Economie
JIDVEI – brandul cu care se mândrește Transilvania. Un vin din colecția Nec Plus Ultra declarat cel mai bun Sauvignon Blanc din lume în 2014
Cu cele 2.700 de hectare de vie lucrate, Jidvei ocupă astăzi primul loc între producătorii de vin din România după întinderea podgoriei, deși cuvântul de ordine în compania familiei Necșulescu este CALITATEA.
”Noi facem vin din struguri, și atât! Nu adăugăm nimic, pentru că ținem la blazonul nostru”, spune cu mândrie Liviu Necșulescu, tatăl managerului, cel care la peste 80 de ani aleargă ca un maratonist prin fermă cât e ziua de lungă.
Compania are astăzi 2700 de hectare de vie, patru crame- dintre care două la Jidvei, una la Blaj și una la Tăuni, în capacitate totală de 29.000.000 litri de vin.
A fost nevoie de o nouă capacitate pentru că an de an suprafața podgoriei și prin urmare producția să crească, după un calendar în care familia Necșulescu a ținut cu dinții, de la preluarea în urmă cu 15 ani a fermei Jidvei. Trecerea de la viile cumpărate, la cele 2.700 de hectare de vie tânără și la cele patru crame moderne de astăzi, arată cu adevărat performanțele realizate de familia Necșulescu.
Tot ce înseamnă astăzi compania Jidvei a fost construit și cu aportul banilor europeni. ”Cele mai mari fonduri au fost pe zona reconversiei structurale, unde am refăcut tot patrimoniul viticol și am reușit să creștem valoarea soiurilor, în condițiile în care am renunțat la unele suprafețe care erau oarecum în afara arealului, mă refer la fostul IAS Dumbrăveni, fostul IAS Petrești. Am renunțat la respectivele plantații pentru a ne reloca mai aproape de Jidvei. Au fost trei proiecte depuse pentru crame, unul de 4 milioane de euro pentru crama Jidvei, unul de 2 milioane de euro pentru crama Blaj și unul de 4 milioane de euro pentru crama Tăuni. Cu certitudine, aceste fonduri europene au reprezentat un sprijin major pentru noi, în marele proces de reconversie a terenurilor, început în 2007”, afirmă managerul companiei Jidvei, Claudiu Necșulescu.
După ce în anul 2014, Grupul Jidvei a inaugurat prima cramă gravitațională din această parte a Europei, la Tăuni, pe dealurile Târnavelor, vremea investițiilor mari în infrastructură s-a încheiat pentru compania deținută de familia Necșulescu. În anii care urmează, managerul Claudiu Necșulescu își propune să exploateze cum se cuvine podgoria și cele patru crame și să facă primii pași pentru promovarea vinurilor ”de Transilvania”.
Conștiința vinului de regiune
”Jidvei a terminat cu reconversia, am ajuns la 2.700 de hectare lucrate, din care 2.500 de hectare sunt proprietate personală. E timpul să lucrăm bine ceea ce avem, să avem producție bună, să păstrăm calitatea recunoscută și să facem pași în ceea ce privește promovarea vinurilor noastre la nivel internațional”, au declarat reprezentanții companiei.
Pe lângă brandurile consacrate și foarte medaliate în ultimele decenii, Jidvei a introdus pe piață, în ultimii cinci ani, câteva nume noi de vinuri. Dintre ele, poate cel care se distinge cel mai tare este Nec Plus Ultra, Sauvignonul care a luat anual minim șapte medalii la concursurile internaționale, cel care în 2014 a fost declarat cel mai bun Sauvignon din lume. În al doilea rând, Jidvei a lansat gama Owner’s Choice, cu patru vinuri, două denumite simbolic Maria, două Ana, după numele celor două fete ale lui Claudiu Necșulescu. Aceste vinuri speciale sunt de găsit în special în rețeaua HoReCa. Managerul Jidvei amintește însă și de gama Mysterium, care pe lângă multe calități beneficiază de o etichetă foarte reușită, medaliată cu aur la Londra.
”Bucuria mare e că am reușit practic să adunăm în Asociația Vitis Transilvania peste 90% din producătorii de struguri și vin din această regiune a țării. E nevoie să construim acea conștiință a vinului din Transilvania, apoi o imagine a lui și să o promovăm asiduu. Nu există alt areal viticol în România cu un potențial atât de mare pentru vinurile albe de calitate”.
Model de angajat, patron model
”Anul 2014 a fost un an viticol foarte bun, dar greu. A fost cred, printre cei mai grei ani, în sensul în care pentru a reuși să menținem o stare fitosanitară corectă am apelat la mult mai multe tratamente și intervenții repetate. Cine nu a avut capacitatea să intervină la timp, deoarce au fost precipitații puține, a pierdut”, spune directorul tehnic al podgoriei Jidvei, Marin Cucura. Astăzi, Cucura conduce cu pricepere cea mai mare plantație de vie din România și vorbește cu enorm respect despre angajatorii săi. ”Spuneți-mi mie ce patron asigură muncitorilor săi, aproximativ 1.200 la număr, pe lângă salariu, o pâine pe zi, timp de 365 de zile pe an, chiar și sâmbăta și duminica sau în concediu? Ce patron susține gratuit toate nunțile, botezurile, înmormântările din comună cu colaci, cozonaci și vin? Noi n-am mai auzit de patroni ca ai noștri și eu au tot respectul nostru!”
Castelul contelui Jidvei
Familia Necșulscu a investit și în refacerea Castelului de la Cetatea de Baltă, cumpărat de la moștenitorii contelui Bethlen. Castelul este inclus deja într-un circuit destinat oenoturismului. Pentru doritori, aici se organizează degustări, însoțite și de un program artistic. Din anul 1999 castelul a devenit proprietate privată a familiei Necșulescu, odată cu privatizarea fostului IAS. Familia Necșulscu a cumpărat castelul de la proprietarii de atunci, familia Haller.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News