Eveniment
Mega-proiect feroviar metropolitan, între șapte municipii și orașe din Alba. Trenuri electrice pentru navetiști și turiști
Administrațiile locale din Alba Iulia, Sebeș, Cugir, Teiuș, Blaj, Aiud și Ocna Mureș, Consiliul Județean Alba și Compania Națională Căile Ferate Române pregătesc un parteneriat pentru implementarea, cu ajutorul fondurilor europene, a unui proiect ce prevede realizarea unui sistem de transport feroviar metropolitan, cu trenuri electrice pentru navetiști.
Sistemul feroviar ar urma să fie integrat cu transportul public local și județean și va facilita deplasarea navetiștilor, studenților, elevilor dar și a turiștilor.
Anunțul a fost făcut sâmbătă, într-o conferință de presă la care au participat, printre alții, europarlamentarul PNL Mircea Hava, viceprimarul cu atribuții de primar din Alba Iulia, Voicu Paul și primarii din Sebeș, Cugir și Blaj.
Principalii beneficiari ai acestui proiect ar urma să fie cetățenii care merg la muncă în localitățile vizate. Din gări, mobilitatea navetiștilor ar urma să fie asigurată la nivelul fiecărei localități tot prin mijloace de transport ecologice – respectiv autobuze electrice. Potrivit europarlamentarului Mircea Hava, în „cel mai fericit caz”, proiectul ar urma să fie gata în 4 ani.
Proiectul propune parteneriate între autoritățile publice locale – care ar urma să formeze o asociație, Compania Națională Căile Ferate Române – CNCFR și Autoritatea pentru Reformă Feroviară. Sursa de finanțare o reprezintă Programul Operațional Transport, Prioritatea 6 – Îmbunătățirea conectivității și mobilității urbane, durabilă și rezilienta în fața schimbărilor climatice prin creșterea serviciilor de transport pe calea ferată.
Bugetul total alocat axei – stabilit la 31 iulie 2020 – este de 350 milioane de euro, iar suma alocată proiectului urmează să fie stabilită ulterior.
Motivația proiectului:
– Necesitatea transportului ieftin, sigur și optimizat al forței de muncă între centrele urbane și ariile urbane funcționale ale acestora, cât mai aproape de platformele industriale locale sau de instituțiile publice și activitățile comerciale.
– Sprijinirea nevoilor de dezvoltare ale companiilor private autohtone și internaționale care activează în localitățile partenere. Cei mai mari și mai puternici angajatori ai județului Alba își desfășoară activitatea în localitățile propuse de parteneriat.
– Sprijinirea mobilității studenților și elevilor spre instituțiile de învățământ.
– Sprijinirea accesului populației din orașele mai mici și comunele învecinate la serviciile instituțiilor publice descentralizate, justiție, dar și a celor comerciale oferite de centrele urbane vizate, în special de municipiul Alba Iulia.
– Nevoia de achiziție de material rulant ecologic.
– Nevoia de înființare și organizare a unui serviciu de transport public feroviar metropolitan integrabil cu transportul public local și județean.
– Nevoia de modernizare a gărilor și a infrastructurii de mobilitate și dotări specifice acestora (peroane, săli de așteptare, mobilier, panouri de informare, dispozitive de semnalizare, comunicații digitale, etc.
– Reducerea emisiilor de CO2.
– Nevoia de integrare a acestui tip de transport cu transportul public local și județean de călători
– Facilitarea mobilității turiștilor care vizitează atracțiile turistice naturale și antropice din centrele urbane implicate și proximitatea acestora
Conform Băncii Mondiale (2017) în Zona Urbană Funcțională Alba Iulia există circa 15.000 de navetiști, adică circa 27% din populația totală. Zona Urbană Funcțională Alba Iulia are peste 113.000 de locuitori, iar dacă adăugăm și zona Sebeș – Cugir putem vorbi de o aglomerare urbană de peste 150.000 de locuitori, adică populația Sibiului, o masă critică atractivă pentru investiții, cu condiția planificării strategice și teritoriale unitare, mai ales în domeniul mobilității și a infrastructurii de afaceri.
Adiționarea Zonelor Urbane Funcționale Aiud – Teiuș – Blaj – Ocna Mureș ar genera o masă demografică deservită crescută cu încă cel puțin 80.000 de locuitori.
Rata navetismului din Zona Urbană Funcțională Alba Iulia e una dintre cele mai mari din țară (Locul V, după Pitești, Ploiești, Deva și Târgoviște), dar trei sferturi dintre navetiști sunt muncitori în comerț, construcții și industrie (alimentară, auto).
Zona Urbană Funcțională Alba Iulia ocupă locul 3 la nivel național la cifra de afaceri per locuitor generată de sectorul privat după București și Pitești și înainte Clujului și Timișoarei.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News