Eveniment
Contractul pentru Lotul 3 al Autostrăzii A1 Lugoj-Deva a fost REZILIAT. Asociația Pro Infrastructură: „Este ceva de neimaginat”
Contractul cu spaniolii de la Comsa pentru cei 21 de km ai Lotului 3 al Autostrăzii A1 Lugoj – Deva a fost reziliat de CNAIR, după mai multe zile de neînțelegeri în care tronsonul gata de trafic stă închis. CNAIR acuza unele lucrări nefinalizate și cerea zece ani de garanție în loc de patru pentru a face recepția lucrărilor și a deschide autostrada.
Asociația Pro Infrastructura spune că rezilierea făcută acum la final e de „neimaginat” pentru profesioniștii din domeniu, că „statul român va pierde definitiv garanția de patru ani” și că „vom avea mulți ani de procese în urma cărora riscăm să plătim tot noi, contribuabilii români, daune financiare de zeci de milioane constructorului”.
Lotul 3 al autostrăzii, deși finalizat, nu a fost recepționat, pentru că CNAIR a acuzat calitatea slabă a lucrărilor, respectiv faptul că a fost construit în valuri.
Compania de Autostrăzi (CNAIR) a reziliat contractul pentru A1 Lugoj – Deva Lot 3, după 16 zile de neînțelegeri cu constructorul spaniol Comsa, au precizat pentru HotNews.ro surse apropiate situației.
Porțiunea de 21 de kilometri se întinde între Ilia şi Holdea şi a fost construită de Asocierea de firme Teloxim Con SRL, Comsa SA, Aldesa Construcciones SA şi Arcadis Eurometudes SA, care a obţinut contractul pentru derularea investiţiei, estimată iniţial la 580 de milioane de lei, fără TVA.
CNAIR a refuzat în urmă cu două săptămâni să facă recepția lucrărilor și să deschidă traficul pe cei 21 de km de autostradă, invocând unele probleme de execuție și lucrări nefinalizate. În schimb, ministrul Răzvan Cuc a recunoscut că traficul pe autostradă s-ar fi putut deschide, iar problemele sesizate ar fi putut fi remediate ulterior.
Cu toate acestea, ministerul Transporturilor a cerut constructorului să ofere o garanție extinsă pe tot lotul de 10 ani, în loc de patru ani cum era în contractul inițial. În plus, ar fi existat și problema unui ecoduct în zona Brănișca pe care statul nu l-ar fi plătit. De precizat că pe toată durata lucrărilor, constructorul este supervizat de un consultant/inginer angajat de către CNAIR, cel care urmărește, face observații și notifică beneficiarul de orice problemă sau deficiență. Cu alte cuvinte, orice problemă au invocat autoritățile acum, pe final de contract, ea era cunoscută mult dinainte.
CNAIR a dat un ultimatum pe 15 august constructorului ca în zece zile să remedieze problemele, altfel contractul va fi reziliat. Societatea civilă a cerut constant deschiderea traficului întrucât problemele semnalate nu țin de partea carosabilă și pot fi remediate în paralel.
Asociația Pro Infrastructura cataloghează acum decizia de reziliere a contractului ca ceva „de neimaginat”.
„Imaginați-vă rezilierea unui contract al unei case unde mai trebuie pus un bec. Pentru profesioniștii din domeniul infrastructurii de transport așa ceva este de neimaginat. Probabil vorbim de o premieră la nivel mondial.
Nodul Holdea (parte a altui contract cu același antreprenor) NU este reziliat, iar unul dintre cele două ecoducte construite NU a fost inclus și nici plătit în cel reziliat astăzi.
În concluzie, inaugurarea celor 21 de km devine incertă. Singurul lucru sigur este că statul român va pierde definitiv garanția de 4 ani și că vom avea mulți ani de procese în urma cărora riscăm să plătim tot noi, contribuabilii români, daune financiare de zeci de milioane constructorului”, au scris reprezentanții Asociației Pro Infrastructura.
sursa: hotnews.ro, digi24.ro, Asociația Pro Infrastructura
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News