Connect with us
Publicitate

ADMINISTRATIE

Creșele vor trece de la primării, la Ministerul Educației, dacă sunt de acord primarii. Proiect pe masa Guvernului


Publicat

Creșele vor fi preluate, cu acordul primarilor, de la administrațiile locale la Ministerul Educației, arată un proiect de Ordonanță de Urgență aflat pe masa Guvernului, pentru ședința de vineri, 10 septembrie.

În cazul în care autoritățile administrației publice locale nu solicită arondarea, creșele de stat rămân instituții publice de subordonare locală. 

Acest lucru era prevăzut inițial să se întâmple în anul școlar 2019-2020, dar hotărârea a fost prorogată până în acest an. 

”Nu se mai justifică o prorogare a aplicării prevederilor art. 27 din Legea Educației Naționale nr.1/2011, cu modificările și completările ulterioare, și în situația neadoptării prezentei OUG ar fi afectat cadrul legal referitor la politicile publice în domeniul educației, asumate la nivel de Guvern.

Începând cu anul școlar, 2021-2022, sunt întrunite toate condițiile pentru funcționarea unui sistem unitar de educație timpurie, incluziv și de calitate, prin preluarea creșelor în
sistemul de educație și pentru asigurarea unei guvernanțe unitare și coerente, conform prevederilor Legii educației naționale nr.1/2011, cu modificările și completările ulterioare.

Cunoscând faptul că anul şcolar a început la 1 septembrie, se impune cu celeritate adoptarea de măsuri privind organizarea și funcționarea creșelor în cadrul sistemului de învățământ preuniversitar” se arată în proiectul de hotărâre, care poate fi consultat AICI.

Documentul precizează că este imperios necesar ca măsurile legislative ce fac obiectul acestei ordonanţe de urgenţă să intre în vigoare în septembrie 2021.

Costul standard per copil în creșă va fi de 15.000 de lei, potrivit ministrului Educației.

Textul documentului:

Art.I. Legea educației naționale nr. 1/2011, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 18 din 10 ianuarie 2011, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi
se completează după cum urmează:

1. La articolul 27 după alineatul (1) se introduc cinci noi alineate, alin. (11) – (15), cu următorul cuprins:

„(11) Creșele fac parte din sistemul național de învățământ preuniversitar și oferă copiilor antepreşcolari cu vârste cuprinse între 11 luni și 3 ani, servicii integrate de educație, îngrijire
și supraveghere.

(12) Începând cu anul școlar 2021-2022, creșele de stat sunt arondate, la solicitarea primarilor, urmare a hotărârilor autorităților deliberative, prin decizie a inspectoratelor școlare
județene/al municipiului București, unităților de învățământ preșcolar cu program prelungit, cu personalitate juridică. Decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București se comunică spre informare Ministerului Educației în termen de 15 zile de la emitere.

(13) În cazul în care autoritățile administrației publice locale nu solicită arondarea, creșele de stat rămân instituții publice de subordonare locală, cu personalitate juridică, finanțarea fiind asigurată în conformitate cu prevederile alin.(41), cu obligația de a asigura serviciile prevăzute la alin. (11).

Autoritățile administrației publice locale pot contribui la finanțarea acestora, în limita bugetului aprobat. În această situație, inspectoratele școlare județene/al municipiului București asigură coordonarea metodologică a respectivelor creșe.

(14) Prin excepție de la prevederile alin.(12) ca urmare a existenței la nivelul localității a unui număr de creșe de stat mai mare decât numărul unităților de învățământ preșcolar cu
program prelungit, inspectoratele școlare județene/al municipiului București pot decide
arondarea creșelor de stat, unor unități de învățământ preșcolar cu program normal.

(15) Inspectoratele școlare județene/al municipiului București finalizează procedura de arondare a creșelor de stat la unitățile de învățământ preuniversitar preșcolar, până la data
de 1 octombrie 2021, cu informarea Ministerul Educației.

2. La articolul 27, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:

(3) Asigurarea personalului necesar desfăşurării educaţiei antepreşcolare se face de către Ministerul Educaţiei, conform art. 104 alin. (2) lit. a), cu respectarea standardelor de calitate
şi a legislaţiei în vigoare.

3. La articolul 248 după alineatul (11) se introduc două noi alineate, alin.(12) și (13), cu următorul cuprins:

„(12) În vederea asigurării personalului didactic necesar în creșele de stat arondate unităților de învățământ preșcolar, începând cu anul școlar 2021-2022, pentru ocuparea funcţiei
didactice de educator-puericultor se acceptă și absolvenți ai liceului pedagogic sau ai unei şcoli echivalente, cu specializarea educatoare care au urmat cursuri de educaţie timpurie în
cadrul proiectelor derulate de Ministerul Educaţiei cu terți, precum și absolvenți cu diplomă de licență, specializarea pedagogia învățământului preșcolar și primar sau absolvenți ai
programelor de masterat didactic, specializarea educație timpurie;

(13) Educatorii-puericultori din structura creșelor de stat care trec în coordonarea Ministerului Educației, începând cu anul școlar 2021-2022 pot ocupa, în următorii 4 ani, funcția de educator-puericultor, cu condiția îndeplinirii cerințelor specifice din Metodologia de recunoaștere și atestare a competențelor profesionale pentru ocuparea funcției de educator-puericultor, elaborată de Ministerul Educației.”

Art.II Salariile de bază ale funcțiilor specifice din creșe se vor stabili cu respectarea prevederilor art.28 alin.(1) și (2) și ale art.36 alin (2) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind
salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare.

Art.III (1) Toate creșele din sistemul public de stat, arondate unităților de învățământ preșcolar desemnate de inspectoratele școlare județene/al municipiului București, începând
cu anul școlar 2021-2022, precum și creșele din sistemul privat acreditat sau creșele construite și înființate de autoritățile administrației publice locale în cadrul unor proiecte cu finanțare europeană, care demarează activitatea cu antepreșcolarii în anul școlar 2021-2022, sunt considerate unități de învățământ acreditate prin efectul legii, la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă şi se supun prevederilor acestei ordonanţe de urgenţă.

(2) Creșele din sistemul privat autorizate să funcționeze provizoriu se supun prevederilor prezentei ordonanțe de urgență și parcurg procesul de acreditare conform prevederilor legale în vigoare.

Art.IV În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență:

a) Ministerul Educației înaintează Guvernului spre aprobare hotărârea privind Metodologia de organizare şi funcţionare a creşelor şi a altor unităţi de educaţie timpurie
antepreşcolară;

b) Ministerul Muncii și Protecției Sociale supune spre aprobare Guvernului proiectul de hotărâre pentru modificarea Hotărârii Guvernului nr. 867/2015 pentru aprobarea Nomenclatorului serviciilor sociale, precum şi a regulamentelor-cadru de organizare şi funcţionare a serviciilor sociale, cu modificările și completările ulterioare, în sensul
eliminării creșelor din Nomenclatorul serviciilor sociale.” ab24

Art.V. Legea nr.263/2007 privind înființarea, organizarea și funcționarea creșelor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 507 din 30 iulie 2007, cu modificările și
completările ulterioare, se abrogă la data intrării în vigoare a hotărârii Guvernului pentru aprobarea Metodologiei de organizare şi funcţionare a creşelor şi a altor unităţi de educaţie
timpurie antepreşcolară, prevăzute la art. IV lit.a).

Art.VI La data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, inspectoratele școlare județene/al municipiului București și conducerile unităţilor de învățământ preșcolar
desemnate de acestea vor lua toate măsurile necesare pentru reorganizarea rețelei școlare, cu sprijinul autorităţilor administraţiei publice locale, până la data de 1 octombrie 2021.

PRIM-MINISTRU
Florin-Vasile CÎȚU



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

ECONOMIE

Firmele de construcții vor rămâne fără facilităţile fiscale: cea mai importantă este legată de salarii. Care este motivul

Publicat

Firmele de construcții rămân fără facilități fiscale. PNRR nu mai permite mentinerea măsurilor aplicate din 2019.

Programul PNRR, prin care România poate lua 29 mld. euro de la Uniunea Europeană, va aduce şi anumite condiţii care trebuie îndeplinite de autorităţile de la Bucureşti.

Una dintre condiţii este legată de eliminarea facilităţilor fiscale din construcţii care au fost introduse de către PSD în 2019.

Cea mai importantă facilitate este legată de salariile plătite în construcţii: angajaţii au o reducere a contribuţiei de asigurări sociale de la 25% la 21,75% şi exceptarea de la plata contribuţiei la asigurărilor sociale de sanătate (10%) şi de la plata impozitului pe venit care este în cotă de 10%.

La schimb salariul minim brut în construcţii a crescut la 3.000 de lei de la 2.350 lei în restul economiei.

Aceste facilităţi au fost cuprinse în celebrera OUG/114.

Premierul Florin Cîţu şi-a exprimat de mai multe ori opoziţia faţă de această facilitate susţinând că „cum s-a creat aceea măsura din construcţii a creat numai probleme. Dacă susţii un sector creezi distorsiuni în restul economiei. Pentru companii această facilitate le-a uşurat factura de plată salarială, salariile din construcţii au crescut, dar bugetul a pierdut.”

Criză de forță de muncă în domeniul construcțiilor. Ar fi nevoie de încă 200.000 de muncitori

Creșterea prețurilor pentru materialele de construcții este dublată și de o criză a forței de muncă. În 2-3 ani va fi mai simplu să găsim un medic decât un instalator, spun constructorii.

Iar România trebuie să facă rapid rost de angajați în acest sector, dacă vrea să implementeze toate proiectele prinse în Programul Național de Redresare și Reziliență scrie digi24.ro

Pentru asta însă ar fi nevoie de încă 200.000 de muncitori în construcții, potrivit patronatelor din domeniu. Aceasta în condițiile în care sectorul se confruntă deja cu un deficit de circa 100.000 de angajați.

În prezent, pe şantierele din ţară lucrează circa 10.000 de muncitori din Asia, însă în viitor numărul acestora va crește dacă constructorii de la noi nu vor reuși să-i țină pe români în țară și să-i convingă pe tineri să se înscrie la facultățile de profil.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

VIDEO Iohannis a testat noul Duster la Pianu, în Alba. Cum intră un președinte de 1,92 metri într-o Dacia Spring Electrică

Publicat

Președintele Iohannis a testat noul Duster automatic și Dacia Spring Electrică, sâmbătă, la terenul de golf de la Pianu din județul Alba.

Iohannis a fost invitat să participe la festivitatea de premiere a Cupei Paul Tomiță la golf care s-a desfășurat pe terenul de la Pianu, eveniment susținut de grupul Dacia Renault.

Președintele și-a făcut apariția la eveniment, la ora 15,00, la volanul unei Dacia Spring Electrică.

Iohannis a condus mașina electrică de la ieșirea de pe autostrada Sibiu – Sebeș din zona Pianu de Jos până la terenul de golf ”Paul Tomiță”

După ce i-a salutat pe organizatori și pe participanți, președintele a făcut un test drive cu noua Dacia Duster cu cutie automată.

Ce spune Klaus Iohannis despre Dacia Duster

” Am urcat astăzi la volanul noului Duster, o mașină produsă în România, deja celebră în Europa.

Chiar și în condițiile pandemiei, am apreciat modul în care în industrie și în economie firmele s-au adaptat corespunzător pentru continuarea activităților în condiții de siguranță.

Știu că v-a fost greu tuturor tuturor…

Totuși unele probleme ale lanțului de aprovizionare și aici nu ma refer la componentele electronice și-au pus amprenta pe prima jumătate a acestui an.

Dacă luam exemplul Daciei Duster vânzarea a aproape două milioane de mașini în ultimii 12 ani reflectă poziția privilegiată în rândul preferințelor clienților.

Vă amintiți poate că în cadrul unei vizite anterioare la fabrica Mioveni am testat Dusterul și v-am spus că îmi place și cum arată și cum se simte la condus.

Am avut astăzi ocazia să conduc varianta facelift iar experiența a fost pe măsura așteptărilor.

Viitorul înseamnă mai mult atât pentru producători cât și pentru furnizori și am certitudinea că industria auto românească poate mai mult.”

Președintele a plecat de la Pianu la volanul unei Dacia Spring Electrică

După ceremonia de decernare a premiilor pentru câștigătorii turneului de golf de la Pianu, președintele a mai socializat câteva minute cu organizatorii și cu reprezentanții autorităților locale și județene, apoi a părăsit evenimentul tot la bordul unui autoturism Dacia Spring Electric.

Mașina a fost apoi lăsată în grija unui angajat al Dacia, în parcarea de la ieșirea spre autostrada  Sebeș – Sibiu, din zona Pianu de Jos.

Cum încape un președinte într-o Dacia Spring Electrică

Dacia Spring Electrică are o înălțime de 1,51 metri și o gardă la sol de 15 cm.

Președintelui Klaus Iohannis, la 1,92 metri înălțime, nu i-a fost prea ușor să intre în micuța mașină electrică Dacia Spring.

Cu toate acestea i-au fost de ajuns 21 de secunde pentru a se instala la volanul primului autoturism full electric produs de Dacia.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

VIDEO: Andrei Șerban din Alba Iulia a cântat ”Uite așa aș vrea să mor” la SuperStar România: Ce i-a impresionat pe jurați

Publicat

Andrei Șerban din Alba Iulia a participat sâmbătă seara la emisiunea ”SuperStar România” de la PRO TV.

Acesta a cântat la acordeon melodia ”Uite așa aș vrea să mor” a lui Gică Petrescu, dar și o melodie pentru o fată numită Maximiliana.

Tânărul din Alba Iulia a fost apreciat de jurații emisiunii pentru talentul său, dar și pentru atitudinea sa.

Toți cei patru jurați au votat cu ”DA” pentru a merge în etapa următoare.

Din juriu face parte și albaiulianul Marius Moga care s-a bucurat că a văzut în cadrul emisiunii participă și tineri din Alba Iulia.

Andrei este elev în clasa a X -a, la Liceul de Muzică și Arte Plastice „Regina Maria” Alba Iulia, la secția de jazz-muzică ușoară, profesor Stroia Cristina Maria.

A participat și la Vocea României Junior

Andrei a participat în trecut și la Vocea Romaniei Junior. Tânărul a fost primul și singurul copil din județul Alba care a participat la show-ul ProTV Vocea României Junior fiind ales în echipa celebrei INNA.

Andrei Șerban a urcat atunci pe scena încrezator și-a încântat pe antrenori cu interpretarea în limba engleza a piesei „Great balls of fire” și cu talentul sau de a canta la pian.

Deși nu s-a întors, Marius Moga, a flat și el în juriu, a spus despre Andrei că are toate șansele să devină un compozitor de succes.

Cântă de la șase ani

Andrei cântă de mic, prima apariție pe scenă fiind la vârsta de 6 ani, când a concurat la Mini Mega Star.

A urmat cursuri de canto muzică ușoară la Centrul de Cultură „Augustin Bena”, coordonat de profesoara Marinela Popa și, în paralel, cursuri de actorie la Palatul Copiilor din Alba Iulia, sub îndrumarea profesorului Teodora Mălin.

Familia îl susține în totalitate: mama, fratele mai mic Daniel și tatăl lui fac parte din staff-ul tehnic.

Visul lui Andrei este să facă o carieră muzicală internațională și să își compună singur piesele.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Mai multe postări pe Facebook au dus la un proces între un primar din Alba și un adversar politic. Ce s-a întâmplat

Publicat

Un primar din Alba a cerut în instanță ca un adversar politic să nu mai publice pe Facebook postări, video-uri cu trimitere la adresa sa, sau chiar  care să conțină numele său. 

Este vorba despre primarul din Șona, Florin Teodor Mărginean (PNL) și Gigel Nicola (președinte PSD Șona). Primarul a cerut ca instanța să îl oblige pe Gigel să nu mai posteze nimic pe Facebook despre el. 

Războiul dintre primar și șeful PSD, pare să fi început după alegerile locale din 2020.

În timpul procesului, primarul Mărginean a precizat că Gigel a început o campanie de denigrare după ce concubina acestuia, a candidat din partea PSD la șefia primăriei și a pierdut.

Mai exact, Gigel Nicola postează regulat pe Facebook, videoclipuri live și diverse postări legate de activitatea primarului, a aparatului Primăriei Șona, dar și a Primăriei.

Exemplu de postare

Acesta face video-uri pe un cont de Facebook intitulat ”Gigi Nicola” și le distribuie și pe un alt cont ”Bia Moon”.

Ce a cerut primarul Mărginean în instanță

”interzicerea pârâtului (n.r. Gigel Nicola) de a mai săvârși fapta ilicită împotriva reclamantului pană la soluționarea definitivă a litigiului pe fondul cauzei, prin:

– interzicerea postării oricărui discurs filmat/videoclip cu privire la reclamant;

– interzicerea publicării oricărui articol scris cu privire la persoana reclamantului precum și interzicerea menționării numelui acestuia în spațiul public;

– obligarea pârâtului (n.r. Gigel Nicola) la înlăturarea tuturor videoclipurilor și articolelor publicate pe Facebook referitoare la reclamant sau în care îi este menționat numele, întrucât îi este afectat grav dreptul la demnitate și la imagine”, se arată în motivarea instanței.

Primarul Marginean Florin Teodor

Mărginean a mai susținut că Gigel ”a început o reală campanie de denigrare împotriva sa, prin prezentarea unor fapte nereale. prin jignirea reclamantului, prin acuzații cu privire la săvârșirea unor infracțiuni și prin prezentarea distorsionată a unor evenimente în care a fost implicat cu scopul de a-l prezenta ca fiind o persoană coruptă, fără moralitate și onoare”, se mai arată în motivarea instanței.

Acesta a și prezentat câteva pasaje pe care adversaul său politic le-a spus în video-urile sale.

Ce a spus președintele PSD Șona pe Facebook – fragmente din motivarea instanței

”Călcați pe cadavre domn primar, călcați pe cadavre, faceți rău cât nici nu vă dați seama. Dar asta nu trebuie să vă spun eu ci eu n-am treabă cu politica, dar sunteți mizeria politicii din …îmi asum chestia asta până la capăt și înapoi.

Cum să avem atâția în două mandate, în al doilea mandat schimbați 3 secretari, niciunul nu vă convine, păi ce vreți măi fraților, vreți marionete pentru simplu fapt că secretaru a stat cu dreptatea, voi sunteți nebuni la cap, judecați, vă dați seama ce faceți?

Păi îi normal așa ceva, sau mă întreb ce face instituția prefectului, ce face Albu, ce face domnu” Roman, domnu” deputat Roman careva care l-ați adus în comună, ce face șefu d-voastră domn primar, știe ce faceți, ce abuzuri faceți aici?”, se arată în motivare.

Cum s-a apărat Gigel Nicola

Acesta a precizat că ”susține faptul că atacul său nu este la persoana sa ci o critică cu privire la activitatea desfășurată în calitate de primar, însă atrage atenția asupra faptului că prin discursurile pârâtului este acuzat de săvârșirea unor infracțiuni pentru care răspunderea este personală, este jignit, construiește povești și inventează ilegalități (fără ca vreo instituție competentă să se pronunțe în acest sens) pentru a convinge autorul că este o persoană coruptă, fără moralitate și onoare”, se arată în documentul citat.

De asemenea acesta a mai precizat că nu l-a atacat la persoană pe primarul Mărginean și toate atacurile au fost la adresa funcției pe care acesta o deține.

Ce a decis instanța

Acțiunea formulată de către primarul Mărginean a fost una de ”ordonanţă preşedinţială”. Mai exact, dacă magistrații consideră că sunt întrunite toate condițiile, decizia intră în vigoare de urgență.

”urgența măsurii solicitată a se lua pe această cale; caracterul vremelnic (provizoriu) al măsurii respective; neprejudecarea fondului prin luarea măsurii pe această cale, existența unei aparențe de drept în favoarea reclamantului”, sunt condițiile pentru emiterea ordonanței.

Deși în data de 18 august primarul a înaintat acțiunea de ordonanţă preşedinţială, acesta nu a deschis și un proces de fondul cauzei.

De asemenea, în linii mari instanța a precizat că Gigel în acuză pe Mărginean de săvârșirea unor fapte de natură penală, nu a adus dovezi în acest sens.

”Publicarea videoclipurilor și a unui comunicat reprezintă o acțiune ilicită, întrucât acuzațiile aduse în acestea nu au fost probate în niciun fel de autor, în sensul implicării reclamantului într-o activitate cu caracter penal”, se arată îm motivarea instanței.

” Publicarea unor informații defăimătoare nu poate fi în niciun fel justificată în raport de realitatea obiectivă, acestea fiind de natură să atragă suspiciuni cu privire la întreaga activitate desfășurată de reclamant, de natură să îi compromită în fața opiniei publice.

Faptul că atât reclamantul cât și pârâtul sunt oameni politici nu il scutește pe pârât să ofere o minimă bază factuală pentru acuzațiile aduse reclamantului”, se mai arată în motivarea instanței.

Însă, cererea primarului Mărginean nu a îndeplinit condițiile pentru emiterea unei ordonanțe preşedinţiale.

Drept urmare, în data de 7 septembrie, magistrații Judecătoriei Blaj au respins cererea primarului. De asemenea, în urmă cu câteva zile motivarea instanței a fost făcută public.

În urma respingerii cererii, primarul a făcut apel.

 

 

 

 

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate