Economie
Proiect ASF: Noi documente acceptate pentru accesarea pensiei private sau facultative de către românii aflați în străinătate
Cetățenii români aflați în străinătate care au dreptul să primească o pensie privată (Pilonul II) sau facultativă (Pilonul III) vor putea folosi, dacă nu mai au un act de identitate valabil, și pașaportul emis de autoritățile române ca document pentru solicitarea drepturilor bănești.
Potrivit avocatnet.ro schimbarea este prevăzută în două proiecte de normă ale Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) care fac referire la modalitatea de plată a fondurilor acumulate la pensia privată sau cea facultativă.
Beneficiarii unui fond din Pilonul II sau III care sunt cetățeni români, dar se află în străinătate și nu mai au domiciliul în România, vor putea prezenta pașaportul emis de către autoritățile române pentru dovedirea identității și a CNP-ului, ca urmare a depunerii unei cereri de plată a contravalorii activelor din pensia privată sau facultativă.
Documente necesare pentru românii din străinătate
Astfel, pașaportul valabil emis de autoritățile române va putea fi folosit pentru primirea celor două tipuri de pensii, pe lângă documentele deja prevăzute:
- cerere de plată;
- decizia administrativă privind acordarea pensiei pentru limită de vârsta sau a unei categorii similare de pensie;
- actul de identitate valabil la data depunerii cererii de plată;
- procura specială autentică, în cazul mandatarului.
Aceeași situație este valabilă și pentru cei care beneficiază de pensie de invaliditate de gradul I sau gradul II care afectează ireversibil capacitate de muncă.
Documente necesare pentru primirea de către moștenitori a sumelor acumulate în Pilonul II au III de pensii
Pașaportul poate fi folosit și pentru primirea sumelor acumulate în Pilonul II sau III de către moștenitorii unui beneficiar care a decedat, pe lângă documentele deja prevăzute:
- cererea de plată;
- certificatul de deces;
- certificatul de moștenitor/legatar, certificatul de moștenitor suplimentar, actul de partaj voluntar sau hotărârea judecătorească definitivă, după caz,
- din care să rezulte calitatea de moștenitor/legatar și cota-parte cuvenită din activul personal net al participantului decedat;
- actul de identitate valabil la data depunerii cererii de plată;
- procura specială autentică, în cazul mandatarului;
În plus, persoanele care nu au un CNP vor prezenta un document care să ateste numărul de identificare fiscală atribuit de către organul fiscal.
Alte obligații ale administratorilor de fonduri de pensii private sau facultative
O altă modificare vizează faptul că administratorii de fonduri de pensii private sau facultative vor avea obligația să-i informeze în termen de 30 de zile de la primirea informării privind decesul unui beneficiar pe moștenitorii acestuia.
În cazul în care nu se cunosc date ale moștenitorilor, informarea se transmite în termen de 30 de zile de când s-a luat act de decesul participantului la ultima adresă de domiciliu sau corespondență a acestuia.
În prezent, norma ASF nr. 27/2017 prevede că, dacă administratorii de pensii private nu primesc nicio solicitare de plată a activelor unui beneficiar decedat, anual se retransmite scrisoarea de informare până la împlinirea termenului general de prescripție de trei ani a dreptului de a solicita plata activului.
Acest termen de prescripție va fi inclus și în norma ce reglementează pensiile facultative (Norma nr. 28/2017). În prezent, nu este prevăzut acest termen de prescripție și obligația anuală de informare.
În cazul pensiilor facultative, plata sumelor acumulate va fi făcută în termen de 30 de zile calendaristice de la data depunerii cererii de plată, copiei actului de identitate și a copiei după extrasul bancar din care să reiasă IBAN-ul beneficiarului, termenul fiind majorat de la 10 zile lucrătoare, cât este prevăzut în prezent.
Noul termen va fi valabil și pentru situațiile de ieșire la pensie, dar și în cazul decesului beneficiarului către moștenitorul/moștenitorii lui.
Schimbările pregătite de ASF nu sunt încă în vigoare. Acestea urmează să fie aprobate de președintele ASF și apoi publicate în Monitorul Oficial pentru a deveni oficiale precizează avocatnet.ro.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News