Connect with us
Publicitate

EDUCAȚIE

DOCUMENT: Ministerul Educației a ridicat nota minimă pentru bursele de merit ale elevilor. Reacția organizațiilor de elevi


Publicat

Ministerul Educației a modificat criteriile de acordare a burselor școlare. Ordinul de ministru a fost publicat marți seara în Monitorul Oficial. Criteriile de acordare a burselor au fost schimbate după 10 ani, iar ministerul a ridicat nota minimă pentru bursele de merit  și pentru bursele de studiu. Măsura a provocat reacții din partea organizațiilor de elevi.

Potrivit ordinului de ministru, începând din acest an bursele de merit se acordă din semestrul II al acestui an școlar pentru elevii cu medii peste 9,50, față de 8,50 cum era până acum.

Bursele de studiu vor fi acordate celor cu media între 7,50 și 9,50, în loc de 7,00-8,50, cum era pragul în ordinul precedent.

Potrivit Ordinului de Ministru, criteriile actuale se aplică din semestrul al II-lea al anului școlar 2021-2022, potrivit ordinului recent, lucru care face ca elevii să primească bursele pentru mediile obținute în perioada școlii cu prezență fizică din semestrul I.

DOCUMENT: Ordinul de Ministru prin care se modifică critteriile de acordare a burselor pentru elevi AICI: Ordin-criterii-burse-locale

Acordarea burselor pentru elevi devine obligatorie pentru autoritățile locale

În ordinul de ministru precedent formularea permitea autorităților locale să acorde sau nu burse elevilor, în funcție de cum votau consilierii locali. „Elevii de la cursurile cu frecvenţă din învăţământul preuniversitar de stat pot beneficia de burse acordate din sumele defalcate din unele venituri ale bugetului de stat”, prevedea ordinul vechi scrie edupedu.ro

În actualul act normativ formularea este diferită: „Elevii de la cursurile cu frecvență din învățământul preuniversitar de stat beneficiază lunar de burse de performanță, burse de merit, burse de studiu și burse de ajutor social, denumite în continuare burse”.

Bursele de performanță au, în mare, criterii de acordare neschimbate. A fost eliminat articolul care prevedea că „în perioada de acordare a bursei, elevii pot pierde bursa dacă nota la purtare într-un semestru este mai mică de 10”, fiind înlocuit cu „pot primi bursa doar elevii promovați”, deci un olimpic nu mai are condiția purtării exemplare sau neacumulării de absențe care pot duce la scăderea notei la purtare pentru a lua acești bani. Reamintim că recent cuantumul burselor de performanță s-a dublat.

Burse pentru elevi: Noile cuantumuri minime

  • 500 lei, pentru bursa de performanță,
  • 200 lei, pentru bursa de merit,
  • 150 lei, pentru bursa de studiu,
  • 200 lei, pentru bursa de ajutor social.

Reacția Consiliului Național al Elevilor: 730 000 de elevi din România rămân fără burse

Consiliul Naţional al Elevilor acuză printr-un comunicat ministerul că a masacrat bursele, că face economie pe spatele lor şi că privează zeci de mii de copii de la dreptul la educaţie. Elevii spun că vor protesta, dacă situaţia nu se schimbă până la începutul semestrului al 2-lea.

”Bursele elevilor, tăiate în mijlocul nopții!

Asociația Elevilor din Constanța (AEC), Asociația Elevilor din Bacău (AEBc), Asociația Vâlceană a Elevilor (AVE), Asociația Elevilor din București și Ilfov(AEBI) și Asociația Elevilor din Maramureș (AEM) și Asociația Elevilor din Timiș (AETm) consideră josnică tăierea burselor elevilor și solicită revocarea din funcție a lui Sorin Cîmpeanu!

Marți, 4 ianuarie a.c., a fost publicat în Monitorul Oficial Ordinul Ministerului Educației pentru aprobarea criteriilor generale de acordare a burselor elevilor. La nivelul ordinului, criteriile de acordare a bursei de merit sunt modificate, media necesară pentru a beneficia de bursa de merit fiind 9.5, în loc de 8.5, cum era anterior. Astfel, este tăiat numărul beneficiarilor de burse de merit, fiind afectați sute de mii de elevi din țară.

Astfel, 730.000 de elevi din România rămân fără burse. Dacă ar fi să rostim numele fiecărui elev condamnat de către Ministrul Sorin Cîmpeanu, ne-ar lua peste 8 zile, iar asta citind un nume pe secundă, fără a lua vreo pauză. Probabil, în următorii 4 ani, 730.000 de tineri vor părăsi România, dezamăgiți de eșecurile sistemului.

Ordinul a fost publicat peste noapte, din pix, fără a fi publicat vreun proiect pe site-ul Ministerului, fiind astfel încălcate în mod flagrant principiile transparenței decizionale prevăzute de Legea 52/2003. Astfel, Cîmpeanu dovedește că nu are respect nici față de elevi, nici față de legile țării.

Vom ataca în instanță ordinul, pentru a ne asigura că niciun elev nu va fi prejudiciat în urma unor ordine date peste noapte în mod ilegal!”, au transmis asociațiile de elevi din țară

Ce conține Ordinul de Ministru prin care sunt modificate criteriile de acordare a burselor pentru elevi

DOCUMENT: CRITERII GENERALE de acordare a burselor elevilor dinînvăţământul preuniversitar de stat

Capitolul I /Dispoziţii generale

Articolul 1: Elevii de la cursurile cu frecvenţă din învăţământul preuniversitar de stat pot beneficia de burse acordate din sumele defalcate din unele venituri ale bugetului de stat.

Articolul 2: Acordarea burselor menţionate la art. 1 reprezintă o formă de sprijin material, vizând atât protecţia socială, cât şi stimularea elevilor care obţin rezultate foarte bune la învăţătură şi disciplină.

Articolul 3

  • (1) Bursele se acordă din bugetele locale ale unităţilor administrativ-teritoriale de care aparţin unităţile de învăţământ preuniversitar, potrivit prevederilor art. 105 alin. (2) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011.
  • (2) Bursele se acordă în limita fondurilor aprobate cu această destinaţie.

Articolul 4

Cuantumul unei burse acordate din sumele defalcate din unele venituri ale bugetului de stat şi numărul acestora se stabilesc anual prin hotărâre a consiliului local, respectiv a consiliului judeţean/consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti.

Capitolul II Criterii generale de acordare a burselor

Articolul 5

Bursele de care pot beneficia elevii de la cursurile cu frecvenţă din învăţământul preuniversitar de stat, numite în continuare burse, sunt: burse de performanţă, burse de merit, burse de studiu şi burse de ajutor social.

Articolul 6

(1) Bursele de performanţă se acordă elevilor care se încadrează în cel puţin unul din cazurile următoare:

  • a) au obţinut locurile I, II sau III la etapele naţionale ale olimpiadelor şi concursurilor şcolare naţionale organizate de Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, denumit în continuare MECTS;
  • b) s-au calificat în loturile de pregătire organizate de MECTS pentru competiţiile internaţionale;
  • c) au obţinut locurile I, II sau III la etapele naţionale ale competiţiilor/concursurilor cultural-artistice, cu caracter sportiv sau cu caracter tehnico-ştiinţific, de nivel naţional, organizate de MECTS.

(2) Lista olimpiadelor şi concursurilor naţionale, precum şi lista competiţiilor/concursurilor pentru care se acordă bursele de performanţă menţionate la alin. (1) va fi actualizată şi va fi făcută publică de MECTS, anual, până la data de 1 octombrie.

(3) Bursele de performanţă obţinute în baza prevederilor alin. (1) se acordă pe perioada anului şcolar următor celui în care s-au obţinut rezultatele menţionate la alin. (1).

(4) În perioada de acordare a bursei, elevii pot pierde bursa dacă nota la purtare într-un semestru este mai mică de 10.

Articolul 7

Bursele de merit şi bursele de studiu se acordă elevilor de la cursurile cu frecvenţă din învăţământul preuniversitar de stat, în funcţie de rezultatele obţinute la învăţătură.

Articolul 8

(1) Bursele de merit se acordă elevilor care se încadrează în cel puţin unul din cazurile următoare:

  • a) au rezultate deosebite la învăţătură: au obţinut media generală de cel puţin 8,50 şi nota 10 la purtare în anul şcolar anterior, respectiv în primul semestru al anului şcolar, pentru elevii aflaţi în clasele de început ale învăţământului primar, gimnazial, liceal sau profesional;
  • b) au obţinut locurile I, II sau III la etapele judeţene ale olimpiadelor şi concursurilor şcolare naţionale organizate de MECTS;
  • c) au obţinut locurile I, II sau III la etapele judeţene ale competiţiilor/concursurilor cultural-artistice, cu caracter sportiv sau cu caracter tehnico-ştiinţific, de nivel naţional, organizate de MECTS.

(2) Bursele de merit obţinute în baza prevederilor alin. (1) lit. a) se acordă începând cu semestrul al II-lea pentru elevii aflaţi în clasele de început ale învăţământului primar, gimnazial, liceal sau profesional, respectiv începând cu semestrul I, pentru elevii aflaţi în celelalte clase ale învăţământului primar, gimnazial, liceal sau profesional.

Vezi și BACALAUREAT 2022: Modele de subiecte pentru examenul de BAC, publicate de Ministerul Educației

3) Lista elevilor care beneficiază de bursele de merit obţinute în baza prevederii alin. (1) lit. a) este revizuită semestrial, în funcţie de modificările intervenite în situaţia şcolară a elevilor.

(4) Lista olimpiadelor şi concursurilor naţionale, precum şi a competiţiilor/concursurilor cultural-artistice, cu caracter sportiv sau cu caracter tehnico-ştiinţific, pentru care se acordă bursele de merit menţionate la alin. (1) lit. b) sau lit. c) va fi actualizată şi va fi făcută publică de MECTS, anual, până la data de 1 octombrie.

(5) Bursele de merit obţinute în baza prevederilor alin. (1) lit. b) sau lit. c) se acordă pe perioada anului şcolar care urmează anului în care s-au obţinut rezultatele menţionate la alin. (1) lit. b) sau lit. c).

(6) În perioada de acordare a bursei, elevii pot pierde bursa dacă nota la purtare este mai mică de 10.

Articolul 9

(1) Bursa de studiu se acordă elevilor care provin din familii cu un venit lunar mediu pe membru de familie pe ultimele 3 luni cel mult egal cu salariul minim pe economie şi care îndeplinesc simultan condiţiile: au media generală peste 7,00 şi nota 10 la purtare în semestrul anterior celui în care se acordă bursa.

(2) Bursele de studiu sunt revizuite semestrial, în funcţie de modificările intervenite în veniturile nete lunare ale familiei şi în situaţia şcolară a elevilor.

Articolul 10

Bursele de studiu se acordă începând cu semestrul al II-lea, pentru elevii aflaţi în clasele de început ale învăţământului primar, gimnazial, liceal sau profesional, respectiv începând cu semestrul I, pentru elevii aflaţi în celelalte clase ale învăţământului primar, gimnazial, liceal sau profesional.

Articolul 11

Bursele de ajutor social se acordă elevilor, la cerere, în funcţie de situaţia materială a familiei sau a susţinătorilor legali.

Articolul 12

(1) Bursele de ajutor social se acordă la începutul anului şcolar şi sunt revizuite semestrial, în funcţie de modificările intervenite în veniturile nete lunare ale familiei. (2) Pot păstra bursa elevii promovaţi şi cu nota 10 la purtare.

Articolul 13

Bursele de ajutor social se acordă următoarelor categorii de elevi înscrişi la cursurile cu frecvenţă din învăţământul preuniversitar de stat:

  • a) orfani de ambii părinţi sau bolnavi de TBC şi care se află în evidenţa dispensarelor şcolare ori bolnavi de diabet, boli maligne, sindromuri de malabsorbţie grave, insuficienţe renale cronice, astm bronşic, epilepsie, cardiopatii congenitale, hepatită cronică, glaucom, miopie gravă, boli imunologice sau infestaţi cu virusul HIV ori bolnavi de SIDA, sau care suferă de poliartrită juvenilă, spondilită anchilozantă ori reumatism articular, handicap locomotor;

Vezi și EVALUARE NAȚIONALĂ 2022: Modele de subiecte pentru examenul de clasa a VIII-a, publicate de minister

Acordarea burselor pentru motive medicale se face pe baza certificatului eliberat de medicul specialist şi avizat de medicul de familie/medicul de la cabinetul şcolar;

  • b) elevi din mediul rural, care sunt şcolarizaţi într-o altă localitate, întrucât nu au posibilitatea să studieze într-o unitate de învăţământ din localitatea de domiciliu;
  • c) elevi proveniţi din familii care îndeplinesc în mod cumulat următoarele condiţii:1. nu realizează un venit net mediu lunar, pe ultimele 12 luni, pe membru de familie, mai mare de 50% din salariul minim net pe economie;

2. nu deţin terenuri agricole cu o suprafaţă mai mare de 20.000 mp, în zonele colinare şi de şes, şi de 40.000 mp, în zonele montane.

Articolul 14

Pentru obţinerea bursei de ajutor social, elevii majori sau părinţii/tutorii legal instituiţi/reprezentanţii legali ai elevilor minori depun la comisia de atribuire a burselor din unitatea de învăţământ, în termenul stabilit de aceasta, o cerere însoţită de acte care dovedesc dreptul de acordare a bursei de ajutor social.

Articolul 15

  • (1) Pentru determinarea venitului mediu net lunar pe membru de familie se vor depune acte doveditoare, în primele 10 zile lucrătoare ale fiecărui semestru.
  • (2) La stabilirea venitului mediu net lunar pe membru de familie, se iau în calcul toate veniturile cu caracter permanent realizate de membrii familiei, inclusiv alocaţia suplimentară pentru copii.

Articolul 16

(1) Bursa de ajutor social se poate acorda ocazional, o dată pe an, şi elevilor de la cursurile cu frecvenţă din învăţământul preuniversitar de stat, ale căror venituri nete lunare pe membru de familie nu depăşesc 75% din salariul minim net pe economie.

(2) Acordarea bursei de ajutor social ocazional se face pe baza documentelor doveditoare ale veniturilor, prevăzute la art. 13. (3) Cuantumul bursei de ajutor social ocazional trebuie să fie cel puţin egal cu cuantumul lunar al bursei de ajutor social.

Capitolul III Dispoziţii finale

Articolul 17

Bursele se acordă în fiecare an şcolar, pe perioada cursurilor şcolare, inclusiv pe timpul pregătirii şi susţinerii examenului de bacalaureat, examenului de certificare a calificării profesionale şi pe perioada pregătirii practice.

Articolul 18

  • (1) Un elev nu poate primi două burse simultan, dar are dreptul să opteze pentru cea cu valoare mai mare sau care se acordă pentru o mai mare perioadă de timp.
  • (2) Prin excepţie de la alin. (1), elevii care beneficiază de burse de studiu pot primi şi burse de performanţă sau burse de merit. (
  • 3) Elevii care se încadrează în prevederile alin. (2) şi care au dreptul să primească atât bursă de performanţă, cât şi bursă de merit, trebuie să opteze pentru una din acestea, putând să o aleagă pe cea cu valoare mai mare sau acordată pentru o perioadă de timp mai mare.

Articolul 19

Bursele de ajutor social se acordă şi pe perioada vacanţelor şcolare pentru elevii prevăzuţi la art. 13, în următoarele situaţii:

  • a) elevilor care au promovat anul şcolar sau celor care la sfârşitul anului şcolar sunt corigenţi la o singură disciplină de învăţământ şi au media anuală 10 la purtare;
  • b) absolvenţilor învăţământului gimnazial care fac dovada că au fost admişi în liceu/învăţământ profesional, cursuri cu frecvenţă, într-o unitate de învăţământ preuniversitar de stat; c) elevilor declaraţi repetenţi din motive medicale, dovedite prin documente medicale.

Articolul 20

(1) Criteriile specifice de acordare a burselor de performanţă, a burselor de merit, a burselor de studiu şi a celor de ajutor social se stabilesc anual în consiliile de administraţie ale unităţilor de învăţământ, în limitele fondurilor repartizate şi în raport cu integralitatea efectuării de către elevi a activităţilor şcolare. (

2) Nu pot constitui criterii de acordare/neacordare a burselor: religia, rasa, sexul, apartenenţa politică a elevului sau a familiei acestuia, apartenenţa la organizaţii legal constituite, studiile efectuate în străinătate, precum şi accesul la burse din alte surse.

Urmăriți știrile Alba24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

ADMINISTRATIE

Zona de dezvoltare economică din Alba Iulia, promisă de primarul Pleșa, trece în faza de consultare publică a PUZ-ului

Publicat

Zona de dezvoltare economică a municipiului Alba Iulia, care ar urma să se construiască în proximitatea Autostrăzii A10 Sebeș-Turda, anunțată de primarul Pleșa la jumătatea anului 2021, intră într-o nouă fază pe hârtie. 

Mai exact, primarul din Alba Iulia anunța în luna iulie a anului trecut că ”în curând vor fi scoase la licitație 13 loturi pentru investitori”, însă la început de 2022 abia s-a ajuns în faza de consultare publică pentru Planul Urbanistic Zonal (PUZ).

Zona economică aflată la stadiul de proiect pe hârtie a fost prezentată ca o posibilă locație de investiții pentru oamenii de afaceri, de către primarul Pleșa, la o întâlnire organizată de Ambasada Rusiei, la jumătatea lunii decembrie a anului 2021. 

În planșa expusă de primărie pentru consultare publică apar 26 de loturi pentru posibile investiții, cel mai mare dintre ele fiind în suprafață de peste 18.000 metri pătrați.

Reprezentații primăriei au anunțat că, de pe data de 25 ianuarie până pe 18 februarie 2022, cetățenii sunt invitați să meargă la avizierul instituției și să studieze documențatia expusă.

Apoi, cei care sunt interesați să discute pe baza documentelor expuse de primărie vor putea participa la dezbaterea publică. Dezbaterea publică va fi anunțată de primărie după ce vor trece cele 25 de zile de expunere a documentelor.

CITEȘTE ȘI: FOTO: Zonă de dezvoltare economică pe 340.000 mp la Alba Iulia, lângă Autostrada Sebeș-Turda. Anunțul primarului Gabriel Pleșa

Deși primarul Pleșa spunea că ”în curând vor fi scoase la licitație 13 loturi pentru investitori”, în realitate însă, potrivit chiar informațiilor furnizate de primărie, ar putea fi vorba despre ani întregi.

Potrivit unui răspuns al instituției la o solicitare a Alba24.ro, înainte de a concesiona sau vinde parcelele respective, primăria va realiza infrastructura (inclusiv utilitățile). Iar acest lucru este încă departe.

După ce va fi finalizat PUZ-ul, potrivit reprezentaților primăriei, pe parcursul anului 2022, trebuie fianlizați indicatorii tehnico-ecnomici, pentru realizarea infrastructurii în zona respectivă.

Abia apoi poate fi realizată infrastructura, fără de care nu se va face concesiunea.

De asemenea, reprezentanții administrației locale spun că prețurile de pornire pentru vânzarea sau concesionarea terenurilor se vor stabili conform pieței și vor fi supuse dezbaterii, în viitor.

CITEȘTE ȘI: ALBA IULIA: Zona de dezvoltare economică de pe centura municipiului, un vis îndepărtat. Precizările primăriei legate de termene

”Cel mai probabil o să alegem formula de concesionare a terenului pe o perioadă de aproximativ 3 ani, perioadă în care operatorul economic are dreptul de a demara investiția, iar la finalizarea acesteia având posibilitatea de a achiiționa terenul”, au răspuns aceștia.

Instituția nu a stabilit deocamdată condițiile exacte de selectare a companiilor care vor să investească în zonă.

Utilități

Utilitățile vor se vor realiza anterior concesiunii sau vânzării terenurilor.

Reprezentanții primăriei spun că ”orizontul de timp pentru finalizarea utilităților în zonă este anul 2023”.

”Orice început este greu și sunt conștient că așteptările sunt mari. Au trecut puțin peste 6 luni de la preluarea actualului mandat și știu că răbdarea multora se apropie de final.

Cu toții vrem să vedem proiecte duse la bun sfârșit, dar și proiecte noi, care să creeze plus valoare, locuri de muncă noi și un magnet pentru cei care își doresc să trăiască în Alba Iulia.

Pentru că acestea toate înseamnă dezvoltare! Iar o dezvoltare sănătoasă astăzi înseamnă sustenabilitate, coerență, eficiență și o latură puternică verde în orice proiect economic sau edilitar-urban”, a explicat primarul Gabriel Pleșa, când a făcut anunțul unei viitoare zone economice la Alba Iulia.

Primarul Pleșa a promovat zona economică din Alba Iulia, la o întâlnire organizată de Ambasada Rusiei în România

Deși este la stadiul de proiect pe hârtie, primarul Municipiului Alba Iulia a prezentat oportunitățile de investiții în oraș la o întâlnire organizată de Ambasada Rusiei la București. Întâlnirea a fost organizată de Ambasada Rusiei, chiar la începutul crizei militare de la granița cu Ucraina.

”Noi, la Alba Iulia, avem o zonă de dezvoltare economică şi am prezentat ce vrem să facem acolo. Orice investitor este bine venit. Nu mi s-a părut nimic ieşit din comun, mai ales că am fost şi la Ambasada Chinei şi am avut la Alba Iulia invitaţi ambasadorii Franţei, Elveţiei, Israelului“, a declarat primarul Gabriel Pleşa pentru „Adevărul“, după ce ziarele locale, dar și naționale au scris despre prezența primarului din Alba Iulia la întâlnirea respectivă.

În timpul discuției, ambasadorul rus i-a îndemnat pe cei prezenți ”să trateze în mod critic acuzațiile mincinoase, puse în circulație de mass-media de trend majoritar, mainstream, la adresa Rusiei despre unele intenții imaginare de a submina fundamentele democrației occidentale”.

Primarul Pleșa a declarat la un post TV că unul dintre reporterii care au scris despre participarea sa, la întâlnirea organizată de Ambasada Rusiei, a făcut o ”interpretare mizerabilă”.

PUZ cu o greșeală, postat pe site-ul primăriei

Pe site-ul primăriei, la categoria consultare publică, PUZ-ul postat conține o greșeală, un lot fiind trecut ca având o suprafață de peste 41.000 de metri pătrați.

Până la ora publicării articolului, greșeala nu a fost remediată.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

ACCIDENT rutier la Alba Iulia. O femeie din Sebeș a ajuns la spital după ce două mașini s-au lovit, pe strada Calea Moților

Publicat

Un accident rutier s-a produs marți după-amiaza în municipiul Alba Iulia, în zona Kaufland. O femeie din Sebeș a ajuns la spital după ce două mașini s-au lovit, într-o intersecție. 

Potrivit IPJ Alba, la data de 25 ianuarie 2022, în jurul orei 17.30, la intersecția străzilor Calea Moților cu Bayonne, un bărbat de 33 de ani, din Alba Iulia, în timp ce conducea un autoturism, a intrat în coliziune cu un autoturism, condus de o femeie, de 32 de ani, din Sebeș.

În urma accidentului, conducătoarea auto a suferit leziuni corporale ușoare și a fost transportată la spital.

Conducătorii auto au fost testați cu aparatul etilotest, rezultatele fiind negative.

Cercetările sunt continuate, sub aspectul săvârșirii infracțiunii de vătămare corporală din culpă.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

PERCHEZIȚII la două femei din Alba Iulia care au colindat o bătrână din Teiuș. Cum au lăsat-o fără bani și aurul din casă

Publicat

politie mascati

O tânără de 26 de ani și o femeie în vârstă de 68 de ani din Alba Iulia au fost identificate de polițiști fiind suspecte într-un furt comis în luna decembrie a anului 2021. 

Mai exact, cele două ar fi mers la o femeie de 75 de ani din Teiuș și i-au zis că vor să o colinde. În realitate, femeia le-a primit pe cele două în casă, și acestea i-au furat peste 2000 de lei și bijuterii de aur în greutate de aproape 90 de grame. 

Potrivit IPJ Alba, din primele cercetări, în seara zilei 6 decembrie 2021, cele două s-ar fi deplasat la domiciliul unei femei, de 75 de ani, din Teiuș, pretextând că o vor colinda.

Vârstnica le-ar fi primit în locuință, iar într-un moment de neatenție a acesteia, cele două femei i-ar fi sustras suma de 2.560 de lei și mai multe bijuterii din aur, cu o greutate de aproximativ 90 de grame.

Pe numele lor, poliţiştii au întocmit dosar penal pentru săvârşirea infracţiunii de furt, iar miercuri, 26 ianuarie, cu sprijinul polițiștilor Serviciului pentru Acțiuni Speciale au  efectuat o percheziție domiciliară, pe raza municipiului Alba Iulia.

Cercetările sunt continuate, pentru stabilirea întregii activități infracționale a celor două și recuperarea prejudiciului.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

ECONOMIE

Noi măsuri de sprijin pentru HoReCa. Ministerul Finanțelor pregătește un pachet de facilități fiscale pentru firmele din domeniu

Publicat

Ministerul Finanțelor propune măsuri pentru sprijinirea sectorului HoReCa. Sunt prevăzute modificări ale Codului Fiscal și de Procedură Fiscală.

Ministerul Finanțelor anunță că prelungește în anul fiscal 2022 scutirea de la plata impozitului specific datorat de operatorii economici din domeniul HoReCa pentru o perioadă de 180 de zile calculată de la data intrării în vigoare a ordonanței guvernamentale.

Concomitent s-a prevăzut și mecanismul de recalculare a impozitului specific datorat, în sensul scăderii acestei perioade din totalul de 365 zile ale anului fiscal.

Proiectul de act normativ mai prevede reglementări în privința comerțului online, flexibilizarea condițiilor de accesare a eșalonării la plată și reglementări ale unor dispoziții din Codul de procedură fiscală.

Modificări la Codul de procedură fiscală

  • Flexibilizarea condițiilor de accesare a eșalonării la plată prin crearea posibilității depunerii cererii de eșalonare și de către debitorii aflați în procedura insolvenței. Condiția este ca, până la data emiterii deciziei de eșalonare, aceștia să iasă din procedura de insolvență. Se creează posibilitatea acordării eșalonării la plată și pentru sumele pentru care s-a stabilit răspunderea, potrivit legislației privind insolvența și/sau răspunderea solidară. Măsura este necesară pentru redresarea contribuabililor care se află în dificultate financiară, pentru care eșalonarea la plată reprezintă un real sprijin.
  • Încetarea obligațiilor declarative pe perioada inactivității sau a suspendării activității pentru contribuabilii care au înscrisă în registrul comerțului mențiunea privind inactivitatea temporară sau au suspendată activitatea. Măsura are ca scop reducerea poverii administrative a contribuabililor care, în prezent, își mențin obligațiile declarative sau care pot obține un regim de declarare derogatoriu la cerere, cum este cazul profesiilor liberale.
  • Reglementarea expresă a modalității de restituire a impozitului pe dividende în cazul în care din regularizarea anuală a dividendelor distribuite parțial în cursul anului, potrivit art. 67 din Legea societăților nr. 31/1990, republicată, rezultă sume de restituit de la buget. Măsura este necesară pentru că, în prezent, Codul de procedură fiscală reglementează doar modalitatea de restituire a impozitului pe dividende în situația în care societatea efectuează distribuiri de dividende parțiale în cursul anului, dividendul și impozitul fiind achitate, fără ca textul să reglementeze și situația în care dividendul este distribuit, dar acesta nu este plătit și, pe cale de consecință, nu este plătit nici impozitul.
  • Reglementarea expresă a obligației de raportare (furnizare de informații) a contribuabililor/plătitorilor care oferă mijloacele necesare pentru facilitarea tranzacțiilor on-line (piață on-line, platformă, portal, alte mijloace). Măsura are scopul de a identifica și impozita persoanele fizice care comercializează produse în mediul on-line, fără a fi înregistrate ca plătitori de impozite și taxe și fără a declara veniturile obținute din această activitate. De asemenea, natura informațiilor, periodicitatea, precum și modelul declarațiilor se aprobă prin ordin al președintelui ANAF.

Modificări la Codul Fiscal

  • Instituirea obligației notarilor publici de declarare a tranzacțiilor din transferul dreptului de proprietate și al dezmembrămintelor acestuia situate sub plafonul neimpozabil de 450.000 lei. Măsura are în vedere situațiile în care contribuabilii persoane fizice nu au înregistrat în cartea funciară proprietățile imobiliare ca parte din patrimoniul afacerii și au declarat impozit pe venitul din transferul proprietăților imobiliare din patrimoniul personal, în condițiile în care aceștia erau obligați la plata impozitului pe venitul din activități independente. De asemenea, prin instituirea acestei obligații declarative se urmărește identificarea persoanelor fizice care efectuează tranzacții cu proprietăți imobiliare și care, cu toate că îndeplinesc criteriile pentru încadrarea în activitatea independentă, plătesc impozitul pe venit potrivit prevederilor art.111 din Codul fiscal. Astfel, în ambele situații prezentate, contribuabilii au beneficiat de deducerea din valoarea tranzacției a sumei neimpozabile prevăzută la art. 111 alin.(1) din Codul fiscal, fapt ce a condus la diminuarea impozitului datorat.
  • Modificarea prevederilor Codului fiscal în ceea ce privește autorizarea antrepozitelor fiscale, a destinatarilor înregistrați, a expeditorilor înregistrați și a importatorilor autorizați, în sensul că aceasta se va realiza de structurile de specialitate din cadrul Autorității Vamale Române, urmând ca stabilirea competențelor, procedurilor și condițiilor de autorizare a antrepozitelor fiscale, destinatarilor înregistrați, expeditorilor înregistrați, importatorilor autorizați să se realizeze prin ordin al ministrului Finanțelor, la propunerea președintelui Autorității Vamale Române.
  • Stabilirea unui nou termen-limită, respectiv 31 decembrie 2022, până la care operatorii economici care efectuează livrări de bunuri sau prestări de servicii prin intermediul automatelor comerciale ce funcționează pe bază de plăți cu cardul, precum și de acceptatoare de bancnote sau monede, după caz, au obligația de a dota automatele comerciale cu aparate de marcat electronice fiscale. Măsura este necesară pentru evitarea sancționării operatorilor economici care efectuează livrări de bunuri sau prestări de servicii prin intermediul automatelor comerciale, pentru nerespectarea obligației de a se dota cu aparate de marcat electronice fiscale, în condițiile în care obligația nu a putut fi adusă la îndeplinire din motive neimputabile acestora, precizează reprezentanții Ministerului Finanțelor.

sursă: Mediafax

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate