Connect with us
Publicitate

ADMINISTRATIE

Din iulie devin obligatorii e-Factura și Radarul Mărfurilor. Ciucă: ne concentrăm atenția pe tot ce înseamnă evaziune fiscală

Publicat

Premierul Ciucă a anunțat că din iulie devin obligatorii e-Factura și Radarul Mărfurilor. Spune că atenția autorităților va fi concentrată pe tot ce înseamnă evaziune fiscală.

”Ne-am asumat ca, la nivelul colectărilor la buget prin instituțiile statului, cu preponderență prin ANAF, să asigurăm continuarea activității astfel încât să putem să avem o colectare cât mai eficientă.

Începând cu luna iulie, devin obligatorii e-Factura și Radarul Mărfurilor. Am discutat cu ministrul finanțelor, cu șeful ANAF – concentrăm toată atenția pe tot ceea ce înseamnă evaziunea fiscală și, în felul acesta, asigurăm un cadru de competitivitate cât se poate de corect și de onest.

Sunt măsuri pe care le-am asumat la nivel politic și pe care trebuie să le punem în aplicare la nivelul Executivului”, a declarat premierul Nicolae Ciucă, la începutul ședinței de Guvern de miercuri.

Radarul Mărfurilor

Radarul Mărfurilor este un sistem electronic integrat RO e-Transport de monitorizare a transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat.

”Sistemul va monitoriza în timp real deplasarea bunurilor cu risc fiscal ridicat pe teritoriul României, astfel: transportul bunurilor achiziţionate şi livrate intracomunitar, transportul bunurilor care fac obiectul operaţiunilor vamale, transportul bunurilor între douã locaţii situate pe teritoriul naţional”, potrivit Ministerului Finanțelor.

Sistemului RO e-Transport include module informatice de gestiune a transporturilor de bunuri, care vor genera coduri unice de înregistrare pentru fiecare transport, elemente de interconectare cu camere de luat vederi și alte dispozitive specifice de monitorizare a traficului rutier și componente software pentru analiza integrată a datelor.

Sistemul va utiliza date și informații deținute la nivelul instituțiilor sau autorităților publice cu atribuții în domeniul transportului rutier și va fi interconectat cu celelalte sisteme informatice existente la nivelul Ministerului Finanțelor, Agenției Naționale de Administrare Fiscală sau Autorității Vamale Române.

Astfel, va deveni obligatorie declararea anticipată a datelor aferente transporturilor intracomunitare, în funcție de tipul operațiunii, beneficiarului sau, după caz, furnizorului din România. Ele vor fi valabile o perioadă prestabilită de la data începerii transportului, iar sistemul va permite modificarea datelor declarate până la intrarea pe teritoriul național sau până la punerea în mișcare a vehiculului transportor.

Prin excepție, în cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat descărcate temporar pe teritoriul României, obligația declarării revine depozitarului.

Sistemul RO e-Transport va monitoriza modul în care TVA aferentă achizițiilor intracomunitare de bunuri este virată la bugetul de stat și reprezintă o evoluție firească a activității de prevenire a evaziunii fiscale cu TVA în domeniul comerțului intracomunitar, deoarece s-a constatat că verificarea mijloacelor de transport în timpul deplasării determină fiscalizarea veniturilor obținute din comercializarea bunurilor transportate, mai precizează ministerul.

Obligația declarării în sistemul RO e-Transport a datelor referitoare la transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat revine:

  • destinatarului înscris în declarația vamală de import, respectiv expeditorului înscris în declarația vamală de export, în cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul operațiunilor de import sau export, după caz;
  • beneficiarului din România în cazul achizițiilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat;
  • furnizorului din România în cazul tranzacțiilor interne sau a livrărilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat, după caz;
  • depozitarului în cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul tranzacțiilor intracomunitare aflate în tranzit, atât pentru bunurile descărcate pe teritoriul României spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri, cât și pentru bunurile încărcate după depozitare sau după formarea unui nou transport pe teritoriul național din una sau mai multe partide de bunuri.

Transporturile monitorizate

Categoriile de vehicule rutiere care fac obiectul monitorizării în sistemul Ro e-Transport (radarul măfurilor) sunt cele care au o masă maximă autorizată de minim 3,5 tone, încărcate cu bunuri cu risc fiscal ridicat cu o masă brută totală mai mare de 500 Kg sau o valoare totală mai mare de 10.000 lei, aferente cel puțin unei relații comerciale care face obiectul transportului.

Produsele cu risc fiscal ridicat sunt:

  • legume, plante, rădăcini și tuberculi, alimentare
  • fructe comestibile; coji de citrice sau de pepeni
  • băuturi, lichide alcoolice și oțet
  • sare; sulf; pământuri și pietre; ipsos, var și ciment
  • îmbrăcăminte și accesorii de îmbrăcăminte, tricotate sau croșetate
  • îmbrăcăminte și accesorii de îmbrăcăminte, altele decât cele tricotate sau croșetate
  • încălțăminte, ghetre și articole similare; părți ale acestor articole
  • fontă, fier și oțel.

Sancțiuni prin Radarul Mărfurilor

Declararea în Sistemul RO e-Transport a unor cantități diferite de cele care fac obiectul transportului de bunuri se pedepsește cu:

  • amendă de la 10.000 la 50.000 lei pentru persoane fizice
  • amendă de la 20.000 lei la 100.000 lei pentru persoane juridice

şi confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate.

Neprezentarea, de către conducătorul vehiculului de transport, la solicitarea autorităților ANAF sau Vamă, a documentelor ce însoțesc transportul de bunuri cu risc fiscal ridicat:

  • amendă de la 5.000 la 10.000 lei.

RO e-Factura

RO e-Factura este sistemul care permite 100% monitorizarea, analizarea și compararea costurilor pentru achizițiile publice, în timp real, potrivit Ministerului Finanțelor

Beneficii pentru administrația publică și pentru mediul privat:

  • oferă o imagine de ansamblu, în timp real, asupra execuției bugetare și în următoarea etapă, a tranzacțiilor în relația B2B;
  • contribuie semnificativ la reducerea fraudei TVA la nivel național, cât și în cadrul Uniunii Europene. Va reduce pierderile asociate cu evaziunea fiscală;
  • sistem interconectat cu celelalte sisteme deținute de statele membre ale U.E.
  • va asigura posibilitatea participării în procesul de achiziții publice a oricărei entități din oricare stat membru al Uniunii Europene
  • sistemul va oferi date în timp real, lucru care va conduce la eficientizarea procesului de colectare și, implicit, asigurarea necesității de investiții ale statului român
  • eficiență, predictibilitate și transparență în cheltuirea banilor de către instituțiile publice
  • va contribui la dezvoltarea mecanismului de verificare documentară (desk – audit – control ANAF – Antifraudă de la distanță) pentru acțiunile de conformare și prevenire
  • datele colectate prin acest sistem vor fi suport pentru analize predictive mai detaliate ale evoluției economice, identificarea asimetriilor din economie și implementarea unor politici fiscale pertinente care să asigure un cadru natural de dezvoltare al mediului de afaceri
  • elimină vulnerabilitățile vechiului sistem de facturare pe suport hârtie.

Controale ANAF

Șeful ANAF, Lucian Heiuș, a anunțat recent controale ample în domeniile cu risc ridicat de evaziune fiscală. În luna mai, echipe mixte de control verifică activitatea contribuabililor cu obligații fiscale ”semnificative, dar neachitate”.

Potrivit ANAF, în perioada 18-20 mai, s-au desfășurat controale la contribuabili care importă, achiziționează intracomunitar și desfășoară comerț cu legume-fructe în principalele centre angro din țară și la societăți care extrag nisip și pietriș (balastiere).

Inspectorii au aplicat sancțiuni în valoare de 2,9 milioane de lei (amenzi și confiscări), din care:

  • peste 500 de amenzi contravenționale în valoare de peste 2,8 milioane de lei
  • aprox. 100.000 de lei, sume confiscate în numerar.

Șase depozite au fost sigilate, iar marfă de cca. 2,3 milioane de lei a fost indisponibilizată. În cazul a nouă contribuabili activitatea a fost suspendată. Controalele au vizat fiscalizarea veniturilor, inclusiv prin dotarea și utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale acolo unde exista această obligație legală, existența documentelor justificative pentru bunurile destinate comercializării, dar și a formelor legale pentru încadrarea în muncă a persoanelor care participau la activitatea comercială.

Principalele fapte constatate de inspectorii DGAF în timpul controalelor au fost legate de neînregistrarea veniturilor obținute din comercializarea mărfurilor, produse deținute fără documente justificative, desfășurarea activităților fără îndeplinirea condițiilor legale de declarare/autorizare.

surse: gov.ro, mfinante.ro, ANAF

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

1 Comentariu

1 Comentariu

  1. Padurea

    miercuri, 25.05.2022 at 20:55

    Lasati denumirile aiurea a unor masuri aiurea si puneti-va pe treaba serios! Daca v-ar duce mintea, nu interesul, ati controla cum trebuîe, macar camioanele cu padurea furata si sa vedeti voi, acolo evaziune. Va bagati in joc ?

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.


Publicitate

ECONOMIE

Cât va crește inflația, cursul euro și numărul de salariați. Prognoza economică, actualizată de Guvern

Publicat

Guvernul a îmbunătăţit prognoza de creştere economică din acest an de la 2,9% la 3,5%, dar a majorat rata inflaţiei de la 9,7% la 12,9%; salariul mediu creşte cu 10,4%, dar în termeni reali scade cu 1,2%; cursul rămâne stabil, la 4,95 lei/euro.

Comisia Naţională de Prognoză a îmbunătăţit estimările de creştere economică din acest an de la 2,9% la 3,5% pe fondul unei evoluţii mai bune a economiei în prima parte a anului, scrie Ziarul Financiar.

PIB-ul în valoare nominală a fost majorat la 1.372,5 miliarde de lei.

Inflaţia va creşte la 12,9% în acest an, peste estimarea anterioară de 9,7%.

Deficitul comercial, adică diferenţa dintre exporturi şi importuri, se va majora la 32,3 miliarde de euro, un nivel total nesustenabil.

Exporturile ar urma să crească la 91,1 miliarde de euro, plus 22%, în timp ce importurile ar creşte la 123,4 miliarde de euro, plus 25,5%.

Soldul contului curent, care include deficitul comercial plus surplusul înregistrat pe partea de servicii, ar urma să atingă 22 de miliarde de euro, reprezentând 7,9% din PIB.

Cursul valutar este estimat la 4,95 lei/euro, evoluţie stabilă.

Numărul mediu de salariaţi ar creşte la 5,175 milioane.

Câştigul salarial mediu brut este estimat să crească cu 10,4% până la 6.157 lei/lună, iar câştigul net va ajunge la 3.838 lei/lună.

În termeni reali, câştigul mediu salarial va avea un minus de 1,2%.

sursă: Mediafax

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Încă o medalie de aur pentru David Popovici la Campionatul European de natație. Primul loc în finala de 200 de metri

Publicat

David Popovici a câștigat luni a două medalie de aur de la Campionatul European de Natație de la Roma. Înotătorul de 17 ani s-a impus în finala de la 200 metri liber.

Acesta a câștigat cursa cu timpul de 1,42:97 și a devenit campion european.

El a avut peste două secunde avans față de elvețianul Antonio Djakovic. Pe podium a mai urcat austriacul Felix Auboeck.

În urmă cu două zile, Popovici a câștigat medalia de aur în cursa de 100 de metri. Tot atunci, el a bătut recordul mondial și a devenit cel mai rapid înotător din lume.

sursă: Mediafax

Citeste mai mult
Publicitate

ADMINISTRATIE

Primăria Întregalde caută constructor pentru extinderea și modernizarea sediului instituției. O nouă licitație, lansată în SEAP

Publicat

Primăria comunei Întregalde caută un constructor pentru modernizarea și extinderea sediului instituției. Printr-o investiție de peste 410.000 de lei se urmărește, printre altele, reabilitarea interioară a unor încăperi, realizarea unei rampe de acces pentru persoanele cu handicap și a unei copertine. 

Primăria comunei Întregalde a lansat în 12 august o nouă licitație în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) pentru execuția lucrărilor de modernizare și extindere a clădirii primăriei. Reamintim faptul că licitația anterioară, lansată în 22 iulie, a fost anulată automat deoarece la data limită de depunere a ofertelor nu au existat ofertanți.

Valoarea totală estimată a investiției este de 419.169,16 de lei, fără TVA.

Potrivit caietului de sarcini, proiectul constă în modernizarea și extinderea sediului Primăriei Întregalde, cu scopul creeri unui cadru plăcut pentru activitățile angajaților unității administrativ teritoriale.

„Scăderea continuă a numărului de locuitori ai comunei este un factor care semnalizează necesitatea unor investiții imediate în creșterea calității vieții locuitorilor, respectiv atragerea turiștilor. O astfel de investiție este și modernizarea și extinderea clădirii primăriei comunei Întregalde, loc care poate servi întâlnirilor locuitorilor, în special al celor mai tineri, dar și un loc de primire a turiștilor, fie că au sosit cu mașinile sau cu bicicletele, care le pot lăsa în siguranță în parcarea propusă, pentru a descoperi pe jos cadrul natural și construit al comunei”, se mai precizează în caietul de sarcini.

Principalele lucrări vizează:

  • asigurarea respectării standardelor de confort, igienă și funcționalitate specifice instituțiilor publice administrative prin modernizare și extindere
  • îmbunătățirea procesului de exploatare în bune condiții a clădirii prin echiparea cu dotări necesare unei bune desfășurări a activității de administrare a teritoriului comunei
  • creșterea accesibilității persoanelor cu dizabilități la serviciile administrative prin realizarea unei rampe pentru accesul persoanelor cu handicap

Astfel, se propune modernizarea și extinderea clădirii Primăriei și reabilitarea interioară a unor încăperi.

Accesul principal la fațada sud-estică a clădirii este alcătuit mai multe trepte care vor fi acoperite de o copertină nou propusă.

În ceea ce privește accesibilizarea clădirii pentru persoanele cu handicap locomotor, se propune amenajarea unei rampe, respectiv a unei terase de legătură între cele două zone ale clădirii și montarea unei copertine cu structura din stâlpi și grinzi din lemn, care va acoperi terasa propusă.

Proiectul mai vizează înlocuirea pardoselilor, modernizarea finisajelor interioare, modernizarea tâmplăriilor interioare, montarea unui tavan fals din gips-carton și înlocuirea integrală a instalațiilor electrice.

Citeste mai mult
Publicitate

EDUCAȚIE

Tichete pentru elevi 2022: când pot fi depuse cereri pentru tichetele sociale de 500 de lei și care sunt condițiile

Publicat

În anul școlar 2022-2023, elevii din familii dezavantajate pot primi tichete educaționale pe suport electronic pentru rechizite și alte materiale școlare, în valoare de 500 de lei.

Cererile pentru aceste tichete se depun la începutul anului școlar.

De aceste tichete pot beneficia copiii din categoriile amintite, din învățământul preșcolar, primar și gimnazial.

În funcție de vârsta elevului, cererile se depun fie la primărie (în cazul preșcolarilor), fie la secretariatul unității de învățământ unde este înscris elevul (în cazul elevilor de clase primare și gimnaziu), potrivit edupedu.ro.

Într-un comunicat al Federației Naționale a Părinților se precizează că, “pentru preșcolari, cererile pentru stabilirea și acordarea sprijinului financiar trebuie depuse la primărie și se întocmesc de reprezentantul familiei și se înregistrează, împreună cu actele doveditoare privind componența familiei și a veniturilor, la primăria comunei sau orașului / sectorului din București unde locuiește familia.

Pentru elevi (ciclul primar și ciclul gimnazial), cererile pentru stabilirea și acordarea sprijinului financiar se întocmesc de reprezentantul familiei și se depun, împreună cu actele doveditoare privind componența familiei și a veniturilor, la secretariatul unității de învățământ unde este înscris elevul, în termen de 5 zile de la data începerii anului școlar, adică până pe 10 septembrie 2022″.

Inspectoratele școlare vor comunica Ministerului Educației lista beneficiarilor pentru anul școlar 2022-2023 până la data de 23 septembrie 2022.

La ce pot fi folosite tichetele educaționale

Materialele școlare ce pot fi achiziționate cu aceste tichete sunt rechizite necesare frecventării școlii: articole de papetărie, caiete, stilouri, articole pentru pictură, ghiozdane și alte articole necesare în școli și grădinițe, precum și articole de vestimentație necesare frecventării școlii și grădiniței.

Condiții pentru preșcolari

“Preșcolarii înscriși în învățământul de stat care îndeplinesc condițiile pentru obținerea sprijinului educațional acordat copiilor din familii defavorizate conform Legii nr. 248/2015 privind stimularea participării în învățământul preșcolar a copiilor provenind din familii defavorizate, cu modificările și completările ulterioare.

Legea nr. 248/2015 stabilește ca fiind familii defavorizate acele familii care au venitul lunar pe membru de familie de până la de două ori nivelul venitului minim garantat pentru o persoană singură (de două ori nivelul venitului minim garantat pentru o persoană singură înseamnă 298 lei).

La stabilirea venitului net lunar pe membru de familie, se iau în considerare toate veniturile pe care membrii acesteia le-au realizat în luna anterioară solicitării stimulentului educațional.

Cererile pentru stabilirea și acordarea sprijinului financiar se întocmesc de reprezentantul familiei și se înregistrează, împreună cu actele doveditoare privind componența familiei și a veniturilor, la primăria comunei, orașului, municipiului sau, după caz, a sectorului municipiului București în a cărei rază teritorială își are domiciliul sau reședința familia, în luna imediat următoare îndeplinirii condițiilor de acordare”, se arată în comunicatul de la Federația Națională a Părinților.

Condiții pentru elevi (clasele zero – VIII)

“Elevii înscriși în învățământul de stat, primar și gimnazial, care îndeplinesc criteriile de venit stabilite în Programul național de rechizite școlare, conform Legii nr. 126/2002.

Legea nr. 126/2002 stabilește că pot beneficia de acest sprijin elevii care se află în întreținere familiilor al căror venit mediu net lunar pe membru de familie, realizat în luna iulie a fiecărui an, este de maximum 50% din salariul de baza minim brut pe țară (salariul minim brut în 2022 este 2.550 RON, 50% reprezintă 1.275 RON).

La stabilirea venitului net lunar pe membru de familie, se iau în considerare toate veniturile pe care membrii acesteia le-au realizat în luna iulie a anului în care se face solicitarea.

Cererile pentru stabilirea și acordarea sprijinului financiar se întocmesc de reprezentantul familiei și se depun, împreună cu actele doveditoare privind componența familiei și a veniturilor, la secretariatul unității de învățământ unde este înscris elevul, în termen de 5 zile de la data începerii anului școlar (5 septembrie pentru anul școlar 2022-2023).

Prin familie se înțelege:

  • soț, soție și copiii aflați în întreținerea acestora, care locuiesc împreună;
  • bărbatul și femeia necăsătoriți, cu copiii lor și ai fiecăruia dintre ei, care locuiesc și se gospodăresc împreună, dacă aceasta se consemnează în ancheta socială;
  • persoana singură și copiii aflați în întreținerea acesteia și care locuiesc împreună cu aceasta

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Statistici T5

Parteneri Romania24.ro, Cluj24.ro, Ardeal24,ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Alba24.ro powered by Independent Media & More. Alba24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax