Connect with us
Advertisement

Administrație

Din iulie devin obligatorii e-Factura și Radarul Mărfurilor. Ciucă: ne concentrăm atenția pe tot ce înseamnă evaziune fiscală

Publicat

Premierul Ciucă a anunțat că din iulie devin obligatorii e-Factura și Radarul Mărfurilor. Spune că atenția autorităților va fi concentrată pe tot ce înseamnă evaziune fiscală.

”Ne-am asumat ca, la nivelul colectărilor la buget prin instituțiile statului, cu preponderență prin ANAF, să asigurăm continuarea activității astfel încât să putem să avem o colectare cât mai eficientă.

Începând cu luna iulie, devin obligatorii e-Factura și Radarul Mărfurilor. Am discutat cu ministrul finanțelor, cu șeful ANAF – concentrăm toată atenția pe tot ceea ce înseamnă evaziunea fiscală și, în felul acesta, asigurăm un cadru de competitivitate cât se poate de corect și de onest.

Sunt măsuri pe care le-am asumat la nivel politic și pe care trebuie să le punem în aplicare la nivelul Executivului”, a declarat premierul Nicolae Ciucă, la începutul ședinței de Guvern de miercuri.

Radarul Mărfurilor

Radarul Mărfurilor este un sistem electronic integrat RO e-Transport de monitorizare a transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat.

”Sistemul va monitoriza în timp real deplasarea bunurilor cu risc fiscal ridicat pe teritoriul României, astfel: transportul bunurilor achiziţionate şi livrate intracomunitar, transportul bunurilor care fac obiectul operaţiunilor vamale, transportul bunurilor între douã locaţii situate pe teritoriul naţional”, potrivit Ministerului Finanțelor.

Sistemului RO e-Transport include module informatice de gestiune a transporturilor de bunuri, care vor genera coduri unice de înregistrare pentru fiecare transport, elemente de interconectare cu camere de luat vederi și alte dispozitive specifice de monitorizare a traficului rutier și componente software pentru analiza integrată a datelor.

Sistemul va utiliza date și informații deținute la nivelul instituțiilor sau autorităților publice cu atribuții în domeniul transportului rutier și va fi interconectat cu celelalte sisteme informatice existente la nivelul Ministerului Finanțelor, Agenției Naționale de Administrare Fiscală sau Autorității Vamale Române.

Astfel, va deveni obligatorie declararea anticipată a datelor aferente transporturilor intracomunitare, în funcție de tipul operațiunii, beneficiarului sau, după caz, furnizorului din România. Ele vor fi valabile o perioadă prestabilită de la data începerii transportului, iar sistemul va permite modificarea datelor declarate până la intrarea pe teritoriul național sau până la punerea în mișcare a vehiculului transportor.

Prin excepție, în cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat descărcate temporar pe teritoriul României, obligația declarării revine depozitarului.

Sistemul RO e-Transport va monitoriza modul în care TVA aferentă achizițiilor intracomunitare de bunuri este virată la bugetul de stat și reprezintă o evoluție firească a activității de prevenire a evaziunii fiscale cu TVA în domeniul comerțului intracomunitar, deoarece s-a constatat că verificarea mijloacelor de transport în timpul deplasării determină fiscalizarea veniturilor obținute din comercializarea bunurilor transportate, mai precizează ministerul.

Obligația declarării în sistemul RO e-Transport a datelor referitoare la transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat revine:

  • destinatarului înscris în declarația vamală de import, respectiv expeditorului înscris în declarația vamală de export, în cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul operațiunilor de import sau export, după caz;
  • beneficiarului din România în cazul achizițiilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat;
  • furnizorului din România în cazul tranzacțiilor interne sau a livrărilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat, după caz;
  • depozitarului în cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul tranzacțiilor intracomunitare aflate în tranzit, atât pentru bunurile descărcate pe teritoriul României spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri, cât și pentru bunurile încărcate după depozitare sau după formarea unui nou transport pe teritoriul național din una sau mai multe partide de bunuri.

Transporturile monitorizate

Categoriile de vehicule rutiere care fac obiectul monitorizării în sistemul Ro e-Transport (radarul măfurilor) sunt cele care au o masă maximă autorizată de minim 3,5 tone, încărcate cu bunuri cu risc fiscal ridicat cu o masă brută totală mai mare de 500 Kg sau o valoare totală mai mare de 10.000 lei, aferente cel puțin unei relații comerciale care face obiectul transportului.

Produsele cu risc fiscal ridicat sunt:

  • legume, plante, rădăcini și tuberculi, alimentare
  • fructe comestibile; coji de citrice sau de pepeni
  • băuturi, lichide alcoolice și oțet
  • sare; sulf; pământuri și pietre; ipsos, var și ciment
  • îmbrăcăminte și accesorii de îmbrăcăminte, tricotate sau croșetate
  • îmbrăcăminte și accesorii de îmbrăcăminte, altele decât cele tricotate sau croșetate
  • încălțăminte, ghetre și articole similare; părți ale acestor articole
  • fontă, fier și oțel.

Sancțiuni prin Radarul Mărfurilor

Declararea în Sistemul RO e-Transport a unor cantități diferite de cele care fac obiectul transportului de bunuri se pedepsește cu:

  • amendă de la 10.000 la 50.000 lei pentru persoane fizice
  • amendă de la 20.000 lei la 100.000 lei pentru persoane juridice

şi confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate.

Neprezentarea, de către conducătorul vehiculului de transport, la solicitarea autorităților ANAF sau Vamă, a documentelor ce însoțesc transportul de bunuri cu risc fiscal ridicat:

  • amendă de la 5.000 la 10.000 lei.

RO e-Factura

RO e-Factura este sistemul care permite 100% monitorizarea, analizarea și compararea costurilor pentru achizițiile publice, în timp real, potrivit Ministerului Finanțelor

Beneficii pentru administrația publică și pentru mediul privat:

  • oferă o imagine de ansamblu, în timp real, asupra execuției bugetare și în următoarea etapă, a tranzacțiilor în relația B2B;
  • contribuie semnificativ la reducerea fraudei TVA la nivel național, cât și în cadrul Uniunii Europene. Va reduce pierderile asociate cu evaziunea fiscală;
  • sistem interconectat cu celelalte sisteme deținute de statele membre ale U.E.
  • va asigura posibilitatea participării în procesul de achiziții publice a oricărei entități din oricare stat membru al Uniunii Europene
  • sistemul va oferi date în timp real, lucru care va conduce la eficientizarea procesului de colectare și, implicit, asigurarea necesității de investiții ale statului român
  • eficiență, predictibilitate și transparență în cheltuirea banilor de către instituțiile publice
  • va contribui la dezvoltarea mecanismului de verificare documentară (desk – audit – control ANAF – Antifraudă de la distanță) pentru acțiunile de conformare și prevenire
  • datele colectate prin acest sistem vor fi suport pentru analize predictive mai detaliate ale evoluției economice, identificarea asimetriilor din economie și implementarea unor politici fiscale pertinente care să asigure un cadru natural de dezvoltare al mediului de afaceri
  • elimină vulnerabilitățile vechiului sistem de facturare pe suport hârtie.

Controale ANAF

Șeful ANAF, Lucian Heiuș, a anunțat recent controale ample în domeniile cu risc ridicat de evaziune fiscală. În luna mai, echipe mixte de control verifică activitatea contribuabililor cu obligații fiscale ”semnificative, dar neachitate”.

Potrivit ANAF, în perioada 18-20 mai, s-au desfășurat controale la contribuabili care importă, achiziționează intracomunitar și desfășoară comerț cu legume-fructe în principalele centre angro din țară și la societăți care extrag nisip și pietriș (balastiere).

Inspectorii au aplicat sancțiuni în valoare de 2,9 milioane de lei (amenzi și confiscări), din care:

  • peste 500 de amenzi contravenționale în valoare de peste 2,8 milioane de lei
  • aprox. 100.000 de lei, sume confiscate în numerar.

Șase depozite au fost sigilate, iar marfă de cca. 2,3 milioane de lei a fost indisponibilizată. În cazul a nouă contribuabili activitatea a fost suspendată. Controalele au vizat fiscalizarea veniturilor, inclusiv prin dotarea și utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale acolo unde exista această obligație legală, existența documentelor justificative pentru bunurile destinate comercializării, dar și a formelor legale pentru încadrarea în muncă a persoanelor care participau la activitatea comercială.

Principalele fapte constatate de inspectorii DGAF în timpul controalelor au fost legate de neînregistrarea veniturilor obținute din comercializarea mărfurilor, produse deținute fără documente justificative, desfășurarea activităților fără îndeplinirea condițiilor legale de declarare/autorizare.

surse: gov.ro, mfinante.ro, ANAF

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

1 Comentariu

1 Comentariu

  1. Padurea

    miercuri, 25.05.2022 at 20:55

    Lasati denumirile aiurea a unor masuri aiurea si puneti-va pe treaba serios! Daca v-ar duce mintea, nu interesul, ati controla cum trebuîe, macar camioanele cu padurea furata si sa vedeti voi, acolo evaziune. Va bagati in joc ?

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement