Connect with us
Publicitate

EVENIMENT

(P) De ce se modifică tarifele de colectare a deșeurilor municipale. RIDICAREA GUNOIULUI sau COLECTAREA SEPARATĂ A DEȘEURILOR?

Publicat

Asocierea RER VEST și RETIM vă informează referitor la modificările care se vor produce în structura serviciului de salubrizare, modificări care determină și schimbarea tarifelor de colectare a deșeurilor municipale.

Situația actuală – colectarea în amestec a deșeurilor

În cele mai multe localități din Zonele 1 și 2 (vezi lista localităților pe zone la sfârșitul comunicatului) deșeurile se colectează amestecat (nu sunt separate pe categorii). Mai mult, nu sunt supuse nici unei operațiuni de tratare (sortare, tratare mecano-biologică), ajungând să fie depozitate la groapa de gunoi, fără nicio posibilitate de refolosire sau reciclare a deșeurilor care s-ar fi pretat la această operațiune.

Aceasta nu este o acuză la adresa cuiva anume, ci doar o constatare obiectivă, lipsa instalațiilor de tratare la nivelul județului fiind principalul motiv.

Ca metodă de tarifare, calculul facturii de salubritate încă se mai realizează în funcție de numărul de persoane din gospodărie sau din asociația de proprietari, cu un tarif fix/persoană/lună și fără să se țină cont de structura și cantitatea totală de deșeuri colectată.

Ce se schimbă: vom realiza COLECTAREA SEPARATĂ A DEȘEURILOR

În următoarea perioadă va intra în vigoare câte un nou contract de colectare a deșeurilor (pentru Zona 1 și Zona 2), care introduce schimbări majore deopotrivă în structura serviciului de salubrizare, cât și în modalitatea de facturare:

Colectarea obligatorie pe patru fracții diferite:

Deșeuri reziduale (în amestec cu deșeuri biodegradabile)
Deșeuri reciclabile din hârtie și carton
Deșeuri reciclabile din plastic și metal
Ambalaje din sticlă
Transferul tuturor deșeurilor colectate și apoi tratarea acestora pe categorii în cadrul centrului de la Galda de Jos:

Sortarea deșeurilor reciclabile

Tratarea mecanică și apoi biologică a tuturor deșeurilor reziduale și biodegradabile (pubela neagră), urmată de depozitarea materialelor inerte rezultate.

Introducerea instrumentului economic “plătește pentru cât arunci” (introdus prin OUG 74/2018), care presupune ca fiecare utilizator să plătească după câte deșeuri aruncă.

Colectarea aceleiași cantități de deșeuri pe mai multe fracții presupune din start un număr semnificativ mai mare de mașini (cu cât se colectează separat mai multe fracții, cu atât crește numărul de mașini de colectare necesare), fiecare mașină urmând a colecta separat doar tipul de deșeu pentru care a fost desemnată.

După colectarea și transportul deșeurilor la centrul de la Galda de Jos, acestea vor intra în diverse procese de sortare, tratare și compostare, astfel încât, în final, impactul asupra mediului să fie minimizat. Doar ceea nu poate fi reciclat va fi depozitat.

Aceste schimbări ale modului de gestionare a deșeurilor – de la situația ridicării în amestec a deșeurilor la colectarea separată și tratarea întregii cantități colectate – implică costuri suplimentare însemnate: mai multe mașini de colectare, mai multe ridicări de la punctele de colectare, sortarea manuală a tuturor deșeurilor reciclabile și tratarea mecanică și biologică a celorlalte deșeuri, etc.

Este esențial ca fiecare dintre utilizatorii sistemului (cetățeni, agenți economici, instituții publice) să înțeleagă faptul că cel mai mare aport pentru o bună funcționare a acestui nou sistem îl au chiar ei: separarea la sursă (gospodărie, întreprindere, etc) este condiția principală în vederea atingerii rezultatelor dorite. Deșeurile reciclabile pot fi sortate și recuperate doar dacă sunt colectate separat.

Pentru a introduce „plătește pentru cât arunci” tarifele de colectare vor fi stabilite în lei per recipient/ lună, fiind influențate de volumul recipientelor. Noul sistem de colectare și tarifare este unul simplu de înțeles și de administrat întrucât presupune ca cetățenii să opteze pentru recipientul de deșeuri reziduale care se potrivește cel mai bine cantității de deșeuri reziduale generate, plătind abonamentul aferent. De exemplu, gospodăriile individuale având în componență până la 3 persoane ar trebui să opteze pentru cel mai mic recipient disponibil, cel de 60 de litri.

De ce se schimbă sistemul de gestionare a deșeurilor

Colectarea separată a deșeurilor este o obligație legală a noastră, a tuturor: gospodării individuale, asociații de locatari, agenți economici și instituții publice. Odata cu aderarea la Uniunea Europeană, România și-a asumat să atingă țintele de reciclare și de reducere a cantităților de deșeuri depozitate în deponeele ecologice, ținte stabilite de legislația UE.

În prezent ar fi trebuit să reciclăm 50% din deșeurile reciclabile, iar până în 2025 vom trebui să atingem același procent de reciclare, dar raportat la întreaga cantitate de deșeuri. Neatingerea acestei ținte poate duce la declanșarea de către UE a procedurii de infringement, generând amenzi foarte mari care vor fi plătite de cei care nu și-au atins țintele. De asemenea, autoritățile locale plătesc deja către Autoritarea Fondului pentru Mediu 50 de lei/tona de deșeuri depozitate, în condițiile în care nu reușesc să dovedească că 60% dintre deșeurile colectate nu au ajuns la depozitare (fiind reciclate sau valorificate energetic).

Pentru a înțelege mai bine situația actuală din județ vă prezentăm două fotografii de la Centrul de Management Integrat al Deșeurilor Galda de Jos, acolo unde ar trebui să ajungă în final toate deșeurile din Alba. În stânga sunt prezentate deșeurile reciclabile sosite timp de două săptămâni din întreg județul, o cantitate infimă. În dreapta, se pot vedea deșeurile reziduale preluate în timpul unei singure zile, deșeuri reziduale amestecate cu reciclabile, sticlă, vegetale și alte tipuri care nu își au locul aici.

În concluzie, implementarea acestui sistem modern de management al deșeurilor implică și costuri, care sunt determinate de operațiunile de colectare și transport separat, de sortare, tratare, neutralizare și depozitare ecologică dar presupune și disciplină strictă din partea tuturor (începând cu cei care produc deșeurile, care trebuie să le selecteze la sursă).

În timp, pe măsură ce crește cantitatea și calitatea deșeurilor reciclabile colectate separat și apoi valorificate, tarifele de colectare a deșeurilor reciclabile vor scădea corespunzător, în baza încasărilor pe care autoritățile locale le vor face de la organizațiile răspunzătoare de implementarea răspunderii extinse a producătorilor (OIREP), în contul ambalajelor introduse pe piață de aceștia.

În acest fel, cu ajutorul tuturor celor implicați, județul Alba se poate alinia standardelor de mediu ale Uniunii Europene și poate ajunge unul din județele model din întrega țară. Asocierea RER Vest – RETIM va realiza în perioada următoare și o amplă campanie de informare-conștientizare, care să răspundă întrebărilor locuitorilor județului.

Lista localități Zona 1 : Alba Iulia, Aiud, Ocna Mureș, Teiuș, Ciugud, Berghin, Ohaba, Mihalț, Stremț, Galda de Jos, Cricău, Întregalde, Ighiu, Sântimbru, Râmeț, Rădești, Rimetea, Lopadea Nouă, Livezile, Mirăslău, Ponor, Hopârta, Fărău, Noșlac, Lunca Mureșului, Unirea.

Lista localități Zona 2: Sebeș, Cugir, Daia, Cut, Spring, Doștat, Gârbova, Câlnic, Săsciori, Pianu, Săliștea, Blandiana, Vințu de Jos, Ceru-Băcăinți, Șibot, Șugag.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

4 Comentarii

4 Comentarii

  1. pilu

    miercuri, 02.06.2021 at 16:03

    De la Zlatna in sus cum se procedeaza ?

  2. Rika

    miercuri, 02.06.2021 at 16:19

    voi vreti bani pe preturi si doze 🤣
    dar de ce nu ziceți că le vindeți msi departe pe banii frumoși 😏

  3. Soso

    joi, 03.06.2021 at 08:45

    Dacă nu se colectează separat oamenii nu le selectează. Containerele sunt problemă. Nu sunt pe categorii. Asteptam ca marile magazine sa aiba astfel de spatii dedicate si sa ofere bon cu valoare pt cumpărături.

  4. Marius

    joi, 03.06.2021 at 10:23

    aruncați amestecat, că banii înapoi nu vă da pe ce se reciclează 😏 ei fac bani frumoși pe peturi, aluminiu, hartie și vă mărește prețul să facă la maxim banii de vacanțe exclusiviste pe spatele la fraieri 🤭 guvernul doarme, dna doarme, nici o instituție nu mai apară de abuzuri, nu mai plătiți taxele și impozitele să nu mai aibă hoți banii 😏😉

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.


Publicitate

EVENIMENT

EXERCIȚIU de amploare la Kronospan Sebeș, al ISU Alba: Se testează intervenția în cazul unui accident chimic

Publicat

kronospan, sebes

Un exercițiu de amploare al pompierilor militari de la ISU Alba are loc joi, 7 iulie, la Kronospan, în Sebeș. Pompierii testează și se antrenează pentru a vedea cum reacționează echipele de intervenție, în situația producerii unui accident chimic cu efecte în afara amplasamentului.

Potrivit ISU Alba, la fața locului se testează următoarele:

– Antrenarea personalului de intervenţie şi verificarea deprinderilor acestora privind cunoaşterea operațiunilor şi a procedurilor de intervenție;

– Antrenarea Serviciului Privat pentru Situații de Urgență Kronospan;

– Antrenarea personalului SMURD în acordarea primului ajutor şi la trierea victimelor;

– Antrenarea personalului din dispecerat şi perfecționarea deprinderilor în recepționarea anunțului prin S.N.U.A.U. 112;

solicitarea de date cât mai concrete şi exacte (lucru cu aplicația 112);

– Antrenarea factorilor de decizie în organizarea şi coordonarea acţiunilor de intervenție în astfel de situații, culegerea datelor, prelucrarea acestora şi elaborarea propunerilor în vederea luării deciziei;

– Antrenarea modului de lucru integrat dintre toate structurile Comitetului Local pentru Situații de Urgență implicate;

– Verificarea modului de asigurare a legăturilor de comunicaţii între echipaje şi antrenarea personalului în folosirea acestor legături şi stabilirea viabilităţii sistemului de comunicații pentru forţele proprii.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Europa vrea o rețea feroviară cu trenuri de mare viteză, care să unească marile capitale și să înlocuiască avioanele

Publicat

Imaginați-vă o rețea de trenuri moderne, super-rapide și confortabile care se deplasează între fiecare oraș important din Uniunea Europeană, oferind o alternativă fiabilă, confortabilă și durabilă la călătoria cu avionul.

Aceasta a fost viziunea conturată de liderii industriei feroviare din Lyon, Franța, pe 29 iunie, pe fondul planurilor europene ambițioase de a dubla utilizarea feroviară de mare viteză până în 2030 și de a tripla nivelurile actuale până în 2050.

Numai o extindere masivă și accelerată a rețelei de mare viteză poate atinge aceste obiective extrem de ambițioase, dar sunt acestea o propunere realistă și accesibilă? Este întrebarea pe care și-o pun jurnaliștii de la CNN, care analizează problema viitorului trenurilor de mare viteză în Europa.

Spre deosebire de multe părți ale lumii, Europa are deja mii de kilometri de cale ferată de mare viteză. TGV-urile de renume mondial din Franța, ICE din Germania și AVE din Spania au transformat călătoriile cu trenul în ultimii 40 de ani, dar rămân în mare parte concentrate pe piețele interne.

Acesta poate fi considerat un lucru normal. Atunci când țările investesc miliarde de euro în infrastructură nouă, presiunea politică pentru a reduce beneficiul maxim pentru contribuabili este inevitabilă.

Cine plătește?

Construirea de linii peste granițele internaționale, chiar și în cadrul Uniunii Europene, creează tensiuni cu privire la cine plătește pentru ce, cum sunt alocate contractele, cum sunt gestionate standardele și reglementările naționale contradictorii etc.

Chiar și acolo unde s-au construit linii internaționale de mare viteză, adesea cu costuri enorme, loialitatea națională, birocrația înăbușitoare și tarifele mari de acces împiedică unele rute să-și atingă potențialul.

Unele rute, cum ar fi Paris-Londra prin Tunelul Mânecii și Paris-Bruxelles-Amsterdam/Köln, au mai mult succes, dar ar putea, și ar trebui să atragă, mai mulți pasageri de la călătoriile aeriene pe distanțe scurte, potrivit CNN.

Acum,mai multe organizații europene s-au angajat la un nou studiu care evidențiază numeroasele beneficii ale unei rețele feroviare de mare viteză, care conectează capitalele naționale și marile orașe.

Printre acestea se numără Comisia Europeană, Comunitatea Căilor Ferate Europene, Industria Europeană de Aprovizionare Feroviară și ALLRAIL, care reprezintă căile ferate nedeținute de stat.

Cel mai important, grupul va căuta finanțare pentru zeci de mii de kilometri de linii noi și vor încerca să arate cum o transformare radicală a rețelei feroviare a continentului poate ajuta UE să își atingă obiectivul „Green Deal” de neutralitate carbon până în 2050.

Sursă foto: Pixabay

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

7 iulie: Ziua mondială a ciocolatei. Istoria desertului: De la băutura simplă de cacao până la ciocolata 3D

Publicat

Ziua mondială a ciocolatei este aniversată anual pe 7 iulie, deoarece la această dată a fost introdusă în Europa, în 1550,  băutura pe bază de cacao.

Istoria deliciilor pe bază de cacao nu este atât de cunoscută.

Cercetătorii au găsit dovezi privind alimente pe bază de cacao datând din urmă cu câteva mii de ani.

Boabele de cacao ar fi fost cultivate la început de civilizaţii străvechi din America de Sud, cum ar fi aztecii şi mayaşii. De altfel, arborele de cacao este originar din bazinul Amazonului şi alte zone tropicale din America de Sud şi America Centrală.

Istoria dulce a ciocolatei: de unde provine numele

Cuvântul modern ”ciocolată” ar proveni de la două cuvinte ale unei limbi vorbite de azteci numită Nahuatl: ”xocolatl”, care în traducere directă înseamnă ”apă fierbinte” şi ”cacahuatl”, care se referea la o băutură amară din cacao servită la ceremoniile religioase, potrivit Agerpres.

Conchistadorii spanioli ajunşi în Lumea Nouă au contribuit cu inventivitatea lor la reţeta băuturii de ciocolată adăugând zahăr şi condimente pentru a o îndulci.

De aici, ciocolata a ajuns populară în rândul spaniolilor, care au păstrat secretă metoda de producţie pentru aproximativ 100 de ani.

Potrivit unei legende, când exploratorul spaniol Hernando Cortes a ajuns în Mexic în căutare de aur şi argint, conducătorul aztec Montezuma a crezut că este o divinitate reîncarnată şi l-a întâmpinat cu un banchet somptuos unde s-a servit băutură de ciocolată.

Treptat, ciocolata s-a răspândit şi în restul lumii vestice.

Consumată exclusiv sub formă de băutură, a ajuns în Franţa, apoi în Anglia, la curţile regale şi în cluburi elitiste dedicate consumului de ciocolată.

Istoria ciocolatei în epoca modernă

Ciocolata caldă era apreciată de clasa superioară pentru gustul şi beneficiile pentru sănătate. Cu timpul, cacaoa şi-a câştigat reputaţia de afrodisiac.

Ciocolata solidă a apărut pe piaţă în jurul anului 1850, când britanicul Joseph Fry a descoperit că adăugarea de unt de cacao peste praful de cacao formează o masă solidă.

Câteva decenii mai târziu, la începutul secolului XX, belgianul Jean Neuhaus II a creat ”pralina” – ciocolata cu un conţinut de arome diferite.

Din acest moment, industria ciocolatei a explodat şi s-a răspândit în întreaga lume, potrivit istoriei prezentate de World Cocoa Foundation.

Zonele unde se cultivă arborele de cacao s-au extins dincolo de aria de origine.

Cea mai mare parte din producţia de cacao a lumii provine dintr-o zonă îngustă din jurul Ecuatorului, pentru că arborii se dezvoltă bine în climatul umed tropical cu ploi regulate şi un anotimp uscat scurt.

Principalii producători din afara zonei Americii Centrale, unde domină Brazilia şi Ecuador, sunt: în Africa de Vest: Ghana, cu o tradiţie în cultivare din 1879 şi de unde provine un sortiment de cacao clasat între cele mai bune din lume, Nigeria şi Cote D’Ivore; în Asia: Malaysia şi Indonezia, ţări unde se cultivă de mai puţin timp, dar care devin zone importante de producţie.

Spre exemplu, producătorul australian de ciocolată Cadbury foloseşte ca materie primă boabe de cacao de înaltă calitate ce provin din Ghana şi Asia.

În 2019, de Ziua mondială a ciocolatei, Cadbury Dairy Milk a lansat, în premieră mondială, prima imprimantă 3D ce foloseşte ca materie primă ciocolata cu lapte.

Ciocolata s-a aliniat și ea tendințelor moderne: primele delicii din ciocolată produse de imprimanta 3D Cadbury Dairy Milk au fost disponibile la vânzare în 2019.

sursa foto: pexels.com, free

Citeste mai mult
Publicitate

ECONOMIE

Apare o nouă taxă pentru fiecare gospodărie din România și UE: impozitul pe amprenta de carbon. Anunțul ministrului Mediului

Publicat

Apare o nouă taxă: România va fi obligată să impoziteze fiecare gospodărie, iar taxa va fi calculată în funcție de gradul de poluare pe care aceasta îl generează.

Anunțul a fost făcut marți, 5 iulie, de către ministrul Mediului, Tanczos Barna care a precizat că a Mediu a precizat că noua taxă va fi introdusă din 2027 la nivelul UE.

O serie de decizii importante  au fost adoptate la cea mai recentă reuniunea de la Luxembourg a miniștrilor mediului din UE.

Ministrul Mediului, Tanczos Barna a participat la această reuniune și a precizat că deciziile luate vor avea un impact direct asupra fiecărui cetățean european, inclusiv a celor din România.

YouTube video

”În primul și în primul rând, deciziile vizează reducerea emisiilor de carbon în sectorul rezidențial și sectorul de mobilitate. Sectorul rezidențial înseamnă că Fondul social de climă, care se constituie din 2027, se va alimenta prin introducere a unor taxe de carbon la nivelul fiecărui cetățean care locuiește undeva în UE și care, prin încălzirea locuinței sau prin folosirea energiilor emițătoare de dioxid de carbon, poluează.

Acest lucru înseamnă că la nivelul fiecărei gospodării se va calcula amprenta de carbon și se vor aplica niște taxe”, a anunțat ministrul Mediului. Acesta a explicat că ”cel mai simplu exemplu este taxa pe gaz, pe gazele naturale care se ard practic în centrale individuale la nivelul fiecărui apartament”.

”Va fi o taxă din 2027 pe care o va plăti fiecare cetățean european, nu este doar România, ci se aplică pentru toate cele 27 de state europene.

Spre surprinderea mea, chiar și pe ultima sută de metri, (o parte din statele membre – n.r.) au fost extrem, extrem de ambițioase și nu a vrut să audă nimeni nicio secundă despre eliminarea acestor taxe noi, în ciuda discuțiilor și a obiecțiunilor și în ciuda situației actuale, în ciuda războiului”, a precizat Tanczos Barna.

Noua politică de mediu vine în contextul în care Uniunea Europeană  își propune să devină independentă energetic în raport cu Rusia.

”Filozofia Comisiei este că putem scăpa de presiunea Rusiei și putem scăpa de expunerea totală la Rusia sau la gazele rusești doar prin eliminarea totală a gazului din balanța energetică.

Și nu prin schimbarea furnizorului, ci prin eliminare a gazului din balanță”, a mai spus Tanczos Barna în cadrul emisiunii AgroStrategia, la TVR, potrivit Agrointeligența.

La sfârșitul anului trecut, preşedinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a declarat la summitul COP26 privind schimbările climatice, că Uniunea Europeană va institui „în trei ani” o taxă vamală pe CO2, adică taxarea emisiilor de carbon asociate fabricării unor anumite produse, relata agenţia EFE, citată de Agerpres.

sursa foto: arhivă

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Statistici T5

Parteneri Romania24.ro, Cluj24.ro, Ardeal24,ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Alba24.ro powered by Independent Media & More. Alba24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax