Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

Consumul de produse alimentare a crescut cu peste 25 la sută în primele patru luni. Ce spun economiștii

Publicat

market

supermarketIeftinirea produselor alimentare în urma reducerii TVA și ameliorarea veniturilor înregistrate de unele categorii de salariați din sectorul public, au determinat o creștere a consumului în primele patru luni ale anului de 26,5 la sută. Fenomenul a fost accentuat și de micșorarea TVA la alimente la 9 la sută, de la 1 iunie 2015.

Românii par a o duce la bine, potrivit datelor privind cifra de afaceri din comerțul cu amănuntul în luna aprilie 2016 ce au fost făcute publice vineri de către Institutul Național de Statistică.

Volumul cifrei de afaceri pentru comerțul cu amănuntul (cu excepția comerțului cu autovehicule şi motociclete), serie brută, în primele patru luni ale anului, comparativ cu aceeași perioadă din 2015, a înregistrat o creştere cu 19,1% . Cauza este creşterea vânzărilor de produse alimentare, băuturi şi tutun (+28,1%), a vânzărilor de produse nealimentare (+16,7%) şi a comerțului cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule în magazine specializate (+9,2%).

Ajustat cu numărul de zile lucrătoare și cu sezonalitatea, creșterile sunt ceva mai mici, însă rămân importante. Volumul cifrei de afaceri pentru comerțul cu amănuntul a înregistrat o creştere cu 17,7%, în condițiile în care vânzările de produse alimentare, băuturi  şi tutun s-au majorat cu 26,5%, cele de produse nealimentare cu 15,4% iar comerțul cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule în magazine specializate a înregistrat o evoluție pozitivă de 9,2%.

Economiștii susțin că aceste creșteri nu sunt îmbucurătoare. Preşedintele Consiliului Fiscal, Ionuţ Dumitru, avertizează că această creştere nu este una sănătoasă fiindcă producţia internă nu a crescut odată cu cererea, creşterea consumului bazându-se pe stimularea exagerată a exporturilor.

„Creşterea economică a accelerat în ultima perioadă, factorul principal fiind legat de stimularea fiscală, respectiv reducerea de TVA, care este una destul de agresivă. Anul trecut taxa a fost redusă de la 24% la 9% la alimente, iar anul acesta de la 24% la 20% cota standard. Dacă ne uităm pe cota media de TVA scăderea este foarte mare şi evident nu poate ca acest lucru să nu se vadă în consum. Din păcate există şi partea goală a paharului. Creşterea vânzărilor cu amănuntul, care este de 19-20% în termen de volum, faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, dacă o suprapunem pe un grafic cu cifra de afaceri pentru industria prelucrătoare pentru piaţa internă vom observa ca acestă cifră de afaceri mai degrabă stagnează deşi avem o cerere de consum care creşte foarte mult. Cu alte cuvinte, creşterea vânzărilor cu amănuntul este legată de creşterea importurilor”, comenta cifrele din luna mai economistul, potrivit ziarului România liberă.

Dacă economiștii sunt îngrijorați de creșterea consumului, aceasta fiind o posibilă cauză de dezechilibre macroeconomice, marile lanțuri de retail au numai motive de bucurie. Cele mai mari cinci reţele comericale din România au adunat împreună încasări de aproape șase miliarde şi jumătate de euro în 2015. A fost primul an în care cinci mari comercianţi au avut afaceri mai mari de un miliard de euro. Datele INS de vineri arată că pentru marile lanțuri de retail anul 2016 ar putea fi chiar mai bun.

sursa: digi24.ro

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







Dacă ți-a plăcut articolul:


ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate



Parteneri: Romania24.ro, Cluj24.ro, Ardeal24,ro, Botosani24.ro. Copyright © 2022 Alba24.ro powered by Independent Media & More. Alba24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax