Economie
Primul eșec din anul 2013: Finalizarea autostrăzii Orăștie-Sebeș-Sibiu s-a amânat, din aprilie, pentru sfârșitul lui septembrie
Anul 2013 este unul așteptat cu sufletul la gură de șoferii care visează să traverseze județul Alba pe aproximativ 80 de kilometri de autostradă nou-nouță. Potrivit termenelor contractuale, acesta este anul în care autostrada Orăștie-Sibiu ar urma să fie dată în circulație, dar, cu 4 luni înainte de data prevăzută pentru finalizarea lucrărilor (aprilie), constructorii au făcut un nou anunț: autostrada va fi recepționată abia la finele anului 2013, respectiv cel mai devreme în luna septembrie.
Autostrada Orăștie-Sibiu, care cuprinde și centura ocolitoare a municipiului Sebeș, nu va fi finalizată în luna aprilie, așa cum prevedea contractul inițial, ci, în cel mai fericit caz, cu 5 luni mai târziu.
Mulți reprezentanți ai constructorilor au anunțat că motivul decalării acestui termen este apariția unor lucrări suplimentare care, potrivit acestora, nu puteau fi anticipate. În ceea ce privește tronsonul II, cel care include și centura ocolitoare a Sebeșului, lucrările au fost întârziate de necesitatea construirii unui tunel care trebuia făcut pentru traversarea a două linii de cale ferată din apropierea municipiului acum sufocat de traficul de tranzit.
„Între timp, CFR a mai avizat construirea unei linii private, iar, în cadrul modernizărilor liniilor de cale ferată ale CFR, pe lângă cele două existente, a mai fost proiectată şi o a treia. După discuţii de câteva luni, s-a ajuns la soluţia ridicării unui tunel peste trei linii de cale ferată, două ale CFR şi una industrială”, a declarat, pentru Evz, Mircea Mereuţ, director de proiect din partea „Straco Grup”. Constructorul a mai explicat că au existat probleme și cu exproprierile, care deasemene au determinat decalarea termenului.
Cei aproximativ 80 de kilometri de autostradă care ar urma să tranziteze județul Alba sunt finalizați în proporție de 50%, dar, chiar și așa, o parte din constructori dau asigurări să lucrarea nu va fi finalizată la termenul stabilit inițial şi speră să fie acoperite costurile suplimentare din fonduri europene.
În lungime totală de 82,07 km, autostrada care va lega municipiul Sibiu de Orăștie a fost împărțită în patru tronsoane aproximativ egale, valoarea celor patru contracte atribuite în vara anului trecut fiind de 2,018 miliarde lei fără TVA.
Conform datelor CNADR, la 1 septembrie, stadiul la cele patru tronsoane era următorul:
Lot 1 (24,1 km) 24,3%
Lot 2 (19,7 km) 30,2%
Lot 3 (22,1 km) 30,6%
Lot 4 (16,1 km) 32,13%
În ultimele trei luni, lucrările au avansat, depășind în unele cazuri mult peste 50%. Noile termene asumate de constructori ar fi vara lui 2013 pentru lotul 1 (antreprenor „Strabag „SRL), septembrie 2013 pentru lotul II (antreprenor general asocierea „Straco Grup” – „Studio Corona” SRL) şi noiembrie 2013 pentru loturile III şi IV, unde antreprenorii generali sunt „Impregilio” SpA şi asocierea „Astaldi” – „Euroconstruct Trading” – „Astalrom”.
Kilometrii de autostradă care vor străbate județul nostru se vor uni cu varianta de ocolire Deva-Arad, iar ulterior cu autostrada Lugoj-Deva, autostrada Timișoara-Lugoj, vor continua cu varianta de ocolire a municipiului Arad, cu autostrada Arad-Timișoara și se va finaliza cu autostrada Arad- Nădlac, scoțându-ne în afara țării, pentru prima dată, pe un drum la standarde europene.
Perspectivele sunt optimiste, dar nu trebuie omis faptul că, potrivit CNADR, pe lotul 1 Arad-Nădlac, contractul este reziliat și este programată o nouă licitație, abia la începutul anului viitor, fapt ce ar putea determina o nouă decalare a termenului final.
Proiect (km), termen finalizare:
Deva-Orăştie (32,5) februarie 2013
Orăştie-Sibiu Lot 4 (16) aprilie 2013
Orăștie-Sibiu lot 3 (22) aprilie 2013
Orăștie-Sibiu lot 2 (19,7) aprilie 2013
Orăştie-Sibiu lot 1 (24) aprilie 2013
Lugoj-Deva lot 1(27,4) aprilie 2013
Nădlac-Arad lot 2 (16,6) aprilie 2013
Nădlac-Arad lot 1 (22,2) aprilie 2013 (contract reziliat, urmează o nouă licitaţie la începutul anului)
Suplacu de Barcău-Borş (64,25) decembrie 2013.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News
Sorel
joi, 03.01.2013 at 20:58
E clar ca nu se munceste vara cand se poate avansa rapid. La noi se asfalteaza si se toarna betoane doar la -10 grade. Ca sa tina mult.
D-lor raspundeti
vineri, 04.01.2013 at 08:44
Pana acum Negrut, Atanasiu si Dirzu se duelau in conferinte de presa legate de lucrarile la autostrada, acum este o liniste de cimitir si nu este un semn bun pentru …
albanezul
sâmbătă, 05.01.2013 at 12:03
Nimic nou sub soare,mereu apare”neprevazutul”si se amana ceva…pe bani multi si frumosi! Au”discutat”cateva luni pana sa se hotarasca cu acel tunel??!? Daca pt fiecare astfel de piedica vor proceda la fel anul 2013 o sa fie identic cu 2012 sau 2011…povesti si abureli,si melcul se deplaseaza mai repede decat faceti voi asazisele autostrazi…lucru dovedit matematic!
stefan
joi, 10.01.2013 at 15:11
Ca de obicei in Romania apar probleme de organizare si nu se respecta graficele si proiectele datorita birocratiei ! Daca eram in America , autostrada era deja finalizata, dar asa pun pariu ca nici in 2013 nu va fi finalizata deoarece intotdeauna se gasesc scuze si pretexte ….Imi vine greu sa cred ca acum pe timpul racoros au avut un asemenea spor de munca , iar vara cind vremea a fost optima pentru a construi sau miscat ca melcul…..Asa ca stati linistiti si inarmativa cu rabdare daca aveti de gind sa tranzitati cumva SEBESUL ! Sa mergeti cu rabdare !
Daniel
marți, 19.03.2013 at 19:36
Nemti au dreptate: Romania este tara cu cea mai organizata dezorganizare