Economie
Facturile la apă-canal, salubrizare sau iluminat public ar putea să nu mai fie titluri executorii. Proiect, la Senat
Facturile emise pentru serviciile de utilități publice, de exemplu, apă-canal, alimentare cu energie termică în sistem centralizat, salubrizare sau iluminat public ar putea să nu mai fie considerate titluri executorii, potrivit unui proiect de lege înregistrat recent la Senat.
Propunerea legislativă pentru abrogarea alineatului (6 indice 1) al articolului 42 din Legea serviciilor comunitare de utilități publice nr.51/2006, precum și pentru abrogarea alineatului (17) al articolului 31 din Legea serviciului de alimentare cu apă și de canalizare nr.241/2006 a fost înregistrată la Senat pentru dezbatere în 21 decembrie.
Potrivit inițiatorilor, un grup de parlamentari de la USR, printre care și deputatul de Alba, Beniamin Todosiu, propun ca facturile fiscale emise de operator către utilizator să nu mai constituie titlu executoriu. Pentru recuperarea creanţelor cuprinse în facturi, în caz de refuz al plăţii de către utilizator, operatorul ar urma să se adreseze instanţelor judecătoreşti potrivit procedurii de drept comun, prilej cu care ar urma să fie analizat întregul raport juridic şi modul de executare al obligaţiilor ambelor părţi.
„Într-o procedură de încuviinţare a executării silite, operatorul va depune o cerere la biroul unui executor judecătoresc, la care va anexa ca titlu executoriu factura fiscală pe care a emis-o în mod unilateral. Executorul judecătoresc va primi cererea, va deschide un dosar de executare silită şi va solicita încuviinţarea către instanţa de executare competentă.
În faza încuviinţării executării silite instanţa nu face o analiză asupra fondului cauzei, iar debitorul nu se poate apăra în mod corespunzător. Nu este analizat contractul de prestări servicii/furnizare încheiat între operator şi debitor şi nici modul în care acest contract ori prevederile din Legea nr. 51/2006 au fost respectate de către operator.
Instanţa de executare doar analizează dacă sunt îndeplinite condiţiile cerute de lege pentru a fi cerută executarea silită, putând respinge cererea de încuviinţare a executării silite numai dacă cererea de executare silită este de competenţa altui organ de executare decât cel sesizat, hotărârea sau, după caz, înscrisul nu constituie, potrivit legii, titlu executoriu, înscrisul, altul decât o hotărâre judecătorească, nu întruneşte toate condiţiile de formă cerute de lege sau alte cerinţe în cazurile anume prevăzute de lege, creanţa nu este certă, lichidă şi exigibilă, debitorul se bucură de imunitate de executare, titlul cuprinde dispoziţii care nu se pot aduce la îndeplinire prin executare silită sau există alte impedimente prevăzute de lege.
Astfel, posibilitatea operatorului de a pune în executare un act unilateral, fără ca debitorul să se poată apăra de aceasta în cadrul aceleiaşi proceduri, încalcă vădit un principiu de bază al dreptului procesual civil, cel al egalităţii armelor. Deşi nu este consacrat în mod expres de Constituţia României, principiul egalităţii armelor este atât o componentă cât şi o condiţie de sine stătătoare a dreptului la un proces echitabil, consacrat expres de art. 6 din Convenţia Europeană a Drepturilor Omului, tratat internaţional la care România este parte”, se precizează în expunerea de motive.
Propunerea legislativă ar urma să abroge din Legea nr. 241/2006 privind serviciul de alimentare cu apă și de canalizare alineatul ce prevede că „factura individuală pentru serviciul de alimentare cu apă și de canalizare constituie titlu executoriu”.
De asemenea, proiectul propune eliminarea din Legea nr. 51/2006 a serviciilor comunitare de utilități publice a prevederii care stabilește că „factura emisă pentru serviciile de utilități publice constituie titlu executoriu”.
Urmăriți știrile Alba24.ro și pe Google News
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News