Connect with us
Publicitate

Eveniment

FOTO: MEGA-PROIECT la Alba Iulia. Trei bulevarde importante, RASE și REFĂCUTE de la zero. SCHIMBĂRI majore în transportul urban

Publicat

Un mega-proiect estimat la peste 14 milioane de euro va schimba complet una dintre cele mai importante zone din Alba Iulia.

Trei bulevarde principale, Încoronării, Revoluției 1989 și Republicii, alături de alte cinci străzi, vor fi modificate radical în ceea ce privește transportul rutier, public urban, de pietoni și cu bicicleta.

Proiectul prevede, printre altele, eliminarea a peste 150 de locuri de parcare, monitorizarea contravențiilor rutiere (trecerea pe culoarea roșie a semaforului sau accesarea benzilor dedicate transportului public urban), introducerea unui sistem de management al traficului și a unui sistem de bike-sharing cu 240 de biciclete electrice și 12 stații de închiriere și a unor stații de încărcare a autovehiculelor electrice. 

Un nou pas în implementarea proiectului a fost făcut recent de Primăria Alba Iulia, care a lansat în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) o licitație pentru elaborarea documentațiilor tehnico-economice, fazele III și IV conform HG907/2016 aferente proiectului „Reabilitare infrastructură rețea majoră de transport public urban din municipiul Alba Iulia”, lotul II.

Valoarea estimată a contractului este de 697.945,46 lei, fără TVA.

Proiectul prevede, printre altele:

  • lucrări de modernizare a infrastructurii rutiere, pietonale și velo pe arterele incluse în proiect: strada Pinului, strada Francesca, strada Nicolae Grigorescu, strada Lalelelor, strada Gheorghe Pop de Băsești, Bulevardul Încoronării, Bulevardul Revoluției 1989, Bulevardul Republicii, cu scopul creșterii vitezei de deplasare a mijloacelor de transport în comun, astfel încât transportul în comun să devină cel mai eficient și mai accesibil mijloc de deplasare în Alba Iulia
  • modernizarea a 21 de stații de îmbarcare/debarcare călători transport public și transformarea acestora în stații inteligente tip „smart-bus-shelter” (cu panouri informative, ecran touch interactiv, senzori de detecție a parametrilor de calitate a mediului înconjurător, rețea WIFI, prize USB pentru încărcarea dispozitivelor mobile)
  • realizarea a 3 stații de încărcat vehicule electrice
  • sistem de iluminat public în zonele trecerilor de pietoni, pentru creșterea siguranței acestora
  • implementarea unui sistem automatizat inteligent de închiriere a bicicletelor, în sistem modular „plug & play”, cu o flotă de 240 de biciclete electrice cu echipamente inteligente de bord, cu o autonomie de minim 60 de kilometri și 12 stații automate de închiriere
  • sistem de management al traficului și monitorizare video CCTV (41 de camere video)
  • sistem de iluminat inteligent în zonele de traversare pietoni
  • eliminarea parcărilor de pe carosabil și a celor neregulamentare (se vor elimina peste 150 de locuri de parcare) și păstrarea doar a celor existente în alveole
  • montarea unor dispozitive de depistare a trecerii pe culoarea roșie a semaforului
  • montarea unor dispozitive pentru depistarea încălcării interdictiei privind accesarea benzilor dedicate transportului public de către vehiculeler neautorizate
  • amenajarea peisagistică a aliniamentelor de spațiu verde, inclusiv de arbori și arbuști cu nivel ridicat de retenție CO2 și realizarea unui sistem de irigații automatizat
  • dotarea spațiilor modernizate cu elemente de mobilier urban inteligent

Potrivit caietului de sarcini, dezvoltarea unui sistem de transport public de călători atractiv și eficient, prin crearea/modernizarea/extinderea unei rețele coerente de piste/trasee pentru biciclete, dar și crearea/modernizarea unor trasee/spații pietonale sau predominant pietonale pietonale confortabile pentru pietoni, poate asigura condițiile pentru realizarea unui transfer sustenabil a unei părți din cota modală a transportului privat cu autoturisme (în creștere în Alba Iulia), către transportul public, utilizarea bicicletei ca mijloc de deplasare și mersul pe jos.

„Accesibilitatea rapidă va reprezenta integrarea superioară a zonei metropolitane, cu asigurarea accesului cu economii de timp către punctele de interes pentru persoane și mărfuri, oferirea de alternative multiple de deplasare, scăderea timpilor petrecuți în trafic, dar și dezvoltarea unui sistem de transport accesibil pentru toate categoriile sociale, echitabil și eficient economic”, se precizează în documentul citat. (Alba24.ro)

Amplasamentul investiției este alcătuit din Bulevardul Republicii – Bulevardul Revoluției 1989 – strada Lalelelor (de la intersecția cu Bulevardul Revoluției 1989 până la strada Nicolae Grigorescu) – strada Nicolae Grigorescu – strada Francisca  (de la intersecția cu strada Nicolae Grigorescu până la mănăstirea Sf. Lazăr) – strada Pinului – strada Gheorghe Pop de Băsești – Bulevardul Încoronării (până la Gară), cu o lungime de 8.494 ml și o suprafață de 154.713 mp.

Potrivit documentației de avizare a lucrărilor de intervenție, tronsonul zonei centrale alcătuit din arterele care fac obiectul proiectului reprezintă calea principală de acces între zona centrală și restul zonelor din municipiul Alba Iulia, în special pe relația nord-sud, exceptând artera de tranzit suprapusă pe traseul DN 1. Pentru traficul local, acest traseu reprezintă princiapala arteră de transport, o veritabilă „coloană vertebrală” a mobilitătii urbane în Alba Iulia.

Obiectiv general al proiectului de investitie îl reprezintă creșterea calităţii vieţii la nivelul municipiului Alba Iulia începând cu anul 2022, prin promovarea mobilităţii urbane multimodale durabile și prin investiţii bazate pe Planul de mobilitate urbană durabilă a municipiului Alba Iulia.

Obiective specifice:

  • Reducerea cu 3,5% a emisiilor de echivalent CO2 generate de transportul rutier motorizat de la nivelul municipiului Alba Iulia prin implementarea unei operaţiuni din Planul de mobilitate urbană durabilă a Municipiului Alba Iulia care vizează îmbunătăţirea infrastructurii transportului public de persoane, infrastructurii pietonale respectiv infrastructurii pentru bicicliști la nivelul ariei de studiu, începând cu anul 2022.
  • Creșterea utilizării transportului nemotorizat la nivelul municipiului Alba Iulia, respectiv a numărului de bicicliști cu 100% și a numărului de pietoni cu 10,5 % prin reabilitarea / modernizarea a 14,54 km de infrastructură pietonală și amenajarea a 9,54 km de piste pentru bicicliști, respectiv crearea unui sistem de bike-sharing la nivelul ariei de studiu, începând cu anul 2022.
  • Creșterea cu 7,9 % a numărului de pasageri în transportul public local la nivelul Municipiului Alba Iulia începând cu anul 2022 prin crearea a 9,54 km de benzi dedicate transportului public, reabilitarea a 8,5 km a infrastructurii de transport public existente, reabilitarea/modernizarea a 21 staţii de autobuz la nivelul ariei de studiu.
  • Reducerea traficului cu autoturisme personale cu 5,4 % la nivelul Municipiului Alba Iulia începând cu anul 2022 prin reabilitarea infrastructurii pietonale, crearea a 9,54 km de piste pentru bicicliști, crearea a 9,54 km de benzi dedicate transportului public4, reabilitarea a 8,5 km a infrastructurii de transport public existente și implementarea unei campanii de conștientizare a publicului cu privire la necesitatea renunţării la utilizarea autovehiculelor personale cu impact negativ asupra mediului înconjurător și utilizarea modurilor alternative de transport la nivelul ariei de studiu.

Valoarea totală a investitiei este estimată la 64.102.774,88 de lei, inclusiv TVA, echivalent a 14.013.373,31 de euro.

Cum vor arăta străzile prevăzute în proiect

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate