Connect with us
Advertisement

Administrație

Documente false, în implementarea de către CJ Alba a unui proiect pe fonduri UE. DNA a extins urmărirea penală

Publicat

Direcția Națională Anticorupție – Serviciul Teritorial Alba Iulia a extins urmărirea penală pentru folosirea, în implementarea de către Consiliul Județean Alba a proiectului „Incluziune socială și pe piața muncii prin întreprinderi sociale”, de documente false/inexacte. Procurorii au verificat modalitatea de stabilire a prețurilor de achiziție a echipamentului de lucru necesar laboratorului Copy Center Sebeș. Potrivit DNA, administratorii societăților ofertante necâștigătoare audiați în calitate de martori au negat participarea la procedura de achiziție.

Reamintim faptul că proiectul „Incluziune socială şi pe piaţa muncii prin întreprinderi sociale”, derulat în judeţul Alba din august 2010 până în iulie 2013, a avut ca obiectiv dezvoltarea unei reţele de servicii şi centre sociale pentru îmbunătăţirea oportunităţilor de ocupare a persoanelor cu nevoi speciale din judeţ. În acest sens, s-au amenajat centre comunitare în 5 oraşe din judeţ, pentru consilierea profesională şi integrarea persoanelor aflate în risc social şi 3 întreprinderi de economie socială pentru sprijinirea persoanelor vulnerabile şi cu dizabilităţi.

Citește și „Incluziune socială şi pe piaţa muncii prin întreprinderi sociale”: 5 centre comunitare şi 3 întreprinderi sociale pentru persoane vulnerabile

La data de 12 decembrie 2014, O. Z. a sesizat Direcția Națională Anticorupție – Serviciul Teritorial Alba cu privire la presupuse fapte de corupție săvârșite în implementarea proiectului finanțat din fondurile Uniunii Europene nr. 53560 și derulat de Consiliul Județean Alba, arătând că Întreprinderea Socială de Economie Socială Sebeș nu ar fi beneficiat în totalitate de fondurile alocate, iar echipamentele și aparatura achiziționate în cadrul proiectului ar fi fost supraevaluate.

Dosarul a fost înregistrat sub numărul 171/P/2015, prin Ordonanța din 28 mai 2015, fiind dispusă începerea urmăririi penale în rem cu privire la săvârșirea infracțiunilor de schimbarea fără respectarea prevederilor legale a destinației fondurilor obținute din bugetul general al Uniunii Europene sau din bugetele administrate de acestea ori în numele ei, prevăzută de art. 18(2) alin. 1 din Legea nr. 78/2000 și abuz în serviciu prevăzută de art. 13 din Legea 78/2000 raportat la art. 297 alin. 1 Cod penal.

Starea de fapt și analiza probatoriului

Pornindu-se de la aspectele sesizate, ancheta penală efectuată în cauză a verificat:

  • modul în care au fost cheltuite sumele de bani alocate Întreprinderii Sociale de Economie Socială Sebeș provenite din fondurile Uniunii Europene în cadrul proiectului „Incluziune socială și pe piața muncii prin întreprinderi sociale” implementat de Consiliul Județean Alba având ca obiect contractul POSDRU/84/6.1/S/53560
  • o eventuală supraevaluare a prețurilor echipamentelor achiziționate pentru această întreprindere, având în vedere susținerile denunțătorului potrivit cărora, spre sfârșitul perioadei de implementare a proiectului, Întreprinderea Socială Sebeș nu ar mai fi primit 26.000 lei, cu toate că această sumă ar fi trebuit să fie primită sub formă de produse birotice sau IT, cu privire la care nu ar putea să precizeze cu siguranță dacă au fost distribuite sau nu către întreprindere
  • echipamentele IT achiziționate de Consiliul Județean pentru întreprinderea Sebeș ar fi fost achiziționate la prețuri supraevaluate

Potrivit probatoriului, la data de 4 iunie 2010, Consiliul Județean Alba a încheiat cu Ministerul Muncii, Familiei și Protecției Sociale, prin Autoritatea de Management pentru Programul Operațional Sectorial „Dezvoltarea Resurselor Umane” contractul de finanțare POSDRU/84/6.1/S/53560, nr. E4337/04.06.2010 în vederea implementării proiectului „Incluziune socială pe piața muncii prin întreprinderi sociale”, pentru o finanțare nerambursabilă în valoare de 15.189.324,04 lei, solicitată prin cererea de finanțare nr. 53560 din 13.08.2009.

Obiectivul general al proiectului consta în crearea unui model funcțional integrat de economie socială și incluziune socială destinat sprijinirii persoanelor cu dizabilități și a celor vulnerabile, promovarea unor modele funcționale de economie socială, dezvoltarea unei rețele integrate de servicii sociale și crearea de întreprinderi sociale funcționale contribuind în mod direct la îmbunătățirea semnificativă a oportunităților de ocupare adaptate nevoilor specifice persoanelor cu dizabilități și a celor vulnerabile, înființarea și funcționarea de servicii sociale suport în centre comunitare sursă prin care se asigură suport pentru participarea socială și acces pe piața muncii pentru copii, tineri și adulți cu dizabilități sau aflați în risc social, înființarea și funcționarea a minimum trei întreprinderi sociale „Servicii de copiere și design computerizat – Sebeș”, „Servicii de curățenie și amenajare grădini și spații verzi – Alba Iulia” și „Fermă ecologică – Sâncrai”.

Pentru ca întreprinderea socială „Servicii de copiere și design computerizat – Sebeș” să fie funcțională au fost achiziționate echipamente IT și produse de birotică.

Potrivit DNA – Serviciul Teritorial Alba Iulia, având în vedere susținerile denunțătorului, au fost efectuate verificări cu privire la modalitatea de stabilire a prețurilor de achiziție a echipamentului de lucru necesar laboratorului Copy Center Sebeș în cadrul procedurii de achiziție derulată urmare a Referatului de necesitate nr. 40/I/17.03.2011 la care au participat Tomsoft SRL, Infodsc SRL și Info Grup SRL.

Procurorii susțin că probatoriul testimonial administrat în cauză și înscrisurile solicitate societăților participante la procedura de achiziție au furnizat date și indicii care conduc însă la suspiciunea rezonabilă cu privire la săvârșirea infracțiunii prevăzute de art. 18(1) alin. 1 din Legea 78/2000, în implementarea de către Consiliul Județean Alba a proiectului „Incluziune socială și pe piața muncii prin întreprinderi sociale” fiind folosite documente false/inexacte/incomplete, administratorii societăților ofertante necâștigătoare audiați în calitate de martori negând participarea la procedura de achiziție organizată urmare a Referatului de necesitate nr. 40/I/17.03.2011.

Procurorul de la Direcția Națională Anticorupție – Serviciul Teritorial Alba a dispus, în data de 2 aprilie 2018, extinderea urmăririi penale în rem cu privire la fapta de a folosi, în implementarea de către Consiliul Județean Alba a proiectului „Incluziune socială și pe piața muncii prin întreprinderi sociale”, documente false/inexacte, administratorii societăților ofertante necâștigătoare audiați în calitate de martori negând participarea la procedura de achiziție organizată urmare a Referatului de necesitate nr. 40/I/17.03.2011 – faptă prevăzută de art 18(1) alin (1) din Legea nr. 78/2000.

Potrivit art. 18(1) din Legea nr. 78/2000, folosirea sau prezentarea de documente ori declaratii false, inexacte sau incomplete, care are ca rezultat obtinerea pe nedrept de fonduri din bugetul general al Comunitatilor Europene sau din bugetele administrate de acestea ori în numele lor, se pedepsește cu închisoare de la 3 la 15 ani și interzicerea unor drepturi.

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement