Connect with us
Publicitate

Eveniment

EVALUARE NAŢIONALĂ: SUBIECTELE și BAREMUL la Limba română. Poezie de Minulescu, compunere despre empatie şi întâlnire cu un scriitor

Publicat

Luni, de la ora 9.00, aproximativ 3.000 de candidaţi din judeţul Alba au fost aşteptaţi să se prezinte la examenul scris de Limba şi literatura română, în cadrul Evaluării Naţionale 2014. Pentru această probă, a fost extrasă varianta de subiect numărul unu, care a cuprins o poezie a autorului Ion Minulescu şi cerinţe pe baza acesteia, compunere despre empatia dobândită prin lectură şi impresii în urma întâlnirii cu un scriitor contemporan. Vedeți mai jos subiectele și baremul de corectare.

Citește și: EVALUARE NAŢIONALĂ: SUBIECTELE şi BAREMUL la Matematică. Funcţii, volumul unei prisme drepte şi perimetrul unui triunghi echilateral

UPDATE: Din totalul de 3.032 de elevi înscriși la examen (3.000 din seria curentă și 32 din alte serii), au fost prezenți luni 2.917. Potrivit inspectorului școlar Dan Cherecheș, cei mai mulți dintre cei 115 absenți au fost înregistrați la Şcoala Gimnazială Săsciori şi Școala Gimnazială „Petru Pavel Aron” din Blaj.

Citește și Sesiunea 2015 de SIMULARE a examenului la EVALUARE NAŢIONALĂ, clasa a VIII-a, în perioada 23-25 februarie. MODELE de SUBIECTE

La subiectul I, elevii au primit un fragment din poezia “Rânduri pentru Anul nou”, de Ion Minulescu, pe baza căruia, la punctul A, au avut de rezolvat cinci cerinţe. La subiectul I.B, aceştia au avut de redactat o compunere în care să-şi prezinte opinia privind semnificaţia mesajului poeziei menţionate.

Al doilea subiect a prezentat un text non-literar, iar elevii au avut de scris despre empatia dobandită prin lectură. Au avut de rezolvat cinci cerinţe, referindu-se la acest text.

Punctul B de la al doilea subiect a fost o compunere din care să reiasă impresiile avute în urma unei întâlniri cu un scriitor contemporan, desfăşurate la şcoală.

SUBIECTELE LA LIMBA şi LITERATURA ROMÂNĂ – EVALUARE NAŢIONALĂ 2014:

Subiectul I (42 de puncte):

Citeşte cu atenţie textul

Bine-ai venit. An nou…

Bine-ai venit

De când te-aştept aproape-am şi albit…

Dar fiindcă-mi intri-n casa de ocară…

Nu te grăbi să intri pe furiş,

C-abia sosişi

Noroc că te-aşteptam deştept

Să te previu la timp, să fii atent,

Şi-n clipa marelui eveniment

Să-mi calci în casă cu piciorul drept (…)

Aşa de vreau!…

Te vreau la trup curat…neprihănit…

Şi tot aşa la suflet şi la minte (…)

An nou…

Ai auzit ce-ţi cer?

Nu-ţi cer să faci nimic în casa mea,

Mai mult decât ai face tu-ntr-a ta!… (…)

An nou!…

Fii nou de sus şi până jos!…

Copil al nimănui şi-al tuturor, (…)

Copil gălăgios…

Desfăşură-tencet de pe mosor…

Încet… cât mai încet… şi liniştit…

Şi fii atent ca nu care cumva

Să ţi se rupă firu-n casa mea!…

Bine-ai venti, An nou…

Bine-ai venit!….

(Ion Minulescu, “Rânduri pentru Anul nou”)

A. Scrie, pe foaia de examen, răspunsul pentru fiecare dintre cerinţele de mai jos:

1. Notează câte un sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor subliniate: fiindcă, cer, liniştit. (6 puncte)

2. Explică rolul virgulei în secvenţa: Bine-ai venit, An nou!… (6 puncte)

3. Precizează măsura primelor două versuri ale poeziei (6 puncte)

4. Menţionează două trăsături ale genului liric, prezente în textul dat (6 puncte)

5. Prezintă în 30-50 de cuvinte semnificaţia titlului poeziei (6 puncte).

B. Redactează o compunere de 150-250 de cuvinte în care să-ţi prezinţi opinia despre semnificaţia mesajului poeziei “Rânduri pentru Anul Nou” de Ion Minulescu (12 puncte).

În compunerea ta, trebuie:

–          să formulezi o opinie despre semnificaţia mesajului poeziei

–          să-ţi susţii opinia formulată prin două argumente potrivite, verificând textul dat

–          să ai un conţinut adecvat cerinţei

–          să respecţi precizarea referitoare la numărul de cuvinte.

Subiectul al II-lea (36 de puncte):

Citeşte, cu atenţie, textul:

Cărţile de ficţiune pe care le citim ne ajută să empatizăm cu cei din jur şi să ne adaptăm mai uşor în diverse situaţii de viaţă, arată cele mai recente studii psihologice.

În urma unei cercetări realizate de Universitatea York pe copii cu vârste cuprinse între 4 şi 6 ani, psihologii au observat că aceia care au fost expuşi mai mult timp la literatura pentru copii decât la desene animate televizate au o mai mare capacitate de empatie (…)

Implicarea în poveştile fictive din cărţi aduce informaţii noi despre viaţa socială, iar acest lucru este extrem de benefic în rândul copiilor, fiindcă le arată versiuni ale lumii din afara universului propriu.

Totodată, studiul relevă că volumele de ficţiune îl ajută pe cititor să se adapteze la viaţa socială mai mult decât o fac lucrările nonficţionale. Înţelegerea personajelor dintro naraţiune este, astfel, echivalentul cunoaşterii a diferitelor tipuri umane din viaţa reală. Când sunt scrise bine, romanele constituie în sine poveşti despre viaţă, care îl încurajează pe cititor să înţeleagă mai bine profunzimea experienţei umane. (Corina Zorzor, Empatia, o abilitate dobândită prin lectură, în adevărul.ro).

A. Scrie, pe foaia de examen, răspunsul pentru fiecare dintre cerinţele de mai jos:

1. Formulează câte un enunţ în care să precizezi următoarele aspecte din textul dat:

–          universitatea în cadrul căreia s-a realizat cercetarea menţionată în textul dat

–          categoria de copii cu o capacitate mare de empatie (4 puncte)

2. Scrie numele autorului şi titlul articolului din care este extras fragmentul dat (4 puncte)

3. Menţionează ce parte de vorbire este fiecare dintre cuvintele subliniate din secvenţa Cărţile de ficţiune pe care le citim ne ajută să empatizăm cu cei din jur şi să ne adaptăm mai uşor la diverse situaţii de viaţă, arată cele mai recente studii psihologice. (4 puncte)

4. Precizează funcţia sintactică a cuvintelor subliniate din secvenţa: În urma unei cercetări realizate (…) pe copii cu vârste cuprinse între 4 şi 6 ani, psihologii au observat că aceia care au fost expuşi mai mult timp la literatura pentru copii decât la desene animate televizate au o mai mare capacitate de empatie (…) (4 puncte)

5. Transcrie două propoziţii subordonate diferite din fraza următoare, precizând felul acestora: Când sunt scrise bine, romanele constituie în sine poveşti despre viaţă, care îl încurajează pe cititor să înţeleagă mai bine profunzimea experienţei umane. (4 puncte)

6. Construieşte o frază alcătuită din două propoziţii în care să existe o propoziţie subordonată predicativă, introdusă prin conjuncţia subordonatoare să. (4 puncte)

B. Redactează, în 80-50 de cuvinte, o scurtă naraţiune în care să prezinţi o întâmplare petrecută în timpul participării la o întâlnire organizată de şcoală, cu un scriitor contemporan (12 puncte).

În compunerea ta, trebuie:

–          să relatezi o întâmplare respectând succesiunea logică a evenimentelor;

–          să precizezi două elemente ale contextului spaţio-temporal;

–          să ai un conţinut adecvat cerinţei

–          să respecţi precizarea referitoare la numărul de cuvinte.

VEDEȚI AICI: Baremul de corectare Limba Română – Evaluarea Națională

După proba de limba română urmează proba scrisă la limba maternă, în 24 iunie şi matematică, pe 25 iulie.

Citeşte şi EVALUAREA NAȚIONALĂ 2014: Modele de teste pentru elevii claselor a VIII-a, publicate de Ministerul Educației

Testările la Evaluare Naţională sunt susţinute în 81 de centre de examen din judeţul Alba. Copii care au învăţat în şcoli cu mai puţin de 12 elevi (cazuri din mediul rural) vor merge la şcoli mai mari pentru a susţine examenele.

Calendarul Evaluării Naţionale 2014

Încheierea cursurilor pentru clasa a VIII-a: 13 iunie
Înscrierea la Evaluarea Naţională: 16 – 18 iunie
Limba si literatura română – proba scrisă: 23 iunie
Limba și literatura maternă – proba scrisă: 24 iunie
Matematică – proba scrisă: 25 iunie
Afişarea rezultatelor (până la ora 16.00): 27 iunie
Depunerea contestațiilor (orele 16.00 – 20.00): 27 iunie
Rezolvarea contestațiilor: 28 iunie – 30 iunie
Afișarea rezultatelor finale după contestaţii: 1 iulie

Evaluarea Naţională 2014 a început cu proba scrisă la Limba si literatura română, iar pe 1 iulie vor fi afișate rezultatele finale. Examenul este supravegheat video, atât în în sălile în care se descarcă subiectele, cât și în sălile în care se evaluează lucrările scrise.

Modul de calculare a mediei de admitere la liceu se schimbă de anul acesta. Dacă până acum, media celor patru ani de gimnaziu avea o importanţă de 50%, ponderea acesteia scade la 25%. În schimb, evaluarea naţională pentru liceu va avea un impact mai mare, adică 75%, faţă de vechea metodă de calcul cu 50%.

Citeşte şi ADMITERE la LICEU în judeţul Alba: Detalii despre înscrieri, medii şi locuri pentru anul şcolar 2014-2015

În judeţul Alba, sunt disponibile pentru anul şcolar viitor 3.276 de locuri la liceu, în 117 clase.

 

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

1 Comentariu

1 Comentariu

  1. HumanityScience

    luni, 23.06.2014 at 15:41

    Nu am fost atenta la cerinta si la partea a II-a , la compunere am scris despre Ion Manolescu (avand in vedere ca prima poezie ii apartine lui, am fost indusa in eroare).
    Cat de grava este greseala si cam cat ar putea sa imi scada?

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate