Connect with us
Publicitate

EVENIMENT

EVALUARE NAŢIONALĂ: SUBIECTELE și BAREMUL la Limba română. Poezie de Minulescu, compunere despre empatie şi întâlnire cu un scriitor


Publicat

Luni, de la ora 9.00, aproximativ 3.000 de candidaţi din judeţul Alba au fost aşteptaţi să se prezinte la examenul scris de Limba şi literatura română, în cadrul Evaluării Naţionale 2014. Pentru această probă, a fost extrasă varianta de subiect numărul unu, care a cuprins o poezie a autorului Ion Minulescu şi cerinţe pe baza acesteia, compunere despre empatia dobândită prin lectură şi impresii în urma întâlnirii cu un scriitor contemporan. Vedeți mai jos subiectele și baremul de corectare.

Citește și: EVALUARE NAŢIONALĂ: SUBIECTELE şi BAREMUL la Matematică. Funcţii, volumul unei prisme drepte şi perimetrul unui triunghi echilateral

UPDATE: Din totalul de 3.032 de elevi înscriși la examen (3.000 din seria curentă și 32 din alte serii), au fost prezenți luni 2.917. Potrivit inspectorului școlar Dan Cherecheș, cei mai mulți dintre cei 115 absenți au fost înregistrați la Şcoala Gimnazială Săsciori şi Școala Gimnazială „Petru Pavel Aron” din Blaj.

Citește și Sesiunea 2015 de SIMULARE a examenului la EVALUARE NAŢIONALĂ, clasa a VIII-a, în perioada 23-25 februarie. MODELE de SUBIECTE

La subiectul I, elevii au primit un fragment din poezia “Rânduri pentru Anul nou”, de Ion Minulescu, pe baza căruia, la punctul A, au avut de rezolvat cinci cerinţe. La subiectul I.B, aceştia au avut de redactat o compunere în care să-şi prezinte opinia privind semnificaţia mesajului poeziei menţionate.

Al doilea subiect a prezentat un text non-literar, iar elevii au avut de scris despre empatia dobandită prin lectură. Au avut de rezolvat cinci cerinţe, referindu-se la acest text.

Punctul B de la al doilea subiect a fost o compunere din care să reiasă impresiile avute în urma unei întâlniri cu un scriitor contemporan, desfăşurate la şcoală.

SUBIECTELE LA LIMBA şi LITERATURA ROMÂNĂ – EVALUARE NAŢIONALĂ 2014:

Subiectul I (42 de puncte):

Citeşte cu atenţie textul

Bine-ai venit. An nou…

Bine-ai venit

De când te-aştept aproape-am şi albit…

Dar fiindcă-mi intri-n casa de ocară…

Nu te grăbi să intri pe furiş,

C-abia sosişi

Noroc că te-aşteptam deştept

Să te previu la timp, să fii atent,

Şi-n clipa marelui eveniment

Să-mi calci în casă cu piciorul drept (…)

Aşa de vreau!…

Te vreau la trup curat…neprihănit…

Şi tot aşa la suflet şi la minte (…)

An nou…

Ai auzit ce-ţi cer?

Nu-ţi cer să faci nimic în casa mea,

Mai mult decât ai face tu-ntr-a ta!… (…)

An nou!…

Fii nou de sus şi până jos!…

Copil al nimănui şi-al tuturor, (…)

Copil gălăgios…

Desfăşură-tencet de pe mosor…

Încet… cât mai încet… şi liniştit…

Şi fii atent ca nu care cumva

Să ţi se rupă firu-n casa mea!…

Bine-ai venti, An nou…

Bine-ai venit!….

(Ion Minulescu, “Rânduri pentru Anul nou”)

A. Scrie, pe foaia de examen, răspunsul pentru fiecare dintre cerinţele de mai jos:

1. Notează câte un sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor subliniate: fiindcă, cer, liniştit. (6 puncte)

2. Explică rolul virgulei în secvenţa: Bine-ai venit, An nou!… (6 puncte)

3. Precizează măsura primelor două versuri ale poeziei (6 puncte)

4. Menţionează două trăsături ale genului liric, prezente în textul dat (6 puncte)

5. Prezintă în 30-50 de cuvinte semnificaţia titlului poeziei (6 puncte).

B. Redactează o compunere de 150-250 de cuvinte în care să-ţi prezinţi opinia despre semnificaţia mesajului poeziei “Rânduri pentru Anul Nou” de Ion Minulescu (12 puncte).

În compunerea ta, trebuie:

–          să formulezi o opinie despre semnificaţia mesajului poeziei

–          să-ţi susţii opinia formulată prin două argumente potrivite, verificând textul dat

–          să ai un conţinut adecvat cerinţei

–          să respecţi precizarea referitoare la numărul de cuvinte.

Subiectul al II-lea (36 de puncte):

Citeşte, cu atenţie, textul:

Cărţile de ficţiune pe care le citim ne ajută să empatizăm cu cei din jur şi să ne adaptăm mai uşor în diverse situaţii de viaţă, arată cele mai recente studii psihologice.

În urma unei cercetări realizate de Universitatea York pe copii cu vârste cuprinse între 4 şi 6 ani, psihologii au observat că aceia care au fost expuşi mai mult timp la literatura pentru copii decât la desene animate televizate au o mai mare capacitate de empatie (…)

Implicarea în poveştile fictive din cărţi aduce informaţii noi despre viaţa socială, iar acest lucru este extrem de benefic în rândul copiilor, fiindcă le arată versiuni ale lumii din afara universului propriu.

Totodată, studiul relevă că volumele de ficţiune îl ajută pe cititor să se adapteze la viaţa socială mai mult decât o fac lucrările nonficţionale. Înţelegerea personajelor dintro naraţiune este, astfel, echivalentul cunoaşterii a diferitelor tipuri umane din viaţa reală. Când sunt scrise bine, romanele constituie în sine poveşti despre viaţă, care îl încurajează pe cititor să înţeleagă mai bine profunzimea experienţei umane. (Corina Zorzor, Empatia, o abilitate dobândită prin lectură, în adevărul.ro).

A. Scrie, pe foaia de examen, răspunsul pentru fiecare dintre cerinţele de mai jos:

1. Formulează câte un enunţ în care să precizezi următoarele aspecte din textul dat:

–          universitatea în cadrul căreia s-a realizat cercetarea menţionată în textul dat

–          categoria de copii cu o capacitate mare de empatie (4 puncte)

2. Scrie numele autorului şi titlul articolului din care este extras fragmentul dat (4 puncte)

3. Menţionează ce parte de vorbire este fiecare dintre cuvintele subliniate din secvenţa Cărţile de ficţiune pe care le citim ne ajută să empatizăm cu cei din jur şi să ne adaptăm mai uşor la diverse situaţii de viaţă, arată cele mai recente studii psihologice. (4 puncte)

4. Precizează funcţia sintactică a cuvintelor subliniate din secvenţa: În urma unei cercetări realizate (…) pe copii cu vârste cuprinse între 4 şi 6 ani, psihologii au observat că aceia care au fost expuşi mai mult timp la literatura pentru copii decât la desene animate televizate au o mai mare capacitate de empatie (…) (4 puncte)

5. Transcrie două propoziţii subordonate diferite din fraza următoare, precizând felul acestora: Când sunt scrise bine, romanele constituie în sine poveşti despre viaţă, care îl încurajează pe cititor să înţeleagă mai bine profunzimea experienţei umane. (4 puncte)

6. Construieşte o frază alcătuită din două propoziţii în care să existe o propoziţie subordonată predicativă, introdusă prin conjuncţia subordonatoare să. (4 puncte)

B. Redactează, în 80-50 de cuvinte, o scurtă naraţiune în care să prezinţi o întâmplare petrecută în timpul participării la o întâlnire organizată de şcoală, cu un scriitor contemporan (12 puncte).

În compunerea ta, trebuie:

–          să relatezi o întâmplare respectând succesiunea logică a evenimentelor;

–          să precizezi două elemente ale contextului spaţio-temporal;

–          să ai un conţinut adecvat cerinţei

–          să respecţi precizarea referitoare la numărul de cuvinte.

VEDEȚI AICI: Baremul de corectare Limba Română – Evaluarea Națională

După proba de limba română urmează proba scrisă la limba maternă, în 24 iunie şi matematică, pe 25 iulie.

Citeşte şi EVALUAREA NAȚIONALĂ 2014: Modele de teste pentru elevii claselor a VIII-a, publicate de Ministerul Educației

Testările la Evaluare Naţională sunt susţinute în 81 de centre de examen din judeţul Alba. Copii care au învăţat în şcoli cu mai puţin de 12 elevi (cazuri din mediul rural) vor merge la şcoli mai mari pentru a susţine examenele.

Calendarul Evaluării Naţionale 2014

Încheierea cursurilor pentru clasa a VIII-a: 13 iunie
Înscrierea la Evaluarea Naţională: 16 – 18 iunie
Limba si literatura română – proba scrisă: 23 iunie
Limba și literatura maternă – proba scrisă: 24 iunie
Matematică – proba scrisă: 25 iunie
Afişarea rezultatelor (până la ora 16.00): 27 iunie
Depunerea contestațiilor (orele 16.00 – 20.00): 27 iunie
Rezolvarea contestațiilor: 28 iunie – 30 iunie
Afișarea rezultatelor finale după contestaţii: 1 iulie

Evaluarea Naţională 2014 a început cu proba scrisă la Limba si literatura română, iar pe 1 iulie vor fi afișate rezultatele finale. Examenul este supravegheat video, atât în în sălile în care se descarcă subiectele, cât și în sălile în care se evaluează lucrările scrise.

Modul de calculare a mediei de admitere la liceu se schimbă de anul acesta. Dacă până acum, media celor patru ani de gimnaziu avea o importanţă de 50%, ponderea acesteia scade la 25%. În schimb, evaluarea naţională pentru liceu va avea un impact mai mare, adică 75%, faţă de vechea metodă de calcul cu 50%.

Citeşte şi ADMITERE la LICEU în judeţul Alba: Detalii despre înscrieri, medii şi locuri pentru anul şcolar 2014-2015

În judeţul Alba, sunt disponibile pentru anul şcolar viitor 3.276 de locuri la liceu, în 117 clase.

 



ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

1 Comentariu

1 Comment

  1. HumanityScience

    luni, 23.06.2014 at 15:41

    Nu am fost atenta la cerinta si la partea a II-a , la compunere am scris despre Ion Manolescu (avand in vedere ca prima poezie ii apartine lui, am fost indusa in eroare).
    Cat de grava este greseala si cam cat ar putea sa imi scada?

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

Atenţionare COD GALBEN de inundaţii în ALBA, până vineri dimineața. Este vizat bazinul hidrografic Arieș

Publicat

Hidrologii au emis joi o avertizare Cod Galben de inundaţii valabilă până vineri dimineața, la ora 07:00, pe râuri din bazinul hidrografic Arieș, în judeţele Alba și Cluj.

Fenomene vizate: scurgeri importante pe versanţi, torenţi, pâraie, viituri rapide pe râurile mici cu posibile efecte de inundaţii locale şi creşteri de debite şi niveluri cu posibile depăşiri ale Cotelor de Atenție.

Potrivit hidrologilor, ca urmare a precipitaţiilor înregistrate, a celor prognozate şi propagării, se pot produce scurgeri importante pe versanţi, torenţi, pâraie, viituri rapide pe râurile mici cu posibile efecte de inundaţii locale şi creşteri de debite şi niveluri cu posibile depăşiri ale Cotelor de Atenție (CA) pe râurile din bazinele hidrografice: Arieș – bazin superior și afluenți bazin mijlociu și  inferior, județele Alba și Cluj.

Fenomenele hidrologice periculoase se pot produce cu probabilitate și intensitate mai mare pe unele râuri mici din bazinul hidrografic al râului Iara.

 

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

„Odalisca”, pictură realizată de Sava Henția în anul 1882, exponatul lunii iulie la Muzeul municipal „Ioan Raica” din Sebeș

Publicat

Muzeul Municipal „Ioan Raica” Sebeș continuă proiectul „exponatul lunii”, pentru luna iulie propunând expunerea unei piese din colecția de artă a muzeului, respectiv pictura „Odalisca”, realizată de artistul plastic Sava Henția.

Exponatul lunii iulie, „Odalisca”, pictură realizată de Sava Henția, în anul 1882, ilustrează fascinația pe care artiștii europeni ai epocii au manifestat-o față de cultura și civilizația orientală. Odalisca, sau cadâna, era o femeie care servea într-un harem oriental, în pictura lui Sava Henția aceasta fiind reprezentată parțial nud, având pe cap o basma albastră și purtând un veșmânt de culoare violet deschis, cu falduri ample; pe frunte, în urechi, la gât, pe brațe și pe abdomen poartă bijuterii, formele pline emanând un senzualism reținut; alături este redată o vază cu flori, iar în fundal o draperie, dincolo de care se observă o clădire, parte a unui peisaj urban oriental.

Sava Henția (1848-1904) a fost pictor, grafician și muralist român, absolvent al Școlii de Belle Arte din București și al École Nationale Supérieure des Beaux-Arts de la Paris, cel mai important pictor pe care l-a dat zona Sebeșului. Opera sa numără peste 500 de lucrări, portrete, compoziții istorice, peisaje, naturi statice etc., dintre acestea 44 aflându-se în colecția de artă a Muzeului Municipal „Ioan Raica” Sebeș.

Proiectul „exponatul lunii” este organizat de Primăria Municipiului Sebeș, Centrul Cultural „Lucian Blaga” Sebeș și Muzeul Municipal „Ioan Raica” Sebeș.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Cum sunt anunțați utilizatorii de Facebook când au de-a face cu știri false. Conținutul, verificat de instituții independente

Publicat

Știrile false sunt semnalate de Facebook printr-un avertisment: ”Informații false. Conținut verificat de instituții independente de verificare a informațiilor” este mesajul care poate apărea în cazul distribuirii unei asemenea știri. 

Mai departe, este decizia utilizatorului dacă va continua să citească în continuare știrea respectivă sau filmarea. Acesta poate ignora avertismentul. De asemenea, poate verifica la rândul său de ce informația nu este adevărată, urmând linkul spre pagina explicativă.

”Ne-am angajat să luăm măsuri pentru combaterea răspândirii de știri false pe Facebook. Folosim atât revizuirea automată, cât și revizuirea efectuată de oameni, pentru a șterge conturile false, a promova o atitudine mai informată cu privire la receptarea știrilor și a suspenda stimulentele financiare acordate celor care postează conținut de tip spam.

În anumite țări, colaborăm și cu instituții terțe de verificare a informațiilor, care sunt certificate prin intermediul unei rețele internaționale non-partinice de verificare a informațiilor în vederea identificării și examinării știrilor false” au anunțat cei de la Facebook.

Cum se face combaterea răspândirii de știri false, potrivit reprezentanților rețelei de socializare:

Identificarea știrilor false: identificăm știrile care ar putea fi false folosind indicatori precum feedbackul primit de la persoanele de pe Facebook. De asemenea, instituțiile de verificare a informațiilor pot identifica și ele articole care necesită examinare.

Examinarea articolelor: instituțiile de verificare a informațiilor examinează articolele, verifică informațiile și evaluează acuratețea acestora.

Afișarea articolelor false mai jos în Noutăți: dacă o instituție de verificare a informațiilor evaluează un articol ca fiind fals, acesta va apărea pe o poziție inferioară în Noutăți. Astfel, se reduce semnificativ numărul de utilizatori care văd acel articol.

Luarea de măsuri împotriva celor care încalcă regulile în mod repetat: Paginilor și site-urilor web care distribuie știri false în mod repetat li se va reduce distribuția și nu li se va mai permite să facă publicitate.

Cum furnizezi informații suplimentare în cazul în care vezi știri false

Furnizarea de context suplimentar în legătură cu știrile false: când instituțiile de verificare a informațiilor scriu articole în care oferă mai multe informații despre un articol, vei vedea aceste articole în secțiunea Articole asociate, imediat sub articol, în secțiunea Noutăți.

Notificarea persoanelor care distribuie știri false: vei primi o notificare dacă încerci să distribui un articol sau dacă ai distribuit în trecut un articol care a fost evaluat ca fiind fals de către instituțiile de verificare a informațiilor.

Și administratorii de Pagini vor primi notificări în cazul în care distribuie articole evaluate ca fiind false.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Șosea cu trei benzi în zona industrială Ciugud. Tronson de 2 km din DJ107, reabilitat printr-o investiție de 4,5 milioane de lei

Publicat

Un tronson în lungime doi kilometri din drumul județean DJ 107, situat în zona industrială Ciugud, între Autostrada A10 și podul peste râul Mureș, va fi reabilitat și consolidat printr-o investiție de peste 4,5 milioane de lei, fără TVA.

Proiectul prevede, printre altele, suplimentarea cu o bandă de circulație pe o porțiune de 1,3 kilometri și amenajarea unei alei comune, atât pentru bicicliști cât și pentru pietoni, cu o lățime de doi metri. 

Consiliul Județean Alba a lansat recent în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) o licitație pentru servicii de proiectare și execuție a lucrărilor pentru obiectivul de investiții „Reabilitare si consolidare drum judetean DJ 107: Alba Iulia – DN 1 – Teleac – Hăpria – Straja – Berghin – Secășel – Cergău Mare – Veza – Blaj – Sâncel – Lunca Târnavei – Șona – Jidvei – Santamarie – Cetatea de Baltă – lim. jud. Mureș” (n.r. – tronsonul între Autostrada A10 și podul peste râul Mureș, aflat pe raza comunei Ciugud).

Valoarea totală estimată a contractului este de 4.574.182,95 de lei, fără TVA.

Potrivit caietului de sarcini, tronsonul din drumul județean DJ 107 ce face obiectul documentației este situat pe teritoriul administrativ al comunei Ciugud și se desfășoară de-a lungul zonei industriale a localității.

Acest tronson se află în apropierea viitoarei Autostrăzi 10 Sebeș – Turda și pornește de la intersecția denivelată cu autostrada. De asemenea, face legătura direct cu drumul național DN 1 (șoseaua de centură a municipiului Alba Iulia). Tronsonul are o lungime de 2,070 km și este cuprins între km 2+112 și km 4+182.

Din punct de vedere al structurii rutiere, sectorul se caracterizează printr-o structură rutieră suplă cu îmbrăcăminte asfaltică. Platforma are o lățime variabilă între 7 – 8 metri (parte carosabilă 6 m și acostamente variabile 0,5 – 1 m).

Din punct de vedere al defecțiunilor identificate predomină defecțiunile de structură (fisuri și crăpături, faianțări, făgașe), defecțiuni ale îmbrăcăminții rutiere (gropi, praguri, rupturi de margine), dar local mai sunt și defecțiuni de suprafață (suprafața șlefuită, suprafața cu ciupituri). Dispozitivele existente de colectare a apelor pluviale din zona drumului județean sunt alcătuite din șanțuri de pământ care în marea majoritate nu au continuitate.

Potrivit caietului de sarcini, starea tehnică a sectorului de drum județean DJ 107 este „rea”, motiv pentru care se propune reabilitarea acestuia.

Având în vedere că tronsonul de drum deservește și zona industrială limitrofă a municipiului Alba Iulia și a comunei Ciugud, care se află în plină dezvoltare, s-a adoptat soluția de suplimentare cu o bandă de circulație pe o porțiune de 1,3 kilometri, de la km 2+244 până la km 3+550.

Proiectarea și execuția lucrărilor de modernizare a tronsonului de drum județean DJ 107 impune asigurarea unei fundații din materiale granulare cu un strat de balast și piatră spartă, astfel încât grosimea minimă a stratului de fundație din materiale granulare  să asigure structura împotriva degradărilor datorate fenomenului de îngheț – dezgheț și o capacitate portantă corespunzătoare.

Carosabilul va fi realizat dintr-o structură rutieră elastică (cu îmbrăcăminte bituminoasă) obținută prin ranforsarea structurilor rutiere existente. Benzile de încadrare vor fi prevăzute cu aceiași structură rutieră ca și partea carosabilă.

 

Se vor executa rigole betonate și podețe tubulare pentru dirijarea apelor pluviale. În cadrul proiectului se vor realiza 3 podețe noi (diametru 1000 mm) și un podeț dalat. Pe porțiunea de drum modernizată se vor amplasa două stații de autobuz și se va amenaja o alee comună, atât pentru bicicliști cât și pentru pietoni, cu o lățime de 2 metri. Drumurile laterale se vor amenaja pe 25m cu aceeași structură rutieră ca și drumul principal. Se va asigura accesul la proprietăți prin același sistem rutier de pe drum.

Prin modernizarea drumului județean DJ 107 propus în cadrul proiectului, traficul care va fi preluat (trafic normal) va beneficia de condiții superioare de circulație, condiții care se vor concretiza într-o serie de avantaje sociale și economice precum:

  • îmbunătățirea accesului la spațiile de învățământ cât și a localnicilor la proprietăți
  • ameliorarea în conformitate cu standardele în vigoare a condițiilor de viață ale locuitorilor și ale activităților productive desfășurate în zona localităților  și eliminarea stării de stres
  • îmbunătățirea accesibilității și mobilității populației, bunurilor și serviciilor, care va stimula o dezvoltare economică durabilă
  • scurtarea timpilor de parcurs auto
  • sporirea siguranței circulației
  • reducerea poluării mediului prin reducerea noxelor și a zgomotului
  • condițiile de rulare corespunzătoare reduc uzura mijloacelor de transport și degradarea acestora
  • intervenții rapide ale echipajelor speciale (salvare, pompieri, poliție, etc.)

Potrivit studiului de fezabilitate, concluziile unui studiu de inundabilitate pentru grădinița din localitatea Ciugud recomandă executarea unui dig de apărare longitudinal, amplasat paralel cu drumul județean DJ 107, la cota de 222,20 metri. Zidul de protecție se va încastra pe de o parte în rambleul de la Autostrada A10 și pe cealaltă parte în rambleul podului de peste râul Mureș.

Potrivit proiectului, zidul va avea înălțimea cuprinsă între 1,5 și 3,3 metri și lungimea de 1.919 metri. Acesta ar urma să fie realizat printr-o investiție ulterioară.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate