Connect with us
Publicitate

Economie

Calea ferată Coşlariu – Vinţu de Jos. În 8 ani nu au putut să termine 33 de kilometri. Nici în 2019 nu va fi gata

cale-ferata-blaj-craciunelu

Publicat

În România ”în fiecare an se deteriorează 320 de kilometri de cale ferată, și se repară, capital, doar 16 kilometri”, declara fostul ministru al Transporturilor, Dan Șova. Doar pe 30% din rețeaua de cale ferată din România, trenurile pot circula cu o viteză egală sau mai mare de 100 de kilometri, potrivit datelor frunizate de CFR SA.

Tot CFR SA transmite că România are în reabilitare, cu bani europeni, în prezent peste 300 de kilometri de cale ferată, parte a lucrărilor de modernizare a Coridorului IV feroviar (Coridorul Rin-Dunăre) pentru viteze de 160 km/h. Pe aproape 144 de kilometri, între Sighișoara – Coșlariu – Simeria, lucrările sunt deja finalizate și așteaptă să fie recepționate, spun cei de la CFR SA.

Lucrările începute între anii 2011-2013 pe tronsonul Coșlariu-Simeria ce măsoară 75,8 kilometri trebuiau să fie gata de acum 3, 4 ani. 

 

În anul 2014, când lucrările la lotul 2 al tronsonului între Vințu de Jos și Coșlariu erau în proporție de 40% realizate, ministrul Transportului de la acea vreme, Ioan Rus, comunica o nouă dată de finalizare a lucrărilor, ea fiind la sfârșitul lunii noiembrie 2015, după ce lucrările erau deja întârziate cu un an. 

Anii au trecut și lotul 2 de cale ferată Vințu de Jos – Coșlariu, cu o investiție ce se ridică la 766,9 milioane lei este în 2019, modernizat în proporție 89,04%.

cale ferata coslariu

Potrivit datelor CFR SA,  modernizarea începută în 2010 de către constructorul IMPRESSA PIZZAROTTI &CS.p.A, va fi finalizată în 2020. 

Situația este similară și la lotul Vințu de Jos- Simeria, unde  stadiul lucrărilor începute în decembrie 2013 este de 97,03% și au ca termen estimat de finalizare septembrie 2019. 
Cu o valoare de  1,35 miliarde lei modernizarea este realizată de  Asocierea dintre SWIETELSKY 0 STRABAG,  ALSTOM – ARCADA  EURO CONSTRUCT  TRANSFEROVIAR GRUP.

De asemenea și instalaţiile de semnalizare, ERTMS, GSM-R, centralizare electronică și Centrul de Control Operațional OCC pe lotul Simeria – Coșlariu sunt la stadiul de 75%. 

Lucrarea a început în noiembrie 2014 și au ca termen estimat de finalizare luna decembrie a anului 2020. 

Lucrările au fost întârziate ca urmare a necesității efectuării de exproprieri suplimentare, de  descărcările arheologice, de necesitatea relocării conductelor magistralei de gaz din zona Turdaș și de problemele apărute la terenul de fundare pe traseul Podu Mureș-Coșlariu.

„Până în prezent s-au efectuat recepții la finalizarea lucrărilor pentru porțiuni aferente stațiilor Orăștie, Aurel Vlaicu, intervalelor Orăștie – Aurel Vlaicu, Aurel Vlaicu – Șibot, variantei de traseu Alba Iulia – Sibiu și a substației de Tracțiune Teiuș. Circulația se efectuează cu o viteză maximă de 120 km/h (excepție făcând limitările de viteză de la trecerile la nivel cu calea ferată și în zonele unde circulația se desfășoară în abatere), iar după finalizarea lucrărilor și testelor aferente contractului de semnalizare, centralizare electronică, ERTMS, GSM-R și OCC Simeria, viteza de circulație va fi de 160km/h”, spun reprezentanții CFR SA.

Stadiul lucrărilor pe tronsonul Coșlariu-Sighișoara – 89,5 km

Lotul Sighișoara – AțelStadiul lucrărilor: 96,8%
Valoare: 872,6 milioane lei
Constructor: Asocierea FCC CONSTRUCCION SA  ALPINE Bau GmbH SC AZVI SA.
Termenul estimat de finalizare este aprilie 2019
Începerea lucrărilor: martie 2012

Pe acest lot se află și cel mai lung tunel feroviar construit în România după 1989. Este vorba despre tunelul Daneș, cu o lungime de 969 de metri.
 Lotul Ațel-MicăsasaStadiul lucrărilor: 95,7%

Termenul estimat de finalizare este aprilie 2019
Valoare: 747,49 milioane lei
Constructor: Asocierea FCC CONSTRUCCION S.A. – ALPINE BAU GmbH – AZVI S.A. – S.C. STRACO GRUP S.R.L.
Începerea lucrărilor: iunie 2012
Lotul Micăsasa – CoșlariuStadiul lucrărilor: 99,7%
Termenul estimat de finalizare este martie 2019
Valoare: 721,8 milioane lei
Constructor: Asocierea AKTOR TEHNICAL SOCIETE ANONYME ( AKTOR S.A ) – SC ARCADA COMPANY S.A
Începerea lucrărilor: iunie 2012

Instalaţii semnalizare, ERTMS, GSM-R și centralizare electronică pe tronsonul Coșlariu-SighișoaraStadiul lucrărilor: 80%
Termenul estimat de finalizare este decembrie 2020
Începerea lucrărilor: noiembrie 2014
Pod rutier DN 14 – lucrarea a fost recepționată pe 14 decembrie 2018
Stadiul lucrărilor de modernizare a circa 140 de kilometri de cale ferată, între 1 și 6% la mai bine de un an de la începerea lucrărilor

Lucrările de reabilitare a celor aproape 140 de kilometri dintre km 614 (Ghiroc) – Gurasada – Simeria au început în perioada iulie – decembrie 2017 și ar trebui să fie gata cel mult la final de 2020. Cum stadiul acestora variază între 1,32% și 6%, vor mai trece mulți ani până când vom scăpa și pe acest tronson de restricțiile de viteză cauzate de lucrări.

„Estimarea noastră realistă-optimistă pentru finalizare este anul 2023, eventual trimestrul IV 2022 pe unele segmente cu o mobilizare exemplară a constructorilor”, declarau în urma unei vizite pe șantier cei de la Asociația Pro Infrastructura. Lucrările au fost îngreunate de descărcările arheologice necesare ca urmare a descoperirii a numeroase situri, 11 doar pe cei circa 41 de kilometri dintre Gurasada și Simeria, dar și de birocrația de scoatere a arborilor din fondul forestier.

Experiența ne arată că șantierele de modernizare a căii ferate se întind și pe 6-7 ani, și pot ajunge chiar și la 9 ani, ca de exemplu cele pentru reabilitarea a 35 de kilometri de șină dintre Vințu de Jos și Coșlariu.

Subtronson 2a :  Km 614 – Cap Y BârzavaLungime: 42 km
Stadiul lucrărilor: 6,04%
Termenul estimat de finalizare este iulie 2020.
Valoare: 1,68 miliarde lei
Constructor: Asocierea Astaldi S.p.A., FCC Construccion SA, Salcef Construzioni Edili e Ferroviarie S.p.A. si SC Thales Systems Romania SRL

Subtronson 2b: Cap Y Bârzava – Cap Y IlteuLungime: 34 km
Stadiul lucrărilor: 5,16%
Termenul estimat de finalizare este iulie 2020
Valoare: 1,78 miliarde lei
Constructor: Asocierea Astaldi S.p.A., FCC Construccion SA, Salcef Construzioni Edili e Ferroviarie S.p.A. si SC Thales Systems Romania SRL

Subtronson 2c : Cap Y Ilteu – GurasadaLungime: 22,3 km
Stadiul lucrărilor: 1,32%
Termenul estimat de finalizare este decembrie 2020
Valoare: 1,49 miliarde lei
Constructor: Asocierea “Railworks” formată din Alstom, Aktor și Arcada Company

Tronson 3 : Gurasada – SimeriaLungime: 40,8 km

Stadiul lucrărilor: 5,04%

Termenul estimat de finalizare este octombrie 2020

Valoare: 2,63 miliarde lei

Constructor: Asocierea formată din FCC Construcction SA, Astaldi S.p.A, Contratas Y Ventas SA

Instanța a anulat licitații în valoare de peste trei miliarde de lei

Singura portiune din Coridoul IV pe care nu au început lucrările este cea dintre Predeal-Brașov și Sighișoara, deși CFR SA a lansat încă din 2017 licitații cel puțin pentru modernizarea căii ferate dintre Brașov și Sighișoara.

În iulie anul trecut, CFR SA anunța că cei 86 de kilometri de cale ferată dintre Brașov-Apața și Cața-Sighișoara vor fi reabilitați pentru a permite circulația cu 160 km/h a trenurilor de către Asocierea BRASIG Strabag -Swietelsky pentru 3,14 miliarde de lei, fără TVA.

Asocierea Railworks formată din Alstom, Aktor, Euro Construct Trading ’98 şi Arcada a contestat, însă, în instanță rezultatul licitației și descalificarea lor de la procedura de achiziție pe motiv că una dintre firme (Euro Construct Trading ’98) a intrat în insolvență.

„Deşi Consorţiul din care facem parte (Asocierea Railworks formată din Alstom, Aktor, Euro Construct Trading ’98 şi Arcada) a fost anterior declarat admisibil şi s-a clasat pe locul I, CFR a decis atribuirea acestui contract către asocierea clasată pe locul al treilea, preţul acestei ofertei fiind semnificativ mai mare”, spunea Alstom, într-un comunicat de presă citat de Digi24.

Pe 20 decembrie, Curtea de Apel București a decis anularea deciziei prin care CFR SA desemna asocierea BRASIG drept câștigătoare. Instanța a constatat că oferta asocierii RailWorks este acceptabilă și obligă CFR SA să reevalueze ambele oferte, ţinând cont de criticile aduse ofertei asocierii BraSig de ofertantul RailWorks.

Acest lucru se traduce în timp pierdut, care ne poate costa scump, căci am putea pierde bani europeni. Proiectul este construit astfel încât finanțarea să fie asigurată în proporție de  85% de Bruxelles prin intermediul Mecanismului pentru Interconectarea Europei (CEF).

Tronsonul Cața – Apața, încă fără constructor

Deși licitația a fost lansată încă din toamna lui 2017, iar CFR SA anunța încă din aprilie 2018 că 6 asocieri de firme au depus oferte pentru modernizarea celor 28 de kilometri de cale ferată dintre Cața și Apața, parte din cale tronsonul Brașov-Sighișoara, nu avem nici până astăzi desemnat un câștigător.

Valoarea totală estimată a contractului este de 2,86 miliarde de lei, fără TVA, sursa de finanţare fiind asigurată în proporție de circa 82% de Comisia Europeană prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei (CEF) restul banilor reprezentând cofinanțare de la bugetul de stat.

Proiectul prevede realizarea a 3 tuneluri cu lungimi de 6,9 km, 5 km și 700 de metri.

De reabilitare ar avea nevoie și cei aproape 30 de kilometri de cale ferată dintre Predeal și Brașov. În Master Planul pentru Transporturi costurile estimate se ridică la 418 milioane de euro, însă nu este avansată nicio dată pentru începerea lucrărilor.

sursă: g4media.ro

 

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate