Actualitate
Din 2016: Impozite majorate şi de 20 de ori pentru cei care au sediu de firmă acasă. Care vor fi taxele pentru locuințele folosite în scop comercial, potrivit noului Cod Fiscal
Din 2016, sistemul de impozitare a proprietăților imobilire va fi modificat substanțial, odată cu intrarea în vigoare a noului Cod fiscal. Impozitul pe clădiri se va calcula astfel în funcție de destinația clădirii, adică rezidențială sau nerezidențială, și nu în functie de deținătorul ei (persoana fizică sau persoană juridică), cum se întâmplă în prezent. Schimbarea modului de impozitare va duce la creșterea și de până la zece ori a taxelor pentru persoanele fizice ale căror locuințe sunt folosite în scopuri comerciale și nu pentru locuit.
Prin urmare, pentru sute de mii de apartamente de locuit folosite de firme şi PFA din ţară drept sediu, taxele ar putea creşte şi de 20 de ori. Contribuabilii aflaţi în această situaţie trebuie să depună declaraţie la finanţe până în 29 februarie 2016. Sunt şi cazuri exceptate de la această obligaţie.
În cazul clădirilor cu destinaţie mixtă – de locuit şi scop economic – impozitul se calculează în funcţie de suprafeţele pentru cele două activităţi. Dacă aceste suprafeţe nu pot fi evidenţiate distinct, se aplică impozitul ca pentru imobile rezidenţiale, adică apropiat celui actual, cu condiţia ca în locaţia respectivă să fie doar sediu social, fără activitate. În situaţia în care cheltuielile sunt trecute pe agentul economic, impozitul poate creşte de 20 de ori.
Pentru clădirile nerezidenţiale, creşterile de impozit sunt între 0,2% şi 1,3%. În plus, valoarea impozabilă pentru clădirile nerezidenţiale va fi stabilită pe baza unui raport de evaluare. În lipsa acestuia, cota urcă la 2%.
Modificări din noul Cod Fiscal privind impozitele pe clădiri
Orice persoană care are în proprietate o clădire situată pe teritoriul României datorează anual un impozit, care se achită în contul bugetului local al comunei, orașului, municipiului sau sectorului (pentru Municipiul București) în care este amplasată respectiva clădire. Potrivit reglementărilor noului Cod fiscal, impozitul pe clădiri se va calcula în funcție de destinația proprietății, rezidențială sau nerezidențială, și nu în funcție de statutul proprietarului care deține imobilul (persoana fizică sau juridică), așa cum se întâmplă în prezent.
Astfel, începând cu anul viitor, persoanele fizice care plătesc în prezent aceleași impozite, indiferent de scopul în care este utilizat imobilul, vor datora mai mulți bani la bugetul de stat. Este vorba de persoanele fizice care dețin clădiri nerezidențiale, folosite în scop economic, precum sedii de firme, spații comerciale sau clădiri de birouri, care vor plăti dublu sau chiar de zece ori mai mult pentru impozit decât plătesc în momentul de față.
Ministerul Finanțelor explica anul trecut că, prin aplicarea unui calcul unitar pentru clădirile utilizate în scop nerezidențial atât de firme, cât și de persoane juridice, va fi promovat un tratament corect pentru mediul de afaceri, urmând a fi eliminat tratamentul fiscal discriminatoriu dintre persoanele fizice și juridice care folosesc o clădire în același scop, respectiv realizarea unei activități economice.
Impozitul datorat de persoanele fizice va fi calculat în funcție de destinația clădirii, din 2016.
În prezent, impozitul pe clădiri, în cazul persoanelor fizice, se calculează prin aplicarea cotei de impozitare de 0,1% la valoarea impozabilă a clădirii, indiferent de destinația acesteia.
Din anul viitor, însă, pentru clădirile rezidențiale și clădirile-anexă, impozitul se va calcula prin aplicarea unei cote cuprinse între 0,08% – 0,2% asupra valorii impozabile a clădirii. Cota va fi stabilită prin hotărâre a consiliului local.
Valoarea impozabilă a clădirii se va determina prin înmultirea suprafeței construite desfășurate a acesteia, exprimată în metri pătrați, cu valoarea impozabilă corespunzătoare, exprimată în lei/mp din tabelul prevăzut de Codul fiscal.
Valoarea impozabilă se va ajusta în funcție de rangul localității și zona în care este amplasată clădirea, prin înmultirea cu un coeficient de corecție.
Totodată, valoarea impozabilă a clădirii se reduce în funcție de anul terminării, astfel: cu 50% dacă are o vechime de peste 100 de ani, cu 30% dacă are o vechime între 50 și 100 de ani și scade până la 10% dacă are o vechime între 30 de ani și 50 de ani inclusiv.
Pentru clădirile nerezidențiale, impozitul se va calcula, din 2016, prin aplicarea unei cote cuprinse între 0,2 – 1,3% (în funcție de decizia consiliului local) asupra valorii:
– rezultată dintr-un raport de evaluare întocmit de un evaluator autorizat în ultimii 5 ani anteriori anului de referință;
– lucrărilor de construcții, în cazul clădirilor noi, construite în ultimii 5 ani anteriori anului de referință;
– clădirilor care rezulta din actul prin care se transferă dreptul de proprietate, în cazul clădirilor dobândite în ultimii 5 ani.
De asemenea, dacă valoarea clădirii nu poate fi calculată asupra uneia dintre aceste trei valori, cota de impozit va fi de 2% și se va aplica asupra valorii impozabile calculate ca pentru clădiri rezidențiale.
Pentru clădirile nerezidențiale aflate în proprietatea persoanelor fizice, utilizate pentru activități din domeniul agricol, impozitul pe clădiri se calculează prin aplicarea unei cote de 0,4% asupra valorii impozabile a clădirii. Pentru clădirile cu destinație mixtă, impozitul se va calcula prin însumarea impozitului pentru suprafața folosită în scop rezidențial cu cel pentru suprafața în scop nerezidențial.
Dacă cele două tipuri de suprafețe nu pot fi evidențiate distinct, impozitul se va datora ca pentru clădiri:
– rezidențiale, dacă este înregistrat un domiciliu fiscal și nu se desfășoară nicio activitate economică;
– nerezidențiale dacă este înregistrat un domiciliu fiscal la care se desfășoară activitatea economică, iar cheltuielile cu utilitățile sunt înregistrate în sarcina persoanei care desfășoară activitatea economică.
Conform noilor prevederi, impozitarea suplimentară a celor care dețin mai multe clădiri va fi eliminată. De asemenea, vor dispărea și prevederile actuale referitoare la majorarea impozitului pentru clădirile utilizate ca locuință a căror suprafata depășește 150 mp.
Actualul Cod fiscal prevede ca persoanele fizice care au în proprietate două sau mai multe cladiri datorează un impozit pe clădiri, majorat după cum urmează:
– cu 65% pentru prima clădire în afara celei de la adresa de domiciliu;
– cu 150% pentru a doua clădire în afara celei de la adresa de domiciliu;
– cu 300% pentru a treia clădire și următoarele în afara celei de la adresa de domiciliu.
În cazul deținerii a doua sau mai multe clădiri în afara celei de la adresa de domiciliu, impozitul majorat se determină în funcție de ordinea în care proprietățile au fost dobândite, așa cum rezultă din documentele ce atesta calitatea de proprietar, se precizează în legislația fiscală.
Pentru persoanele juridice, cota impozitului pe clădiri va fi:
– între 0,08% – 0,2% pentru clădirile rezidențiale;
– între 0,2 – 1,3% pentru clădirile nerezidențiale. În cazul clădirilor nerezidențiale folosite pentru activități din domeniul agricol, impozitul pe clădiri se va calcula prin aplicarea unei cote de 0,4% asupra valorii impozabile a clădirii.
– însumarea impozitului calculat pentru suprafața folosită în scop rezidențial cu cel pentru suprafața folosită în scop nerezidențial, în cazul clădirilor cu destinație mixtă.
O altă noutate pe care o aduce actul normativ se referă la impozitul aplicat clădirilor care nu au fost reevaluate.
Astfel, reglementările noului Cod fiscal prevăd o cotă de 5% pentru clădirile a căror valoare nu a fost actualizată în ultimii trei ani anteriori anului fiscal de referință. Noua valoare este cuprinsă între 10% și 20%.
Codul fiscal actual mai prevede pentru clădirile care nu au fost reevaluate în ultimii cinci ani anteriori anului fiscal de referință o cota de impozitare de 30% și 40%, măsură care nu se regăsește în prevederile noului cod.
Valoarea impozabilă a clădirilor deținute de persoane juridice va fi valoarea de la 31 decembrie a anului anterior celui pentru care se va datora impozitul și poate fi:
– ultima valoare impozabilă înregistrată în evidențele organului fiscal;
– valoarea rezultată dintr-un raport de evaluare întocmit de un evaluator autorizat;
– valoarea finală a lucrărilor de construcții, în cazul clădirilor noi, construite în cursul anului fiscal anterior;
– valoarea rezultată dintr-un raport de evaluare întocmit de un evaluator autorizat, în cazul clădirilor care sunt finanțate în baza unui contract de leasing financiar;
– valoarea clădirilor care rezultă din actul prin care se transferă dreptul de proprietate, în cazul clădirilor dobândite în cursul anului fiscal anterior;
– valoarea înscrisă în contabilitatea proprietarului clădirii și comunicată concesionarului, locatarului, titularului dreptului de administrare sau de folosință, după caz.
În prezent, Codul fiscal în vigoare prevede pentru persoanele juridice o cota de impozitare cuprinsă între 0,25% și 1,50%, indiferent de destinația clădirii, stabilită prin hotărâre a consiliilor locale sau a Consiliului General al Municipiului București, în cazul capitalei.
Mai precis, acum, impozitul pe clădiri se calculează prin aplicarea cotei de impozitare asupra valorii de inventar a clădirii. Aceasta este valoarea de intrare a clădirii în patrimoniu, înregistrata în contabilitatea proprietarului clădirii, conform prevederilor legale în vigoare.
În cazul unei clădiri a cărei valoare a fost recuperată integral pe calea amortizării, valoarea impozabilă se reduce, potrivit reglementărilor în vigoare, cu 15%.
Dăcă imobilul a fost reevaluat, conform reglementărilor contabile, valoarea impozabilă a acestuia este valoarea contabilă rezultată în urma reevaluării, înregistrată ca atare în contabilitatea proprietarului – persoana juridică.
Impozitul pe clădiri se plătește anual, în doua rate egale, până la datele de 31 martie și 30 septembrie, inclusiv. Pentru plata cu anticipație a impozitului pe clădiri, datorat pentru întregul an de către contribuabili, până la data de 31 martie a anului respectiv, se acordă o bonificație de până la 10%, stabilită prin hotărâre a consiliului local.
surse: avocatnet.ro, capital. ro
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News