Premierul Sorin Grindeanu a anunţat, joi, la începutul şedinţei de Guvern, că Ministerul pentru Mediul de Afaceri a pus în dezbatere publică proiectul Legii prevenţiei. Potrivit ministrului pentru Mediul de Afaceri, Alexandru Petrescu, contravenientul va beneficia de prevenţie o singură dată în termen de trei ani de la data aplicării avertismentului de către organele de control. De asemenea, sub incidența legii vor urma să intre un număr de 33 de contravenţii.
„Astăzi am ridicat pe site-ul instituţiei textul Legii prevenţiei, inclusiv anexa aferentă care cuprinde toate contravenţiile, sunt în număr de 33, ce urmează a fi propuse. Este întradevăr o componentă legislativă mult aşteptată pentru redinamizarea mediului de afaceri, dar şi pentru o mai bună funcţionare a administraţiei locale. Intrăm astfel în etapa unei consultări extinse a prevederilor acestei legi, precum și a listei contravențiilor. Este din punctul meu de vedere un prim pas în emanciparea actului de control atât de necesar redinamizării mediului de afaceri şi administraţiei publice. Proiectul va fi în dezbatere publică până pe data de 1 mai, perioadă în care absolut toţi cei interesaţi de îmbunătăţirea acestui proiect pot depune propuneri”, a spus Alexandru Petrescu, la începutul ședinței de Guvern de joi, 30 martie.
Potrivit ministrului, doi piloni definesc legea, respectiv informarea şi identificarea zonei de rezonabilitate în actul de control.
„Unul este informarea agenţilor economici, persoane fizice sau juridice, autorităţilor publice şi crearea cadrului optim de educare, informarea acestora prin mai multe instrumente. Cel mai important: este un portal unic, care va conţine toate elementele referitoare la toate drepturile şi obligaţiile pe care persoanele fizice sau juridice verificate le au în raport cu organismele de control şi invers. Trebuie să știm cu toții că 90-95% dintre firmele din România sunt companii cu până în nouă angajaţi. Este foarte greu să ceri unui antreprenor să cunoască un univers de restricţii. Noi venim în întâmpinarea lui cu acest portal de informare, astfel încât toţi să fie în poziţia să găsească toată informaţia centralizată într-un singur loc. (…) Nu putem decupla mediul de afaceri de administraţia publică, de stat. (…) Ne dorim o simplificare, o fluidizare a procedurilor, o prevenţie a tot ce înseamnă identificarea contravenţiilor pe tot spectrul de afaceri, fie el de stat sau privat”, a mai spus ministrul.
Alexandru Petrescu a mai arătat că, de prevenţie, contravenientul beneficiază o singură dată în termen de trei ani de la data aplicării sancţiunii.
„Un al doilea pilon este identificarea zonei de rezonabilitate în actul de control, aplicarea sancţiunii contravenţionale a avertismentului la prima abatere, fără alte sancţiuni complementare, dar cu întocmirea unui plan clar de remediere, care conţine un termen de până la 90 de zile şi un set de măsuri de remediere. La finalul termenului de control, organul de control revine şi, dacă respectivul agent economic nu s-a pus în legalitate, este sancţionat potrivit legii în vigoare. (…) Prevenţia se aplică doar acelor fapte care nu se referă la activităţi unde intenţia de a încălca legea este evidentă şi care nu reprezintă un grad de pericol ridicat. (…) Contravenientul beneficiază de prevenţie o singură dată în termen de trei ani de la data aplicării sancţiunii avertisment”, a explicat Alexandru Petrescu.
Textul proiectului de lege:
“Art. 1. – Scopul prezentei legi este de a reglementa o serie de instrumente care să asigure prevenirea săvârșirii de contravenții de către persoanele/entitățile care desfășoară activitate economică, precum și prevenirea săvârșirii de contravenții de către instituțiile publice și instituțiile publice locale, astfel cum acestea sunt definite conform art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, respectiv, conform art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare.
Art. 2. – În sensul prezentei legi, termenii au următoarele semnificaţii:
plan de remediere – anexă la procesul-verbal de constatare și sancționare a contravenției întocmit în condițiile prevăzute la art. 4, prin care agentul constatator stabilește măsuri și termene de remediere;
măsuri de remediere – măsurile dispuse de agentul constatator în planul de remediere în vederea îndeplinirii de către contravenient a obligațiilor prevăzute de lege;
termen de remediere – perioada de timp de maxim 90 de zile calendaristice, stabilită de comun acord, de către agentul constatator împreună cu contravenientul, pentru faptele constatate, în care contravenientul are posibilitatea remedierii neregulilor constatate și îndeplinirii obligațiilor legale; termenul de remediere nu poate fi modificat;
Art. 3. – (1) Autorităţile administraţiei publice centrale şi locale cu atribuții de control, constatare și sancționare a contravențiilor au obligația, corespunzător domeniilor aflate în responsabilitatea acestora, în termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, să elaboreze şi să difuzeze materiale documentare și ghiduri și/sau să aloce pe pagina de internet secțiuni special dedicate informării publice privind:
– drepturile și obligațiile acestor autorități în desfășurarea activităților de constatare a contravențiilor și aplicare a sancțiunilor contravenționale, precum și privind drepturile și obligațiile persoanelor care sunt supuse acestor activități;
– legislația în vigoare privind activitatea de constatare și sancționare a contravențiilor;
– legislația în vigoare care reglementează faptele contravenționale pe care autoritatea publică respectivă este competentă să le constate și pentru care este competentă să aplice sancțiuni, indicând distinct lista contravențiilor și a sancțiunilor contravenționale și/sau a altor măsuri administrative aplicabile acestora.
(2) Autoritatea administrației publice centrale cu atribuții de coordonare la nivel național a domeniului mediul de afaceri are obligația, în termen de 12 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, de a dezvolta și opera un portal dedicat oferirii în mod centralizat de servicii online și resurse în vederea informării sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii, mediului de afaceri şi cooperaţiei în ceea ce privește aspectele menționate la alin. (1).
(3) Instituțiile publice și instituțiile publice locale cu atribuții de control, pe domeniile de competență, au obligația să îndrume operatorii economici, persoanele fizice, instituțiile publice, respectiv instituțiile publice locale pentru aplicarea corectă și unitară a prevederilor legale care fac obiectul activității de control.
(4) În realizarea activității de îndrumare, prevăzută la alin. (3) instituțiile publice și instituțiile publice locale cu atribuții de control au obligația:
- a) să răspundă, în termen de 30 de zile de la data înregistrării solicitării, prin emiterea de puncte de vedere și îndrumarea metodologică pentru a preveni încălcarea prevederilor legale;
- b) să elaboreze proceduri de îndrumare și control care să fie utilizate de către toate persoanele competente să efectueze activitatea de control;
- c) să afișeze pe site-urile proprii spețele cu frecvență ridicată și soluțiile de îndrumare date de acestea, precum și procedurile elaborate conform lit. b);
- d) fiecare activitate de control să aibă și o componentă de îndrumare pentru evitarea pe viitor a încălcării prevederilor legale.
Art. 4. – (1) În cazul săvârșirii uneia dintre contravențiile prevăzute în anexa nr. 1 la prezenta lege, la prima constatare sau în condițiile prevăzute la art. 9, agentul constatator încheie un proces-verbal de constatare și sancționare a contravenției prin care se aplică sancțiunea avertismentului și la care anexează un plan de remediere, cu respectarea prevederilor prezentei legi. În această situație, nu se aplică sancțiuni complementare.
(2) Agentul constatator nu întocmește un plan de remediere, în următoarele situații:
- a) în cazul în care, în cursul derulării controlului, contravenientul își îndeplinește obligația legală;
- b) în cazul în care contravenția săvârșită nu este continuă;
- c) în cazul în care, la reluarea controlului, agentul constatator s-ar afla în situația de a constata și sancționa aceeași faptă.
(3) Modelul Planului de remediere care se anexează la procesul-verbal de constatare și sancționare a contravenției prevăzut la alin. (1) sunt prevăzute în anexa nr. 2 la prezenta lege.
Art. 5. – Dacă o persoană săvârşeşte mai multe contravenţii, inclusiv din cele prevăzute în anexa nr. 1 la prezenta lege, constatate în acelaşi timp de acelaşi agent constatator, se încheie un singur proces-verbal la care se anexează, după caz, un plan de remediere, în condițiile prevăzute la art. 4.
Art. 6. – (1) Agentul constatator are obligaţia să verifice în registrul unic de control și în evidențele autorității/instituției publice din care face parte, dacă contravenientul a beneficiat de prevederile art. 4 din prezenta lege.
(2) În cazul persoanelor care nu sunt obligate să țină registrul unic de control reglementat de Legea nr. 252/2003 privind registrul unic de control, pentru a stabili dacă este întrunită condiția prevăzută de lege referitoare la prima constatare sau condiția prevăzută la art. 9, agentul constatator are obligaţia să verifice în evidențele autorității/instituției publice din care face parte dacă enitatea controlată a beneficiat de prevederile art. 4 din prezenta lege și să solicite contravenientului o declarație pe proprie răspundere prin care acesta declară dacă și când a mai fost sancționat pentru aceleași fapte cu aplicarea prevederilor prezentei legi.
(3) Agentul constatator are obligaţia să facă mențiuni în registrul unic de control cu privire la procesul-verbal de constatare și sancționare a contravenției încheiat, precum și, după caz, cu privire la planul de remediere anexat.
Art. 7. – Procesul-verbal de constatare și sancționare a contravenției încheiat cu încălcarea dispoziţiilor prezentei legi este nul de drept.
Art. 8. – (1) În termen de maxim cinci zile lucrătoare de la data expirării termenului de remediere, agentul constatator are obligația să reia controlul, și să completeze partea a II-a a planului de remediere anexat la procesul-verbal de constatare și sancționare a contravenției și, dacă este cazul, registrul unic de control, cu mențiuni privind modalitatea de respectare a măsurilor de remediere dispuse.
(2) În situaţia în care, cu ocazia reluării controlului, se constată că contravenientul nu a îndeplinit măsurile de remediere stabilite în termenul acordat, agentul constatator încheie un alt proces-verbal de constatare și sancționare a contravenției, prin care agentul constatator/organul sau persoana competentă aplică sancțiunea/sancțiunile contravenționale, altele decât cea cu avertisment, cu respectarea legislației în vigoare.
Art. 9. – (1) Contravenientul beneficiază de măsurile prevăzute la art. 4, o singură dată pentru oricare dintre contravențiile menționate în anexa nr. 1, în termen de 3 ani de la data aplicării sancțiunii avertismentului.
(2) În cazul în care, după ce a beneficiat de măsurile prevăzute la art. 4, contravenientul săvârşeşte din nou aceeași contravenție în termen de 3 ani, sunt direct aplicabile prevederile legale în vigoare privind constatarea și sancționarea contravențiilor.
Vezi: Sanctiuni contraventionale_legea preventiei
sursa: gov.ro