Connect with us
Publicitate

Actualitate

De ce nu are România autostrăzi. Dîncu: incapacitate administrativă şi prea multe zone protejate. MĂSURI luate de Guvern

Publicat

autostrada sebes turda lucrari oct 2016_11România nu are autostrăzi din cauza ineficienţei cheltuirii banilor, dar şi pentru că sunt prea multe zone protejate. Reprezintă aproximativ 25% din suprafaţa ţării, ceea ce blochează dezvoltarea infrastructurii, consideră vicepremierul Vasile Dîncu. În această săptămână, Guvernul a aprobat măsuri de simplificare a mecanismelor de finanțare pentru proiectele de infrastructură de transport.

„Este incapacitatea administrativă, legată de modalităţile în care ne planificăm resursele şi controlăm modul în care se cheltuie banii din administraţie”, a spus Vasile Dîncu, întrebat la Digi24 despre motivul pentru care România are atât de puţine autostrăzi.

O altă problemă, în opinia sa, este numărul mare de arii protejate din România, care blochează dezvoltarea.

„Am construit zone protejate, vreo 25% din teritoriul României sunt zone protejate şi în aceste zone protejate se poate construi foarte greu. Credeam noi atunci şi autorităţile locale credeau în momentul respectiv că aceste zone protejate vor aduce finanţare de la UE sau din altă parte, dar deocamdată ne blocheaza dezvoltarea, inclusiv a unor tronsoane de autostradă”, a spus ministrul Dezvoltarii, la Digi 24.

Vezi şi FOTO-VIDEO: AUTOSTRADA Sebeş-Turda. Zeci de stâlpi de electricitate aflaţi pe traseul şoselei rapide, motiv de întârziere a lucrărilor

Citeşte şi FOTO: O nouă descoperire arheologică pe traseul Autostrăzii Sebeș-Turda. Mormânt roman şi bijuterii din aur, găsite pe Lotul 1

Ministrul Transporturilor, Sorin Buşe, a declarat, vineri, la Braşov, că în 2017 vor fi construiţi 150 de kilometri de autostradă, „de zece ori mai mulţi” decât în acest an, amintind de tronsoanele Lugoj-Deva (cu termen 15 decembrie pentru lotul II), Sebeş-Turda, Suplacu de Barcău-Borş.

Citeşte şi Imagini aeriene: AUTOSTRADA Sebeș – Turda. Stadiul lucrărilor, în octombrie, pe loturi. Date actualizate de CNAIR

“Vom face eforturi mari ca să nu mai existe întârzieri pe viitor. De exemplu, la licitatii nu vom mai impune un termen clar, ci un interval, de exemplu, între un an pentru firmele care lucrează foarte bine şi 18 luni pentru constructorii mai putin eficienţi. La licitaţie vor avea câştig de cauză cei care vor oferi cel mai scurt termen”, a spus ministrul Sorin Buşe.

La categoria autostrăzi prioritare în următorii ani, ministrul a amintit tronsoane de mai mult de 500 km de autostradă: Târgu Neamţ – Iaşi -Ungheni, Craiova – Piteşti, Comarnic – Braşov.

Măsuri de simplificare a mecanismelor de finanțare pentru proiectele de infrastructură de transport

Guvernul a aprobat în 16 noiembrie o ordonanţă de urgenţă cu măsuri pentru simplificarea mecanismelor de finanţare pentru autostrăzi şi alte proiecte de infrastructură de transport. Va fi creat un mecanism ce permite decontarea proiectelor fazate în cadrul Programului Operațional Infrastructură Mare (POIM) din fonduri europene în valoare de 500 de milioane de euro. Aceste proiecte fazate se află în curs de implementare (exemple: Autostrada Sebeș – Turda, Autostrada Lugoj – Deva). Legislația actuală nu a inclus un astfel de mecanism.

O altă măsură vizează evitarea blocajelor în procesul de decontare a sumelor alocate din bugetul de stat pentru lucrări de infrastructură: constructorii vor putea justifica sumele cheltuite din avansul pentru lucrări la finalul execuției lucrărilor, și nu la finalul anului calendaristic, așa cum se proceda până acum.

Birocrația pentru decontarea facturilor către constructori va fi simplificată: plățile către aceștia vor putea fi efectuate pe măsură ce lucrările avansează. Sumele pentru plata constructorilor vor fi transferate din bugetul de stat la începutul fiecărui trimestru, iar companiile beneficiare vor deconta cheltuielile constructorului în momentul prezentării facturilor pentru decontare, și nu ulterior. Se reduc astfel duratele de plată a facturilor către constructori.

Vezi şi LUCRĂRI OPRITE pe Lotul 2 al Autostrăzii Sebeș-Turda. Firmele subcontractate de AKTOR SA sunt neplătite din 15 iulie

Auditul de siguranță rutieră va fi modificat astfel încât să permită deschiderea circulației pe tronsoanele finalizate, imediat după recepția lucrărilor. În prezent, acest proces poate dura până la 90 de zile de la terminarea proiectului.

Vor fi încheiate contracte de performanță, în cazul companiilor CNAIR și CFR SA, condiționalitate ex-ante a României, pentru a facilita accesarea fondurilor structurale în sectorul de transport. În acest fel, companiile vor duce la bun sfârșit proiectele stabilite și finanțate din fonduri structurale, fără a putea fi influențate de orice alți factori.

Va fi posibilă încheierea de parteneriate între Ministerul Transporturilor și autoritățile publice locale pentru a realiza documentații tehnico-economice (studii de fezabilitate și proiecte tehnice de execuție), pe cheltuiala acestora, care sunt necesare pentru implementarea variantelor ocolitoare și a legăturilor reședințelor de județ la autostrăzi și/ sau drumuri expres. Aceasă măsură va stimula implicarea autorităților locale în implementarea proiectelor de infrastructură de transport și va accelera ritmul implementării proiectelor de infrastructură la nivel local.

surse: hotnews.ro, digi24.ro, news.ro, gov.ro

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate