Economie
Ce pot face clienții dacă magazinele nu le primesc ambalajele returnabile cu garanție. Precizările ministrului Mediului
Ministrul Mediului, Mircea Fechet, a explicat ce trebuie să facă clienții, atunci când nu le sunt primite înapoi, în magazine, ambalajele incluse în Sistemul Garanţie-Returnare (SGR). Acesta spune că o astfel de situație este ilegală și incorectă.
Fechet a fost întrebat ce trebuie să facă clienţii atunci când automatele SGR nu primesc deşeurile de ambalaje incluse în acest program.
„Le transmit oamenilor că, în situaţia în care se confruntă cu un astfel de fapt, să sesizeze Garda de Mediu.
Pe de o parte, este profund incorect să-i ceri unei persoane garanţie atunci când îi vinzi o băutură şi, când persoana respectivă vine la magazin, să îi refuzi returnarea garanţiei.
Acest lucru este ilegal, este incorect şi eu cred că un astfel de client nu ar mai călca şi a doua oară pragul unui magazin.
Tocmai din acest motiv, înţelegând că toţi comercianţii au nevoie de clienţi
- fie că eşti un mic magazin la parterul blocului sau un supermarket din capitala României
până la urmă succesul în comerţ este legat de satisfacţia clienţilor. Nu cred că vreun magazin are în vedere să îşi enerveze toţi clienţii”, a declarat ministrul Mediului, potrivit Agerpres.
Garda de Mediu va face verificări
Ministrul mai spune că Garda de Mediu va face verificări.
”Garda de Mediu urmează să verifice modul în care comercianţii îşi îndeplinesc această obligaţie legală.
Nu am informaţii legate de sancţiunile aplicate până la acest moment, însă există în legislaţia în vigoare astfel de sancţiuni. Ceea ce sper eu să se întâmple este să ne asigurăm că toţi comercianţii au înţeles foarte bine ce au de făcut.
Eu nu sunt adeptul amenzilor, nu sunt adeptul sancţiunilor. Cred că prima sancţiune ar trebui să fie întotdeauna avertismentul, dar atunci când fapta devine repetitivă. Bineînţeles, autorităţile statului român pot aplica şi sancţiuni contravenţionale”, a explicat Mircea Fechet.
Câte ambajale au fost reciclate prin SGR
Ministrul Mediului spune că în prezent sunt colectate cel puţin un milion de ambalaje în fiecare zi, prin Sistemul Garanţie-Returnare (SGR).
„Recent, am vorbit despre primul record al Sistemului Garanţie-Returnare. Este vorba despre 18 milioane de ambalaje pe care le-am strâns în luna februarie
- de la două milioane pe care le-am strâns în luna ianuarie.
Foarte mult faţă de cele 30.000 de ambalaje pe care am reuşit să le strângem în luna decembrie.
Astăzi, pot să mai dau încă o cifră la fel de importantă:
- putem spune că, în acest moment, colectăm cel puţin un milion de ambalaje în fiecare zi”, a afirmat Fechet.
Cum funcționează SGR
SGR a fost implementat în România începând cu data de 30 noiembrie 2023. De atunci, românii ar trebui să plătească o garanţie de 50 de bani când vor cumpăra o băutură îmbuteliată
- în ambalaje între 100 ml şi 3 litri (apă, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin, băuturi spirtoase) de la un comerciant.
Ulterior, după golirea ambalajului, consumatorul va trebui să îl aducă într-unul dintre punctele de returnare organizate de comercianţi.
Va primi înapoi, pe loc, valoarea garanţiei plătite iniţial, fără a fi condiţionat de prezentarea bonului fiscal.
RetuRO Sistem Garanţie Returnare S.A. este o companie ce funcţionează pe principiul „not for profit”. Eventualul profit realizat de companie în urma colectării de ambalaje de băuturi va fi reinvestit, exclusiv, în dezvoltarea SGR.
Compania a fost creată de un consorţiu de trei acţionari privaţi: Asociaţia Berarii României pentru Mediu (30%), Asociaţia Producătorilor de Băuturi Răcoritoare pentru Sustenabilitate (30%) şi Asociaţia Retailerilor pentru Mediu (20%) şi un acţionar public, statul român, prin autoritatea centrală de mediu, Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor (20%).
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News
vasi
marți, 05.03.2024 at 12:56
(Pe de o parte, este profund incorect să-i ceri unei persoane garanţie atunci când îi vinzi o băutură şi, când persoana respectivă vine la magazin, să îi refuzi returnarea garanţiei.Acest lucru este ilegal, este incorect ) DAR este corect sa arunci toata povara returnarii in spatele comerciantului, s-al pui sa cumpere aparate de 20 000-30 000 euro din buzunarul firmei , doar ca asa vrea guvernul ca nu a fost in stare sa acceseza fonduri sa faca centre de colectare proprii. Da comerciantul incaseaza garantia pt ca la randul lui o plateste cand ia marfa , asa ca spuneti tot adevarul, s-au luat fonduri doar pentru ce se poate mulge repede si usor nu pe termen lung si sa si lucre pentru aceei bani
Constantin
marți, 05.03.2024 at 17:20
„Alta intrebare” e normal noaptea sa nu functioneze aparatele de colectat ?
Ivan Violeta
marți, 05.03.2024 at 19:28
Ba, este foarte corect.
Sunt magazine cu suprafața sub 200mp, ce nu au obligativitatea de a restitui garanția, conform legii.
Părerea mea este că tot „statul” (si nu statul degeaba) este de vină.
Nu au făcut niciun demers pentru a incheia acorduri cu aceste magazine (prin așa numitele UAT-uri, ce în sectorul 6, cel puțin, a luat ființă aproape imediat după apariția ordonanței privind garanția ambalajelor nereturnabile, având ca sarcină principală tocmai aplicarea și tespectarea legii).
Așa că…
1qlee
miercuri, 06.03.2024 at 05:33
Cum gandeste ministrul ca un magazin de 20mp sa tina pana la 3 saci de ambalaje cat e minimul de ridicare. 1 sac are amprenta la sol de aproape 1mp si nu merg stivuiti.
Ori te inchide mediu, ori DSV-ul. Ai de ales.
Claudia Lozan
miercuri, 06.03.2024 at 07:10
Rusine sa va fie vine omul cu plasele cu sticle si se plimba cu tasulcile de colo colo dupa banii munciti de el!??!Tara de hoti!
Ex:str.Sfanta Vineri doua magazine/”Profi”si Mega
Image doar doua zile au functionat.
Dan
miercuri, 06.03.2024 at 16:11
Am și eu o întrebare pentru domnul ministru, am fost la Vrancea într-un sat am cumpărat 4 peturi de bere fără alcool când am întrebat casiera de returnare a peturilor a răspuns că trebuie să merg in oraș să duc peturile că să pot lua garanția.Orasul fiind la o distanță de 15 km față de sat. Ce fac persoanele în vârstă sau care trăiesc în sat și nu se pot deplasa în oras în contextul care un bilet la microbuz costă 10 Ron? De ce ați dat drumul la garanție înainte să luați toate măsurile pentru toate magazinele? Tot noi oamenii de rând trebuie să suportăm prostita altora.
Pletea Valentina
miercuri, 06.03.2024 at 17:06
În Cora Lujerului, unde îmi fac cumpărături, nu am putut folosi bonul,după ce am returnat pet-urile de apă minerală, nu a fost recunoscut la casa de marcat.
Constantin
vineri, 08.03.2024 at 11:23
cum as duce ambalaje cu garanție, și ti-ar spune ca nu sunt cumpărate de la magazinul nostru
Patriciu Florica
miercuri, 26.06.2024 at 17:54
Am fost de Rusalii la Sf Gheorghe din Delta Dunării la magazinul „Doi Pasi” și la celelalte magazine și nu puteai returna pet-urile pe motiv ca nu au unde sa colecteze. Banii ptr garanție /sticla/cutie ii luau fără sa returneze banii. Ar trebui sa se ia masuri cu privire la acest lucru. Probabil mai sunt și alte locații din tara.