Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

Când poate folosi poliţistul arma din dotare. Prevederi dintr-un proiect MAI


Publicat

Poliţistul aflat în timpul serviciului care întâmpină o atitudine agresivă din partea cetăţenilor poate răspunde „cu aceeaşi monedă”, în funcţie de situaţie, până la utilizarea armei de foc. Un proiect de lege pus în dezbatere de Ministerul Afacerilor Interne stabileşte, în detaliu, situaţiile în care astfel de reacţii din partea poliţiştilor sunt considerare justificate şi legale.

Astfel, dacă se confruntă cu o situaţie în care persoane este extrem de violentă şi produce vătămări corporale grave sau vitale, poliţistul poate folosi arma de foc, dacă „suspectul” este agresiv şi produce vătămări corporale, omul legii foloseşte doar mijloace neletale, iar dacă întâmpină rezistenţă activă, intervine cu tehnici de autoapărare şi lovituri.

„În îndeplinirea atribuțiilor de serviciu, poliţistul are dreptul să utilizeze mijloace de constrângere, constând în: forța fizică, inclusiv aplicarea unor procedee de autoapărare sau lovituri; cătușe sau alte mijloace adecvate de imobilizare a membrelor superioare și/sau inferioare; mijloace neletale; arme albe şi de foc; mijloace adecvate sau, după caz, vehicule, pentru oprirea forțată, blocarea sau deschiderea unor  vehicule ori spații închise în care se găsesc persoane şi bunuri, ori pentru înlăturarea unor obstacole.

Prin intensitate şi durată, folosirea mijloacelor de constrângere nu trebuie să depășească nevoile reale pentru atingerea scopului intervenției.

Folosirea mijloacelor de constrângere încetează de îndată ce scopul intervenției a fost realizat.

Folosirea mijloacelor de constrângere se face după avertizarea verbală prealabilă asupra utilizării acestora și după acordarea timpului necesar persoanei pentru a se conforma solicitărilor legale ale poliţistului. În situația unei acțiuni violente iminente îndreptate împotriva polițistului sau a altei persoane, mijloacele de constrângere pot fi folosite fără avertizarea verbală prealabilă”, se arată în proiect.

În documentaţia proiectului, se explică faptul că “efectivele Ministerului Afacerilor Interne sunt angrenate zilnic în misiuni de ordine și siguranță publică, dintre cele mai diverse și cu grade diferite de risc. Deși rezultatele obținute în ultimii ani și sondajele efectuate arată că siguranța cetățeanului a crescut, dinamica fenomenului infracțional rămâne o amenințare permanentă, nu doar la adresa comunității, ci și a organelor de aplicare a legii.

A devenit un fapt aproape curent ca intervenția poliţiştilor, în situațiile în care este vizată o comunitate de oameni sau anumite medii sociale, să se soldeze cu ameninţări, loviri sau alte violențe, vătămări corporale, loviri sau vătămări cauzatoare de moarte ori chiar cu omorul personalului implicat.

Evaluările efectuate la nivelul Ministerului Afacerilor Interne, pe aspectele referitoare la protecția și autoritatea personalului care desfășoară activități în spațiul public, indică persistența unei situații favorizate de o serie de factori de risc sociali și profesionali, care pot fi rezumați astfel: proliferarea violenței/ modelelor comportamentale agresive și a consumului de alcool; organizarea autorilor în grupuri, aspect ce generează un sentiment suplimentar de încredere în forțele proprii și determină o amplificare a acțiunilor săvârșite; descurajarea organelor de ordine publică de a utiliza mijloacele din dotare, în mod eficient, de teama eventualelor repercusiuni; deficienţe în pregătirea continuă a personalului, axată pe teorie și mai puțin pe consolidarea practică a cunoștințelor și modalităţilor de aplicare a tehnicilor și procedurilor de intervenție; concentrarea mesajului public pe aspectele negative ale activității M.A.I., prin prezentarea excesivă și uneori distorsionată a cazurilor în care este implicat personalul propriu. La acești factori de risc se adaugă, ca element de expunere și vulnerabilitate a personalului MAI, insuficiența resurselor materiale și umane necesare executării în condiții de siguranță și cu autoritate a activităților de aplicare a legii în spațiul public.

În acest context, Ministerul Afacerilor Interne depune eforturi pentru consolidarea capacității operaționale a structurilor cu atribuţii în domeniul ordinii şi siguranţei publice și pentru consolidarea autorității personalului care execută misiuni în acest domeniu”.

În prezent, dispozițiile care reglementează dreptul polițistului de a legitima, de a stabili identitatea, de a conduce persoane la sediul poliției, de a folosi forța sau alte mijloace din dotare sunt prevăzute în Legea nr.218/2002 privind organizarea și funcționarea Poliției Române, republicată, cu modificările și completările ulterioare. Prevederi similare se regăsesc şi în cadrul normativ incident Poliţiei de Frontieră Române.

Pentru a preveni apariția unor moduri neunitare de acțiune în rândul polițiștilor, s-a intervenit la nivel instituțional în vederea standardizării intervenției poliției, prin norme subsecvente și proceduri de lucru. La elaborarea acestor documente au fost avute în vedere inclusiv practicile polițiilor din statele membre ale Uniunii Europene, precum și recomandările unor organisme internaționale (spre exemplu, au fost avute în vedere recomandări cuprinse în rapoarte ale Comitetului European pentru Prevenirea Torturii şi a Pedepselor sau Tratamentelor Inumane sau Degradante (CPT), ale Subcomitetului ONU pentru Prevenirea Torturii (SPT) și ale Departamentului de Stat al SUA privind situaţia drepturilor omului în lume-secţiunea privind România).

Totuşi, aceste norme (interne) nu sunt opozabile persoanelor vizate de măsurile polițienești, astfel că, tot mai des, se constată situații în care anumiți cetățeni refuză să urmeze solicitările legale ale organelor de ordine publică, impunând propriile condiții de aplicare sau respectare a legii, potrivit proiectului.

Documentarea realizată la nivelul structurilor Ministerului Afacerilor Interne a vizat următoarele aspecte:

– clarificarea situaţiilor de conducere a persoanelor la sediul poliţiei;

– posibilitatea utilizării forţei fizice şi a mijloacelor de imobilizare din dotare, în condiţiile legii, pentru deplasarea persoanei faţă de care a fost dispusă

– măsura administrativă a conducerii la sediul organului de poliţie sau al altor instituţii ori cea de aducere în faţa organului de urmărire penală sau a instanţei de judecată pe baza unui mandat de aducere, în situaţia în care aceasta refuză în orice mod să însoţească poliţistul sau încearcă să fugă

– dreptul persoanei faţă de care a fost dispusă măsura conducerii la sediul organului de poliţie sau a altor instituţii de a fi asistată de un avocat, potrivit legii

– instituirea obligaţiei pentru organul de poliţie de a lua măsuri pentru ca persoana faţă de care a fost dispusă măsura administrativă să fie consultată de un medic

– dreptul persoanei faţă de care a fost dispusă măsura administrativă a conducerii la sediul organului de poliţie sau al altor instituţii de a solicita să fie încunoştinţat despre măsura luată un membru de familie sau o altă persoană desemnată de acesta

– dreptul minorului asupra căruia a fost luată măsura administrativă a conducerii la sediul organului de poliţie şi al altor instituţii de a nu face nicio declaraţie şi de a nu semna niciun document în lipsa unui avocat şi/sau a unei persoane adulte de încredere pentru a-l asista.

În expunerea de motive se mai precizează că polițistul va avea dreptul să solicite oricărei persoane care face obiectul unor măsuri polițienești, să renunțe temporar la mijloacele ce pot fi folosite pentru un atac armat, să țină mâinile la vedere şi/sau să adopte o poziție inofensivă care exclude săvârșirea unei acțiuni violente îndreptate împotriva acestuia ori fuga.

“Nu doar o armă de foc poate produce vătămarea gravă sau chiar suprimarea vieţii, ci şi un obiect sau dispozitiv letal (furcă, topor sau altă unealtă care nu este destinată săvârşirii sau respingerii unui atac, dar care are potenţialul de a produce un impact vital), o substanță (corozivă – de exemplu, acid) sau chiar animal (periculos sau antrenat să aibă un comportament agresiv, la comandă). O definire a acestei sintagme nu vizează justificarea utilizării forţei, ci, mai degrabă:

– conştientizarea faptului că agresiunea va primi un răspuns pe măsură, proporţional şi adaptat atacului sau atacatorului,

– cunoaşterea limitelor forţei care poate fi aplicată ca răspuns

– crearea unui comportament adecvat solicitărilor legale, pe de o parte, respectiv exercitării atribuţiilor de serviciu în condiţii care să excludă escaladarea violenţei.

Este necesară şi utilă existenţa unei prezumţii de intenție a unei acțiuni violente îndreptate împotriva polițistului; va fi încadrată astfel fapta oricărei persoane de a nu se conforma solicitărilor legale (de a renunţa sau a se abţine de la săvârşirea anumitor acţiuni) ori de a se apropia de poliţist după ce, în prealabil, a fost somată prin cuvintele „Stai, poliția! – Nu te apropia!”. În astfel de situaţii, se justifică utilizarea mijloacelor de constrângere de către polițist”.

Proiectul, integral:PR_Lege OSP_26102017

Expunerea de motive: EM_Lege masuri OSP_26102017



ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

GRAFIC: Incidența cazurilor COVID în fiecare județ. ALBA rămâne pe locul 9. Date oficiale din 3 decembrie

Publicat

Grupul de Comunicare Strategică (GCS) a transmis joi, 3 decembrie, situația incidenței cazurilor COVID pe județe, actualizată.

Este vorba despre coeficientul infectărilor cumulate la 14 zile, raportate la 1.000 de locuitori este calculat de către Direcțiile de Sănătate Publică, la nivelul Municipiului București și al județelor.

Miercuri, 2 decembrie, au fost raportate 7.661 de cazuri noi la nivel național.

TOP județe – incidența COVID la 14 zile – 3 decembrie – sursă GCS:

Județ / Număr de cazuri confirmate (total) / Număr de cazuri noi / Incidența cazuri COVID la 14 zile:

Constanța – 18300 – 318 – 7,15

Ilfov – 16138 – 242 – 7,12

Cluj – 22574 – 399 – 5,82

Sibiu – 14356 – 69 – 5,78

Mun. București – 69821 – 767 – 5,42

Brașov – 19602 – 230 – 5,38

Arad – 11622 – 162 – 4,74

Argeș – 14462 – 167 – 4,74

Alba – 10224 – 128 – 4,38

Timiș – 19637 – 287 – 4

Ialomița – 4910 – 96 – 3,67

Prahova – 19644 – 142 – 3,55

Satu Mare – 5785 – 99 – 3,51

Bihor – 14457 – 173 – 3,41

Hunedoara – 9100 – 118 – 3,41

Galați – 10996 – 76 – 3,22

Călărași – 4584 – 74 – 3,2

Mureș – 12311 – 86 – 3,2

Dâmbovița – 11799 – 151 – 3,15

Brăila – 5879 – 69 – 3,02

Iași – 20839 – 316 – 2,91

Dolj – 12560 – 133 – 2,88

Giurgiu – 4261 – 93 – 2,85

Tulcea – 3856 – 48 – 2,6

Vâlcea – 8197 – 90 – 2,6

Bacău – 13433 – 126 – 2,58

Caraș – Severin – 4945 – 38 – 2,47

Botoșani – 6399 – 108 – 2,46

Bistrița – Năsăud – 5945 – 58 – 2,37

Maramureș – 8787 – 70 – 2,37

Mehedinți – 4098 – 63 – 2,37

Sălaj – 5582 – 21 – 2,36

Teleorman – 5738 – 105 – 2,36

Buzău – 6714 – 56 – 2,17

Covasna – 4257 – 33 – 2,16

Vaslui – 7964 – 108 – 2,09

Suceava – 13367 – 126 – 1,81

Neamț – 9500 – 53 – 1,68

Vrancea – 5721 – 115 – 1,6

Gorj – 4440 – 36 – 1,32

Olt – 7574 – 111 – 1,19

Harghita – 4731 – 34 – 1,17

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

7.661 cazuri COVID confirmate în România, în ultimele 24 de ore. 211 decese, 1252 pacienți la ATI. Date oficiale din 3 decembrie

Publicat

Numărul cazurilor de COVID-19 confirmate în România a ajuns la 492.211, potrivit datelor transmise joi, 3 decembrie, de Grupul de Comunicare Strategică.

Sunt 7.661 infectări noi, după 32.120 testări.

Sunt 211 de decese noi. 1.252 pacienți sunt internați la ATI. 1.353 de persoane au fost reconfirmate pozitiv.

Un deces a fost înregistrat la categoria de vârstă 0-9 ani; este vorba despre o fetiță de un an din Argeș care avea și alte afecțiuni.

Vezi și ALBA: 129 de cazuri COVID înregistrate în ultimele 24 de ore. LISTA localităților din care provin. 7 decese noi

Comparativ, până miercuri, la nivel național, erau raportate 484.550 cazuri (4.916 noi), 11.665 decese (135 decese noi), 371.231 pacienți vindecați, 4.137.893 de teste în total; 15.701 efectuate în ultimele 24 de ore, 11.455 în baza definiției de caz și a protocolului medical și 4.246 la cerere.

Situația cazurilor noi / numărul de testări din ultimele zile:

3 decembrie – 7.661 cazuri noi după 32.120 testări (4.170.013 de teste în total; 32.120 efectuate în ultimele 24 de ore, 20.420 în baza definiției de caz și a protocolului medical și 11.700 la cerere)

2 decembrie – 4.916 cazuri noi după 15.701 testări (4.137.893 de teste în total; 15.701 efectuate în ultimele 24 de ore, 11.455 în baza definiției de caz și a protocolului medical și 4.246 la cerere)

1 decembrie – 4.272 cazuri noi după 14.625 testări (4.122.192 de teste în total; 14.588 efectuate în ultimele 24 de ore, 9.551 în baza definiției de caz și a protocolului medical și 5.037 la cerere; raportate și rezultatele a 37 de teste prelucrate anterior)

30 noiembrie – 3.826 cazuri noi după 9.785 testări (4.107.567 de teste în total; 9.785 efectuate în ultimele 24 de ore, 7.039 în baza definiției de caz și a protocolului medical și 2.747 la cerere)

29 noiembrie – 5.554 cazuri noi după 16.225 testări (4.097.782 de teste în total; 16.225 efectuate în ultimele 24 de ore, 9.877 în baza definiției de caz și a protocolului medical și 6.348 la cerere)

26 noiembrie – 9.005 cazuri noi după 36.891 testări (4.011.887 de teste în total; 36.271 au fost efectuate în ultimele 24 de ore, 22.829 în baza definiției de caz și a protocolului medical și 13.442 la cerere; raportate și rezultatele a 620 de teste prelucrate anterior)

25 noiembrie – 9.739 cazuri noi după 35.575 testări (3.974.996 de teste în total; 35.575 efectuate în ultimele 24 de ore, 22.524 în baza definiției de caz și a protocolului medical și 13.051 la cerere)

19 noiembrie – 10.108 cazuri noi, după 36.963 testări (3.808.279  teste în total; 36.963 efectuate în ultimele 24 de ore, 20.954  în baza definiției de caz și a protocolului medical și 16.009 la cerere)

18 noiembrie10.269 cazuri noi – record – după 37.906 teste (3.771.316 teste în total; 37.906 efectuate în ultimele 24 de ore, 23.269  în baza definiției de caz și a protocolului medical și 14.637 la cerere)

6 noiembrie – 10.260 cazuri noi – după 38.627 testări (3.418.245 de teste în total; 38.389 au fost efectuate în ultimele 24 de ore, 21.568 în baza definiției de caz și a protocolului medical și 16.830 la cerere; raportate și rezultatele a 238 de teste prelucrate anterior)

1 noiembrie – 5.324 cazuri noi după 21.556 teste (3.264.304 teste în total; 21.423 efectuate în ultimele 24 de ore, 12.014 în baza definiției de caz și a protocolului medical și 9.409 la cerere; raportate și rezultatele a 133 de teste prelucrate anterior)

30 octombrie – 6.546 cazuri noi după 36.589 testări (3.206.567 teste în total; 36.335 efectuate în ultimele 24 de ore, 22.342 în baza definiției de caz și a protocolului medical și 13.993 la cerere; raportate și rezultatele a 254 de teste prelucrate anterior)

30 septembrie – 2.158 cazuri, după 26.021 testări (2.419.691 de teste în total; 26.021 au fost efectuate în ultimele 24 de ore, 16.233 în baza definiției de caz și a protocolului medical și 9.788 la cerere)

27 august – 1.504 cazuri după 25.052 testări (1.730.420 teste în total; 25.052 în ultimele 24 de ore, din care 14.151 în baza definiției de caz și a protocolului medical, 10.901 la cerere).

Situația îmbolnăvirilor pe județe – 3 decembrie – sursă INSP (ordonat în funcție de cazuri noi):

Județ / Număr de cazuri confirmate (total) / Număr de cazuri noi / Incidența cazuri COVID la 14 zile – în actualizare:

Grupul de Comunicare Strategică:

”Până astăzi, 3 decembrie, pe teritoriul României, au fost confirmate 492.211 de cazuri de persoane infectate cu noul coronavirus (COVID – 19).

381.001 pacienți au fost declarați vindecați.

În urma testelor efectuate la nivel național, față de ultima raportare, au fost înregistrate 7.661 cazuri noi de persoane infectate cu SARS – CoV – 2 (COVID – 19), acestea fiind cazuri care nu au mai avut anterior un test pozitiv.

Distinct de cazurile nou confirmate, în urma retestării pacienților care erau deja pozitivi, 1.353 de persoane au fost reconfirmate pozitiv.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

LIVE VIDEO: Prima deplasare pe Lotul I al Autostrăzii Sebeș-Turda, înainte de inaugurare. Cum arată tronsonul de drum

Publicat

Alba24 vă prezintă prima deplasare a autorităților pe noul tronson de drum al Autostrăzii Sebeș-Turda, care va fi dat în folosință joi după-amiază. Parcurgerea întregului traseu este parte a programului anunțat pentru astăzi de autorități. 

Tronsonul pe care se va putea circula de joi este între Nodul Rutier Sebeș (legătura cu DN 1 prin bretelele 5 și 6), nodul Rutier Alba Iulia Sud (complet) și Nodul Rutier Alba Iulia Nord (bretelele 1, 2 și 3).

Circulația va fi permisă pe două benzi pe fiecare cale între km 0+000 și km 14+800, unde traficul este deviat pe sensul Turda – Sebeș (pe pasaj cale ferată) pe 700 metri (conexiune cu DN1).

Pentru lotul 1, proiectul a început în decembrie 2014 și includea 4 luni realizare proiect tehnic şi 18 luni execuţie lucrări, cu data inițială pentru finalizare 2 octombrie 2016.

Lucrările au fost oprite în octombrie 2015, apoi în 28 iunie a fost dată autorizaţia de construire pe secţiunea A şi abia în octombrie 2017 s-a dat şi autorizarea de construire pentru nodul Alba Iulia Nord (secţiunea B din lotul 1, „Secțiunea B – km 14+000 – km 17+000″), respectiv în februarie 2018 autorizarea de construire pentru nod rutier Sebeş. Avansul lucrărilor pe 2017 a fost de circa 20%. La începutul anului 2018, stadiul lucrărilor era la 16,2%. În august 2018, era de 50,50%. În iunie 2019, se ajunsese la 71,3%, în mai 2020 la 86%, iar în noiembrie 2020 la 93%.

Proiectul include cele două noduri rutiere în zona oraşului Alba Iulia, la sud – km 8 şi la nord – km 16, poduri de traversare a râului Mureş şi a râului Ampoi, supratraversări de drum judeţean şi cale ferată. Mai este şi nodul rutier în zona Lancrăm, care asigură legătura cu Autostrada A1 Sibiu (Sebeș) – Deva.

Reamintim că în 30 iulie 2018 au fost date în folosinţă loturile 3 şi 4 ale Autostrăzii Sebeş-Turda, adică tronsonul între Aiud și Turda (cu joncțiunea Autostrada Transilvania).

Lotul 2 din autostrada A10, între Alba Iulia (Sântimbru) și Aiud, de 24,25 km, este la stadiu de 78%, iar autoritățile estimează că lucrările vor fi finalizate și se va da în circulație la 31 decembrie 2020.

Autostrada Sebeș – Turda (stadiu la 30 noiembrie 2020 – sursa CNAIR):

Lot 1: Lancrăm (Sebeș) – Sântimbru, 17 km; de la km 0.00  la km 17.00

Antreprenor : Asocierea Impresa Pizzarotti & C Spa Pomponio Construcții SRL

Valoare proiect: 541.739.137,21 lei fără TVA (460.478.266,63 lei – Fondul de Coeziune 85% şi 81.260.870,58 lei – Guvernul României 15%)

Contract supervizare: inginer Egis Romania SA (5.156.196 lei fără TVA)

Data începerii (proiect): 2.12.2014 (cu 4 luni realizare proiect tehnic şi 18 luni execuţie lucrări; termen de finalizare lucrări iniţial 2.10.2016, perioada de garanţie 48 luni)

Data finalizării (proiect): 30.11.2020 / contract proiectare și execuție cu întârzieri majore înregistrate

Stadiu fizic: 93.00%

Stadiu financiar: 80,93% (din valoarea de contract acceptată)

Dată deschidere (estimat) : 3 decembrie 2020

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

TOP localități din Alba după incidența cazurilor COVID înregistrate în ultimele 14 zile. Situația actualizată în 3 decembrie

Publicat

Direcția de Sănătate Publică Alba a prezentat joi, 3 decembrie, situația actualizată a incidenței cazurilor de COVID-19 în județ, pentru perioada 19 noiembrie – 2 decembrie.

Este situația cazurilor noi în intervalul ultimelor 14 zile, raportate la mia de locuitori.

Vezi și ALBA: 129 de cazuri COVID înregistrate în ultimele 24 de ore. LISTA localităților din care provin. 7 decese noi

La nivelul județului Alba, incidența cazurilor noi de COVID-19 în ultimele 14 zile este de 4,38 (anterior 4,61), potrivit DSP.

În perioada 19 noiembrie – 2 decembrie, în județ s-au înregistrat 1.663 infectări noi cu coronavirus (anterior 1.747).

Situația pe orașe:

Cea mai mare incidență a cazurilor noi este la Blaj – 7,94 (anterior 8,08), urmat de Alba Iulia –  7,39 (anterior 7,57), Câmpeni – 5,48 (anterior 6,01), Cugir – 5,41 (anterior 5,65).

Sebeș are incidența 4,57 (anterior 4,91), Baia de Arieș  – 4,16 (anterior 4,16).

Aiud are 3,68 (anterior 4,34), Abrud3,01 (anterior 3,20), Teiuș2,33 (anterior 2,46), Ocna Mureș   2,13 (anterior 2,21) și Zlatna – 1,25 (anterior 1,50).

TOP localități – Rata incidenței cazurilor noi COVID-19 la 14 zile (județul Alba):

Mediul urban:

Localitate – cazuri în perioada 19 noiembrie-2 decembrie – incidența cazurilor COVID-19

Blaj – 165 cazuri – 7,94 (anterior 8,08)

Alba Iulia – 567 cazuri – 7,39 (anterior 7,57)

Câmpeni – 41 cazuri – 5,48 (anterior 6,01)

Cugir – 140 cazuri – 5,41 (anterior 5,65)

Sebeș – 151 cazuri – 4,57 (anterior 4,91)

Baia de Arieș – 16 cazuri – 4,16 (anterior 4,16)

Aiud – 94 cazuri – 3,68 (anterior 4,34)

Abrud – 16 cazuri – 3,01 (anterior 3,20)

Teiuș – 17 cazuri – 2,33 (anterior 2,46)

Ocna Mureș – 30 cazuri – 2,13 (anterior 2,21)

Zlatna – 10 cazuri – 1,25 (anterior 1,50)

Mediul rural

Localitate – cazuri în perioada 19 noiembrie-2 decembrie – incidența cazurilor COVID-19

Ciugud – 29 cazuri –  8,88 (anterior 9,49)

Mihalț – 28 cazuri – 8,43 (anterior 8,13)

Bucium – 10 cazuri – 6,96 (anterior 6,96)

Șona – 27 cazuri – 6,15 (anterior 6,15)

Cenade – 6 cazuri – 6,01 (anterior 10,01)

Horea – 11 cazuri – 5,61 (anterior 6,12)

Cricău – 11 cazuri – 5,45 (anterior 4,96)

Valea Lungă – 16 cazuri – 5,01 (anterior 4,70)

Pianu – 17 cazuri – 4,74 (anterior 4,18)

Cergău – 7 cazuri – 4,29 (anterior 4,29)

Crăciunelu de jos – 9 cazuri – 4,19 (anterior 3,73)

Albac – 8 cazuri – 3,99 (anterior 4,49)

Ighiu – 25 cazuri – 3,53 (anterior 4,38)

Meteș – 10 cazuri – 3,53 (anterior 4,24)

Vințu de Jos – 19 cazuri – 3,44 (anterior 4,16)

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate