Connect with us
Publicitate

Actualitate

Autostrada Sebeș Turda / Expertize din 2015-2016 au anunțat posibile alunecări de teren din zona Stejeriș

Publicat

autostrada alunecari_large Cu două luni înainte deschiderii lotului 4 de pe autostrada Sebeș-Turda pământul din zona Stejeriș a luat-o la vale. Mai multe expertize tehnice realizate în perioada 2015-2016 au indicat degradări ale terasamentelor din secțiunea 5 a lotului respectiv,dar, compania și constructorul nu au remediat situația. Volumul lucrărilor de reparații este acum uriaș. Pe o distanță de 480 de metri, la kilometrul 67 al autostrăzii, s-a găsit o soluție tehnică foarte complicată pentru evitarea alunecările de teren. Pe solul instabil unde se afla lacul s-au adus 83.000 de metri cubi de piatră, apoi deasupra 282 de coloane din beton cu un diametru de 1,2 metri și o lungime între 12 și 18 metri, iar și mai sus un sistem geogril 3D (un fel de cofraj) umplut cu piatră peste care se va construi apoi structura rutieră.

document autostrada Lotul 4 al autostrăzii, care pornește de la Turda până la Decea, este programat pentru deschidere, alături de lotul 3 ( Decea- Aiud), până la finele acestui an. Anunțarea deschiderii până la sfârșitul anului dădea speranțe celor care circulă pe traseul respectiv.  Un drum Alba Iulia- Cluj, care în urmă cu 10 ani era parcurs într-o oră și jumătate a ajuns la peste două ore din cauza ambuteiajelor frecvente de pe traseu mai ales în zonele Teiuș și Aiud, iar inaugurarea autostrăzii din Aiud până la Turda ar fi recuperat din pierderea de timp cauzată de blocajele din cele două localități.  Dar, speranțele sunt spulberate după ce mii de metri pătrați de teren, pe care este construită inclusiv autostrada, au luat-o la vale cu un metru, falii importante devenind vizibile pe suprafața autostrăzii.

Volumul lucrărilor de reparații pentru alunecările de pe Sebeș-Turda este uriaș însă constructorul dă asigurări că termenele de finalizare vor fi respectate. Mai multe expertize realizate în perioada 2015-2016 de către firma Drumex avertizau asupra riscului unor alunecări de teren și recomandau adoptarea unor soluții.

Expertizele au fost realizate în aprilie 2015 și septembrie 2015. Acestora li s-au adăugat alte două expertize realizate în martie 2016, una dedicată chiar problemelor apărute ”în cazul relocării DN1 pe sectorul 5 km 64-km 68”.

”Referitor la zona lacului Stejeriș (km 36+680- km 64+020) s-a constatat că din cauza unor deformații excesive care s-au manifestat la nivelul terasamentului sunt necesare lucrări suplimentare de consolidare a bazei terasamentului, ale căror soluții se vor putea stabili numai după realizarea unor investigații suplimentare, constând în îndepărtarea materialului de suprasarcină executat, spre a putea analiza suprafața prismului de piatră spartă și realizarea unor investigații geotehnice”, recomanda firma de expertiză Drumex. Actualul director general al CNAIR, Ștefan Ioniță era la acel moment director tehnic, deci în cunoștință de cauză și răspunzător.

Dar acestea nu au fost singurele recomandări făcute CNAIR de către Drumex. Cu un an înainte expertul recomanda și alte lucruri. În 2015 CNAIR i se recomanda să acorde atenție sporită terenurilor de fundare, formate din pământuri proaste de categorie 4e și 4d. Drumex recomanda un ”control riguros al umidității”.

În anul scurs, CNAIR și constructorul nu au indreptat situația. Volumul lucrărilor de reparații este acum uriaș. Pe o distanță de 480 de metri, la kilometrul 67 al autostrăzii, s-a găsit o soluție tehnică foarte complicată, dar menită să evite alunecările de teren. Pe solul instabil unde se afla lacul s-au adus 83.000 de metri cubi de piatră, apoi deasupra 282 de coloane din beton cu un diametru de 1,2 metri și o lungime între 12 și 18 metri, iar și mai sus un sistem geogril 3D (un fel de cofraj) umplut cu piatră. Abia apoi vine structura rutieră. Acest sector este cel mai întârziat din întregul tronson. Cu toate acestea autoritățile spun că nu vor fi întârzieri la data prevăzută pentru inaugurare. Mai jos puteți vedea o filmare a realizată de Asociația Pro Infrastructura cu zona în care pământul a luat-o la vale.

YouTube video

Reprezentanți ai Comisiei de Dezvoltare Regională din Parlamentul European au vizitat şantierul de pe tronsonul 4 al Autostrăzii Sebeș-Turda, afectat recent de alunecări de teren. Ministrul Transporturilor şi şefii de la Porr Construct dau în continuare asigurări că lucrările vor fi finalizate la timp, adică până la sfârşitul lunii noiembrie.

Lot 1 – 17,0 km – de la intrarea pe autostradă în Sebeş până la Pârâul Iovului
Constructori: asocierea Impresa Pizzarotti – Pomponio
Cost: 541 mil. lei, fără TVA

Lot 2 – 24,3 km – de la Pârâul Iovului până la intrarea în Aiud
Constructori: asocierea Aktor – Euroconstruct Trading
Cost: 549 mil. lei, fără TVA.

Lot 3 – 12,5 km – de la intrarea în Aiud până la nodul de la Decea
Constructori: asocierea Tirrena Scavi – Societa Italiana per Condotte d’Acqua
Cost: 420 mil. lei, fără TVA

Lot 4 – 16,3 km – de la nodul Decea până în Turda
Constructori: asocierea Porr Construct – Porr Bau
Cost: 470 mil. lei, fără TVA

Surse info/foto/video: Asociația Pro Infrastructura, Ziua de Cluj, Digi24

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

1 Comentariu

1 Comentariu

  1. dorinteodor

    miercuri, 27.09.2017 at 23:01

    sa ne aducem aminte cit a fost hulita firma bechtel care a si fost gonita din tara. autostrada facuta de bechtel este perfecta la 10 ani de la inaugurare iar pretul cerut de bechtel a fost corect. cine trece pe autostrada bechtel vede ce fel de amenajari trebuie facute (si care costa bani multi) sa sa reziste….asta de acum, in aceasi zona se surpa ca s-a lucrat ieftin….

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate