Educație
EVALUARE NAȚIONALĂ 2021 clasa a VIII-a: Modificări ale programei și subiectelor de examen, propuse de Federația Părinților
Federaţia Naţională a Părinţilor – EDUPART propune o serie de modificări ale programei pentru Evaluarea Națională 2021 – clasa a VIII-a. Sunt propuneri formulate în colaborare cu profesori de limba și literatura română.
Părinții cer eliminarea unor conținuturi din cerințele la Limba și literatura română și implicit modificări la subiectele de examen. Mai solicită ministerului publicarea în fiecare săptămână a câte trei teste de antrenament pentru elevi, potrivit edupedu.ro.
Propunerile EDUPART:
“Revizuirea Programei pentru susţinerea Evaluării Naţionale pentru absolvenţii clasei a VIII-a cu eliminarea unor conținuturi.
Citește și Modele de Subiecte la Evaluare Națională 2021. TOATE TESTELE de antrenament pentru examenul de clasa a VIII-a
Propunem să se elimine:
Tipuri de texte: textul dramatic şi arta spectacolului (autor, personaj dramatic; rolul indicaţiilor scenice; rolul dialogului; actori, decor, costume, lumini, muzică)
Tipare textuale de structurare a ideilor: explicative
Pronumele posesiv şi adjectivul pronominal posesiv. Folosirea corectă a pronumelor şi a adjectivelor pronominale: nehotărât, a adjectivului pronominal de întărire. Pronumele şi adjectivul pronominal negativ şi negaţia în propoziţie.
Realizări propoziţionale ale unor funcţii sintactice: completiva indirectă şi opoziţională, circumstanţiala de loc, de timp, de mod, cauzală, finală
Modificarea, completarea, ajustarea itemilor din subiectul pentru Evaluarea națională, astfel:
Subiectul 1 A:
Fiecare dintre itemii pentru exercițiile 1, 2, 3, 4, 5 să facă referire doar la unul dintre cele două texte – suport, întrucât căutarea informațiilor în ambele texte este mare consumatoare de timp (după cum am observat din aplicarea testului la clasă)
La itemul 9, solicitarea asocierii fragmentului de text – suport cu un alt text literar studiat sau citit ca lectură suplimentară să fie însoțită de posibilitatea asocierii cu o experiență de viață trăită de elev. Profesorii au dificultăți în a pregăti chiar elevii care sunt cititori deoarece programa nu prevede o listă de lecturi suplimentare grupate pe teme ce ar putea fi abordate la examen.
Subiectul 1 B:
Limitarea pe cât posibil a itemilor care vizează operarea cu noile conținuturi și cu noua terminologie gramaticală;
Precizarea prin explicație suplimentară a noii terminologii cu terminologia veche (exemplu: clitic/ neaccentuat)
Subiectul 2:
Editarea subiectului într-un format care să țină cont de particularitățile grafice ale scrisului de mână ale unui copil de 14 – 15 ani;
Formularea clară a baremului, astfel încât cele 12 puncte acordate pentru conținut să aibă o explicație clară. Majoritatea erorilor de la evaluare provin din insuficienta detaliere a baremului și din lipsa unor precizări privind abordarea subiectului
Revizuirea baremului, astfel încât cele 8 puncte acordate să nu conțină formulări reluate sau ambigue;
De asemenea, elevii noștri își exprimă îngrijorarea că nu se vor încadra fix în spațiul prevăzut. Sugerăm să existe precizarea că pot finaliza un răspuns la finalul testului, în cazul în care nu se încadrează în limita de spațiu.
Începând cu semestrul al doilea al acestui an școlar:
a. publicarea săptămânală a câte unui set de minim trei subiecte – model pentru Evaluarea Națională, care să conțină o diversitate de itemi care să acopere întreaga programă de Evaluare;
b. organizarea unei simulări a Evaluării Naționale în luna martie a acestui an școlar
c. emisiuni Teleșcoala
d. un compendiu de gramatică pentru uzul școlar (disponibil online)”.
Federația Națională a Părinților punctează că “elevii acestei generații nu au beneficiat niciodată la timp de manuale școlare, iar conținuturile programei pentru Evaluarea Națională și structura modelului pentru evaluare au fost publicate doar cu câteva luni înaintea susținerii evaluării. Astfel, elevii acestei generații de clasa a VIII-a se află într-o situație de discriminare în raport cu absolvenții generațiilor anterioare”.
Amintesc că ”profesorii care au predat acestei generații nu au fost formați pentru aplicarea noii programe școlare, motiv pentru care calitatea procesului didactic a avut mult de suferit”.
De asemenea, în contextul pandemiei, elevii actualei generații de clasa a VIII-a au fost ”privați de învățământ de calitate, desfășurarea cursurilor online fiind precară”, cu resurse educaționale insuficiente și ”prea puțin relevante, în contextul în care modificările aduse de noua Gramatică au fost majore”, iar ”programa de Evaluare 2020 face trimitere la dicționare, dar nu la o gramatică de referință pentru uzul școlar”.
sursă: edupedu.ro
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News