Eveniment
FOTO: AUTOSTRADA SEBEŞ-TURDA primeşte 150 milioane euro de la Uniunea Europeană şi va fi gata la sfârşitul anului 2016
Pentru construcţia Autostrăzii Sebeș-Turda, ce face parte din rețeaua principală TEN-T, România primeşte 150 de milioane de euro din Fondul de Coeziune, iar pe noua infrastructură de transport se va putea circula de la sfârşitul anului 2016. Sunt o parte dintre concluziile vizitei efectuate miercuri de comisarul european pentru politici regionale, Corina Crețu şi ministrul Transporturilor, Ioan Rus, în teren, pe traseul autostrăzii ce va avea 70 de kilometri şi va decongestiona unul dintre cele mai aglomerate drumuri naţionale din judeţele Alba şi Cluj, DN1.
Autostrada Sebeș-Turda va face legătura între secțiunea Orăștie-Sibiu, parte deja în funcțiune a A1, cu secțiunea Gilău-Câmpia Turzii, parte a A3. În plus, va aduce beneficii cetățenilor și comunităților din localitățile învecinate.
“Am vorbit pentru intensificarea lucrărilor, iar prima fază va fi finanţată din bugetul 2007-2013, contribuţia Uniunii Europene fiind de 150 de milioane de euro.
Această primă fază va fi terminată în iunie 2016, iar finalizarea întregii autostrăzi va fi la sfârşitul anului 2016. Este un termen rezonabil pentru un proiect de asemenea durată şi lungime”, a declarat Corina Creţu.
La rândul său, ministrul Ioan Rus a spus că peste doi ani vor începe şi lucrările la Autostrada Sibiu- Piteşti.
UPDATE: “Am trimis răspunsuri la toate observațiile pe care Comisia Europeană le-a avut la Master Planul General de Transport. Sperăm ca în cel mai scurt timp să primim aprobarea finală pe el și să se semneze programul de infrastructura mare în România, pentru că e momentul în care vom ști exact care sunt sumele pe care le vom avem la dispoziție, vom putea prioritiza. Până în acest moment avem o absorbție de 58-59% pe infrastructura de transport. Sperăm să depășim 80% în exercițiul financiar 2007-2013. Ceilalti au început 2014-2020 în 2014, noi vom începe în 2016, deci cu întârziere de doi ani. Avem în față obiective extreme de mobilizatoare care presupun implicare și determinare ca să poată fi duse la îndeplinire. Dar având acest document strategic, cunoscând banii alocați, banii care vin de la Comisia Europeană și cei 7 miliarde de euro de la Bugetul de stat prin HG, dat fiind că mizăm pe creștere economică în continuare, am găsit spațiul fiscal pentru încă 7 mld. Daca vom reuși să implementăm toate proiectele pe care în acest moment le avem, cred că în zona aceasta în doi ani terminăm, partea de autostrada Transilvania 2017-2018, din Brașov până în Borș. Si atunci, începem lucările și la Pitești-Sibiu cât mai curînd posibil, și la Comarnic-Brașov, și am putea realiza interconectivitatea între regiunile istorice ale României în următorii 4 ani. Și nu vorbesc doar de transportul rutier, pentru că între timp sunt investiții mari pe care le avem pe transport ferioviar, deci modernizarea căii ferate care are un rol important în dezvoltarea economică. De asemenea, avem in Master Planul General de Transport 7 aeroporturi internaționale mari și 10 porturi dunărene, plus 14 centre intermodale. Și chiar dacă aceste proiecte nu sunt așa spectaculoase ca autostrada, ele sunt extrem de importante pentru dezvoltarea economică într-o zonă sau alta”, a declarat Ministrul Transporturilor, Ioan Rus.
Comisarul European pentru Politici Regionale, Corina Crețu, a felicitat atât autoritățile române, cât și pe ministrul Transporturilor pentru progresele înregistrate în finalizarea MPGT.
“În ceea ce privește Sebeș-Turda, este o lucrare de mare amploare, pe care în parteneriat cu autoritățile române am decis să fie finanțată în două tranșe, o primă parte de 150 de milioane va fi fazată în perioada 2007-2013. Avem asigurări din partea autorităților române că aceasta primă parte se va termina in iunie 2016, după care va începe faza a doua din exercițiul bugetar 2014-2020. În legătaua cu programul operațional de infrastructură mare, știți foarte bine că acesta e unul din programele operaționale cele mai mari, de 9,5 mld. Și aici speranța noastră e ca dupa adoptarea MPGT să putem da drumul proiectelor de mare amploare, sigur că asteptam și sunt convinsă că Ministerul Transporturilor va veni în acest sector de transport cu proiecte mature care vor duce la dezvoltarea regiunilor”, a precizat comisarul european.
Proiectul Autostrăzii Sebeş-Turda, finanţat cu bani de la Guvern şi cu fonduri europene, va costa aproximativ 500 milioane de euro, din care 85% este contribuţie de la Uniunea Europeană. Comisia Europeană a decis în 2013 să accepte participarea cu o finanţare nerambursabilă pentru această autostradă, cu scopul de a mai mări absorbţia fondurilor europene ale României.
A10 ar urma să decongestioneze unul dintre cele mai aglomerate drumuri naţionale din judeţul Alba, ce face legătura dintre Alba Iulia (Sebeş) şi Cluj.
La început de aprilie, lucrările avansau pe loturile 3 şi 4, dinspre Turda, tronsoane pentru care contractele au fost semnate din aprilie anul trecut şi au termen de finalizare în martie 2016 şi era mai degrabă „linişte” pe loturile 1 şi 2, adică zona dinspre Sebeş – Alba Iulia şi până la intrare în Aiud.
Citeşte şi FOTO: AUTOSTRADA SEBEŞ – TURDA la început de aprilie. Lucrările sunt MAI AVANSATE în județul Cluj decât în Alba
Autostrada A10 Sebeş – Turda (potrivit proiectului tehnic, autostradă cu 2 benzi de circulaţie pe sens, lăţimea platformei de 26 metri şi acostamentul de 1,75 m pentru a permite amplasarea parapeţilor).
Lotul 1 – 17 km – de la intrarea pe autostradă de la Sebeș până la Pârâul Iovului (km 0+000 – km 17+000); inclusiv nodul direcţional Sebeş, o parcare de scurtă durată la km 4+200 (stânga), km 4+500 (dreapta); două noduri rutiere inclusiv bretele de acces: nodul rutier Alba Iulia Sud la km 8, nodul rutier Alba Iulia Nord la km 16. Constructor: Impresa Pizzarotti & C SPA – Pomponio Construcţii SRL, 541.739.137 lei
Lotul 2 – 24,25 km – de la Pârâul Iovului până la intrarea în municipiul Aiud (km 17+000 – km 41+250), inclusiv un spaţiu de servicii tip S3 la km 22+800 (stânga), km 23+400 (dreapta); nodul rutier Teiuş la km 26, inclusiv bretele de acces; un centru de întreţinere şi monitorizare la km 26+000 amplasat în interiorul nodului rutier Teiuş. Constructor: Aktor SA – Euroconstruct Trading 98 SRL, 549.332.493 lei
Lotul 3 – 12,45 km – de la intrarea în Aiud până la nodul de la Decea (km 41+250 – km 53+700), cu două noduri rutiere inclusiv bretele de acces: nodul rutier Aiud la km 44+700, nodul rutier Unirea la km 53+200; un spaţiu de servicii tip S1 la km 46+800 (stânga), km 47+700 (dreapta). Constructor: asocierea Tirrena Scavi SpA – Societa Italiana Per Condotte D’Aqua SpA, 420.511.921 lei; lucrări în desfăşurare, data de finalizare contractuală: 20 martie 2016.
Lotul 4 – 16,3 km – de la nodul Decea până la intrarea în autostradă în zona Turda (km 53+700 – km 70+000), inclusiv o parcare de scurtă durată la km 60+030 (stânga), km 60+280 (dreapta); un centru de întreţinere şi coordonare la km 61+375. Constructor: Asocierea PORR Construct SRL – PORR Bau GmbH, 470.004.894,83, lei; lucrări începute în octombrie, cu dată de finalizare 20 martie 2016.
Fotografii cu lucrări de pe loturile 3-4 (sursa forum peundemerg.ro şi Facebook – Transyilvania Cam):
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News