Eurodesk România: “Exista tineri care văd în asta o provocare de a se descurca singuri, să descopere locuri noi – de a testa Europa propriu-zis.

Există de exemplu tineri care, pasionaţi de arhitectură, s-au gândit să se ducă şi să vadă anumite clădiri emblematice din Europa, sau pasionaţi de o anumită limbă străină, s-au gândit că poate fi o oportuntate să o audă mai mult”.

Anul trecut, programul a fost suspendat, din cauza restricţiilor. Aşa că, în mod excepţional anul acesta se pot înscrie şi tinerii care nu au putut participa în 2020. De când s-a deschis Discover EU, 2.700 de români au călătorit cu trenul prin toată Europa, potrivit PROTV.

Tinerii selectați, pot călători pe o perioadă de cel puțin 1 zi și cel mult 30 de zile, între 1 martie 2022 și 28 februarie 2023.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate