Connect with us
Advertisement

Actualitate

Condiţiile pentru obţinerea statutului de operator economic autorizat. Noul Cod Vamal se aplică din 1 mai

Publicat

contabil datorie De la 1 mai, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) aplică noul Codul Vamal ce stabilește proceduri comune și armonizate la nivelul întregii UE, în scopul facilitării activității comerciale. Una dintre noutăţi este dreptul operatorului economic de a trimite clarificări înaintea vreunei decizii de la Direcţia Vămilor şi introducerea noţiunii de agent economic autorizat (AEO), care beneficiază de proceduri simplificate la vamă. În 3 mai, au fost publicate şi condiţiile în care se poate obţine acest statut.

Statutul de operator economic autorizat poate fi solicitat de operatorii economici, printr-o cerere în atenţia ANAF – Direcţia Generală a Vămilor de eliberare a unei autorizaţii AEO, în baza evaluării rezultatelor obţinute în urma unui proces de auditare al solicitantului.

Cererea este însoţită obligatoriu de următoarele documente:

a) chestionarul de autoevaluare AEO. Modelul acestuia şi instrucţiunile de completare se regăsesc pe site-ul www.customs.ro, secţiunea „Formulare”;

b) certificatul de înregistrare al operatorului economic, în copie;

c) actul constitutiv al operatorului economic, cu modificările şi completările ulterioare, după caz, în copie;

d) cazierul judiciar al persoanei care reprezintă legal operatorul economic în raporturile juridice cu autorităţile vamale;

e) cazierul judiciar al angajatului operatorului economic, responsabil cu reprezentarea acestuia faţă de autoritatea vamală;

f) cazierul fiscal şi certificatul de atestare fiscală, eliberate de autoritatea fiscală competentă;

g) o declaraţie pe propria răspundere depusă de reprezentantul legal al operatorului economic prin care se obligă:

– să notifice ANAF – Direcţiei Generale a Vămilor orice modificare survenită în activitatea pe care urmează să o desfăşoare, legată de operaţiunile pe care trebuie să le reglementeze autorizaţia AEO sau de informaţiile transmise iniţial care au stat la baza eliberării autorizaţiei AEO;

– să informeze ANAF – Direcţia Generală a Vămilor cu privire la evenimentele semnificative care ar putea afecta autorizarea sa, inclusiv cu privire la cazurile în care apare o modificare a condiţiilor de acces la informaţii sau a modalităţilor prin care informaţiile respective sunt făcute disponibile;

h) o declaraţie pe proprie răspundere depusă de reprezentantul legal al operatorului economic din care să reiasă că proprietarii/acţionarii principali sunt/nu sunt cunoscuţi de către autorităţile vamale pentru abateri anterioare.

Cererea, însoţită de documentele enumerate la alin. (1), se transmite în format letric la registratura ANAF – Direcţia Generală a Vămilor, Bucureşti şi în format electronic la adresa „aeo_ro@customs.ro”.

ANAF – Direcţia Generală a Vămilor informează în scris solicitantul despre decizia luată privind acceptarea sau respingerea cererii de acordare a statutului de operator economic autorizat. În cazul respingerii, autoritatea emitentă motivează decizia luată.

Cererea se consideră acceptată şi în cazul în care solicitantului nu i se comunică acceptarea sau respingerea acesteia în termen de 30 zile de la înregistrare.

Dosarul complet, inclusiv fişa riscurilor, se transmite, în termen de 5 zile de la data acceptării cererii, structurii cu atribuţii de verificare în domeniul AEO din cadrul Direcţiei regionale vamale în a cărei rază de competenţă se află domiciliul fiscal al operatorului economic. Această structură verifică, prin efectuarea unui audit, îndeplinirea, de către solicitant, a condiţiilor aferente criteriilor.

Criteriile pentru obţinerea statutului de operator economic autorizat:

– să nu fi încălcat grav sau repetat legislaţia vamală sau dispoziţiile fiscale; să nu aibă cazier fiscal cu infracţiuni grave legate de activitatea economică;

– să dovedească un nivel ridicat de control al operaţiunilor şi fluxului mărfurilor, prin intermediul unui sistem de gestionare a registrelor comerciale şi, după caz, de transport, care să permită efectuarea adecvată a controalelor vamale;
– să aibă solvabilitate financiară, care se considera a fi dovedită atunci când are o situaţie financiară bună ce îi permite să-şi îndeplinească angajamentele, ţinând seama în mod corespunzător de caracteristicile tipului de activitate comercială în cauză

– pentru operatorii economici autorizaţi pentru simplificări vamale: standardele practice de competenţă sau calificările profesionale care sunt în legătură directă cu activitatea desfăşurată
– pentru operatorii economici autorizaţi pentru securitate şi siguranţă: standardele de securitate şi siguranţă corespunzătoare, care se consideră a fi îndeplinite atunci când solicitantul demonstrează că menţine măsurile adecvate pentru a garanta securitatea şi siguranţa lanţului de aprovizionare internaţional.

Procedura, integral în Ordinul ANAF 1486/2016.

sursă: hotnews.ro

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement