„Luna albastră”, un eveniment astronomic vizibil pe 21 mai. Luna și Marte vor putea fi observate pe cer

luna albastra „Luna albastră” este un eveniment astronomic deosebit care va putea fi observat pe data de 21 mai și se va produce în apropierea planetei Marte. Pe data de 21 mai, Luna și Marte vor putea fi observate pe cer, începând cu seara zilei de 21 mai și până în dimineața zilei de 22 mai. Bineînțeles, Luna nu va avea culoarea albastră, însă culoarea roșie a lui Marte va fi cât se pote de vizibilă.

În ultima perioadă, numele „Luna albastră” a fost folosit pentru a descrie două dintre cele două luni pline apărute într-o singură lună calendaristică, dar o definiție mai veche spune ca Luna Albastră reprezintă, de fapt, a treia lună plină dintre cele patru care pot apărea într-un singur anotimp. Acum, datorită progresului făcut în tehnologie, fenomenul este mult mai bine cunoscut.

Pământul va trece între Marte şi Soare pe data de 22 mai . Astronomii numesc acest fenomen „Opoziţia lui Marte”, deoarece planeta roşie se va afla în opoziţie faţă de Soare. Acest fapt o face să fie vizibilă la apus. În acelaşi timp, la apus va fi vizibilă luna plină. Din acest motiv, Marte poate fi observată în apropierea Lunii.

O primă definiție modernă a apărut în anii ’40 ai secolului trecut. Într-un articol publicat în anul 1946 sub titlul „Once In a Blue Moon”, autorul, J. Hugh Pruett, rezuma o încercare anterioară de definiție din Almanahul Fermierului, publicat în SUA, susținând că cea de-a doua Lună plină produsă în intervalul de timp al unei singure luni calendaristice este de fapt Luna albastră.

Majoritatea așa-numitelor Luni albastre nu sunt însă cu nimic diferite de Lunile pline obișnuite, având aceeași culoare în tonuri palide de gri și alb. Este evident că simpla întâmplare a manifestării unei a doua Luni pline în aceeași lună calendaristică nu poate avea niciun efect asupra percepției culorii satelitului natural al Pământului.

Există diferite teorii și cu privire la faptul că această Lună plină rară este numită „albastră” („blue”). Una dintre aceste teorii susține că termenul „blue” provine din cuvântul arhaic ‘belewe’ care înseamnă „a trăda”. Oamenii din vechime ar fi crezut că Luna, după care își coordonau activitățile agricole, îi trădează apărând plină în mod neașteptat, în afara periodicității calendaristice obișnuite.

Conform NASA însă, în ocazii extrem de rare, Luna poate fi văzută cu adevărat albastră. Pentru a vedea o Lună cu adevărat albastră este însă nevoie de erupția puternică a unui vulcan aici pe Pământ. Spre exemplu în anul 1883 oamenii vedeau Luna albastră în fiecare noapte după erupția vulcanului indonezian Krakatau cu forța unei bombe nucleare de 100 de megatone. Norii de cenușă scuipați de vulcan au urcat până la limita superioară a atmosferei terestre, iar Luna a devenit „albastră” din cauza faptului că cenușa vulcanică juca rolul unui filtru pentru cei care se uitau pe cer. Norul de cenușă era format din particule cu diametrul de aproximativ 1 micron, dimensiune similară lungimii de undă a luminii roșii. Particulele cu această dimensiune blocau lumina roșie în timp ce permiteau trecerea luminii albastre. Astfel, norul de cenușă aruncat în atmosferă de vulcanul Krakatau a funcționat ca un filtru albastru iar Luna a devenit la rândul ei albastră.

Oamenii au putut vedea Luna albastră și în anul 1980, după erupția vulcanului Mount St Helens din Washington (SUA), sau în 1982, după erupția vulcanului El Chichón din Mexic, precum și în 1991 după erupția vulcanului Pinatubo din Filipine. Aceeași iluzie a Lunii albastre poate apărea și după puternice incendii de pădure.

Următoarele evenimente vor avea loc în ianuarie şi martie 2018 şi, respectiv în ianuarie şi martie 2037.

sursa: realitatea.net