Aiud
Lucrările de modernizare pe DJ 107I „Transalpina de Apuseni” vor continua. Licitație de peste 127 milioane lei, lansată de CJ Alba
Lucrările de modernizare a drumului județean DJ 107 I „Transalpina de Apuseni” vor continua. Consiliul Județean Alba a lansat vineri, 19 august, o licitație estimată la peste 127 milioane de lei, pentru finalizarea lucrărilor pe Lotul 1, după rezilierea contractului cu antreprenorul care a intrat în insolvență.
Consiliul Județean Alba a lansat vineri, 19 august, în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) o licitație pentru execuția lucrărilor în cadrul proiectului „Modernizare drum județean DJ 107 I : Aiud (DN1) – Aiudul de Sus – Rîmeț – Brădești – Geogel – Măcărești – Bîrlești Cătun – Cojocani – Valea Barnii – Bîrlești – Mogoș – Valea Albă – Ciuculești – Bucium – Izbita – Coleșeni – Bucium Sat –DN74 (Cerbu)“ / Lot 1 – rest de executat.
Valoarea totală este estimată la 127.271.770,22 de lei, fără TVA.
Potrivit caietului de sarcini, până în prezent pe lotul 1 au fost executate lucrări în procent de aproximativ 29% din valoarea contractului de execuție, constând în: amenajarea terenului, terasamente, structură rutieră (strat de fundație din balast, strat de piatră spartă, strat de legătură din mixtură asfaltică), podețe tubulare de descărcare și podețe de acces, scurgerea apelor, lucrări de consolidări (fundație adâncită de parapet).
Reamintim faptul că lotul 1 din proiectul de modernizare a DJ 107 I are o lungime de 43,51 kilometri.
Lucrările de pe lotul 1 sunt împărțite pe trei sectoare, astfel:
- Sector I – km 0+000 – km 3+350
- Sector II – km 3+350 – km 24+540
- Sector III – km 24+540 – 43+510.
Lucrările pe acest tronson de drum constau în:
- reabilitare părții carosabile prin execuție fundație din balast și piatră spartă și două straturi de mixturi asfaltice.
- construire/reabilitare poduri și podețe
- preluarea apelor pluviale printr-o reţea de canalizare din conductă cu diametrul D = 500 mm şi guri de scurgere cu sifon si depozit
- execuție șanțuri și rigole din pământ sau pereate
- consolidare corp drum cu zid de sprijin și rigolă ramforsată
- montare parapeți flexibili pe fundații izolate/adâncite
- semnalizare orizontală și verticală
- accese la proprietăți
- amenajare drumuri laterale
- amenajare piste de bicicliști și trotuare
- 9 staţii noi de autobuz
Cum s-a ajuns la rezilierea contractului
În anul 2019, Societatea de Construcţii Napoca a câştigat procedura de atribuire pentru execuţia lucrărilor la ambele loturi din șoseaua ce va lega Munții Apuseni de autostradă. Valoarea contractului pentru Lotul 1, cei 40 de km de drum ce pleacă din municipiul Aiud, partener în proiect, a fost de 74.184.474 lei.
Termen de finalizare – primăvara anului 2023. Valoarea totală a proiectului depășește 188 de milioane de lei, banii provenind din fonduri europene.
Antreprenorul a intrat în insolvență
În decembrie 2021, antreprenorul principal a intrat sub protecția legii insolvenței fapt care, implicit, a atras după sine complicații și încetinirea ritmului în derularea lucrărilor, transmite Consiliul Județean Alba, într-un comunicat de presă.
La acel moment, modernizarea DJ 107 I era unul dintre puținele, dar și printre cele mai importante contracte rămase în patrimoniul firmei.
Suplimentar acestei situații, odată cu falimentul City Insurance, compania nu a mai reușit să ofere o garanție de bună execuție, aferentă și esențială contractului, în cuantum de 10% din valoare. Nu a fost posibilă nici o altă variantă de garantare, nefiind o opțiune pentru asiguratori în cazul contractelor ce depășesc șase luni în executare.
De asemenea, nu a putut fi pusă în practică reținerea succesivă din valoarea facturilor parțiale. În acest moment, stadiul lucrărilor pe acest lot este de aproximativ 30%, cu valoare decontată de 24.000.000 de lei.
Practic, vorbim de terasamente, consolidări, podețe, ziduri de sprijin, șanturi betonate și rigole, 13 km strat de legătură și alte elemente puse în operă.
„Ce vede oricine se uită, în această speță, la Consiliul Județean, este doar bunăvoință și dorința de a nu compromite un obiectiv atât de important. Toate facturile parțiale emise de constructor au fost plătite în maximum 5 zile.
Noi am înțeles să nu generăm dificultăți în planul de reorganizare, iar banii nu au fost niciodată o problemă la fiecare etapă raportată. Am plătit la timp! Singura instituție care poate înțelege și accepta orice neajuns e biserica, dar nu un finanțator și un beneficiar care ajunge să se roage de constructor să intre în cerințele legilor.
Am fost lângă dânșii, ne-am întâlnit ori de câte ori a fost cazul, dar fără un rezultat. E cazul să recuperăm, pentru că toate localitățile partenere întâmpină condiții de șantier nejustificate.
În privința celuilalt lot, evaluăm permanent lucrările și anticipăm orice scenariu spre care ne putem îndrepta” a declarat Marius Hațegan, vicepreședinte CJ Alba.
Motivul pentru care s-a reziliat contractul
Obstacolul principal și motivul care a impus rezilierea contractului pe acest lot este tocmai faptul că, fără garanție de bună execuție, finanțatorul nu acceptă cererile de rambursare, a transmis Consiliul Județean Alba.
Termenul de 90 de zile ce se aplică și în acest caz, de la declararea falimentul asiguratorului, a fost atins la data de 19 aprilie 2022, iar Societatea Construcții Napoca nu a oferit nici un instrument de garantare, motiv pentru care contractul a fost reziliat.
Pe unde trece Transalpina de Apuseni
”Transalpina de Apuseni” va lega o serie de localități din Munții Apuseni: va străbate Aiudul de Sus – Râmeț – Brădești – Geogel – Măcărești – Bârlești Cătun – Cojocani – Valea Barnii – Bârlești – Mogoș – Valea Albă – Ciuculești – Bucium – Izbita – Coleșeni – Bucium Sat și ajunge în Bucium Cerbu, aproape de Abrud.
Valoarea totală este de peste 188 de milioane de lei adică aproximativ 41,6 milioane de euro. Consiliul Județean Alba contribuie cu valoarea neeligibilă a proiectului, adică puțin peste 400.000 de lei, restul fiind bani europeni dintr-o finanțare POR 2014-2020.
”Transalpina de Apuseni” va avea o lungime de 78,43 de kilometri, 6.700 de metri de piste de biciclete, 21 de stații de autobuz, 12.610 metri pătrați de trotuare, 14 poduri noi și aproximativ 200 de podețe.
De asemenea, lucrarea presupune peste 23 de kilometri de fundații adâncite, ziduri de sprijin și peste 73 de kilometri de șanțuri de beton.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News
abc
luni, 19.09.2022 at 11:56
ce parere aveti, daca apare compania care a lasat lucrarea de izbeliste la licitatie, desigur pe langa alte cateva companii serioase care sunt interesate de lucrare?
sunt cateva zvonuri interesante despre cine doreste lucrarea!
alba
vineri, 23.09.2022 at 11:36
domnii jurnalisti, noutati nimic? ce fel de presa sunteti? a expirat termenul pentru depunerea de oferte si voi nu publicati nimic?