Administrație
Modificări la eliberarea pașapoartelor în 2024, pentru cetățenii români. Noile reguli aprobate de Guvern
Guvernul a aprobat modificări la eliberarea pașapoartelor în 2024, pentru cetățenii români. Sunt aplicate condiții mai stricte la eliberarea pașapoartelor temporare.
De asemenea, sunt și reglementări în cazul pașapoartelor pentru minori și în situații întâlnite de români în străinătate.
Pașaportul simplu temporar
Sunt revizuite condițiile în care poate fi eliberat pașaportul simplu temporar, în acord cu tendințele europene, a anunțat Guvernul.
În prezent, pașaportul simplu temporar este un document care nu cuprinde date biometrice. Se eliberează într-un termen mai scurt
- cel mult 3 zile lucrătoare de la data depunerii cererii.
Emiterea acestui document presupune exercitarea rapidă a dreptului la liberă circulație cetățenilor români care se găsesc în situații speciale, de excepție.
Anterior, erau incluse și situații ce nu reclamau urgențe concrete, dovedite corespunzător.
Prin urmare, oașaportul simplu temporar va fi emis doar în situații speciale, de excepție
- care presupun o urgență în care este necesară deplasarea în străinătate sau continuarea călătoriei
- sau reglementarea șederii/situației juridice a cetăţenilor români aflaţi în străinătate care nu mai posedă documente de călătorie valabile.
Situații în care se poate elibera pașaport simplu temporar
- când minorul urmează să se deplaseze în străinătate pentru studii / pentru a participa la concursuri oficiale / pentru a urma un tratament medical fără de care viaţa ori sănătatea îi este pusă în pericol
- şi nu există timpul necesar pentru obţinerea acordului celuilalt părinte
- pentru cetăţenii români aflaţi în străinătate care nu mai posedă documente de călătorie valabile
- care declară că este necesar și urgent să îşi continue călătoria în străinătate
- sau să îşi reglementeze şederea/situația juridică pe teritoriul unui stat
- în situaţii obiective și urgente, în care este necesară prezenţa persoanei pe teritoriul altui stat
- şi nu există timpul necesar pentru emiterea și eliberarea paşaportului simplu electronic
- sau acesta a fost depus pentru obținerea unor vize.
Situațiile trebuie dovedite, după caz, cu documente emise de instituţii.
Situaţiile obiective și urgente exclud situațiile în care deplasarea persoanei pe teritoriul altui stat are la bază rațiuni exclusiv turistice.
Cine poate elibera pașaport simplu temporar
Paşaportul simplu temporar se eliberează de către:
- serviciile publice comunitare de pașapoarte
- misiunile diplomatice și oficiile consulare ale României în străinătate la care au fost depuse cererile
pentru
- cetăţenii români care îndeplinesc condiţiile prevăzute de lege şi care nu se află în una dintre situaţiile
- de suspendare a exercițiului dreptului la liberă circulație în străinătate
- când instanța de judecată a impus obligația de a nu părăsi teritoriul României, în condițiile legii
Autoritățile evidențiază că ponderea pașapoartelor temporare eliberate era de 73% în anul 2009, de 42%, în anul 2010 și doar de 1,20%, în prezent.
”Există state care nu permit intrarea pe teritoriul lor național a titularilor de pașapoarte simple temporare, fapt ce creează numeroase inconveniente cetățenilor români aflați în astfel de situații.
Totodată, sunt și state care nu permit intrarea pe teritoriul lor național dacă documentul de călătorie nu este valabil cel puțin 6 luni de la intrarea în statul respective. Această situație este des întâlnită, având în vedere că pașaportul simplu temporar are o valabilitate redusă (12 luni)”, mai prevede documentul.
Datele biometrice preluate la consulate
Datele biometrice și datele cetățenilor români vor fi preluate o singură dată de personalul consular, la misiunile diplomatice și oficiile consulare ale României.
Acestea or fi utilizate
- atât pentru eliberarea pașaportului simplu electronic
- cât și pentru eliberarea titlului de călătorie sau a cărții electronice de identitate
conform solicitărilor adresate de cetăţenii români.
Pașapoarte pentru minori
Executivul menționează că au existat situații în care hotărârile instanțelor de judecată de suplinire a acordului unuia dintre părinți pentru eliberarea pașaportului minorului lasă loc de interpretări.
Nu era clar dacă suplinirea a avut în vedere eliberarea unui singur document de călătorie sau eliberarea pașapoartelor până la dobândirea de către minor a capacității de exercițiu.
Prin modificarea de legislație se reglementează că
- eliberarea succesivă a mai multor paşapoarte simple electronice pentru minori se face
- numai dacă în cuprinsul hotărârii judecătorești sau al ordonanței președințiale de suplinire a acordului unuia dintre părinți, instanța a stabilit, în mod expres, acest aspect.
Pașapoarte 2024. Situații excepționale – două pașapoarte
Sunt reevaluate situațiile excepționale în care cetăţenii români vor putea deţine, concomitent
- fie un paşaport simplu electronic şi un paşaport simplu temporar valabile
- fie două paşapoarte simple electronice valabile.
Sunt stabilite și obligațiile ce le revin acestora.
Cetăţenii români pot deţine, concomitent, două paşapoarte simple electronice valabile, numai în următoarele situații:
- când titularul declară în scris că urmează să călătorească în state între care există stare de beligeranţă ori conflict diplomatic şi are aplicată în paşaportul simplu electronic o ştampilă ori o viză eliberată de statul cu care ţara în care călătoreşte se află în conflict
- când titularul deţine paşaport simplu electronic, dar, ca urmare a epuizării filelor destinate aplicării vizelor, călătoria în statele pentru care este necesară aplicarea acestora nu mai este posibilă.
Cetăţenii români care sunt, concomitent, titulari ai unui paşaport simplu electronic şi ai unui paşaport simplu temporar valabile au obligaţia ca
- în termen de 5 zile de la încetarea situaţiilor sau, după caz, de la întoarcerea în țară, să predea autorităţilor competente unul dintre cele două pașapoarte valabile deținute.
Cetăţenii români care sunt, concomitent, titulari ai două paşapoarte simple electronice valabile, au obligaţia ca
- în termen de 5 zile de la încetarea situaţiilor sau, după caz, de la întoarcerea în țară, să predea autorităţilor competente unul dintre cele două pașapoarte valabile deținute
Anularea pașapoartelor
Actul mai prevede anularea informatică a pașapoartelor eliberate anterior persoanelor care au pierdut cetățenia română
- în situația în care acestea nu au respectat obligația legală de a preda documentele de călătorie în termen de 5 zile de la data pierderii cetățeniei
Se reglementează și faptul că Direcția Generală de Pașapoarte este autoritatea care ține evidența cetățenilor români cu domiciliul în străinătate.
Aici, integral, modificările din lege.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News