Connect with us
Publicitate

ECONOMIE

Noul ministru al Transporturilor despre lotul 2 din A10 Sebeș-Turda: am un mare semn de întrebare privitor la darea în folosință

Publicat

Foto: captura video Youtube/ Adisan

Sorin Grindeanu, noul ministru al Transporturilor, are mari semne de întrebare că segmentul din autostrada Sebeș – Turda care leagă Alba Iulia de Aiud va fi dat în folosință așa cum au anunțat autoritățile, la 1 decembrie.

Grindeanu, susține că până la finalul acestui an am putea avea maxim 32 de kilometri de autostradă dați în folosință,  pentru că sunt probleme tehnice și există întârzieri.

”Din informațiile pe care le am în acest moment vorbim de posibilitatea de a da 7 km de autostradă în folosință pe trosonul Târgu-Mureș-Ungheni. De asemenea, vorbim de posibilitatea de a da în folosință lotul 2 din Sebeș-Turda, pe o lungime de 25 de kilometri, dar acolo avem probleme de structură, de surpări și am un mare semn de întrebare privitor la darea în folosință a lotului doi din Sebeș-Turda”, a spus Sorin Grindeanu.

A10 Sebeș -Turda: Șapte ani pentru 70 de kilometri. România deschide de Ziua Națională prima autostradă terminată după Revoluție

De Ziua Naţională, autoritățile au anunțat da în circulație prima autostradă terminată în întregime după Revoluție. Are doar 70 de kilometri, dar face legătura între două autostrăzi importante, care încă sunt neterminate.

E vorba de Autostrada 10 care ne va permite să ajungem de la Sibiu la Cluj-Napoca în două ore. Şapte ani a durat construcţia, iar probleme au fost la fiecare pas.

Pe Lotul 2 al Autostrăzii Sebeş – Turda, între Alba Iulia și Aiud este mobilizare generală. Se asfaltează, se montează parapetele, se trasează marcaje.

Autorităţile vor ca pe 1 Decembrie să dea drumul traficului pe porţiunea de 24 de kilometri de şosea de mare viteză care leagă Alba-Iulia de Aiud ceea ce va face ca A10 Sebeș- Turda să devină prima autostradă complet finalizată din România de la Revoluție.

Se lucrează de 6 ani pentru tronsonul de 24 km de la Alba Iulia -Aiud

Pe lotul 2 Sebeș-Turda, se lucrează de mai bine de 6 ani. Acest tronson are 24,25 km și va lega Alba Iulia Nord și Aiud.

Deschiderea acestui lot le va permite şoferilor să circule pe autostradă de la Sibiu până dincolo de Cluj-Napoca, la Nădășelu. Sunt aproape 200 de kilometri de autostradă fără întrerupere, dar cu multe restricții.

Problemele încep pe A1, între Sibiu și Sebeș unde sunt restricții în fiecare zi pe segmentele în care apar crăpături pe asfalt și unde, în 2014, autostrada s-a stricat imediat după construire și a stat închisă ani de zile.

Pe sectorul de autostradă de 22 de kilometri, de la Cunța, la scurt timp de la inaugurare au început să apară probleme în structura de rezistență a drumului din cauză că mi fost construite drenaje care să preia apele din rețeaua subterană. Astfel, la scurt timp, drumul s-a rupt iar un tronsonul de 200 de metri a luat-o la vale.

A10 Sebeș – Turda: problemele încă nu s-au terminat

Chiar şi după inaugurare, un punct critic al autostrăzii rămâne la kilometrul 20, unde, de aproape un an, constructorul se confruntă cu o mare alunecare de teren. Pe o porţiune de câteva sute de metri, şoferii vor fi nevoiţi să încetinească şi să circule din ambele direcţii doar pe un singur sens.

Cristian Pistol, director general CNAIR declară pentru ObservatorNews că lotul care se va da în circulație din 1 decembrie nu va fi și recepționat:

”Cum bine aţi spus dumneavoastră, noi dăm în circulaţie. Deci lotul de autostradă nu va fi recepţionat. Recepţia se va face după ce toate lucrările sunt finalizate. Noi estimăm că lucrările vor fi finalizate în jurul lunii aprilie a anului viitor.”

Alunecarea de teren de lângă Oiejdea nu va fi singura problemă nerezolvată la momentul deschiderii circulaţiei. Şoferii care vor circula pe autostradă şi vor avea nevoie la toaletă…trebuie să se abţină, pentru că cele două spaţii de servicii sunt departe de a fi finalizate. Si nu se va întâmpla acest lucru mai devreme de luna aprilie a anului viitor.

70 de kilometri construiți în 7 ani. A 10 – cea mai scumpă după Autostrada Bechtel (A3)

În ciuda neajunsurilor, Autostrada Sebeş – Turda este prima pe care România o construiește și o dă în circulație cap-coadă, de la Revoluţie încoace.

În 2012, A10 a fost proiectată să lege două autostrăzi pe atunci inexistente și are o lungime de 70 de kilometri.

Șapte ani pentru 70 de kilometri. În cei şapte ani cât a durat construirea ei, A10 s-a împiedicat aproape la fiecare kilometru. Că a fost vorba de alunecări de teren, de lipsa culoarelor de trecere pentru animalele sălbatice, de morminte antice descoperite pe traseu – toate acestea, plus exproprierile greoaie, au întârziat lucrările și au mărit costurile.

În actele iniţiale, fiecare kilometru urma să coste 6 milioane de euro. Cumva, a ajuns cea mai scumpă bucată de autostradă construită până acum în România, după lotul Bechtel. În medie, 10 milioane de euro am plătit pentru fiecare kilometru al şoselei dintre Sebeş şi Turda.

Greșeli de proiectare care au mărit costurile

Bogdan Ciprian s-a trezit cu un zid în dreptul porţii. A cerut în instanţă oprirea lucrărilor la autostradă, dar nu a obţinut decât drum de acces făcut de constructor. Acum e singurul om din Alba care are propriul său pasaj, pe sub un drum judeţean.

Bogdan Sandu Ciprian, proprietar pentru ObservatorNews: Mă va afecta foarte tare din partea autostrăzii că nu au pus panouri fonice în paralel cu casa mea, plus acest zid în faţa proprietăţii, care mi-a închis total accesul.

Nu a fost singura surpriză descoperită abia după începerea lucrărilor. O bretea de coborâre în nodul rutier Alba Iulia Sud a fost proiectată să treacă, aparent fără să ştie nimeni, prin mijlocul fostei gropi de gunoi a oraşului. Greşeala de proiectare nu doar ca a întârziat lucrările, dar a şi ridicat costurile, prin ecologizare, cu peste 1,2 milioane de euro.

Graba cu care s-a făcut studiul de fezabilitate a făcut ca la un moment dat autostrada să se împiedice în câţiva stâlpi de înaltă tensiune. Constructorul ceruse mutarea lor, pentru că erau fix în mijlocul căii de rulare. 4 ani a durat până când problema a fost rezolvată.

Proiectele Aiudului blocate din cauza întârzierii execuției lotului 2

În tot acest răstimp, Aiudul a stat cu marile proiecte de infrastructură blocate. În conturile oraşului zac nefolosite milioane de euro, fonduri europene, destinate înlocuirii sistemului de canalizare sau reparaţiei unor poduri. Lucrările nu s-au putut executa, pentru că oraşul ar fi fost complet paralizat din cauza traficului.

Oana Badea, primar Aiud: Contracte cu executantul care nu au putut fi puse în aplicare pentru că politia rutieră nu ne-a dat voie ar fi adus un prejudiciu şi mai mare traficului.

Au fost 7 ani în care drumul de la Sibiu la Cluj-Napoca s-a făcut şi în 4-5 ore. În cei 70 de kilometri care despart Sebeşul de Turda au apărut, între timp, 37 de cruci noi. Alţi 118 oameni au fost schilodiţi în accidente grave.

Iar România a ajuns pe primul loc în topul ţărilor cu cei mai mulţi morţi pe şosele. Cu lotul ce va fi inaugurat la 1 decembrie, vom avea 936 de kilometri de autostradă.

La cum arată planurile, abia în 2023 ne vom putea lăuda că depăşim 1000 de kilometri de şosele de mare viteză. Ungaria, o ţară cu o suprafaţă de două ori şi jumătate mai mică decât România, are peste 1500 de kilometri de autostradă.

Kilometri de autostradă pe care autoritățile au anunțat că le vor finaliza în 2021

A10 Sebeș – Turda, Lot 2 – 24,2 km ( anunțat că va fi dat în circulație în primele 6 luni)
A10 Sebeș – Turda, Lot 1 (rămas de finalizat) – 2 km
A3 Chețani – Câmpia Turzii – 15,7 km
A3 Târgu Mureș – Ungheni – 4,5 km (+ 4,7 km drum de legătură)
DX12 Craiova – Pitești, lotul 2 – 40 km

Total: 86,4 km de șosea de mare viteză

Autostrăzile din România, kilometri reali aflați în exploatare:

  • A1: București-Pitești – 110 km
  • A1: Sibiu-Sebeș-Orăștie-Simeria-Deva-Ilia 175 km
  • A1: Margina-Timișoara-Arad-Nădlac – 160 km
  • A2: București-Cernavodă-Medgidia-Constanța – 203 km
  • A3: București-Ploiești – 62,8 km
  • A3: Rășnov Cristian – 6,3 km
  • A3: Ungheni (Aeroport Tg. Mureș) – Iernut – Chețani – 31,7 km
  • A3: Câmpia Turzii – Nădășelu – 61,3 km
  • A3: Biharia – Borș – 5,3 km
  • A4: Centura Constanța – 22,2 km
  • A6: A1-Centura Lugoj – 11,4 km
  • A7: VO Bacău – 16 km
  • A10: Turda – Aiud Sud – 28,7 km *aproximativ 4 km (între nod Aiud și limita cu lotul 2) nu pot fi folosiți
  • A10: Sebeș – Alba Iulia Nord – 15 km
  • A11: Parte din Centura Arad – 2 km
    ———————————————————————
    TOTAL KM REALI ÎN EXPLOATARE: 910,7 km

Evoluția kilometrilor de autostradă deschiși circulației în ultimii 14 ani:

  1. 2004 – 97,2 km
  2. 2007 – 50,7 km
  3. 2009 – 42 km
  4. 2010 – 28 km
  5. 2011 – 57 km
  6. 2012 – 139 km
  7. 2013 – 108 km
  8. 2014 – 28,2 km
  9. 2015 – 46,6 km
  10. 2016 – 22,1 km (Lotul 3 Cunța – Săliște din A1 Sibiu – Orăștie – 22,11 km – a fost deschis inițial în noiembrie 2014, dar a fost închis în 2015 pentru reparații capitale pe o bucată. Întreg lotul a fost redeschis definitiv în octombrie 2016)
  11. 2017 – 15 km
  12. 2018 – 58,4 km
  13. 2019 – 42 km
  14. 2020 – 60,6 km

A 10 Sebeș – Turda – 4 loturi,  termen de finalizare anul 2016

Autostrada A10 face legătura dintre Autostrada A1 si Autostrada A3, pe traseul Sebes – Turda. Licitațiile au fost făcute în 2013, iar lucrările au început în 2014

Tronsonul Sebes-Turda a fost împărțit în patru loturi:

Lot 1 – 17,00 km de la intrarea pe autostrada în Sebes până la Pârâul Iovului,

constructori: asocierea SC Impresa Pizzarotti & C SpA – SC Pomponio SRL.

Cost: 541.739.137 lei fara TVA

Lot 2 – 24,25 km de la Pârâul Iovului până la intrarea în Aiud; constructori:

asocierea Aktor SA – SC Euroconstruct Trading SRL.

Cost: 549.332.494 lei fără TVA.

Lot 3 – 12,45 km de la intrarea în Aiud până la nodul de la Decea,

constructori: asocierea Tirrena Scavi SpA, Societa Italiana per Condotte d’Acqua S.p.A.

Cost: 420.511.921 lei fără TVA

Lot 4 – 16,30 km de la nodul Decea până în Turda,

constructori: asocierea Porr Construct SRL, Porr Bau GmbH.

Cost: 470.004.894 lei fără TVA

Urmăriți știrile Alba24.ro și pe Google News.

sursa: Observatornews.ro, CNAIR, Asociația Pro Infrastructutra

foto: capturi video youtube/ Adisan

că ar putea să termine la finalul lunii noiembrie, cel mai târziu în primele zile din decembrie, cu tot cu instalarea ultimelor parapete de protecție, garduri, indicatoare dar și procedurile birocratice.

Inaugurarea va fi făcută cu o restricție (trafic pe un sens) pe aproximativ un kilometru în zona Oiejdea, acolo unde consolidarea versantului nu va fi finalizată mai devreme de primavara anului viitor. Tot atunci pot fi gata și spațiile de servicii.

Urmăriți știrile Alba24.ro și pe Google News

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

1 Comentariu

1 Comentariu

  1. Petru

    joi, 25.11.2021 at 21:46

    Dațiile în-colo de autostrăzi și mai bine peticiți drumuriile existente construite înainte de ’89 că astea sunt mai sigure și mai ușor de întreținut.Nu vedeți că segmentele de autostrăzi date în folosință azi, mâine intră în reparații. Așa scăpați și de toaletele care vă dau atâta bătaie de cap. Sau poate există o explicație : intrii pe autostrată, mergi la toaletă și ieși de pe autostradă .E și asta ceva.
    Până terminați cap/coadă o autostradă apar vehiculele zburătoare și ați făcut degeaba investițiile.Baftă!

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







Dacă ți-a plăcut articolul:


ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Publicitate

ABRUD

Spitalul din Abrud cumpără două stații de producere oxigen medical. Valoarea investiției

Publicat

Spitalul din Abrud cumpără două stații de producere oxigen, pentru creșterea capacității de tratare și asigurarea unui tratament corespunzător pacienților. Investiția se ridică la peste 1,7 milioane de lei. 

Spitalul Orășenesc „Dr. Alexandru Borza” din Abrud a lansat vineri, 25 noiembrie, în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) o licitație pentru achiziția a două stații de producere oxigen în cadrul proiectului „Consolidarea capacității de reacție la criza de sănătate publică cauzată de răspândirea virusului SARS-Cov-2”.

Valoarea totală este estimată la 1.742.600 de lei, fără TVA. 

Potrivit caietului de sarcini, proiectul vizează asigurarea unui tratament corespunzător pacienților infectați cu Covid precum și creșterea capacității de tratare și asigurarea unei capacități adecvate de îngrijire și tratament a cazurilor de infecție cu Sars-Cov-2 la nivelul spitalului.

Generatorul de oxigen medical va avea un debit minim continuu de 18 mc/h, la o puritate minimă garantată de 93% +- 3%. Acesta va fi complet automatizat, iar monitorizarea va putea fi făcută în timp real prin remote Desktop și touchscreen LCD.

De asemenea, va fi prevăzut cu senzori pentru presiune, temperatură, punct de rouă, puritate oxigen, CO, debitmetru și va avea cel puțin următoarele filtre: 5 microni, 1 micron, 0,01 microni, turn de cărbune, filtru steril, filtru de praf.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Fostul ministru PSD, actual consilier al Curții de Conturi, Niculae Bădălău, REȚINUT de DNA. Acuzațiile procurorilor

Publicat

Niculae Bădălău a fost reținut duminică seara, după ce a fost audiat la DNA într-un dosar de corupție pentru mită și trafic de influență. În dosar, procurorii investighează un presupus lobby pentru companiile pe care le dețin copiii săi. 

Niculae Bădălău este consilier în cadrul Curții de Conturi și vicepreședinte al Autorității de Audit din cadrul aceleiași instituții.

El a fost reținut pentru 24 de ore pentru comiterea infracțiunilor de dare de mită, în formă continuată, și trafic de influență.

În același dosar, a mai fost reținută o persoană fizică, reprezentant al unei societăți comerciale, pentru comiterea infracțiunii de complicitate la dare de mită, potrivit DNA.

Surse judiciare au precizat pentru G4Media că este vorba despre Elena Matache iar firma în cauză este Samby Intex SRL, firma ginerelui său.

În datele de 09.08.2022 și 19.11.2022, inculpatul Bădălău Niculae, în calitatea menționată mai sus, i-ar fi pretins unui primar de comună să atribuie un contract privind „Reabilitare sistem de alimentare cu apă potabilă…,”, estimat la valoarea de 7.071.925 lei fără TVA, unei societăți administrată de o rudă a acestuia, lăsând să se creadă că are influență asupra unei persoane din conducerea Companiei Naționale de Investiții (C.N.I.), pe care ar fi promis că o va determina să asigure finanțarea a două proiecte depuse la această instituție de către primăria respectivă.

În perioada 2021-2022, în contextul derulării unui contract pe care aceeași primărie îl avea încheiat cu aceeași societate comercială, privind „Înființare rețea de alimentare cu apă…”, inculpatul Bădălău Niculae, prin intermediul celeilalte persoane cercetate în prezenta cauză, i-ar fi oferit edilului mai multe sume de bani pentru ca în schimb acesta să efectueze în continuare plățile către firma respectivă, chiar și pentru lucrări neconforme.

În același context, după ce, la data de 19 noiembrie 2022, inculpatul Bădălău Niculae i-ar fi promis primarului remiterea unui procent de 7% din valoarea contractului menționat mai sus (4.903.959,97 lei fără TVA) dar și dintr-un viitor contract a cărui atribuire urmarea să o obțină pentru aceeași firmă de la primăria respectivă, în data de 25 noiembrie 2022, prin intermediul aceluiași om de afaceri, i-ar fi remis edilului 35.000 lei, reprezentând o parte din suma de bani promisă.

În total, inculpatul Bădălău Niculae i-ar fi promis primarului suma totală de 170.000 euro, ce reprezintă procentul de 7% din valoarea celor două contracte.

Inculpaților li s-au adus la cunoștință calitatea procesuală și acuzațiile, în conformitate cu prevederile art. 309 Cod de procedură penală.

La data de 28 noiembrie 2022, cei doi inculpați urmează să fie prezentați Curții de Apel București cu propunere de arestare preventivă pentru 30 de zile”, arată comunicatul DNA.

Niculae Bădălău a fost deputat, senator și prefect de Giurgiu și ministru al Economiei și propus de fostul premier Viorica Dăncilă ministru interimar la Energie, în septembrie 2019.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Foc de armă în sediul Poliției Municipiului Alba Iulia. Un agent a tras cu pistolul în podea, din greșeală

Publicat

IPJ Alba a deschis o anchetă internă după ce arma unui polițist s-a descărcat în podea în timpul schimbului de tură.

Incidentul s-a produs în sediul Poliției Municipiului Alba Iulia, joi, în zona specială destinată preluării și încărcării armamentului, dar nu a fost anunțat public

Un agent de poliție a apăsat pe trăgaciul armei pe care o are în dotare, care s-a descărcat în podea. Nimeni nu a fost, din fericire, rănit.

Reprezentanții IPJ spun că acesta ar fi tras accidental.

„Se va face o cercetare care va stabili exact ce s-a întâmplat. Incidentul s-a produs la data de 24 noiembrie 2022, în zona destinată preluării armamentului și încărcării acestuia de la Poliția Municipiului Alba Iulia, cu ocazia verificării armamentului din dotare, un agent de poliție a executat, în mod accidental, un foc de armă în podea.

În urma incidentului, nu au fost înregistrate victime, iar, la nivelul Inspectoratului de Poliție Județean Alba, a fost dispusă demararea unei proceduri de cercetare, în conformitate cu prevederile interne privind exploatarea armamentului”, au transmis reprezentanții IPJ Alba.

Citeste mai mult
Publicitate

BLAJ

Primăria Blaj organizează „Revelionul Pensionarilor” 2023. Cum se fac înscrierile și care este taxa de participare

Publicat

După pauza impusă de autoritățile sanitare naționale din cauza pandemiei de coronavirus, Primăria Blaj reia tradiția organizării „Revelionului Pensionarilor”. Astfel, pensionarii din Blaj care doresc să participe la ediția din acest an a „Revelionul Pensionarilor” se pot înscrie până în data de 20 decembrie 2022.

Potrivit reprezentanților administrației locale, „Revelionul Pensionarilor” 2023 va avea loc la Căminul Cultural din Tiur.

Taxa de participare este de 75 de lei, iar pensionarii care doresc să participe la eveniment se pot înscrie la Secretariatul primarului, camera 1, la etaj, până la data de 20 decembrie 2022.

Actele necesare pentru înscrierea la „Revelionul Pensionarilor” 2023 sunt cartea de identitate şi cuponul de pensie.

În cazul în care, într-o familie, unul dintre soţi nu este încă pensionar, acesta va achita suma de 150 de lei pentru meniul de Revelion.

Informaţii suplimentare se pot obține la telefon 0258.710110.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate


Parteneri Romania24.ro, Cluj24.ro, Ardeal24,ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Alba24.ro powered by Independent Media & More. Alba24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax