Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

FOTO DOCUMENT: Primul liceu românesc înfiinţat la Alba Iulia. Începuturile Colegiului Naţional „Horea, Cloşca şi Crişan”

Publicat

Primul liceu românesc în teritoriile de dincoace de Carpaţi, după istoricul eveniment de la 1 Decembrie 1918, a fost înființat la Alba Iulia. Instituția de învățământ a primit numele celui care a unit pentru prima dată cele trei Țări Românești, Mihai Viteazul. Astăzi, îl găsim la rang de Colegiu Național și poartă numele „Horea, Cloșca și Crișan“.

Ideea înființării unui liceu românesc în orașul în care s-a hotărât Unirea Transilvaniei cu România, Alba Iulia, a prins contur în perioada imediat următoare zilei de 1 Decembrie 1918.

„Era vremea ca orașul să-și aibă gimnaziul lui românesc“

Autoritățile române au decis preluarea tuturor şcolilor de stat, cu întregul lor inventar. Într-un raport al prefectului de Alba din 22 ianuarie 1919, se spune că dascălii care au refuzat să depună jurământul de fidelitate faţă de Statul Român au fost trecuți „pe linie moartă“.

Într-un articol apărut în ziarul „Alba Iulia”, din 28 ianuarie 1919, se arăta că „se plănuieşte transformarea şcolii civile într-un gimnaziu, deocamdată inferior (cu 4 clase), care apoi, cu timpul, să fie întregit la 8 clase, devenind gimnaziu superior (liceu)“. Autorul aprecia că ideea era salutată de către întreaga populaţie românească din oraș şi împrejurimi „E doar vremea ca oraşul nostru, cu un jur locuit numai şi numai de români, să-şi aibă şi el gimnaziul lui românesc!“

Una dintre sursele documentare care aduce în discuție înființarea primului liceu românesc din Transilvania, după Unire, la Alba Iulia este „Apelul din luna februarie 1920“ lansat de către Prefectura judeţului Alba pentru strângerea fondurilor necesare construirii unui local de internat pentru liceu. O alta este inscripţia de pe placa comemorativă aşezată pe frontispiciul localului Şcolii generale „Vasile Goldiș(nr. 1 ),,  de către promoţia 1925/1926, în amintirea profesorului Horia Teculescu, în care i se atribuie acestuia calitatea de „ctitor al Liceului Mihai Viteazul”

3 februarie 1919, ziua înființării Liceului

„Ambele surse au parţial dreptate, avându-se în vedere că Horia Teculescu a fost profesor al liceului în anul şcolar de început, iar ca fiu al protopopului Ioan Teculescu, a avut tangenţă permanentă cu Consiliul Național Român din localitate. Fiind vorba de o instituţie de învăţământ, suntem însă de părere că hotărărea de înfiinţare au luat-o, totuşi, profesorii şi învăţătorii români aflaţi în localitate, iniţiativa lor fiind, mai apoi, sprijinită atât de către Consiliul Naţional, cât şi de către prefectul judeţului Alba“, apreciază Ioan Pleșa, fost director al Arhivelor Naționale Alba, și fost elev al Liceului. Cercetarea lui Ioan Pleșa, care acoperă  perioada 1919-2009, scoate în evidență contribuția unui grup de intelectuali la punerea în funcțiune a Liceului: profesorii Traian Popa, Horia Teculescu, Emil Pop, Nicolae Vasiu; învăţătorul Emanoil Comănescu; preotul Ioan.

Ziua înfiinţării liceului „Mihai Viteazul” din Alba Iulia este considerată cea de luni, 3 februarie 1919, când s-a făcut deschiderea oficială a cursurilor, în faţa profesorilor, a elevilor, a oficialităţilor şi a unei mari mulţimi de popor, prin instalarea cadrelor didactice. Cursurile au început efectiv o zi mai târziu, în localul fostei Şcoli civile, transformate în gimnaziu românesc.

Printr-un ordin din 20 februarie 1919, semnat de Vasile Goldiş, sunt numiți, în mod provizoriu, ca suplinitori:  Traian Popa – director, Emanoil Comănescu – profesor de matematică şi geometrie, Ioan Dăncilă – profesor de istorie şi geografie, Horia Teculescu – profesor de limba română,  Emil Pop – profesor de istorie naturală şi geografie şi  Nicolae Vasiu-  profesor de latină şi germană. Școala era de băieţi. Fetele erau admise numai la cursuri fără frecvenţă.

Liceul a funcționat, în perioada februarie – iunie 1919,  în localul Şcolii Civile de stat,  de pe strada Primăverii, colţ cu strada Coşbuc, cu 4 clase. În anul şcolar următor, 1919/1920, a fost „găzduit“ de imobilul de  pe strada Moldovei, colţ cu strada Iaşilor , în care funcționaeză acum Școala „Avram Iancu“(nr. 3). Un an mai târziu, avea 8 clase, iar sediul era pe strada Călărași, colţ cu strada Avram Iancu, unde este acum Școala generală „Vasile Goldiș“.

Multă vreme, dezvoltarea liceului va depinde de posibilităţile materiale şi financiare ale oraşului, de sprijinul prefecturii judeţului şi al unor personalităţi din înalta ierarhie. Dar, constanţa fundamentală va fi colectivul de profesori extrem de valoros şi seriozitatea întregii activităţi didactice şi extraşcolare.

1923, începe construcția clădirii actuale a Liceului

În 1922, liceul este vizitat de ministrul învăţământului, Constantin Anghelescu. Impresionat de ordinea şi disciplina din sălile de clasă, dar şi de condiţiile improprii de lucru din localul şcolii, reprezentantul Guvernului a promis suma de un milion de lei pentru începerea construcţiei unui nou local. Ulterior, Parlamentul României a votat suma de 25 milioane lei, tot pentru această investiție.

Lucrările la clădirea în care funcționează Colegiul Național „Horea, Cloșca și Crișan“ au început în aprilie 1923, „pe terenul în suprafaţă de şapte iugăre şi 1032 stânjeni pătraţi (200/200 metri) donaţi de către proprietarii Cirlea Ioan şi fiul“, se arată în istoricul Colegiului, postat pe site-ul oficial.  Construcția a fost finalizată doar în toamna anului 1940.

În anul şcolar 1944/1945, liceul este evacuat și transformat în spital militar sovietic.Cursurile se reiau în anul școlar următor, dar apar și primele măsuri de reorganizare a procesului de învăţământ, în funcţie de noua politică a guvernului comunist dr. Petru Groza. „Are loc curăţirea aparatului didactic de elementele «necorespunzătoare», politizarea procesului de învăţământ, cenzurarea publicaţiilor liceului, apoi suspendarea lor, introducerea obligativităţii studierii limbii ruse, eliminarea din Planurile de învăţământ a limbii franceze, engleze, italiene“, se mai spune în istoricul citat.

Din 1956, Liceul primește denumirea de  Şcoala Medie Mixtă nr.1, iar patru ani mai târziu  se uneşte cu Şcoala Medie „Horea Cloşca şi Crişan” (fostul liceu de fete). Așa devine Liceul „Horea Cloşca şi Crişan”.  Sub denumirea actuală, de Colegiul Național „Horea Cloşca şi Crişan”, figurează din 28 februarie 1999.

Dintre personalităţile care au absolvit primul liceu românesc apaărut după Unire în Transilvania amintim pe: Mihai Frăţilă, episcop auxiliar al Arhieparhiei Greco-Catolice de Alba-Iulia şi Făgăraş; Călin Gheorghiu, cercetător ştiinţific II membru al Academiei Române, Filiala Cluj-Napoca, Institulul de Calcul „T Popoviciu“;  Ioana Iosa, doctor arhitect la Universitatea de Urbanism din Paris.

Nicu NEAG

sursa foto: dacoromania-alba.ro, hcc.ro



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.


Publicitate

EVENIMENT

Cum își pot vedea elevii, lucrările de la BAC 2022. Model de cerere: unde și când trebuie depusă

Publicat

sediul ISJ Alba

Elevii care au susținut probe la BAC își pot vizualiza lucrările în 12 și 13 iulie, dar, atenție, cererile trebuie depuse în perioada 4-5 iulie (luni și marți) la unitățile de învățământ care au fost centre de examen. 

Elevii își vor putea vedea lucrările scanate după corectarea de către profesori și le vor primi în format fizic.

Model de cerere pentru vizualizarea lucrărilor la Bacalaureat, aici.

Potrivit Edupedu.ro, în completarea cererii, acolo unde sunt lăsate spațiile pentru probele la care candidații vor să vizualizeze lucrările, în primele spații trebuie completate literele probelor, iar în al doilea spațiu disciplinele.

Probele sunt următoarele, conform metodologiei:

proba E.a) probă scrisă la limba şi literatura română;

proba E.b) probă scrisă la limba şi literatura maternă;

proba E.c), matematică sau istorie;

proba E.d), fizică, chimie, biologie sau informatică ori geografie, filosofie, logică şi argumentare, economie, psihologie şi, după caz, sociologie.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

VIDEO Doi pompieri din Alba, în misiunea de sprijin a României pentru Grecia. Proiect pilot de pregătire pentru incendiile de vară

Publicat

Doi subofițeri de la ISU Alba, dintr-un total de 28 de pompieri români participă de sâmbătă la o misiune de sprijin pentru colegii lor din Grecia, țară care s-a confruntat anul trecut cu incendii masive de vegetație. 

Din Alba, la misiune participă plutonier major Andrei Brad Andrei și plutonier adjutant Alexandru.

Citește și: VIDEO: ”Dragi frați români, nu vom uita niciodată ajutorul vostru!” Populația din Grecia, impresionată de pompierii români

Personalul modulului național specializat de stins incendii de pădure trimis de România a participat sâmbătă la ceremonialul de deschidere al programului pilot de pre-poziționare, organizat în incinta Academiei de Pompieri din Atena.

La această activitate a participat o delegație din cadrul Ministerului Crizei Climatice și Protecției Civile, condusă de ministrul Christos Stylianides și viceministrul Evangelos Tournas, precum și reprezentanți din cadrul Corpului de Pompieri Eleni.

După finalizarea activității, pompierii români vor executa o recunoaștere în teren cu un efectiv constituit din 21 de forțe (3 ofițeri și 18 subofițeri) și 5 mijloace de intervenție.

Începând cu ora 11:00 modulul specializat poate fi alocat la intervenție, la solicitarea ofițerului de legătură elen.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Alba: 9 cazuri de COVID, descoperite în ultimele 24 de ore. Situația cazurilor active, pe localități

Publicat

DSP Alba a anunțat 9 noi cazuri de COVID, descoperite în județ în ultimele 24 de ore. 4 dintre acestea sunt în Alba Iulia, 3 la Sebeș și câte unul la Aiud și Vințu de Jos. 

Cele 9 cazuri au fost descoperite în urma a 27 de teste PCR și a 134 de teste rapide.

În județ sunt în prezent 50 de cazuri active, înregistrate atât în mediul urban, cât și în mediul rural.

Lista localităților și numărul cazurilor active de COVID – 2 iulie 2022

CERU-BĂCĂINŢI 1
POIANA VADULUI 1
RĂDEŞTI 1
VALEA LUNGĂ 2
CIUGUD 2
STREMŢ 1
MUNICIPIUL BLAJ 8
CETATEA DE BALTĂ 1
SÂNTIMBRU 1
MUNICIPIUL ALBA IULIA 19
ORAŞ CUGIR 6
ŞONA 1
ORAŞ OCNA MUREŞ 3
VINŢU DE JOS 1
ORAŞ CÂMPENI 1
MUNICIPIUL SEBEŞ 1

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

MAE: Avertizare de călătorie în Bulgaria. Au fost introduse noi taxe de drum, iar cele vechi au fost majorate

Publicat

Ministerul Afacerilor Externe informează cetățenii români care se află, tranzitează sau intenționează să călătorească în Republica Bulgaria că, începând cu luna iulie, au intrat în vigoare noi prevederi referitoare la taxele de drum (TOLL) pentru circulația autovehiculelor de marfă și pasageri.

Începând cu data de 1 iulie, drumurile naționale de categoria a II-a vor fi incluse în sistemul de taxare tip TOLL pentru autovehiculele de marfă și pasageri, iar cuantumul acestor taxe de drum pentru autostrăzi și drumurile naționale de categoria I va fi majorat în două etape.

Vezi și: Concediu în Bulgaria 2022: Ghid de călătorie cu mașina. La ce trebuie să fii atent acolo și cum să ieși din situații neprevăzute

Astfel, majorarea cuantumului taxelor pentru mijloacele de transport marfă și pasageri cu greutate mai mare 3,5 tone se va realiza începând cu data de 1 iulie 2022 și, respectiv, data de 1 ianuarie 2023.

Taxele pentru vinietele electronice în Bulgaria, pentru mijloacele de transport cu greutate de până la 3,5 tone, vor fi reduse cu 10% începând cu data de 1 ianuarie 2023; până la data de 31 decembrie 2022, cuantumul lor rămâne neschimbat.

A. Pentru mijloacele de transport cu greutate cuprinsă între 3,5 și 12 tone, în funcție de categoria acestora ecologică, se vor achita următoarele taxe de drum până la data de 31 decembrie 2022:

• între 6 și 9 stotinci (100 stotinci = 1 leva) pentru fiecare kilometru parcurs pe autostradă;

• între 5 și 8 stotinci pe kilometru parcurs pe drumurile naționale de categoria I;

• între 2 și 3 stotinci pe kilometru parcurs pe drumurile naționale de categoria a II-a.

Pentru mijloacele de transport cu greutate cuprinsă între 3,5 și 12 tone, în funcție de categoria acestora ecologică, se vor achita următoarele taxe de drum, începând cu data de 1 ianuarie 2023:

• între 10 și 13 stotinci pentru fiecare kilometru parcurs pe autostradă;

• între 6 și 9 stotinci pe kilometru parcurs pe drumurile naționale de categoria I;

• între 4 și 7 stotinci pe kilometru parcurs pe drumurile naționale de categoria a II-a.

B. Pentru mijloacele de transport cu greutate mai mare de 12 tone, care prezintă 2 sau 3 osii, în funcție de categoria acestora ecologică, se vor achita următoarele taxe de drum până la data de 31 decembrie 2022:

• între 16 și 20 stotinci pentru fiecare kilometru parcurs pe autostradă;

• între 13și 17 stotinci pe kilometru parcurs pe drumurile naționale de categoria I;

• între 9 și 11 stotinci pe kilometru parcurs pe drumurile naționale de categoria a II-a.

Pentru mijloacele de transport cu greutate mai mare de 12 tone, care prezintă 2 sau 3 osii, în funcție de categoria acestora ecologică, se vor achita următoarele taxe de drum, începând cu data de 1 ianuarie 2023:

• între 26 și 30 stotinci pentru fiecare kilometru parcurs pe autostradă;

• între 22 și 25 stotinci pe kilometru parcurs pe drumurile naționale de categoria I;

• între 19 și 23 stotinci pe kilometru parcurs pe drumurile naționale de categoria a II-a.

C. Pentru mijloacele de transport cu greutate mai mare de 12 tone, care prezintă 4 sau mai multe osii, în funcție de categoria acestora ecologică, se vor achita următoarele taxe de drum până la data de 31 decembrie 2022:

• În limita a/de la 15 stotinci pentru fiecare kilometru parcurs pe pe drumurile naționale de categoria a II-a pentru mijloacele de transport din categoria EURO VI, EEV și 32 de stotinci pentru mijloacele de transport din categoria EURO 0, I, II, pentru fiecare kilometru parcurs pe autostradă.

Pentru mijloacele de transport cu greutate mai mare de 12 tone, care prezintă 4 sau mai multe osii, în funcție de categoria acestora ecologică, se vor achita următoarele taxe de drum începând cu data de 1 ianuarie 2023:

• În limita a/de la 29 stotinci pentru fiecare kilometru parcurs pe pe drumurile naționale de categoria a II-a pentru mijloacele de transport din categoria EURO VI, EEV și 43 de stotinci pentru mijloacele de transport din categoria EURO 0, I, II, pentru fiecare kilometru parcurs pe autostradă.

D. Pentru autocarele cu greutate între 3,5 și 12 tone, în funcție de categoria și clasa acestora, se vor achita următoarele taxe de drum, până la data de 31 decembrie 2022: între 1 și 5 stotinci pentru fiecare kilometru parcurs, iar de la data de 1 ianuarie 2023, între 2 și 8 stotinci.

E. Pentru autocarele cu greutate de peste 12 tone, în funcție de categoria și clasa acestora, se vor achita drept taxe de drum, până la data de 31 decembrie 2022, între 2 și 6 stotinci pentru fiecare kilometru parcurs, iar de la data de 1 ianuarie 2023, între 3 și 9 stotinci.

În acest context, este subliniată importanța informării corecte a șoferilor români, a achiziționării din timp a vinietelor electronice și achitării conforme a taxelor de drum tip TOLL pentru folosirea infrastructurii rutiere publice din Bulgaria, în conformitate cu legislația în vigoare.

Toți cei interesați pot obține informații relevante, după cum urmează:

• privind vinieta electronică și taxele de drum tip TOLL – www.bgtoll.bg/ro/;

• privind situația traficului prin punctele de trecere a frontierei bulgare – www.mvr.bg/gdgp/информационен-център/пресцентър/ежедневен-трафик-по-гкпп;

• privind starea actuală a drumurilor – pe aplicația gratuită LIMA www.lima.api.bg, pe pagina de Internet a Agenției “Infrastructura Rutieră” – www.api.bg și la numărul de telefon 070013020, accesibil în regim non-stop;

• privind regimul vamal la intrarea în R. Bulgaria dinspre Turcia pe site-ul www.mae.ro/travel-conditions/3677 (Condiții de călătorie în Bulgaria, titlul Reglementări vamale) și pe site-ul Agenției “Vămi” din Bulgaria – www.customs.bg/wps/portal/agency-en/home/info-citizens;

Cetățenii români vor putea intra în Bulgaria prin orice punct de trecere a frontierei în baza documentului de călătorie valabil (carte de identitate sau pașaport electronic).

Drumul prin Bulgaria este preferat de cei mai mulți români, mai ales de cei din zona sudică a țării, datorită distanțelor mai mici.

Pe întreaga porțiune se circulă relativ bine, chiar și în lipsa autostrăzilor, dar trebuie să fiți atenți la timpii de așteptare în vămi.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Statistici T5

Parteneri Romania24.ro, Cluj24.ro, Ardeal24,ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Alba24.ro powered by Independent Media & More. Alba24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax