Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

Legea insolvenţei persoanelor fizice. Cine poate beneficia şi ce presupune procedura. Detalii din proiectul ce intră în dezbateri la Camera Deputaţilor


Publicat

fara baniCriza cauzată de creditele în franci elveţieni a readus în discuţie proiectul de lege a insolvenţei persoanelor fizice, considerată drept o posibilp soluţie pentru cei care nu-şi mai pot plăti ratele la bănci, după creşterea fulminantă a cursului valutar. Depus în Parlament în iunie 2014, adoptat tacit de Senat în decembrie, acum proiectul intră în dezbateri la Comisia Juridică de la Camera Deputaţilor, pentru raport. Proiectul ar putea fi o soluţie salvatoare, însă cei vizaţi ar trebui să ştie şi restricţiile impuse de această situaţie.

Citeşte şi Legea insolvenţei persoanei fizice, în dezbateri, miercuri, la Comisia parlamentară juridică. Se discută şi situaţia privind francul elveţian

Proiectul prevede că datornicii își pot cere singuri insolvența în anumite condiții, dar și creditorii pot cere insolvența unui debitor. De asemenea, instituie suspendarea executărilor silite, precum și faptul că pe durata insolvenței nu se mai acumulează dobânzi penalizatoare.

Însă, odată intrat în insolvență, un datornic va raporta toate cheltuielile personale către administratorul judiciar, care are drept de veto în privința tranzacțiilor sau a utilizării veniturilor. Adică orice cheltuieli „de lux”, gen telefoane scumpe sau vacanţe pot fi „interzise”.

De această lege, dacă va fi adoptată, vor putea beneficia persoanele fizice cu domiciliul permanent în România, care nu sunt persoane fizice autorizate şi nu au datorii din activităţi comerciale realizate în nume propriu.

Debitorul va fi considerat în imposibilitate de a-şi achita datoriile la scadenţă dacă este incapabil să îşi achite două sau mai multe datorii, faţă de doi sau mai mulţi creditori, în decurs de peste 30 de zile de la data scadentă a acestora. În această situaţie, va avea dreptul să depună o cerere de „insolvenţă” şi o propunere de plan pentru rambursarea datoriilor.

Instanţa nu va putea refuza deschiderea procedurii de insolvenţă exclusiv în temeiul faptului că debitorul nu are destule bunuri să acopere costurile procedurii, costurile urmând astfel să fie suportate de către stat. Cererile de intrare în insolvenţă sunt soluţionate de tribunalul în a cărui rază teritoriala îşi are domiciliul persoana fizică respectivă.

Cererea de insolvență poate fi depusă și de creditor dacă acesta poate dovedi că debitorul nu are capacitatea de a-și plăti datoriile și numai dacă valoarea datoriei depășește 25.000 de lei.

Numele persoanelor fizice intrate in însolvenţă vor fi publice; legea prevede publicarea deciziilor în Buletinul procedurilor de insolvenţă. Aceste informaţii vor fi sterse din Buletin la 5 ani de la încheierea procedurilor.

Documentele pe care debitorul trebuie să le depună la tribunal:

– un raport al bunurilor pe care le are în proprietate, precum și veniturile disponibile, inlcusiv veniturile preconizate în viitorii 5 ani
– o listă cu bunurile mobile și imobile de peste 1000 lei înstrăinate în ultimii 4 ani
– declarație pe proprie răspundere privind motivele intrarii în incapacitate de plată
– o propunere de plan pentru plata datoriilor

După intrarea în insolvenţă, datornicul nu poate dispune de bunurile sale fără acordul prealabil al administratorului judiciar, cu excepţia tranzacţiilor obisnuite pentru a suporta costurile de trai de bază (acestea – inclusive plata facturilor şi cumpărături zilnice – trebuie anunţate în scris, trimestrial, către administrator). De exemplu, odată intrat în insolvenţă, omul nu va putea să-şi vândă maşina sau alte bunuri fără “undă verde” de la administratorul judiciar.

Dacă procedurile de executare silită a datornicului se suspendă pe durata insolvenţei şi nu se vor acumula dobânzi penalizatoare privind creanţele, în schimb toate actele unilaterale ale datornicului referitoare la bunurile lui, inclusiv procurile, nu vor mai produce efecte.

Acesta trebuie sa respecte instrucţiunile administratorului judiciar referitoare la activele supuse procedurii de insolvenţă.

După ce datornicul propune planul, administratorul judiciar face lista de creanţe, de bunuri si venituri şi, în maximum trei luni, decide planul pentru plata datoriilor. Instanţa aprobă planul propus de datornic (sau de creditor) sau poate decide lichidarea activelor datornicului (dacă planul nu este respectat).
După intrarea în insolvenţă, datornicul este obligat să utilizeze veniturile în concordanţă cu planul aprobat, „să se abţină de la orice tranzactii sau comportamente care ar conduce la eşecul planului”, să comunice administratorului judiciar sume obţinute din moşteniri, donaţii sau drept compensare pentru daune, de asemenea, să anunţe dacă-şi schimbă domiciliul sau serviciul şi să transmită instanţei de insolvenţă şi administratorului judiciar o prezentare generală a veniturilor la fiecare 6 luni.

Planul de plată a datoriilor:

Creditorii care nu au o garanţie reală care să le asigure realizarea creanţei pe care o au împotriva debitorului – ipotecă, gaj, privilegiu- , ci numai un drept de gaj general asupra bunurilor prezente şi viitoare ale debitorului lor trebuie să primească o compensare de minimum 40% din valoarea nominala a datoriei.

Fiecare creditor garantat trebuie sa primeasca cel putin suma probabil a fi primita din vanzarea bunurilor ipotecate/gajate, calcul facut „pe baza valorii de piata a bunului cu care creditorul a garantat creditul

Planul de rambursare a datoriilor poate sa prevadă vanzarea anumitor bunuri ale datornicului li distribuirea banilor astfel obţinuţi către creditori.

Însă, dacă, de exemplu, un datornic vrea să scape de lichidarea maşinii sale şi o donează unei rude, donaţia va fi desfiinţată, iar maşina – vândută, pentru a fi plătită datoria.
Datornicul intrat în insolvenţă nu va mai putea fi acţionar unic al unui SRL timp de 5 ani de la ieşirea din insolvenţă.

Proiectul prevede şi sancţiuni cu închisoarea pentru datornicii care dau informatii false instanţei sau administratorului judiciar.

Potrivit unor statistici ARB, numărul persoanelor îndatorate la bănci și IFN este de aproximativ 4 milioane, ceea ce reprezintă 43% din populația activă.
Numărul persoanelor fizice cu restanțe peste 30 de zile este de 657.757, potrivit datelor centralizate de Biroul de Credit și publicate de BNR la luna iulie 2014.

Cursul francului elveţian anunţat de Banca Naţională a României (BNR) a scăzut marţi cu 0,8%, la 4,4354 lei, după ce a înregistrat recorduri succesive în ultimele trei şedinţe, în timp ce dolarul american a coborât cu 0,35 bani, la 3,878 lei, iar euro a urcat cu 0,19 bani, la 4,5037 lei.

Cursul francului elveţian a atins niveluri record joi, vineri şi luni, ca urmare a eliminării joi a plafonului minim impus de Banca Elveţiei pentru cursul franc/euro.

Luni, cursul francului a urcat cu 1,1%, la 4,4716 lei, după un avans de 2,2% vineri, la 4,4228 lei, şi de 15,7% joi, când a crescut la 4,3287 lei. Miercurea trecută, BNR a anunţat un curs de 3,7415 lei pentru franc.

Cursul record pentru euro a fost înregistrat în urmă cu aproape doi ani şi jumătate, pe 3 august 2012, la 4,6481 lei, în timp ce dolarul a consemnat maximul istoric vineri la 3,8863 lei. Evoluţia dolarului în raport cu leul este determinată de raportul dintre moneda americană şi cea europeană pe pieţele externe.

Cursurile de schimb leu/dolar şi leu/franc elveţian sunt calculate de BNR în funcţie de paritatea leu/euro şi cotaţiile de schimb euro/dolar şi euro/franc elveţian.

Francul a crescut puternic joi pe pieţele externe imeidiat după anunţul Băncii Eleveţiei că renunţă la plafonul de 1,2 franci/euro. Moneda eleveţiană s-a apreciat cu până la 41%, la 85,17 centime/euro, cel mai mult de la debutul euro în 1999. Nivelul record de 85,17 centime pentru un euro atins de franc însemna la momentul respectiv o paritate de 5,28 lei pentru moneda elveţiană, calculată prin intermediul cotaţiilor euro/franc şi euro/leu.

surse: hotnews.ro, mediafax.ro



ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

ACTUALITATE

Amenzi date de ITM Alba după controale la firme din județ. Muncă nedeclarată și alte nereguli găsite de inspectori

Publicat

sediul ITM Alba

Inspectorii de muncă din Alba au dat, săptămâna trecută, amenzi în valoare de aproape 30.000 de lei, au depistat un caz de muncă nedeclarată și au aplicat și sancțiuni sub formă de avertismente. Au fost verificați zeci de angajatori din județ.

Potrivit ITM Alba, în domeniul relaţiilor de muncă, au fost verificați 61 de agenți economici, cu un număr total de 3.553 angajați. Inspectorii au constatat 120 nereguli și au dat șase amenzi în valoare de 28.000 de lei și un avertisment. Cea mai mare amendă a fost de 20.000 de lei, pentru muncă nedeclarată.

Principalele deficienţe stabilite în controale:

– primirea în lucru a salariaţilor fără întocmirea în formă scrisă a contractelor individuale de muncă;

– netransmiterea în termenul legal a elementelor referitoare la încadrarea în muncă a salariaților;

– neplata orelor suplimentare și neacordarea concediilor legale de odihnă, anuale;

– neplata drepturilor salariale la termenul prevăzut în contractul individual de muncă;

– neacordarea repausului săptămânal și a sporului aferent;

– neconducerea corectă a evidenţei timpului lucrat;

– netransmiterea în termenul legal în Revisal a modificarilor intervenite in executarea contractelor individuale de muncă;

În domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, au fost verificate 20 de unități, depistate 46 nereguli și sancționați 8 angajatori. Inspectorii au dat o amendă de 1000 de lei și 14 avertismente.

Principalele deficienţe stabilite în controale:

– lipsa fișelor de aptitudini eliberate în urma examinării medicale la angajare și/sau periodică a lucrătorilor

– lipsa evaluarii riscurilor de accidentare și îmbolnăvire profesională pentru activitățile desfășurate

– lipsa autorizării inițiale și a verificărilor periodice a echipamentelor tehnice supuse reglementărilor ISCIR

– lipsa instruirii periodice a lucrătorilor

– organizarea necorespunzătoare a activității la nivelul unităților, conform noilor reglementari din H.G. nr. 955/2010 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii securității și sănătății în muncă nr. 319/2006

– lipsa instrucțiunilor proprii de securitate a muncii pentru activitățile desfășurate

– desfășurarea activității fără efectuarea examenului medical la angajare și/sau periodic a lucrătorilor.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Cei doi viceprimari ai Municipiului Alba Iulia nu vor fi votați în ședința de luni. Negocierile cu PNL și PSD continuă

Publicat

sediu primarie drona

Votarea celor doi viceprimari ai Municipiului Alba Iulia va fi retrasă de pe ordinea de zi a ședinței extraordinare de astăzi, 26 octombrie, a declarat pentru alba24.ro primarul Gabriel Pleșa.

În ședință se va vota doar componența celor cinci comisii de specialitate, necesare pentru ședința ordinară din 29 octombrie. 

Gabriel Pleșa a declarat că negocierile cu PNL și PSD pentru cele două funcții de viceprimari vor mai dura aproape o săptămână, acesta fiind și motivul pentru care votul va fi retras de pe ordinea de zi de astăzi. 

Într-un comunicat de presă transmis luni, 26 octombrie, ”Alianța USR- PLUS anunță că discuțiile pentru formarea unei majorități în Consiliul Local Alba Iulia care să permită alegerea viceprimarilor și susținerea proiectelor importante pentru oraș nu s-au încheiat. În același timp, discuțiile cu Partidul Național Liberal au ajuns într-un impas în condițiile în care PNL Alba insistă pentru obținerea ambelor posturi de viceprimar.

CITEȘTE ȘI: USR PLUS amână formarea unei majorități în Consiliul Local Alba Iulia. Ce negocieri au purtat cu PNL și PSD și ce cerințe au

După alegerile locale din acest an, USR-PLUS a lansat la Alba Iulia o consultare cetățenească unică în politica românească întrebând albaiulienii cum ar dori să arate viitoarea majoritate în Consiliul Local. Componența Consiliului Local Alba Iulia, respectiv 9 consilieri PNL, 7 USR – PLUS, 4 PSD și un independent, nu permite niciunui partid să aibă majoritate. Au fost lansate două sondaje, un sondaj în stradă și unul on line, iar pentru că rezultatele pentru PNL și PSD au fost apropiate s-a decis să aibă loc discuții cu ambele partide pentru susținerea alegerii viceprimarilor și susținerea „Angajamentului pentru Alba Iulia”, un set de proiecte importante pentru viitorul municipiului.

Discuțiile cu Partidul Național Liberal au avut loc în mai multe runde, însă s-au blocat deoarece conducerea organizației nu au acceptat solicitările USR-PLUS: un viceprimar din partea ambelor formațiuni, susținerea „Angajamentului pentru Alba Iulia”, realizarea unui audit al activității Primăriei Alba Iulia și retragerea din Consiliul Local a celor care au făcut parte din vechea conducerea administrativă.

În schimb, PNL, prin vocea președintelui organizației județene Mircea Hava, a cerut  ambii viceprimari, fără să anunțe și numele persoanelor din PNL propuse pentru aceste funcții.

Discuțiile cu PSD s-au derulat pe baza acelorași principii, însă organizația a acceptat ca, în schimbul susținerii unui viceprimar, să accepte „Angajamentul pentru Alba Iulia” și realizarea unui audit intern. Propunerea USR-PLUS pentru Partidul Social Democrat a fost să susțină crearea unei majorități locale, însă să nu participe la guvernarea locală, respectiv să nu își propună un viceprimar.

Având în vedere faptul că în ultima perioadă, PNL și PSD s-au angajat în Alba într-un proces de reformare internă, am decis amânarea formării unei majorități în Consiliul Local Alba Iulia așteptând ca noii reprezentanți ai celor două organizații locale să analizeze încă o dată propunerile USR-PLUS.

Alianța USR-PLUS anunță albaiulienii că nu va negocia principiile și proiectele cu care a câștigat Primăria Alba Iulia, iar orice majoritate locală va fi formată strict pentru susținerea dezvoltării municipiului. De asemenea, USR-PLUS nu va accepta în conducerea administrativă oamenii din vechea conducere a primăriei și cere inclusiv retragerea acestora din Consiliul Local pentru situația în care au adus Alba Iulia”, au declarat reprezentanții USR PLUS.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

MIERCURI: Se oprește alimentarea cu gaz, temporar, în două localități din județul Alba. Atenționări pentru consumatori

Publicat

Delgaz Grid anunță că va sista temporar alimentarea cu gaze naturale miercuri, 28 octombrie, între orele 8.00-15.00, în localitățile Totoi și Dumitra din județul Alba, la solicitarea companiei Transgaz, pentru efectuarea unor lucrări specifice.

Compania solicită consumatorilor să închidă toate focurile, iar după reluarea distribuţiei gazelor naturale să supravegheze modul de ardere a acestora timp de 30 minute.

În cazul în care simt miros specific de gaz, consumatorii sunt rugaţi să anunţe imediat dispeceratul de urgenţă al Delgaz Grid la unul dintre numerele de telefon: 0800.800.928 (număr gratuit, apelabil din principalele reţele de telefonie fixă şi mobilă) sau 0265.200.928 (număr taxabil cu tarif local din reţeaua Telekom şi cu tariful operatorului din toate celelalte reţele de telefonie).

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Șase cazuri de COVID-19 la Tribunalul Alba. Precizări din partea instanței

Publicat

tribunal

În perioada 19-21 octombrie, în urma testării angajaţilor Tribunalului Alba prin metoda „pooling” au fost confirmate un număr 6 persoane pozitiv la testul pentru COVID-19. Colegii contacți direcți cu cel mai mare risc de infectare au rămas în carantină la domiciliu, au transmis reprezentanții instanței într-un comunicat de presă. 

Până în prezent niciun alt angajat al instanței nu a manifestat simptome de infectare .

Activitatea instanței se desfășoară în continuare în condiţii normale. Conducerea Tribunalului Alba urmăreşte să asigure desfăşurarea în bune condiţii a activităţii administrativ judiciare a instanţei şi colaborează îndeaproape cu reprezentanții DSP Alba urmând toate măsurile recomandate.

Reamintim pe această cale că respectarea cu strictețe a măsurilor de protecție și prevenire a infectării cu coronavirus (COVID-19) anunțate public de către Tribunalul Alba, care depinde în mare măsură și de conduita responsabilă a publicului din instanțe, ne va permite să trecem împreună cu bine peste această perioadă.

În acest sens, ne menținem recomandările pentru publicul instanței, transmise încă de la începutul pandemiei:

Evitarea prezenței la sediul instanței, în cazul în care aceasta nu este absolut necesară și limitarea staționării în incinta instanţei doar pentru timpul strict necesar îndeplinirii obligațiilor judiciare sau profesionale;
Folosirea exclusiv a mijloacelor electronice de comunicare cu instanța, de transmitere a documentelor și de informare disponibile permanent la nivelul instanței:
e-mail tribunalul.alba@just.ro – Registratură;

Fax 0258811184

Telefon 0258813510/ 0258813511- Arhivă, Registratură, Biroul de informare și relații publice

Utilizarea aplicației informatice DOSAR ELECTRONIC pentru informare sau studierea dosarului și limitarea deplasării fizice la Arhiva instanței sau la celelalte compartimente publice;

Exprimarea acordului pentru citarea și comunicarea actelor de procedură în format electronic prin intermediul aplicației „TDS” (Trimitere Document Securizat) și eliminarea astfel integral a contactului fizic cu documentele de procedură comunicate de instanță prin intermediul serviciilor poștale;
Utilizarea exclusivă a telefonului sau adresei de e-mail pentru informare și solicitarea de lămuriri inclusiv, cu privire la măsurile aplicate în această perioadă.

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate